Стаття "Впровадження здоров’язбережувальних технологій у навчально-виховний процес початкової школи"

Про матеріал
Анотація. У статті проаналізовано поняття «здоров’язбережувальні технології», їх вплив на здоров’я. Визначено доцільність їх впровадження в навчально-виховний процес початкової школи. Розглянуто використання здоров’язбережувальних технології у навчанні та вихованні молодших школярів. Представлені поради та рекомендації вчителеві щодо їх застосування.
Перегляд файлу

 

 

           Пікульова Ірина Михайлівна

                                  учитель початкових класів ( вищої категорії)

                                           Путивльського навчально–виховного обєднання :

                                     загальноосвітньої школи І  ступеня – гімназії –

                                               закладу дошкільної освіти ( центр розвитку дитини)

                                    Путивльської районної ради Сумської області

 

 

Впровадження здоровязбережувальних технологій у навчально-виховний процес початкової школи

 

Анотація. У статті проаналізовано поняття «здоровязбережувальні технології», їх вплив на здоров’я. Визначено доцільність їх впровадження   в навчально-виховний процес початкової школи. Розглянуто використання здоровязбережувальних технології у навчанні та вихованні молодших школярів. Представлені поради та рекомендації вчителеві щодо їх застосування.

 Ключові слова: здоровя, здоровязбережувальні технології.

 Одним із пріоритетних напрямків виховання та навчання дітей, як визначено Національною доктриною розвитку освіти є формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя, культури здоров’я, валеологічного світогляду.

 Усі ми хочемо бачити людину майбутнього розумною, сильною, доброю, а головне – здоровою. Найдорожчим скарбом, яким нагороджує людину природа від народження  і на довгі роки життя є здоров’я. Це справді незчисленне багатство, яке необхідно повсякчасно збільшувати і надійно берегти.

      Пріоритетність проблеми здоров’я дітей зумовлене демографічною кризою в Україні, негативними наслідками аварій на ЧАЕС, соціально – економічною нестабільністю в державі, різким погіршенням стану фізичного, духовного, психічного, розумового розвитку дітей. Нажаль, статистика стану здоров’я школярів є досить невтішною. За даними Міністерства охорони здоров’я України приблизно 89% дітей мають захворювання серцево–судинної системи, верхніх дихальних шляхів, опорно–рухової системи, органів зору, неврозу. Тому чи не найголовнішим призначенням учителів, вихователів, батьків, власне усіх тих, хто постійно так чи інакше впливає на дітей, є впровадження у свідомість і повсякденний побут школярів важливої ідеї здорового способу життя та діяльності починаючи з дитячого садочка.

       Розуміючи, що здоров’я дитини – це ключ до здоров’я дорослої людини головним напрямком для вирішення даної проблеми є впровадження здоров’язбережувальних технологій у навчально–виховний процес.

        Проблему використання здоров’язбережувальних освітніх технологій у навчально-виховному процесі досліджували вітчизняні психологи і педагоги: О.Іонова, В.Ковалько, Т.Кулікова, Д.Руднєва, Ю.Науменко, М.Сократов, В.Сухомлинський, Р.Штайнер та інші.,які вважають, що найефективнішим засобом збереження і зміцнення здоров’я дітей є творча діяльність, яка виявляється, насамперед, при заняттях різними видами мистецтва та художньо-естетичною працею.[3] Проте ця проблема потребує аналізу і дослідження.

     Мета статті: проаналізувати поняття «здоровязбережувальні технології», їх вплив на здоровя та зясувати доцільність їх впровадження та використання у навчально-виховному процесі початкової школи.

      Виклад основного матеріалу.

       Освітня технологія здоров’язберігаючої педагогіки – це процес прийняття педагогічних дій з арсеналу педагогічного та методичного інструментарія в рамках зв’язку „ педагог - учень”, який здійснюється завдяки систематичному використанню форм, засобів і методів, які забезпечують досягнення запланованих результатів з урахуванням цілей і завдань здоров’язберігаючої педагогіки.

 Мета здоров’язбережувальних освітніх технологій навчання – забезпечити школяреві можливість збереження здоров’я за період навчання в школі, сформувати в нього необхідні знання, вміння та навички, навчити застосовувати набуті знання в повсякденному житті.

