Стаття. «Використання інноваційних технологій на уроках правозавства»

Про матеріал
Інноваційне правове навчання - це сукупність дій та операцій навчальної діяльності, які дозволяють швидко та ефективно досягнути бажаного результату. Стаття "Використання сучасних інноваційних технологій на уроках правознавства"
Перегляд файлу

Зміст

1.

Стаття  "Використання сучасних  інноваційних технологій на уроках правознавства"

3-7

2.

Технологія реалізації досвіду використання сучасних  інноваційних технологій на уроках правознавства

 

8-12

3.

Меточична сторінка

 

13-14

4.

Виховний захід: Година пам’яті і скорботи 

 «Ми - молоді весняні квіти, голодні, босі і роздіті»...

 

15-20

5.

Хвилинка гумору "Дистанційка"

 

22

 

2022


«Використання інноваційних технологій на уроках  правозавства»

      Стрімкий розвиток інноваційних технологій стає причиною освітніх реформ, які перетворюють освіту на продуктивний сектор економіки. В Україні повинен забезпечуватися прискорений, інноваційний розвиток освіти шляхом оновлення змісту освіти та організації навчально-виховного процесу відповідно до демократичних цінностей, ринкових засад економіки, сучасних науково-технічних досягнень.

На жаль, інноваційна діяльність у сфері освіти в Україні характеризується відсутністю цілісності та системності у розробці, обґрунтуванні та освоєнні інновацій. Дослідження інноваційних технологій в освіті ведуться з кінця 50-х років ХХ сторіччя, у вітчизняній практиці термін «інновація в освіті» почав використовуватися лише у середині 80-х років XX століття у зв’язку з процесами перебудови радянської освітньої системи.

      На сучасному етапі життя на уроках правознавства виділяю такі  інноваційні технології :

Представляю коротенький опис інноваційних технологій, що використовую на своїх уроках.

1. Технологія розвитку критичного мислення

Технологія розвитку критичного мислення формує творче мислення, сприяє розвитку креативності. Критичне мислення необхідне під час розв’язування проблемних задач, формулювання висновків, оцінювання та прийняття рішень.

Сприймання, розуміння, усвідомлення та засвоєння навчальної інформації вимагає активної розумової діяльності, у тому числі критичного мислення. Критичне мислення – складний процес, який починається з ознайомлення з інформацією, а закінчується прийняттям рішення. Критичне мислення проявляється:

 у здатності людини самостійно аналізувати інформацію;

 умінні бачити помилки або логічні порушення у твердженні різних авторів;

 аргументувати свої думки (змінювати їх, якщо вони неправильні, і відстоювати, якщо вони вірні);

 прагненні до пошуку оптимальних і аргументованих рішень.

2. Технологія інтерактивного навчання

Сьогодні уже неможливо викладати предмети традиційно: у центрі навчального процесу знаходиться вчитель, учні слухають пояснення, виконують завдання. Введення в школі інтерактивних методик дає можливість докорінно змінити ставлення до об'єкта навчання. Підхід до учня, який знаходиться в центрі процесу навчання, базований на повазі до його думки, на спонуканні до активності, на заохоченні до творчості. Він полягає, насамперед, у підвищенні навчально-виховної ефективності занять, і як наслідок – у значному зростанні рівня реалізації принципів свідомості, активності й якості знань, умінь і навичок. Цей підхід має назву «навчання за методом участі» або інтерактивне навчання, коли створюється можливість обговорення кожної проблеми, доведення, аргументування власного погляду.

Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуваєсвою успішність, інтелектуальну спроможність.

Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів, де і учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання.

Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації.

3. Ігрові технології навчання

Ігрові технології навчання  відрізняються від інших технологій тим, що гра: це добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку:

•ефективний засіб активізації;       

 мотиваційна за своєю діяльністю;

 дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;

 багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;

 переважно колективна, групова форма роботи;

 має кінцевий результат (матеріальний, моральний, психологічний);

 має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат.

