ВПРОВАДЖЕННЯ МЕТОДУ ТЕСТУВАННЯ У ПІДГОТОВЦІ УЧНІВ ДО ЗОВНІШНЬОГО НЕЗАЛЕЖНОГО ОЦІНЮВАННЯ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Дерев’янко Марія Петрівна
заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель української мови та літератури Наквашанської загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів Бродівського району Львівської області, yasniymaria@gmail.com
Сучасна українська освіта – одна із пріоритетних складових суспільства. Вона впливає на всі аспекти життя суспільства, готуючи фахівців для різноманітних галузей, розвиваючи особистість, формуючи певні погляди на життя. Тому проблемам і перспективам впровадження інноваційних технологій в освіті, зокрема тестовим технологіям, приділяється особлива увага.
Оцінювання навчальних досягнень учнів з української мови у школі не завжди відображає реальні знання, які мають школярі, а сама система оцінювання не зовсім досконала, оскільки на неї впливають різні суб’єктивні чинники. Тому необхідним вбачався такий контроль, який давав би об’єктивну інформацію про рівень та якість знань учнів у досягненні певного стандарту. Із 2006 року в Україні освітні вимірювання знань учнів стали здійснювати у вигляді зовнішнього незалежного оцінювання – тестування [1]. Тести передбачають систему завдань специфічної форми і певного змісту і відповідають умовам, що висуваються до контролю навчальних досягнень учнів: об’єктивності, систематичності, надійності, економічності, цілеспрямованості та легкості оцінювання.
У методиці навчання української мови розробка, впровадження і вдосконалення тестових технологій для вимірювання рівня і якості знань учнів залишається однією з найактуальніших.
На сучасному етапі розвитку інформаційних технологій ми все частіше говоримо про проблему пошуку методів вимірювання рівня і якості знань із навчальних дисциплін. Це стосується і середньої ланки освіти, і вищої. Об’єктивізація процесу просування саме тестових технологій забезпечує не тільки зворотний зв’язок, але й дає можливість координувати його розвиток. Тому в процесі зовнішнього незалежного оцінювання використовуються тестові технології як об’єктивні та точні методи вимірювання та оцінювання учнів.
Метод тестування почали запроваджувати наприкінці ХІХ століття як експериментальний метод для вивчення явищ психіки. Засновником методики тестування вважається англійський учений Френсіс Гальтон. Дослідження тестування як методу педагогічної діагностики знайшло своє відображення у працях таких відомих учених: Вадима Аванесова, Володимира Беспалька, Карлхайнца Інгенкампа, Пола Клайна, Андрія Майорова, Леоніда Долінера тощо.
На сьогодні у навчальному процесі використовуються лише правильно складені тести, які відповідають освітнім вимогам. Багато учителів самі розробляють тести до лінгвістичних розділів курсу української мови, використовуючи необхідні рекомендації.
Пропонуємо тести розроблені вчителями Наквашанської ЗОШ які ми використовуємо. Для прикладу:
-
Тести які передбачають кілька правильних відповідей ( із творів сучасних українських авторів).
Підкресліть рядки, у яких усі речення містять відокремлені члени:
а) У ті квітневі дні було відчуття, що от-от має настати справжня весна, і, здавалося, що цього разу ми таки їдемо їй назустріч (О. Вільчинський);
б) Готельчик на вулиці Мубеж, по-європейському компактний та чистенький, нагадував іграшкову вежку з кількох поверхів-кубиків, поставлених один на один (Г. Вдовиченко);
в) Інколи ворони та галки і справді щось пишуть на снігу, але вітер, знявши снігову завію, швидко відновлює чистоту і незайманість снігової ковдри (За Ю. Винничуком);
г) Раптом Стефан згадав, що забув погодувати Лізу, свого собачку, і швиденько поніс їй їсти (За В. Габором);
д) Роман посовався на сидінні, обіперся ліктем об наплічник і влаштувався зручніше, ніби збирався дивитись якийсь фільм (М. Іванцова).
-
Тести на встановлення відповідності:
Установіть відповідність між фразеологізмами та їх значенням:
1) бити байдики; а) бути лідером;
2) пускати червоного півня; б) дуже давно;
3) Химині кури розводити; в) нічого не робити;
4) пасти задніх; г) перемога;
5) пальма першості; д) підпалювати;
6) за отамана ходити; е) говорити ні про що;
7) за царя Гороха є) відставати
1 – в; 2 – д; 3 – е; 4 – є; 5 – г; 6 –а; 7 – б.
-
Тести відкритої форми, зокрема, які передбачають доповнення.
Запишіть до діалектних слів літературні відповідники:
Файний –
Путня –
Бульба –
Бурок – ;
Оновлена програма з української мови [2] для загальноосвітніх навчальних закладів ставить завдання формувати компетентного мовця, національно свідому і духовно багату мовну особистість. Одним із основних завдань навчання української мови з загальноосвітній школі є виховання стійкої мотивації і свідомого прагнення до вивчення державної мови. Не менш важливо ознайомити учнів із мовною системою української мови; сформувати основні базові уміння і навички, здатність до аналізу та оцінювання мовних явищ і фактів; навчити створювати висловлювання у різних ситуаціях спілкування.
Список використаних джерел
1. Методичні рекомендації щодо використання тестових технологій у процесі навчання української мови в загальноосвітніх навчальних закладах // Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 29.12.2006 року №1/9-795.
2. Програми (оновлені) з української мови і літератури для 5 – 9 класів. Дивослово 2017. № 7 – 8.112с.