Стаття на тему: "Використання інформативно-комунікаційних технологій у процесі навчання іноземної мови"

Про матеріал

У статті розглядаються важливість і ефективність використання Інтернет-ресурсів у процесі формування в учнів навичок здійснювати письмову і усну комунікацію на уроках англійської мови. Розкриваються переваги і можливості використання соціальних мереж як засобів навчання учнів на уроці, так і під час їх самостійної діяльності.

Перегляд файлу

Використання інформаційно-комунікаційних технологій

у процесі навчання іноземній мові.

На протязі існування людства інформація була важливою і невід’ємною  частиною життя людини. Сучасна людина і зараз не може уявити свого життя без використання цифрових технологій. Інформаційно-комунікаційні технології та Інтернет дуже тісно вплелися в життя сучасного суспільства так, що вже неможливо їх вилучити. В сучасному суспільстві змінилися і вимоги до змісту освіти. За час навчання в школі необхідно навчити дітей знаходити і застосовувати на практиці отримані знання. Сучасні інформаційно-комунікаційні і цифрові технології дозволяють організувати навчання так, щоб дитина була мотивованою і активною на уроці, мала змогу самостійно оцінити свої результати. Для цього вчитель має правильно поєднати традиційні методи навчання і сучасні інформаційні технології, в тому числі і комп’ютерні з використанням ресурсів Інтернету.

Всім, хто вивчає іноземну мову, відомо, що найкращий спосіб вивчення мови – це занурення в мовленнєве середовище і, відповідно, спілкування з його носіями. Але, на жаль, сучасні проблеми в світі не сприяють подорожуванням. Однак, Інтернет дає нам можливість зануритися в іншомовне середовище не виходячи з дому. Практично безмежні можливості мережі Інтернет у процесі навчання іноземній мові. Сьогодні учні проводять значну частину свого часу в соціальних мережах, працюють з великим інтересом з Інтернет-ресурсами та сайтами. Ці сайти були створені спеціально для того, щоб носії мови мали змогу допомагати один одному у навчанні. Не секрет, що матеріали, представлені на цих  сайтах цікавіші за ті, що надруковані в наших підручниках. Аудіоматеріали в них актуальні і начитуються носіями мови. До того ж, різноманітні теми і проблеми для обговорення сприяють розвитку навичок підтримувати діалог і вести дискусію. Всі ці фактори прискорюють процес навчання, покращують якість засвоєння матеріалу і роблять мовні мережі популярними  серед молоді.

Сьогодні в інтернеті можна ознайомитися з великою кількістю різноманітних ресурсів, обрати для себе більш цікавий і вивчати мову. Одним з таких ресурсів є міжнародний освітній проєкт  Busuu. Цей проєкт націлений на вивчення іноземних мов. Проєкт дозволяє практикуватися з носіями мови, вивчати їх культуру. Матеріали, які знаходяться на сайті, сприяють розвитку всіх мовленнєвих навичок: читання, письма, аудіювання, говоріння. Кожен урок присвячується окремій темі, користувачу надається словник необхідних слів і виразів, комплекс письмових вправ на закріплення матеріалу, тест на перевірку знань і обов’язково діалог з носієм мови. Більша частина матеріалів на сайті безкоштовна.

Слід зазначити також проєкти My Language Exchange, Lang8, ling, Interpals, Lingualeo, Doulingo.com – сайти, які допомагають вивчати іноземні мови. Цікавий сайт для мовленнєвих ігор – Coeffee.com. Цей сайт пропонує ігри, в які можна грати по мережі. Наприклад, “Word Explainer”- мета гри – вгадати слово за описом інших учасників і запропонувати опис своїх слів, “Make a Phrase” – скласти правильно фразу або словосполучення із запропонованих слів.

FluentU – навчання відбувається за допомогою телепередач, відеокліпів, мультфільмів. Бібліотека відеофайлів просто величезна. Можна в любий момент натиснути на слово і подивитися різні приклади його вживання, включаючи приклади з інших відеороликів. Методи навчання повністю залежать від вас. Це універсальний контент, який підходить для різних рівнів володіння мовою.

English, Baby! – це соціальна мережа і онлайн курс, який має декілька тисяч готових уроків англійської мови. У відеороликах популярні актори, музиканти, спортсмени наглядно пояснюють способи вживання того чи іншого слова або фрази, а ті, хто не є носіями мови, діляться своїм досвідом вивчення англійської мови. Відеоуроки зняті в різних стилях, наприклад, в стилі телесеріалу або реаліті-шоу, а за основу аудіоуроків беруться сцени з сучасного життя у виконанні акторів-носіїв мови. На уроках вивчається англійська граматика, поповнюються словниковий запас, виконуються тести.  

