СУЧАСНИЙ УРОК ФІЗИКИ
Сучасний урок, якісний урок — це питання, які постійно перебувають у полі уваги вчителів, випускників, батьків, їх висуває держава як одну з головних проблем забезпечення якісної освіти. Основне завдання у мене, як у вчителя, для забезпечення якісної освіти, всю педагогічну діяльність слід спрямовувати не тільки на засвоєння учнями знань, предметних умінь і навичок, а й на засвоєння ними способів, методів і прийомів. На уроці необхідно створити всі умови для розвитку самостійності та набуття досвіду вирішення проблеми.
Будувати кожен урок треба так, щоб у всіх учнів був стійкий інтерес, активність і бажання творити, експериментувати, формулювати й перевіряти гіпотези.
Формули, які вивчаються в курсі вивчення фізики, дуже часто виявляються складними для запам’ятовування. Тому під час вивчення фізики я використовую тренажери формул. В тренажерах учням пропонується заповнити пропуски у поданих формулах. Такі вправи спрямовані на відновлення основних співвідношень між фізичними величинами так, щоб зберегти їх науковий зміст.
Крім цього для збереження часу на уроці використовую таблиці з пропусками. Пропущеними можуть бути назва фізичної величини, символ для її позначення, одиниці вимірювання, прилад для вимірювання, математичний вираз для визначення тощо. Використовуючи цей метод дозволяє пробудити цікавість учнів до вивченого матеріалу, представити його у незвичній формі, актуалізувати ту інформацію, яка найбільш важливіша, розвиває навички самостійної роботи, вміння застосовувати знання на практиці.
Під час вивчення нового матеріалу використовую ментальні карти (інтелект карти, карти розуму , карти пам'яті ) - це унікальна технологія роботи з інформацією , спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою схем . Суть методики ментальних карт полягає в тому, що виділяється основне поняття, від якого потім відгалужуються завдання, ідеї, окремі думки і кроки, необхідні для реалізації конкретного проекту або задумки.
На схемі зображені поняття, імена вчених, означення, формули, пов’язані між собою гілками, що розгалужуються від центрального поняття.
На підсумкових уроках з вивчення розділу доцільно використовувати кросворди, ребуси, настільну гру «Фізична мозаїка».
Реалізація проектного методу на уроках фізики є одним з ефективних шляхів підвищення якості підготовки учнів. Це сприяє глибокому закріпленню здобутих знань, формує цікавість до дослідницької діяльності, розкриває індивідуальність кожної дитини. Метод проектів орієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальні, парну, групову. Свої проекти учні представляють у різних формах: документа Word, презентації Power Point, публікації Publisher чи відеофільму.
Але, звичайно, без використання комп'ютерних технологій на сучасному уроці не обійтися. Комп'ютерні програми з фізики «Фізика -7», «Фізика -8», «Фізика -9», «Віртуальна фізична лабораторія 7-9,10-11класів», «Бібліотека електронних наочностей з фізики», «Фізика в картинках» не можуть замінити фізичний експеримент. Але їх використання суттєво допомагає під час вивчення фізичних явищ. Комп'ютер обов'язково повинен бути під час вивчення фізики, з його допомогою можна значно урізноманітнити процес навчання.
Кожен урок фізики – це окреме поєднання ППЗ, мультимедійної презентації, реальних та віртуальних дослідів та відеофільмів, яке залежить від теми, мети, завдань уроку та його типу. Обсяг матеріалу різних уроків різний, оскільки в деяких випадках я включаю до уроку додатковий матеріал, який допомагає обрати найбільш доступний для розуміння учнів варіант пояснення.