Гру як метод навчання, передачі досвіду старших поколінь молодшим люди використовували з давніх-давен. Широке застосування гра знаходить у народній педагогіці, у дошкільних і позашкільних установах. У сучасній школі, що робить ставку на активізацію та інтенсифікацію навчального процесу, ігрова діяльність використовується в таких випадках:

  • як самостійні елементи в технології для засвоєння поняття, теми та навіть розділу навчального предмета;
  • як елемент більш загальної технології;
  • як урок або його частини (введення, контроль);
  • як технологія позакласної роботи.

Поняття «ігрові педагогічні технології» включає досить велику групу методів і прийомів організації педагогічного процесу у формі різних педагогічних ігор. На відміну від ігор взагалі, педагогічна гра має істотну ознаку - чітко поставлену мету навчання й відповідні їй педагогічні результати, які можуть бути обґрунтовані, виділені в явному вигляді й характеризуються навчально-пізнавальною спрямованістю. Ігрова форма занять створюється на уроках за допомогою ігрових прийомів і ситуацій, що виступають як засіб спонукання, стимулювання до навчальної діяльності.

Сучасна педагогіка вбачає цінності гри як педагогічного методу у комплексі з іншими методами. Але практика застосування ігрових технологій показує, що крім позитивних результатів дана технологія містить і ряд негативних  аспектів.

4. Технологія  особистісно орієнтованого навчання

Технологія особистісно орієнтованого навчання спрямована  на особистість. Це означає максимальну індивідуалізацію і диференціацію навчального процесу, побудову його на діагностичній основі. Але кожний вчитель має свою систему роботи. Це його особистий шлях в професійній діяльності його особистий набір психологічних, змістових, конструктивних компонентів, дослідницьких умінь, здібностей, рівнів їх виявлення тощо. Готовність учителя до творчого пошуку разом з учнями, уміння створювати атмосферу продуктивного пізнання на уроці залежать від його обізнаності та володіння арсеналом педагогічних умінь та навичок, знання предмета, глибокого інтересу до нього. Лише на основі цього вчитель може творчо використовувати навчальні та виховні прийоми, комбінувати їх, впроваджувати нові методики, виробляти нові, нестандартні прийоми активізації пізнавальної діяльності учнів. Це здійснюється на основі особистісного підходу у навчанні до кожного учня, використанні можливостей предметних модулів, розвитку ініціативи і творчості, використанні нестандартних форм навчання.

Головна мета даної технології – подолання відчуження учня від довкілля та надання йому можливості самому активно освоювати його. Тільки в процесі самостійної діяльності в дитини можуть бути сформовані навички безперервного інтелектуального саморозвитку. Важливим для вчителя є опанування вміннями повсякчас ставити учня в такі умови, коли він самостійно прийме рішення.

У центрі уваги педагогів повинен перебувати не середній учень, а кожен школяр як особистість у своїй унікальності. Навчання повинно орієнтуватися на учня, який свідомо ставиться до всіляких засобів пізнання.

5. Проектна технологія

Проект – цільовий акт діяльності, в основі якого лежать інтереси дитини.

Навчальне проектування орієнтоване перш за все на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну або групову, яку учні виконують впродовж визначеного відрізка часу.

Технологія проектування передбачає розв’язання учнем або групою учнів якої-небудь проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з другого – інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, творчості.

Проектна технологія передбачає використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів.

Суть проектної технології – стимулювати інтерес учнів до певних проблем, що передбачають володіння визначеною сумою знань, та через проектну діяльність, яка передбачає розв’язання однієї або цілої низки проблем, показати практичне застосування надбаних знань.

Робота над проектом – практика особистісно орієнтованого навчання в процесі конкретної праці учня, на основі його вільного вибору, з урахуванням його інтересів. Ця робота включає усвідомлення учнем мети, оформлення задуму, розробку організаційного плану, роботу за планом, підбиття підсумків у вигляді письмового звіту.

Метою навчального проектування є створення педагогом таких умов під час освітнього процесу, за яких його результатом є індивідуальний досвід проектної діяльності учня.

Завдання:

-   Не лише передати учням суму тих чи інших знань, а навчити здобувати ці знання самостійно, вміти застосовувати їх для розв’язання нових пізнавальних і практичних завдань.

-  Сприяти учневі у здобутті комунікативних навичок, тобто здатності працювати у різноманітних групах, виконуючи всілякі соціальні ролі ( лідера, виконавця, посередника тощо ).