Тож, використання соціальних мереж і сайтів допомагає урізноманітнити процес навчання, зробити його цікавим і захоплюючим.

Сучасний комп’ютер є універсальним інструментом, який може моделювати різні мовленнєві ситуації і ефективно реагувати на дії і потреби учня. Це засіб навчання який є також привабливий і для учителя: допомагає оцінити здібності і знання учня, змушує шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання, дає простір для педагогічної творчості. При цьому комп’ютер доповнює вчителя, а не замінює його, виконуючи роль інструмента, який при грамотному застосуванні значно підвищує ефективність педагогічного процесу.

Використання інформаційно-комунікаційних технологій сприяє розвитку навичок письма у учнів на уроках іноземної мови. В Інтернеті існує два види писемної комунікації : синхронна (Chat) і асинхронна (E-mail). Комунікація по електронній пошті реалізується у вигляді E-mail-проєктів. Перед тим як планувати e-mail-проєкт учні шукають собі партнера, з яким в подальшому обговорюють концепцію. Далі визначаються часові рамки проєкту, складається розклад, коли партнерам буде зручно виходити на зв’язок. І нарешті, створюється кінцевий продукт у фінальному вигляді. Велика перевага цього проєкту полягає в організації іншомовного спілкування з носієм мови, завдяки чому і реалізується міжкультурна компетенція представників різних лінгвокультурних суспільств. 

Для розвитку комунікативних навичок письма, учні можуть використовувати і соціальні мережі, де вони можуть розмістити текстові повідомлення, фотографії, документи, опитування і інше. Найпопулярнішими серед підлітків можна назвати “Instagram”, “Twitter”. Що стосується даних мереж, то перевага їх в тому, що сучасному вчителю немає необхідності вчити дітей як ними користуватися, вони  в них - “як риба у воді”. Розглянемо безпосередньо, як Інстаграм можна використати на уроках іноземної мови. В наш час існує велика кількість онлайн-шкіл з вивчення іноземних мов і майже кожна має аккаунт в Інстаграм, на якому вони викладають відеоуроки тривалістю до 1 хвилини. Данні відео допомагають швидко і зрозуміло пояснити правила, вивчити фразові дієслова, ідіоми, сленгові вирази, неправильні дієслова, не витрачаючи багату часу на уроці. Також, ці відео можна використовувати вдома для самостійної роботи.

Ще один популярний спосіб використання соціальних мереж  - це формат блогу. Інтернет-блоги стають все більш популярним засобом навчання іноземній мові. Блог – це сайт або онлайн-журнал в мережі Інтернет для обговорення, або для інформаційних цілей, публікації в якому розташовуються в обратному хронологічному порядку. Читачі можуть залишати коментарі і повідомлення автору блога. В самому блозі можуть розміщуватися інтернет-посилання на інші ресурси або текстові публікації, які створюються окремими авторами, групами авторів. Тексти блогів часто доповнюються відеороликами, що робить їх привабливими для школярів. Блоги використовуються вчителями для розвитку базових мовленнєвих навичок: читання, письма, аудіювання. Досліди доводять, що такі сучасні технології, як блоги, є дуже гнучким засобом навчання і розвитку мовленнєвих навичок.

 Для розвитку мовленнєвих навичок використовується Інтернет-спілкування. Це такий спосіб комунікації, під час якого контакт між окремими людьми опосередкований комп’ютером, а всі взаємодії здійснюються в просторі віртуальної реальності. На сьогоднішній день існують такі форми Інтернет-спілкування: телеконференції, електронна пошта, чати, форуми, різні види «мессенджерів» (ICQ, Gtalk, Skype, MSN, Yahoo! тощо), соціальні мережі. Багато людей надають перевагу спілкуванню з вчителем або з співрозмовником–представником іншомовної культури в Skype, Zoom, Google Мeet, використовують для обміну інформацією не тільки електронну пошту, але й соціальні мережі, такі як  Facebook, Twitter  і інші. Крім того, спілкування за допомогою мережі Інтернет з представником іншомовної культури не тільки вдало доповнює навчальний процес, а й дозволяє учням тренувати на практиці отримані знання, вміння і навички, та сприяє формуванню міжкультурної комунікативної компетентності.

На наш погляд, комп’ютер є саме тим технічним засобом навчання іноземній мови, який сприяє підвищенню рівня пізнавального процесу  і мотивації учнів до навчання, тому що робить подачу і відпрацювання учбового матеріалу більш зручним і доступним для учнів, дозволяє створювати на уроках психологічно комфортну атмосферу. Коли щось незрозуміло, діти часто соромляться попросити вчителя пояснити матеріал ще раз. Завдяки інформаційно-комунікативним технологіям це не проблема, учень може прослухати урок або його частину стільки раз, скільки потрібно, щоб зрозуміти. Комп’ютер має багато переваг. Суттєвим моментом у використанні інформаційно-комунікаційних технологій у процесі викладання іноземної мови є реалізація індивідуального підходу до навчання. Завдяки використанню комп’ютера стає можливим підбір швидкості подавання інформації для кожного учня, враховуючи кількість повторень і пояснювань, які викликають труднощі. Навчання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій має великий мотиваційний потенціал, оскільки учень на заняттях з іноземної мови здійснює мовленнєву діяльність,  яка сприяє розвитку мотиваційної сфери особистості.

Використання інформаційно-комунікаційних технологій дає можливість зробити навчання безперервним. Тож у сьогоднішніх учнів є нагода більше навчатися самостійно.

Проходження тестів, різноманітних олімпіад на онлайн платформах і автоматизована перевірка знань  дає можливість батькам і учням побачити об’єктивне розуміння, чому поставлено саме такий бал.

Використання інформаційно-комунікаційних технологій дозволяє зробити процес навчання іноземній мові відкритим і вільним, як для вчителя, так і для учня, оскільки більшість текстів в мережі Інтернет мають аутентичний характер, можуть бути ретельно вивчені вчителем і індивідуально підібрані для кожного учня. Якщо в традиційних підручниках матеріал статичний, то в комп’ютері він подається за допомогою аудіо, відео та анімації. Навчальні проєкти, які виконуються учнем за допомогою комп’ютера і пов’язані з електронною поштою, дозволяють застосовувати отримані мовні знання в реальній ситуації спілкування і до того ж письмово. Вся виконана робота в подальшому усно обговорюється іноземною мовою на уроці. Більш того, учні можуть самостійно підбирати матеріал для уроку і відчувати себе більш самостійними.

Велику роль в процесі навчання грають онлайн-платформи, які дозволяють зробити уроки різноманітними,  більш яскравими, цікавими, в той самий час суттєво полегшують роботу вчителя. При вивченні англійської мови ми, на протязі багатьох років, вдало користуємося такими онлайн-платформами. Данні сайти  надають доступ до актуальних учбових матеріалів, які завжди під рукою, як у учителя, так і у учня, необхідно мати лише вихід в Інтернет.

Значну роль у формуванні як лексичних навичок, так і вмінь монологічного і діалогічного мовлення відіграють асоціативні карти, або Mind map, які дозволяють структурувати слова, поняття, ідеї за тою чи іншою розмовною темою. Сьогодні, завдяки багатьом комп’ютерним програмам стало можливим створення яскравих і наглядних асоціативних карт, за допомогою яких учень може логічно і послідовно побудувати зв’язне висловлювання по темі. Найкращі помічники серед таких програм, це MindJet, Mindmanager, PersonalBrain, XMind, MindGenius і інші. Велику роль у формуванні лексичних навичок учнів відіграють генератори кросвордів, які дозволяють учням систематизувати лексику за темою в самостійно створюваних кросвордах.

Важливі помічники учнів та вчителів в опануванні іншомовною лексикою, так і в її використанні в мовленнєвій практиці є презентації, які дозволяють наглядно і доступно скомбінувати і представити матеріал по тій чи іншій розмовній темі. Сьогодні це не тільки традиційна програма Microsoft Power Point, яка, насправді, не втратила своїх позицій в освітньому процесі, та стала більш зручною і доступною у використанні, але й багато інших, такі як Google Slides, SlideDog, Flowboard. Використання презентацій на уроках дозволяє комбінувати матеріал з різних джерел, залучати фотографічні і графічні зображення,  додавати до уроку звукові елементи і відеосюжети. Презентації дозволяють поєднати всі необхідні засоби подачі матеріалу в єдиний інформаційний потік, що дозволяє учню зібратися  і краще засвоїти матеріал.

Таким чином, досвід використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчанні іноземній мові свідчить про те, що використання комп’ютера дозволяє суттєво покращити результати освітнього процесу, розширює дидактичні можливості уроку, значно полегшує роботу вчителя.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вишневська Євгенія Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0