 Завдання здоров’язбережувальних освітніх технологій:

• навчальні ( спрямовані на формування стійких мотивів виховання та самовиховання, знань, вмінь та навичок );

• виховні ( спрямовані на формування моральної свідомості, поведінки, вольових якостей, творчого відношення до виховання, естетичного та емоційного розвитку особистості );

оздоровчі ( спрямовані на зміцнення фізичного здоровя та профілактику захворювань )

 Засоби здоровязбережувальних освітніх технологій :

1. Засоби рухливої спрямованості :

• фізичні вправи;

• фізхвилинки та рухливі перерви;

• гімнастика;

• лікувальна фізкультура;

• рухливі ігри;

• масаж;

• тренінги тощо.

2. Оздоровчі сили природи :

• сонячні та водні ванни;

• фітотерапія;

• аромотерапія;

• вітамінотерапія.

3. Гігієнічні фактори :

• виконання санітарно – гігієнічних вимог;

• особиста гігієна;

• провітрювання та вологе прибирання приміщень;

• дотримання режиму дня.

    Здоровязбережувальні навчальні технології найбільш вагомі серед усіх відомих технологій за ступенем впливу на здоров’я учнів. Головна їх ознака – використання  психолого-педагогічних прийомів, методів, підходів до розв’язання проблем, які виникають. Їх можна поділити на три підгрупи :

організаційно – педагогічні технології, які визначають структуру навчального процесу яка сприяє запобіганню стану перевтомлюваності, гіподинамії та інших дезадаптаційних станів;

психолого–педагогічні технології пов’язані з безпосередньою працею вчителя на уроці;

навчально–виховні технології, які включають програми з навчання піклування про своє здоров’я та формування культури здоров’я учнів.[2]

       За виключної важливості професійно – педагогічної діяльності всіх шкільних педагогів провідна роль у здоров’язбереженні учня належить учителеві молодших класів: адже саме початкова школа має пріоритетне значення у формуванні основ здоров’я або нездоров’я дитини.

 Відомий педагог В.О.Сухомлинський говорив : „ Турбота про здоров’я – це найважливіша праця вихователя. Від життєдіяльності , бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра у власні сили...” [4]

Тому у навчанні дітей необхідно дотримуватись наступних порад :

 • Не нашкодьте здоров'ю дитини.

  Учень — особистість, ставтеся до неї з повагою.

 • Навчіться бачити душу дитини в її очах.

 • Вперто настоюючи на своєму, ми доволі часто буваємо схожими на вередливих дітей.

 • Бійтеся бути примхливими. Прислухайтеся до думки опонента, поважайте її, з достатнім рівнем самокритичності ставтеся до неї. Розумні вчинки не лише корисні для справи, а й викликають повагу оточуючих.

 •Ніколи не висміюйте, не зліться і не кричіть.

 •Привчайте себе до паузи перед можливим спалахом гніву. А під час цієї паузи намагайтесь осмислити ситуацію. У цьому разі ви встигнете дійти висновку, що гнів не дасть полегшення, а лише спричинить нові неприємності. Найкраще, якщо вам удасться роз­рядитися не гнівними словами, а фізичною працею чи вправами. Здорова фізична втома поглине ваш гнів.

 • Будьте терплячими, вимогливими, ввічливими і доброзичливими під час спілкування з учнями.

  • Будьте завжди в доброму настрої, майте почуття гумору.

 • Постійно підвищуйте самооцінку учнів, будьте завжди правдивими.

 • Деякі люди живуть у вічному страху, бо вважають, що вони гірші за інших, їхні зусилля задовольнити вищі вимоги часто ведуть до хворобливих переживань; не можна забувати, що таланти і мож­ливості кожного з нас обмежені, тому старайтеся передусім до­бре виконувати основну свою роботу й те, до чого у вас справді є покликання. Для відчуття задоволення достатньо мати успіх в одній чи двох галузях, а інші виконувати сумлінно і не нижче за оптимальний рівень.

 • Добивайтеся довіри учнів, бережіть її як зіницю ока.

 • Вмійте берегти здоров'я учнів і своє. Твоє відмінне здоров'я — добрий приклад для учні».