-  Розширити коло спілкування дітей, знайомство з іншими культурами, різними точками зору на одну проблему.

- Прищепити учням уміння користуватися дослідницькими прийомами: збирати необхідну інформацію, вміти її аналізувати з різних точок зору, висувати різні гіпотези, уміти робити висновки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Технологія реалізації досвіду використання сучасних  інноваційних технологій на уроках правознавства

 

Суть технології проблемного навчання–створення вчителем самостійної пошукової діяльності школярів із розв’язання навчальних проблем, у ході якої формується нове знання, уміння, навички та розвиваються здібності дитини, активність, зацікавленість, ерудиція, творче мислення та інші особисто значущі якості.

Проблемна ситуація  це ситуація, яка виникає внаслідок такої організації вчителем взаємодії учня з об’єктом пізнання, яка допомагає виявити пізнавальне протиріччя. Проблемна ситуація характеризується інтелектуальним утрудненням і потребою розв’язувати його. Сутність пізнавального протиріччя міститься у неможливості за допомого тих знань і способів діяльності, якими володіють школярі,вирішити протиріччя, що виникли.

Готуючись до уроків правознавства, вчитель має проаналізувати, які інноваційні технології або окремі методи і прийоми можна використати для формування ключових компетентностей. Доцільно зазначити ці структурні компоненти в плані уроку.

Найбільш  ефективною формою навчання вважаюпоєднання сучасних інноваційних методів і прийомів з традиційними засобами.

Розглянемо, які ж технології, методи і прийоми вважаю доцільним використовувати  на уроках. Не завжди вдається використати досвід попередників, не всі  методи і прийоми  є однаково ефективними. Для визначення, які ж прийоми використати на уроці, враховую  вікові, психологічні особливості учнів. Обираючи, враховую  такі складові:

  • кількість учнів в класі;
  • рівень сформованості та успішності дітей;
  • зміст навчального матеріалу;
  • предметну і ключову компетентність.

    Треба зазначити, що на різних етапах уроку використовуються різні методи, прийоми інноваційних технології з метою формування певної компетентності.

     На етапі актуалізації уваги учнів використовую такі методи:

  • мотивація;
  • стимулювання;
  • збудження інтересу;
  • створення проблемних ситуацій.

Метод повинен бути зрозумілим, переконливим і порівняно стислим.

Для створення інтерактивних кросвордів використовую програму

Microsoft PowerPoint, сервіс LearningApps.

Тож ці прийоми:

  • супроводжуються позитивними емоціями;
  • підвищують цікавість до навчання;
  • призводить до зосередження уваги;
  • сприяють формуванню і розвитку пізнавального інтересу.

На етапі засвоєння нових знань  використовую такі методи:

  • сократичний;
  • дослідницький;
  • конкретно-індуктивний;
  • евристичний;
  • доцільних завдань тощо.

Реалізуючи конкретно-індуктивний метод,можна використовувати інтерактивні плакати. У цього прийома велика кількість переваг:

  1. Зацікавленість дітей зростає;
  2. Можливість подати більший об’єм потрібної наукової інформації в доступній формі;
  3. Розвиток вміння вирізняти головну і другорядну інформацію;
  4. Можливість виконання тренувальних наукових вправ;
  5. Зменьшення часу на опрацювання матеріалу.

Для створення інтерактивних плакатів використовую сервісThingLink.

Інфографіка – прийом, який безперечно зацікавить учнів (використання дослідницького методу). Це не тільки спосіб подання інформації. Техніку інфографіки використовую для створення  маршрутних карт (листів) на сервісі Piktochart. Учні звертаються до карт під час виконання  певних завдань, наприклад проходження квесту 

Квести для дітей – найулюбленіші прийоми виконання завдань, адже квести носять не тільки навчальний, а й пізнавальний та розважальний характер. У вигляді квестів проводжу не тільки уроки, а й позакласні заходи(Додаток 6).

Квест – надзвичайно ефективний інноваційний прийом, адже в ньому поєднуються елементи ігрової, проектної технології, технології творчого мислення.

Набувають популярності веб-квести. Розрізняють два типи квестів: для короткочасної та довготривалої роботи. Особливістю освітніх веб-квестів є те, що частина або вся інформація для самостійної або групової роботи учнів з ним знаходиться на різних веб-сайтах, що забезпечує розвиток навичок роботи з ІКТ.

    Квести проводяться під керівництвом педагога, який корегує діяльність команд.   

   Отже, технологія квестсприяє формуванню компетентностей, необхідних для конкурентоздатного випускника, а саме:

 - використання ІКТ для вирішення професійних завдань (в т.ч. для пошуку необхідної інформації, оформлення результатів роботи у вигляді комп'ютерних презентацій, проектів тощо);

- самонавчання і самоорганізація;

- робота в команді (планування, розподіл функцій, взаємодопомога, взаємоконтроль);

- вміння знаходити кілька способів рішень проблемної ситуації, визначати найбільш раціональний варіант, обгрунтовувати свій вибір;

- навик публічних виступів.

     Серед методів закріплення знань обираю:

  • метод супровідного закріплення;
  • метод повторення;
  • метод вправ.

      Гра – форма заняття, яку діти сприймають із задоволенням. Але практика застосування ігрових технологій показує, що крім позитивних результатів дана технологія містить і ряд негативних  аспектів.    

Тому я використовую на уроках не ігри, а ігрові ситуації або вправи, які дозволяють:

  • підвищити інтерес учнів до предмету;
  •  зробити уроки різноманітними, більш цікавими;
  • вносить різноманітність в навчально-виховний процес;
  •  підвищує активність, навіть пасивних, учнів на уроках.

 

    

Метод "Замкнене коло" використовується на етапі узагальнення, систематизації вивченого навчального матеріалу. Для засвоєння метода доречно опрацювати вправу колективно. Далі робота відбувається в малих групах.

Мета методу:

  •             активізування діяльності  учнів під час узагальнення вивченого матеріалу;
  • застосування нових знань в умовах нової пізнавальної ситуації;
  • покращення вмінь працювати з текстом, виділення основних ідей, проблем твору;
  • розвиток логічного та критичного мислення;
  • формування учнями висновків.

Кількість учнів:  до 15 осіб.

Необхідний час: 10-20 хвилин.

Обладнання: великі аркуші паперу, маркери, фліпчарт (для презентації результатів)

Порядок роботи:

Крок 1. Об’єднайте учнів у групи (3-4 учня).

Крок 2. Запропонуйте учням пересісти по групах. Усі члени групи повинні добре бачити один одного.

Крок 3. Ознайомлення з правилами.

Основних правил всього два:

  • учні повинні серйозно поставитися до завдання;
  • поважне ставлення учнів один до одного.

Крок 4. Дайте учням завдання. Кожна група отримує поняття або образ, до якого треба підібрати асоціативні слова або словосполучення. Групи можуть отримати однакові поняття і працювати над визначенням однієї проблеми, а можна дати різні поняття і працювати над вирішенням іншої проблеми.

Крок 5. Слідкуйте за роботою груп та за часом. Якщо треба, надайте необхідну допомогу.

Крок 6. Представлення результатів роботи.

Крок 7. Коментування вчителем роботи груп  з точки зору її навчальних результатів.

Крок 8. Запитати в учнів, чого навчив такий метод.

Представлена проста схема методу. Асоціативних кіл може бути більше. Все залежить від рівня підготовленості учнів.

Схематичне зображення

     За результатами своєї практичної діяльності  визначилася з найбільш ефективними сучасними технологіями, методами і прийомами та навчилася планувати свою діяльність на отримання позитивного результату.

    Використовуючи інноваційні технології на правознавства, вивела свою формулу успішної роботи на уроці.)Головне, дотримуватись двох основних правил:

  1. Залучити до роботи всіх дітей класу.
  2. Поставити учня у позицію творця.

 

 

Формула успішного уроку


Кроссворд по предмету предмету «Правознавство»  на тему «Право i держава»

 

По горизонтали

3. В якому мiсяцi ми святкуємо День Незалежностi

6. Тимчасовий союз суверенних держав

8. Яка гiлка влади розробляє i втiлює державну полiтику, спрямовану на забезпечення виконання законiв, та керує сферами суспiльного життя

9. Представницький i законодавчий орган

11. Система органiв i посадових осiб, на якi покладено обовязок посвiдчувати права, а також факти, що мають юридичне значення

13. Заборона яка накладається трибуном (головою держави) на рiшення iншого державного органу

14. Незалежна гiлка державної влади, що володiє правом правосуддя

 

По вертикали

1. Особа, обрана виборцями вiдповiдного виборчого округу до представницького органу державної влади

2. В якому мiсяцi ми святкуємо День Конституцiї України

4. Державний устрiй України

5. Людина певного народу

7. Форма державного правлiння яка повнiстю або частково належить однiй особi

10. Нормативно-правовий акт вищої юридичної сили, що регулює найважливiшi суспiльнi вiдносини шляхом встановлення загальнообовязкових правил

12. Юрист що надає професiйну правову допомогу громадянам та юридичним особам

 

Ребуси

 

 


Година пам’яті і скорботи 

 «Ми - молоді весняні квіти, голодні, босі і роздіті»...

Мета виховного заходу:

виховувати людяність та вміння співпереживати,виховувати патріотів своєї держави;  ознайомити учнів з трагічним минулим нашого народу; вчити дітей цінувати хліб, бережно ставитися до історії своєї країни; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати і систематизувати,

Обладнання: комп’ютер, дошка, проектор або інтерактивна дошка, презентація, хлібина, свіжі квіти, колоски, свічки, виставка книг і газетних матеріалів,свідчень очевидцівприсвячених голодомору, Оксана Білозір «Свіча» (відеокліп), відеоролик «Ти приніс мені яблуко?», «Де би ти не був».

 

Хід виховного заходу

На столі хлібина, чорна хустка, букет із колосків, перев'язаних чорною стрічкою, свічка у підсвічнику. Лунає музика Мирослава Скорика (упродовж заходу звучатиме то тихіше, то гучніше). На екрані перший слайд презентації.

 

Учень.

День жалю... День скорботи, печалі

Запалив нашу пам’ять. Свічки –

Це ті душі, листочки опалі,

Хто став тінню в голодні роки.

Вчитель. Якось мені на очі потрапили дві цікаві фотографії. Мабуть, не сподівався невідомий фотограф, знімаючи на плівку вщерть завантажену зерном нового урожаю підводу, що цей кадр через більш як півстоліття служитиме звинувачувальним документом тим, хто задумав у тиші кремлівських кабінетів найстрашніший в історії людства злочин -звести зі світу цілу націю працьовитих людей.

Фото, очевидно, призначалося для першої полоси однієї з тогочасних газет. А тепер через стільки літ ми вдячні  цій  людині,  яка  своїм знімком більше за будь-які документи переконує  нас у тому, що хліб був, а люди вмирали...

Автор іншої фотографії, навпаки, знімав наслідки тієї страшної трагедії. На фото-виснажені голодом дітлахи 1933-го. Скільки смутку, скільки докори в цих дитячих очах. Навряд чи думав автор цього знімка, зробленого, до речі, з ризиком для власного життя, що він буде опублікований колись більш як  120-тисячним тиражем.

Учень.Які різні долі у цих двох фотографій! Яка страшна доля народу, що пережив таке страхіття!  Без болю не можна згадати страшні муки і переживання українського народу в 1932-1933 роках.

Ще довго-довго з покоління в покоління будуть передавати батьки синам і дочкам, а ті своїм дітям спогади про тих, які залишили життя земне у пекельних муках. То ж давайте разом перегорнемо скорботні сторінки достовірної народної пам'яті, сторінки Голодомору.

Учень.

Чому сумує, плаче дзвін

І біль сердець в одне єднає?

Що розповісти хоче він,

Про що сьогодні нагадає?

 

Тривожні спогади ураз

Свічки очима розіп’яли,

Немов з минулого до нас

Вони із докором казали:

 

- Хто відповість за ту біду,

Що голодом людей косила,

Що в Україні не одну

Убила гордість, пісню, силу?

 

Не встануть свідки із могил.

Вони й тоді не говорили,

Бо голод їх позбавив сил…

А за селом росли могили…

 

Вчитель.Голодне    лихоліття,  яке    випало   на  долю  українського народу,    найболючіше  вразило дітей.  “Діти Голодомору” – особлива тема,  фактично недосліджена досконало й досі. Вона дуже болюча, емоційна, а також показова. Дітей 33-го називали «пуп’янками соціалістичної весни».

Смерть мільйонів дітей є найстрашнішим аспектом голоду 1932-1933 рр. Вони були найбільш уразливою частиною української суспільства.Вони    виявилися найменш захищеними, бо не брали участі у колгоспному виробництві, а відтак не одержували рятівних 100—300 грамів хліба на працюючого. 

Вчитель. Ганебним і водночас злочинним було відверте вбивство дітей за розкрадання так званої «соціалістичної власності» відповідно до «Закону про п’ять колосків». Навіть за декілька зрізаних колосків на своєму колись полі голодуючих жорстоко карали. Це був перший крок до голодомору. Голодні й до  нестями ви­снажені діти полохливо лу­щили недостиглі зерна, жа­дібно їх поїдали. Від над­мірного вживання сирої біл­кової клейковини не витри­мували їхні виснажені шлунки. Вони помирали че­рез декілька годин. А коли нещасні потрапляли до  рук активістів, то відразу става­ли жертвами свавілля. До 1 січня 1933-го за цим законом було засуджено на строк понад 10 років майже 55 тисяч осіб, розстріляно 2110.

Учень.

Я ще не вмер...

Ще промінь в оці грає,

В четвер пішов десятий рік,

Хіба в такому віці помирають?!

Ви тільки поверніть мене на бік,

До вишеньки,

У колиску ясночолу.

Я чую запах квітів, я не вмер...

А небо стрімко падає до долу.

Тримайте хтось!

Хоча б за коси верб...

Куди ж ви, людоньки, куди?

Я ще не вмер.

Усі проходять мимо.

... А житечко моє таке густе.

... А мамина рука іще гаряча.

Вам стане соромно колись за те,

Та я вже цього не побачу.

 

Учень. Попри намагання батьків усіма засобами захистити їх від голодної смерті, позбавлені упродовж тривалого часу будь-якої їжі, діти, крім нестерпних фізичних тортур, зазнавали моральних страждань, не розуміючи, чому мати не хоче їх нагодувати, адже так хочеться їсти, а батько, завжди такий сильний, дозволив стороннім людям вивезти з їхнього двору усе їстівне.

Учень.Діти залишались без догляду, коли помирали батьки. Справді, у спогадах знаходимо чимало згадок про безпритульних дітей, які блукали селами і полями у пошуках хоч якоїсь їжі, та врешті у більшості випадків гинули. Значно більше поширилась бездоглядність і за живих батьків. Малих дітей, як і старих, голод забирав першими. Тому матері, намагаючись зберегти малюків, відвозили їх до міста і залишали на вокзалах, у під’їздах житлових будинків, на ґанках лікарень, ясел, дитсадків, дитячих сиротинців. Вранці, як пригадують вихованці дитячих будинків, на парадних сходах було повно дітей. Немовлят везли в так званий  "домребенка", а з трьох років повертали їх назад до дитбудинку. Немовлятам, у яких у сповитку батьки не залишали записки, давали прізвище "Невідомий" і номер. Прізвища давали їм пізніше, разом з паспортом.

Учень.

Чомусь містами бродять діти,
Чомусь так схожі на граків...
Куди їм голод свій подіти,
Як жити далі без батьків?
Ніхто їм вже не допоможе
Хоча б на мить забути жах - 
Той голод, що гризе, і смокче,
І перетворює на прах.
Немає в роті ані крихти,
Вода лише й шлунку спить.
Чомусь не хочеться вже й пити,
А тільки голосно завить.
Щоб те виття Господь на Небі,
Почув і Янголів послав
Дитячі душі безневинні,
До себе щоб скоріш забрав.

Учень.Нелегким було життя дітей і в дитбудинку, адже діти вмирали і тут від недоїдання. Не завжди  в сиротинці був порятунок. Часто вони ставали справжніми таборами смерті. Ізолятори в дитбудинках були переповнені хворими дітьми. З листів, спогадів колишніх вихованців виявляється, що більшість дитбудинків була в жахливому стані: без опалення взимку, по четверо дітей на односпальному ліжку, діти без одягу і взуття роздягнені сиділи в спальнях, не завжди ходили в школу.

Учень.Наприкінці липня 1933 року до СРСР приїхав письменник Бернард Шоу. Він не визнавав Голодомору і, повернувшись у Європу, розповідав, якою смачною їжею його пригощали в Радянському Союзі.

У цей час в Будинках немовлят щодня помирали діти. Серед них був і Бернард Шоу - так лікарі назвали хлопчика, який потрапив до них у притулок, і на початку серпня помер від виснаження.Це одна з історій, які до недавнього часу були невідомими.

Учень.Про масштаби дитячої смертності промовисто свідчить такий факт.  В одному з сіл на Полтавщині напередодні голоду в школі усі чотири класні кімнати були наповнені учнями. Після голоду школу закрили — більше нікому було її відвідувати!!!

Учень.Багато тих, хто пережив голод, вижили тільки тому, що вони, як маленькі діти, ходили з простягнутою рукою. Діти старшого віку разом з дорослими шукали бодай якусь їжу. Багатьох дітей врятувала праця в полі нарівні з повнолітніми, за що отримували плохеньке харчування.

Вчитель.Важливими документами є і листи дітей (їх писали у школах, дитячих будинках) до найвищих керівних партійних органів України. Ці послання вражають простотою та дитячою наївністю. В листах діти описують свій стан, просять захисту і допомоги: "Пухнемо з голоду, в шлунку болить від сміття, яке ми зараз їмо. Просимо не губити нас голодом. Ми надіємось, що Радянська влада не дасть нам загинути". Діти сподівалися на «радянську владу, рід­ну комуністичну партію», які, власне, і спонукали до масового вимираннядітей.

Учень.

Бозю! Що там у тебе в руці?

Дай мені, Бозю, хоч соломинку,

Щоб не втонути в Голодній ріці!

Бачиш, мій Бозю, я ще Дитинка,

Тож підрости хоч би трохи бодай:

Світу не бачив ще білого, Бозю,

Я пташенятко, прибите в дорозі,

Хоч би одненьку пір'їночку дай:

Тато і мамо — холодні мерці.

Бозю, зроби, щоб їсти не хтілось!

Холодно, Бозю! Сніг дуже білий,

...Бозю, що там у тебе в руці?..

Вчитель.Дослідники Голодомору визнають, що підрахувати загальну кількість померлих від голоду дітей, особливо віком до трьох років, досить складно. За оцінками різних істориків у роки Голодомору голодною смертю померло від 1,5 до 4 млн. дітей.

У запізнілій жалобі схилимо голови в каятті перед світлоюпам'яттю тих, хто помер в роки Голодомору. Вони згасли як зорі. (Запалюється свічка.)Нехай у ваших душах залишиться цей маленький вогник свічечки, як спомин про тих, кого сьогодні немає серед нас, які померли страшною смертю.

Перегляд відеоролика «Де би ти не був…»

Учень. Австралійська архітекторка Маруся Яроцька подарувала в Київський музей графічний твір «Мадонна Голодомору-33», що зображує Матір-Україну з чорним ореолом, символом трагічної жалоби страхітливого Голодомору 1933-го року. Тримаючи в руці п’ять колосків пшениці, українське дитя запитує свою Матір-Україну, чому в Україні запанував страшний голод, чому український чорнозем укритий мільйонами трупів, чому голодних українських дітей розстрілюють за жменьку колосків пшениці? Страждальна Матір-Україна, зморена голодом, шепоче синові лише одне слово: «Геноцид» (Геноцид ― це дії, вчинені з наміром знищити, повністю або частково, будь-яку національну, етнічну, расову або релігійну групу). В 1933-му році пшениця стала знаряддям Геноциду, бо за привласнення п’яти колосків пшениці за законом радянської влади засуджували на смерть всіх, включаючи дітей.

 

Учень.

Зроніть сльозу. Бо ми не мали сліз.

Заплачте разом, а не наодинці.

Зроніть сльозу за тими, хто не зріс.

Що мали зватись гордо – українці.

Заплачте! Затужіть! Заголосіть!

Померлі люди стогнуть з той днини.

Й благають: українці донесіть

Стражденний біль голодної України.

Згадайте нас – бо ми ж колись жили.

Зроніть сльозу і хай не гасне свічка!

Ми в цій землі житами проросли.

Щоб голоду не знали люди вічно.
 

Вчитель.Голодомор в Україні у 1932–1933 роках підтверджують:

 3456 знайдених та розсекречених документів органів влади та Комуністичної партії, у тому числі за підписом Сталіна Й. В.;

 3186 книги реєстрації актів про смерть у 1932–1933 роках, що підтверджують масову загибель населення від штучного голоду;

 свідчення тисяч свідків та потерпілих;

 857 масових захоронень, де поховано жертви Голодомору;

 735 населених пунктів України, в яких влада впровадила режим «чорних дощок»;

 архівні документи дипломатичних представництв іноземних держав;

 фотодокументи, якими зафіксовано трагічні події Голодомору.

Учень.

Встає історія з пітьми,

Словами фактів промовляє

І хоче, щоб судили ми,

Бо заповіт від мертвих має.

 

Вона бідою, горем вчить,

Щоб не забулось незабутнє,

Бо там, де пам'ять не мовчить,

Там щастям повниться майбутнє.

 

Учень. Дитяча смертність збільшує рамки жертв голодомору, а відтак засвідчує його глобальний характер і катастрофічні наслідки для українського народу. Дійсно, тема дітей в роки голодомору не може не викликати емоцій. Вона дуже тяжка, але її потрібно вивчати. Самі загиблі діти цього просять.Не дай голосам згаснути! Запали свічку пам’яті в День вшанування пам’яті жертв Голодомору!

Вчитель.Пройдуть роки, минуть десятиліття, а трагедія 1933 року все одно хвилюватиме серця людей. І тих, кого вона зачепила своїм чорним крилом, і тих, хто народився після тих страшних років. Вона завжди буде об'єднувати всіх живих одним спогадом, одним сумом, однією надією. Озиратися в минуле треба кожному. Треба осмислити власне минуле, зрозуміти його, бо історія повторюється. І коли люди не зроблять сьогодні висновків, то вони будуть ходити по колу. Нині доля Батьківщини в руках Ваших батьків, завтра – у Ваших.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Хвилинка гумору «Дистанційка»

 

Гумореска про дистанційне навчання

 (засновано на реальнихподіях)

 

Дистанційне навчання – мрія всіх акторів.

Мікрофони ввімкнені. Сяйво моніторів.

Пролунав уже дзвінок. Починається урок…

Вчилка розпинається. Своєрідне диво...

Учні камери повимикали …й  сплять собі щасливо...

 

У Гугл  Клас зайти діти бояться  без вагань,

Бо на них чатує там вже мільйон завдань.

Адже кожен викладач ніч не спав, тести складав,

Вибрав посилання. Дехто у кредит заліз,

Щоб поповнить Інтернет і розмістить завдання.

 

Бо лише їхній предмет є в пріоритеті,

ОБОВ'ЯЗКОВО слід донести ВСЕ Маші, Колі, Петі...

Тут є відео уроки, і вірші, і питання, й тести –

І як цю ношу на плечах БАТЬКАМ дітейдонести?!.

 

Хто придумав взагаліце ДО навчання?

Навіть зрозуміє кожен:

Учні – вчителі – батьки

Розв'язалось на віки це протистояння.

 

Чому вчитель не збагне,

Що коли в одній руці ковбаса, а в іншій - котлета

Яка може бути мова до її предмета?

І чому учителі ніяк не розуміли,

Що з тарілкою борщу вчитися не має сили…

 

Споконвічна боротьба, в голові дилема:

Коли фільм по телеку, в ЗУМ зайти проблема…

 

Враз почувся скрип дверей:

Прийшла з роботи мама...

І за 5 хвилин засвоїлась

Вся шкільна програма…

 

 

2022

doc
Додано
4 січня 2023
Переглядів
1083
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку