ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ
Коткова Наталія Вікторівна
учитель англійської мови школи І-ІІІ ступенів 190 міста Києва
Анотація: У статті висвітлюються теоретична і практична значущість використання інноваційних технологій на уроках англійської мови для підвищення ефективності навчального процесу. Розглядаються технології формування найбільш ефективних інновацій на уроках англійської мови.
Ключові слова: інновація, інноваційна технологія, англійська мова.
Постановка проблеми. Розвиток освіти України спрямований на формування покоління, здатного "навчатися протягом життя". Загальнодержавним завданням української освіти є створення умов для особистісного зростання і творчого самовираження кожного громадянина України.
За новим Державним стандартом початкової освіти, за яким навчаються учні початкової школи з 1 вересня 2018 року, метою іншомовної освіти є формування іншомовної комунікативної компетентності для безпосереднього та опосередкованого міжкультурного спілкування, що забезпечує розвиток інших ключових компетентностей та задоволення різних життєвих потреб здобувача освіти [1].
За державним стандартом базової середньої освіти здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами, що передбачає вміння здійснювати комунікацію в усній та письмовій формі на основі знання функцій мови; здобувати і опрацьовувати інформацію з різних (друкованих та цифрових, зокрема аудіовізуальних) джерел [2].
Одним із пріоритетних напрямів реформування освіти, визначених Державною національною програмою «Освіта. Україна ХХІ сторіччя», є необхідність «досягнення якісно нового рівня у вивченні іноземних мов». Інтеграція України у світову спільноту потребує досконалого володіння іноземними мовами, тому використання інноваційних технологій визначене як один з пріоритетних напрямів реформування освіти.
Аналіз останніх досліджень. Багато вчених досліджували нові підходи до вивчення учнями іноземної мови .
Інноваційні технології як найбільш ефективний метод у практиці викладання англійської мови виокремлюють такі педагоги та методисти, як В.М. Буренко, А.П. Максименко, Л.І. Морська, А.П. Паршикова, О.Ю. Коваленко.
Мета статті - теоретично обґрунтувати педагогічні умови використання інноваційних технологій в практиці викладання англійської мови для підвищення ефективності навчального процесу.
Відповідно до поставленої мети дослідження було визначене таке завдання:
- охарактеризувати роль уроків англійської мови з використанням інноваційних технологій.
Виклад основного матеріалу.
У даній роботі ми розглядаємо використання інноваційних технологій на уроках англійської мови для підвищення ефективності навчального процесу.
The roots of education are bitter, but the fruit is sweet. (Коріння освіти гіркі, зате фрукти солодкі.)
Ми забуваємо, що без зусиль в житті дається єдина річ - невдача. А для того, щоб оволодіти англійською мовою, необхідно виконувати вправи, старанно працювати над усіма навичками. Так, початок навчання - складний, зате «солодкі» результати порадують учнів.
У вивченні англійської мови взаємодія вчителя і учня – складний і багатогранний процес, що в першу чергу базується на співпраці. На уроках англійської мови активно розвиваються увага, уява, мислення та сприймання, що безпосередньо впливає на соціалізацію особистості.
Основні форми навчальної роботи проходять в умовах спілкування. Це – обмін інформацією та організація вчителем взаємодії та взаєморозуміння з учнями за допомогою різноманітних інноваційних методів. Найбільш поширеними є ігрові методи навчання, технологія ЛЕГО, методи розвивального навчання, мультимедійні засоби, метод проектів, створення лепбуків.
Сучасний урок англійської мови направлений на комунікативну компетенцію, тому використання ігрових методів– це ефективний спосіб підвищення якості та продуктивності вивчення іноземної мови. Використання різних видів ігор на уроці підвищує інтерес дітей до уроку, зосереджує їх увагу на головному – мовленнєвих навичках в процесі спілкування під час гри. Ігри допомагають дітям стати творчими особистостями, вчать творчо підходити до справи.
Гра, яка введена у навчальний процес на уроках іноземної мови, повинна бути цікавою, нескладною та жвавою, сприяти накопиченню нового мовленнєвого матеріалу та закріпленню отриманих раніше знань. Гра повинна комбінуватися з іншими видами роботи, але при цьому важливо розрізняти гру від навчання.
Ігрові форми навчання є обов’язковими у початковій школі, тому що стимулюють процес пізнання і навчання дітей. Введення в урок ігрових моментів полегшує подолання труднощів у засвоєнні навчального матеріалу.
Потужною силою творчої гри є технологія ЛЕГО – конструювання, яка викликає у дітей бажання самостійно мислити, викликає бажання пізнавати світ, адже в основу взаємодії «дорослий – дитина» покладено підхід «навчання через гру», що дає вчителю практично реалізувати цей підхід у роботі з дітьми.
Упровадження інноваційної технології ЛЕГО – конструювання дозволяє забезпечити креативний, комунікативно-мовленнєвий розвиток особистості дитини.
Стрельчук Л.І. вважає, що основа масової комп’ютеризації освіти безсумнівно пов’язана з тим, що сучасний комп’ютер є ефективним засобом оптимізації умов розумової праці взагалі, в будь-якому її прояві [3]. Важливим засобом інноваційного навчання є використання мультимедійного комплексу у складі інтерактивної дошки, персонального комп’ютера й мультимедійного проектора. Такий комплекс поєднує всі переваги сучасних комп’ютерних технологій і виводить процес навчання на якісно новий рівень. Завдяки наочності й інтерактивності мультимедійний комплекс дозволяє вчителю залучити весь клас до активної роботи. До технічних переваг цього методу можна віднести використання інтерактивних аудіо та відеороликів при навчанні усному мовленню. Використовуючи фото, схеми та малюнки за тематикою мовного спілкування, втілюється принцип наочності. Мультимедіа розширює межі інтерактивного спілкування, що сьогодні відіграє провідну роль у навчальному процесі.
Однією з технологій, що забезпечує особово-орієнтоване навчання, є метод проектів. Цей вид роботи має чітку структуру, учні виконують різноманітні
креативні завдання, які пов’язані між собою. При вдалому завершенні проекту учні мають відчуття творчого успіху.
Застосовувати цей метод можна в класі, де навчаються учні з різним рівнем підготовки. Під час групової роботи над проектом, часто з’являються можливості для різних дітей зробити власний, відмінний від інших внесок в загальний проект, залежно від своїх здібностей. Головне, щоб внесок кожного було об’єктивно оцінено.
Метод проектів – це інтегрування знань та вмінь з різних освітніх галузь та соціально-побутової сфери, вдосконалення умінь у всіх видах мовленнєвої діяльності.
Інноваційним засобом навчання англійської мови є лепбукінг, перевагами якого є організація матеріалу по темі, що вивчається в рамках тематичного планування. Лепбук може бути представлений як підсумок проекту або тематичного тижня. Це – чудовий спосіб організації індивідуальної та самостійної роботи з дітьми, який подає всю наявну інформацію в компактній формі.
Формування активного, самостійного творчого мислення учнів і на цій основі поступового переходу в самостійне навчання передбачає метод розвивального навчання. Такі методи як « Мозковий штурм», «Асоціативний кущ», «Мікрофон», «Гранування», «Ажурна пилка», «Займи позицію», «Прес», «Акваріум» «Дискусія» можна використовувати на різних етапах уроку. Наприклад, під час мотивації при вивченні різних тем можна створити асоціативний кущ, а під час актуалізації – «Гранування», на закріплення матеріалу уроку - «Дерево рішень» або «Займи позицію».
Отже, перевагами інноваційного навчання є:
- можливість учнів бути більш упевненими у собі;
- установлення дружньої атмосфери і взаємозв’язків між учасниками освітнього процесу;
- заохочення учнів до співпраці підбадьорює їх і вони не бояться припускатися помилок;
- учні долають страх перед мовним бар’єром;
- слабкі учні отримують допомогу від сильних;
- кожен учень долучається до роботи і має певне завдання.
І саме головне – вчитель не домінує, учень відчуває свою успішність, адже мета сучасної школи полягає в тому, щоб виховувати дитину, яка вміє творчо та самостійно працювати.
Висновки. Ще нещодавно навчання іноземних мов базувалося на традиційному підході. Вчитель не завжди має можливість приділити належну увагу кожному учню, саме тому багато з них втрачають мотивацію і зацікавленість до навчання, що призводить до суттєвого зниження рівня їхніх знань, умінь та навичок.
Сучасний вчитель англійської мови – це педагог, який постійно прагне прищепити своїм вихованцям інтерес до вивчення мови і всіма силами намагається розкрити творчий потенціал учнів. Використання інноваційних технологій, які є ефективними і перспективними у процесі навчання, значно впливають на форми і методи навчання, характер взаємодії між вчителем і учнем. Інноваційні технології стають базою сучасної освіти, що гарантує потрібну якість навчання.
Список використаних джерел:
1.Державний стандарт початкової освіти (Електронний ресурс) — Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua /laws/show/ 87 — 2018-п
2. Державний стандарт базової середньої освіти (Електронний ресурс) — Режим доступу: https://mon.gov.ua › osvitа
3.Стрельчук Л.І. Сучасні технології у викладанні англійської. Передовий педагогічний досвід [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrreferat.com/index.php?referat=81356
1