 • Наскільки б великими не були ваші неприємності, намагайтеся час від часу позбутися пригнічуючих думок, відволікатися якими-небудь істотними турботами по роботі чи вдома. Намагайтеся діяти так, щоб у кожному випадку не передавати свій настрій оточуючим. Які б не були у вас неприємності, не можна нав'язувати іншим свої сумні думки і поганий настрій. Якщо оточуючі доброзичливі у ставленні до вас, вони знайдуть можливість виявити своє співчут­тя і надати допомогу. Будьте розумні й тактовні. Дуже неприємне враження справляє та людина, яка будь-яку свою (навіть дрібну) неприємність перетворює на світову проблему.

 • Будьте стриманими на похвали і відмовтеся, від покарань.

 • Розповісти доброзичливій і розсудливій людині про те, що вас турбує,— означає зробити собі величезне полегшення. Такою людиною може бути мати, батько, чоловік, близька чи зовсім незнайома людина, випадковий попутник. Поради вашого спів­бесідника можуть навіть не мати великого практичного значення, важливими є його співчуття, участь, зацікавленість. У свою чергу будьте готові самі виступити в ролі доброзичливого слухача чужої сповіді.

 • Той, хто багато очікує від оточуючих, постійно відчуває роз­дратування від того, що вони здебільшого не відповідають його надмірним вимогам. Ви робите велику помилку, якщо, постійно критикуючи, намагаєтесь перевиховати своїх колег. Дорослу люди­ну перевиховати дуже важко, а ви, навіть не усвідомлюючи цього, намагаєтесь зробити оточуючих зручними для вас. Перспективи успіху тут мінімальні та ще й такий стиль поведінки викликає в оточуючих негативне ставлення. Сприймайте людей такими, якими вони є (кожний із нас має право на індивідуальність), або взагалі не майте з ними справи.

 • Старайтеся бачити в оточуючих кращі якості, а у спілкуванні спирайтеся саме на них.

 • Не жалійтеся батькам учнів. Дисципліна і успішність класу — справа вашої професійної честі.[4]

Пошуки способів зміцнення здоров’я дітей особливо актуальні для нашого часу, позначеного постійними стресами, хвилюваннями, негараздами. Дуже важливо дбати про здоров’я на ранніх етапах життя, насамперед у початковій школі.

 Адже тільки здорова людина зможе в майбутньому реалізувати свій талант.

 Відомо, що здоров’я людини більш ніж на 50 %  залежить від способу життя, а від медицини лише на 7-8 %. Особливу тривогу викликає стан здоров’я дітей. За даними дослідників 60-70 % першокласників мають порушення здоров’я. Це захворювання зору, постави, органів травлення, дихання тощо.

 Тому особливо важливим стає загартування дитини та оптимальний повітряний режим. Діти повинні перебувати на свіжому повітрі не менше 1,5 – 2 години під час перебування у школі.  Потрібно добре провітрювати класну кімнату під час перерв.  Організовувати розтирання сухою м’якою рукавичкою тіла, робити „точковий” масаж, дихальні вправи, ходити босоніж по каштановим, ґудзиковим доріжкам.

 Неправильне сидіння за партою призводить до сколіозу. Тому вчитель повинен слідкувати та формувати струнку, гарну поставу дитини.

 Формуванню правильної постави під час сидіння за партою сприяє утримання мішечків із сіллю на голові. Розмір мішечків 15/15 см, а вага: 1 клас – 200 г, 2 клас – 250г, 3 клас – 300 г, 4 клас – 400 г. Ці мішечки діти кладуть на голову протягом навчального дня, особливо на 3 – 4 уроках під час письма. Оздоровчі технології спрямовані на зміцнення фізичного здоров’я учнів. [1]

Зразки оздоровчих  вправ

(виконується через 15-20 хвилин після початку уроку, або тоді, коли це зручно для вчителя та учнів)

 1 вправа. Активізація всіх систем.

• Починаємо з потягування, зробіть 3-4 потягування і стільки ж глибо­ких вдихів та видихів.

• Треба сісти на стільчику прямо і відкинути голову назад до відчуття м’язів шиї, тримайте таке положення 8-10 секунд, потім опустіть на груди, посидьте 10-15 секунд, повторюйте тричі.

• Програйте на парті у швидкому темпі пальцями рук улюблений мотивчик, добре, якщо з сусідом по парті у вас вийде ансамбль.

• Спираючись на парту долонями, пострибайте 10 разів або покрокуйте, проговорюючи правила або приємні для себе вислови.

• Посміхніться!

 2 вправа. Дихаємо правильно.

• Прийміть позу нудьгуючого кучера: руки кладіть на коліна, долонями донизу, пальці вільно опустіть, коліна не стуляйте, тулуб нахилений уперед, голова нахилена на груди. Закрийте очі. Вдихніть носом вільно й неглибоко. Видихніть, звертаючи увагу на свої відчуття, які виникають при видихові. Вдих-видих-пауза. Подихайте так, зосередивши увагу на видиху.

• Далі концентруємо увагу на ногах. Підніміть пальці і напружте всі м'язи ніг. Тільки ніг! Напружте м'язи ніг — ще, ще — зніміть напругу. Повторіть, напружуючи м'язи ніг на вдиху, релакс - на видиху. Приємне відчуття розслаблення в ногах.

• Переходимо до м'язів тулуба. Напружте м'язи сідниці і тазу — вдих, при цьому живіт втягується і опускаються ребра. Тримайте в напруженні м'язи до втоми. На видиху розслабтесь. Повторімо. М'язи ніг і тулуба залишаються розслабленими.

• Переходимо до м'язів плечового поясу. Підійміть плечі як можна вище, напружте їх, тільки плечі, – ще — дайте відпочинок на видиху. Напруження — релакс. Залиште і плечі в  приємному відчутті спокою.

• Відкиньте голову назад до відчуття напруги — ще — на видиху опустіть голову на груди. Ще раз. М’язи шиї приємно розслаблені.

• Зараз черга рук. Стисніть пальці в кулак – сильніше, відпочиньте. Напружте м’язи рук – скиньте напругу. Залиште відчуття спокою в руках.

• „Задування” свічок – наберіть повітря носом  повні груди та обережно видуйте ротом так, як би ви задували свічку на торті. Повторювати не більш 3 разів.

• Посміхніться!!

 3 вправа. Загострення системи аналізаторів.

• Напишіть очима 10 цифр або 10 літер (тієї мови, якою говорите на уроці).

• Сильно заплющіть очі, порахуйте до 10 і розкрийте, повторюйте 4-5 разів.

• Розітріть вуха долонями.

• Пощіпайте подушечки вуха.

• Зігніть вушні раковини до скронь.

• Похлопайте долонями по вухах, тільки обережно, щоб відчули легкий хлопок.

• Зробіть масаж навколо очей.

• „Обітріть” обличчя долонями, ніби ви вмиваєтеся.

• Складіть долоні разом і дуже швидко розітріть, до відчуття тепла (10 секунд),

потріть руку одну об другу (10 секунд), потрусіть розслабленими кистями 8-10 разів.

• Потягніться так, як вам захотілося.

• Посміхніться!!!

 4 вправа. Слідкуємо за поставою.

• Станьте біля парти, зчепивши пальці рук, покладіть долоні на голову, не розчіплюючи пальців, витягніть руки вгору, повертаючи долоні вгору і одночасно піднімаючись на носки, поверніться у вихідне положення, повторюйте 4-6 разів.

• Руки на поясі, нахиліть тулуб по 6 разів у кожний бік.

• Складіть руки за спиною і максимально зведіть лопатки, розслабтесь, повторіть

 3-6 разів.

• Вихідне положення: сядьте на стільчик, спираючись на руки позаду. Випряміть ноги в колінах, прогніться, а потім поверніться у вихідне положення.

• Зробіть "велосипед" ногами, сидячи на стільчику.

• Посміхніться!!!! 

 5 вправа. Необхідна рівновага та зосередженість

• Покладіть долоні на потилицю, потягніться всім тілом "смачно", з посмішкою.

• Потріть долонями шию з усіх боків, потім пальцями — тім'ячко,скроні, чоло, розслабте руки.

• Стисніть кисті рук у кулачки, зроби кругові рухи по 5 разів преред та назад.       

• Випряміть під столом ноги, максимально напружте м’язи і витягніть носки       

 (5 секунд), зігніть у колінах, і повторюйте так 3-4 рази, після цього встаньте і зробіть

10 підйомів навшпиньки.

• Не повертаючи голови, подивіться по черзі у всі кути класу.

• Постійте на одній нозі протягом 1 хвилини, другу зігніть у коліні, змініть ногу і постійте ще хвилинку, повторюючи терміни або правила за темою уроку.

• Посміхніться!!!!!

 6 вправа. Зосередься на найцікавішому.

• Витягніть під партою ноги і нахиляйте стопи ніг вліво та вправо 10 разів.

• Заплющіть очі і назвіть подумки всі предмети, які лежать на парті,

розкрийте очі та перевірте себе.

• Складіть долоні разом і дуже швидко розітріть до  отримання почуття тепла     (10-12 секунд), потрусіть розслабленими кистями 8-10 разів.

• Стоячи біля парти, зробіть глибокий вдих та видих "Ха" - видих 5-6 разів

• Посміхніться!!!!!!!

       Інші оздоровчі вправи, пов'язані з життєвим досвідом учнів та їх спостережливістю і кмітливістю, — це своєрідні ігри.

1. ГРА «ВЕДМІДЬ».

Учитель пропонує дітям уявити, як ходить ведмідь, переступаючи з ноги на ногу; як бігає: швид­ко пересувається прямо вперед (школярам дозво­ляється пробігти від парти до дошки); як він бур­чить.

2. ГРА «ПІАНІНО».

Учні ставлять всі пальці на парту і за командою учителя «на раз і два» імітують гру на піаніно.

3. ГРА «КОМАРИКИ».

Школярі виходять із-за парт, спочатку звуками імітують дзижчання комара, потім рухами його політ навколо голови, рук, ніг, ловлять його, плескаючи в долоні.

4. ГРА «ГОЙДАЛКИ».

Учні стають прямо, ноги нарізно, руки на поясі. Гойдаються, піднімаючись на носках і опускаючись на п'яти, на рахунок учителя.     

 Завдання кожного загальноосвітнього уроку – розв’язувати навчальні і оздоровчі завдання у взаємозв’язку. Все це досягається різноманітними формами методами, засобами. Розглянемо деякі.

МАТЕМАТИКА

Гра "Починай з відповіді"

Гра дітей з м'ячем, під час якої вчитель перевіряє навички усного рахунку. Наприклад: починає вчитель. Кидає м'яч і називає приклад для обчислення:

 "2 х 6". Дитина, отримуючи м'яча, дає відповідь: "12", обер­тається навколо себе, присідає, встає і кидає м'яч іншо­му учню, називаючи новий приклад для обчислення, починаючи зі своєї відповіді (наприклад, "12 : 6") і т.д.

Гра "Математичний танок"

Вчитель пропонує задачу для розв'язання. Дити­на, що відповідає, має виконати один танцювальний елемент, вивчений напередодні.

Гра "Мовчанка"

Вчитель показує картку з багатозначним числом, на­приклад, "3657". Завдання: коли вчитель називатиме роз­ряд числа (десятки, одиниці...), дитина мовчки виконує фізичну вправу — присідає або нахиляється 5 разів (на кількість десятків), 7 разів (на кількість одиниць) тощо.

 Гра «Модель»

Під час виконання індивідуального завдання біля дошки учень тримає мішечок на голові. Виконавши завдання, іде до дверей, стає до них спиною, контро­люючи свою поставу (п'яти, плечі торкаються стіни), йде на своє місце.

Гра "Математичний струмочок"

На дошці написані приклади без відповідей за кількістю учнів у кожному ряду. За командою вчителя учні підходять до дошки по одному з кожного ряду, починаючи з першої парти, розв'язують свій приклад на дошці, повертаються на своє місце, обертаються на­вколо себе, сідають за парту і записують у зошиті не розв'язані на дошці приклади для свого ряду.

Гра „ Так. Ні   Ай-я-яй”

Під час перевірки прикладів, виконаних учнями са­мостійно, вчитель викликає одного з них. Учень читає відповіді зі свого зошита. На правильну відповідь учні нахиляють голову вперед, немов кажуть Так". На не­правильну відповідь учні виконують рух "Ні". Відповідаючому учню дають можливість виправити свою помилку. Якщо відповідаючий двічі помиляється, діти імітують рухами голови вправо, вліво "Ай-я-яй".

Гра "Знайди свою відповідь або приклад"

Учні отримують індивідуальні завдання (картки з прикладом на закріплення нової теми). Вчитель на­зиває відповідь одного з завдань. Учень, який має у своєму прикладі таку відповідь, підіймається, пока­зує для перевірки свою картку. Якщо вчитель погод­жується з відповіддю, учень виконує фізичну вправу, яка відповідає цьому числу (номеру) в окремій таб­лиці фізичних вправ.

РІДНА МОВА

Учні демонструють будь-яку букву, слово за допо­могою свого тіла.

Гра "Сядь - встань" (варіант усного вибіркового диктанту)

Гра  проводиться  стоячи.   Вчитель диктує  слова вибіркового диктанту з теми "Написання слів з апост­рофом". Діти мають присісти на слові, в якому є апо­строф, встати, коли слово пишеться без апострофа.

Гра "Збери слова"

Вчитель промовляє слово, до якого потрібно дібра­ти або спільнокореневі слова, або синоніми, дієсло­ва ... і кидає м'яч учневі, що бажає дати відповідь. Ди­тина називає потрібне слово і кидає м'яч наступному учню, шо бере участь у грі.

ІГРИ ФІЗИЧНОГО РОЗВАНТАЖЕННЯ ПІД ЧАС УРОКІВ РІДНОЇ МОВИ

Гра "Ми зростаємо"

Стоячи або сидячи за партою (ноги разом, руки опушені додолу), учні роблять спокійний вдих та видих, повільно підіймають руки вгору, тримають їх долонями одна до одної (пальці разом), підтягу­ються всім тілом угору. В такому положенні пере­бувають 15—20 с, потім повільно опускають руки і розслаблюються, роблять декілька вільних вдихів та видихів.

Гра   Підрівняй спинку

Діти заводять руки за спину, долоні складають пальцями догори,  розташовують так,  щоб  мізинці торкалися хребта. Таку позу тримають 10—15 сек.

Гра "Літак"

Учні, рівно сидячи за партами, складають руки на потилиці "в замок", лікті максимально розгорнуті назад. На рахунок "один" лікті зводять до підборіддя докупи, на рахунок "два" повертаються у вихідне положення.[1]

 Способів і методів цієї роботи дуже багато. Всі вони залежать від творчості і натхнення, зацікавленості вчителя в результаті своєї роботи, адже одним із важливіших завдань у вихованні учнів є здоров’я дитини.

 

Висновки.

 Сьогодні можна сказати, що здоровий спосіб життя – це людська діяльність, переосмислена крізь призму профілактичних заходів. Шкільний вік – важливий етап у житті людини, протягом якого відбувається поступовий розвиток більшості систем організму. Інтенсифікація педагогічних технологій потребує удосконалення системи формування здоров’я дітей, у тому числі створення сприятливого середовища, дотримання санітарного законодавства під час організації навчально–виховного процесу, забезпечення здійснення кожною дитиною свідомого контролю за власним здоров’ям, набуття нею навичок здорового способу життя, формування сталої мотивації усіх учасників навчально-виховного процесу до збереження здоров’я школярів.

  Атмосфера будь – якої школи впливає на здоров’я учнів, тому важливо враховувати весь діапазон питань пов’язаних із перебуванням дітей в навчальному закладі ( оточення, харчування, фізична активність тощо).

 Шкільні соціальні та оздоровчі служби мають спостерігати за розвитком дітей, санітарними умовами в школі та виявляти захворювання в школярів.

 Завданням сучасної школи є забезпечення здорового способу життя всіх членів шкільного колективу за допомогою створення середовища навчально – виховного процесу, яке сприяло б зміцненню здоров’я.

 Саме здоров’язбережувальні технології створюють безпечні умови для перебування , навчання та праці в школі і розв’язують ефективні завдання у плані збереження здоров’я, організації навчально–виховного процесу.

 Отже систематична та цілеспрямована робота щодо оздоровлення підростаючого покоління є фундаментом зміцнення генофонду та запорукою майбутнього розвитку України.

 

Список використаних джерел

 

        1.Дубогай О.Навчання в русі: Здоров’язберігаючі педагогічні технології в початковій школі: методичні рекомендації / О. Дубогай. – К.: Вид. дім                  « Шкільний світ», 2005. – 112с. – (Б-ка « Шкільного світу»).

       2.Ковалько В.И. Здоровьесберегающие технологии : школьник и компьютер : 1-4 классы.- М.: ВАКО, 2007.- 304 с.

        3.Омельченко Л.П. Омельченко О.В. Здоров’ятворча педагогіка. – Х.:     Вид. група    « Основа », 2008. – 205 с.

        4.Сухомлинський В.О. Вибрані твори : у 5 т. – К.: Рад. школа,1976 - 1977. – Т.1.  654 с.; Т.2. - 670с.; Т.3.- 670с.; Т.4.- 640с.; Т.5.- 639с.

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
598
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку