STEM - проект "Соняшник - квітка сонця»

Про матеріал

Вивчити цікаві факти пов'язані з соняшником (природознавство);

- посадити та спостерігати як росте насіння соняшника (природознавство);

- ознайомити дітей з історією створення соняшникової олії, із способами її виготовлення; навчити практичним діям застосування олії в побуті (природознавство та основи здоров'я):

- самостійно здобувати знання і презентувати результати роботи ( наука );

- словесно описати предмет (українська мова);

- розвинути мовленнєві навички (українська мова);

- закріпити набуті знання про прозовий та літературний твори (літературне читання);

- повторити назви країн де вирощують соняшник (природознавство);

- скласти та розв"язати задачі, пов"язані з соняшником (математика);

- ознайомитися з творами мистецтва, пов'язаних з соняшником, висловити враження від картин художників, збагатити словниковий запас ( образотворче мистецтво);

- сконструювати моделі соняшника в техниці торцювання, виготовити лепбук ( технології ).

Перегляд файлу

           STEM- урок з «Природознавства»

 

Тема уроку: «Соняшник - квітка сонця»

Очікувані результати:  - вивчити цікаві факти пов’язані з соняшником (природознавство);

                                           - посадити та спостерігати як росте насіння соняшника (природознавство);

                                       - ознайомити дітей з історією створення соняшникової олії, із способами її виготовлення; навчити практичним діям застосування олії в побуті (природознавство та основи здоровя):

                                           - самостійно здобувати знання і презентувати результати роботи ( наука );

                                          -  словесно описати предмет (українська мова);

                                          - розвинути  мовленнєві навички (українська мова);

                                          - закріпити набуті знання про прозовий та літературний твори (літературне читання);

                                           - повторити назви країн де вирощують соняшник (природознавство);                                          

                                           - скласти та розв"язати задачі, пов"язані з соняшником (математика);

                                          - ознайомитися з творами мистецтва, пов’язаних з соняшником, висловити враження від картин художників, збагатити словниковий запас ( образотворче мистецтво);

                                           -  сконструювати моделі соняшника в техниці торцювання, виготовити лепбук ( технології ).

Тип уроку: інтегрований

Форми роботи: робота в парах, колективна

 

Інновації: STEM- технологія, технологія розвитку К М, виготовлення лепбука.

 

Обладнання: карта світу, картки, науковий матеріал, зображення соняшника, загадки, презентація, соняшникове, гарбузове, льняне насіння, соняшникова олія; папір, клей, ножиці, гафрований папір,паста, технологічні картки.

 

Регламент  уроку: 1. Вступна частина ( до 4 хв )

                                  2. Основна частина ( до 30 хв )

                                  3. Заключна частина ( до 6 хв )

 

 

Форми роботи: робота в парах, колективна

 

Інновації: STEM- технологія, технологія розвитку К М.

 

Регламент  уроку: 1. Вступна частина ( до 4 хв )

                                  2. Основна частина ( до 30 хв )

                                  3. Заключна частина ( до 7 хв )

Хід уроку

І. Організаційна частина.

Сьогодні  у нас незвичайний урок

Сьогодні ми зробимо ще один крок

у Сонячне місто – країну чудову !

ІІІ. Робота над темою уроку. Діти, заплющіть на хвилинку оченята й уявіть собі таку картину:

Літо. Серпнева спека. Стоїть хатинка на пагорбі. А біля тієї хатини, пригрітий сонечком, пишається золотоголовий красень. На високому стрункому стеблі яскрава жовтогаряча  квітка. Вона так і світиться, обертаючись за сонцем.

     - Цю рослину дуже часто можна побачити на городах і степових ланах нашої України. А поети і письменники майстерно змальовують їх і у своїх творах.

1. Відгадування  загадки.

а) Відгадай загадку:

На сонечко я схожий

І сонце я люблю,

До сонця повертаю

Голівоньку свою.

Стою стрункий, високий,

В зелених шатах я.

І золотом убрана

Голівонька моя.       (Соняшник)

 

- Як ви здогадалися що це соняшник ?

2. Запам’ятайте написання цього слова.

 До якої  частини мови  належить  це слово? (Іменник)

 Який це іменник? (Загальний)

 З якої букви пишемо? (З маленької)

Давайте на пелюсточках запишемо прикметники, які ми можемо дібрати до слова Соняшник (опис соняшника).

а) Гра "Добери прикметник"

Соняшник (який?) високий,жовтогарячий,золотий,розквітлий, усміхнений, красивий, достиглий, рівний, високий, яскраво - жовтий.

б) Гра «Добери пару»  (порівняння):

- зелені голівки, наче кульки

- жовті пелюстки, наче золотий віночок

- жовта квітка, наче золота

                - квітка, наче бриль    

     - На що схожі голівки квітів? (На сонечко, тарілочки і золоті капелюшки.)

     - Яке стебло? (Струнке, високе)

     - Які кольори переважають у зображенні квітів? (Яскраві, жовтогарячі, золоті, теплі).

             в) "Чи вірите ви,що..."

- Діти, а зараз пограємо в гру «Чи вірите ви, що…». На парті у кожного з вас таблиця. Я читаю запитання, а ви ставите у першому рядку під номером запитання послідовно «плюс», якщо згодні з твердженням, і «мінус», якщо не згодні.

-Чи вірите ви, що…

- Що Батьківщиною соняшника є  Північна і Південна Америка?

 - Що головка соняшнику складається до 2000 мініатюрних квітів (звані квіточками), які перетворюються на насіння після запилення?

 - Що у світі налічується 110 видів соняшників?

- Що соняшник  служить  орієнтиром на місцевості? 

- Що один гектар соняшнику «дає» 50 кг меду?

- Що соняшник складається з приблизно 1000-2000 насінин, і приблизно 3 місяці потрібно для того, щоб соняшник дозрів?

- Що соняшникову олію використовують для технічних потреб (при виготовленні мила, лаків, фарб, лінолеуму тощо).

Дослідницьке бюро

1. Інформаційна хвилинка.

Учень 1. Соняшник –мексиканська «квітка сонця». Батьківщиною соняшника є Північна і Південна Америка.

Учень 2. Соняшник завжди повертається убік сонця, це явище називається «геліотропізм». Головка соняшнику складається до 2000 мініатюрних квітів (звані квіточками), які перетворюються на насіння після запилення.

     Учень3. У світі налічується 110 видів соняшників.

     Учень 4. Соняшник служить людині орієнтиром на місцевості. Бо навіть у хмарну погоду капелюшок соняшнику показує, де перебуває зараз сонце відносно горизонту.

Учень 5. Соняшники ростутьпротягом року. Кожен соняшник складається з приблизно 1000-2000 насінин, і приблизно 3 місяці потрібно для того, щоб соняшник дозрів. Існують три види насіння соняшнику - чорне, смугасте й біле.

Учень 6.Спершу його розводили як декоративну рослину. Згодом також заради зерна, яке використовували як ласощі. Тепер соняшникова олія в Україні є найкращим харчовим продуктом як у не переробленому, так і в переробленому (маргарин)_ виді.

 

Учень 7.  З соняшнику отримують — масло, шрот (корм для худоби) і борошно. Насіння соняшнику використовуються для виробництва біодизельного палива.

 

Учень 8. Соняшникову олію використовують для технічних потреб (при виготовленні мила, лаків, фарб, лінолеуму тощо).

 

2. Розповідь вчителя.

- Соняшник. Хто не знає цієї чудової рослини з товстим і високим стеблом, цупким і великим листям, великою золотавою голівкою - кошиком, завжди повернутим до сонця. Мабуть, через схожість із золотавим сонцем, ця рослина отримала назву "Соняшник". За сонцем повертається не тільки квітка, а й стебло і листки. Ця рослина так полюбилася українцям, що не віриться в те, що вона-прибулець з далеких країв. А привіз її мореплавець Христофор Колумб із Північної Америки в Європу-Іспанію. І спочатку соняшник вирощували, як декоративну рослину з гарним суцвіттям. В Україні соняшник з’явився у середині 18 століття. Спершу, його розводили, як декоративну рослину, а згодом заради зерна, яке використовували, як ласощі. Тепер із соняшника виробляють олію (Показую!), яка є найкращим харчовим продуктом, макуха-поживний корм для худоби і приманка для риби(рибалки), насіння соняшника ( містять багато кальцію, 18-20% протеїнів від денної норми людини) - споживають люди, халва - солодощі. Україна займає друге місце після Росії, як виробник соняшникового насіння. Стебло використовують для виготовлення паперу, силосу.

Коли соняшник цвіте — бджоли збирають мед. Один гектар соняшнику «дає» 50 кг меду.

Зараз ми не уявляємо собі рідної землі без цих чудових великих золотавих голівок, що кланяються сонцю, дають нам смачне насіння, чудову олію, солодощі.

  • А давайте з вами пригадаємо в яких країнах вирощують сонячник.

( Відповіді учнів та робота з картою)

- Соняшник - символ Сонця, праці й достатку, сили і добробуту.

Крім цього соняшник є одним із символів України.

 А сіяти соняшники треба по-особливому: або до схід Сонця, або після його Заходу-тоді і врожай буде багатшим, і птахи не так клюватимуть. Кожен з вас посіяв свою насининку, поливав її, доглядав за нею і виростив маленькай паросток, який виросте та стане чудовим соняшником. Нехай і на ваших городах оселиться квітка сонця, чудовий витвір природи і людини.

3. Презентація «Магія виробництва соняшника».

Перегляд презентації з коментуванням вчителя.

 Розповідь вчителя про процес виготовлення олії.

-  Як же ми отримуємо олію? Який же шлях проходить насінина?

Важка праця у селян. Спочатку землю підготували.

Вчасно потрібно посіяти насіння, доглядати за паростками, доки не виростуть соняшники і не дозріють. Зібрати врожай. Зібране насіння переробити.

Найбільш екологічний спосіб отримання олії з насіння - спосіб віджиму. Спочатку насіння прогрівають в жаровнях, а потім віджимають в шнекових пресах. Така олія має високі смакові і поживні властивості. А скільки ще людей докладає праці до цієї важливої справи! Змайструвати спеціальні машини і пристрої: борони, сіялки, трактори, вантажівки. Підготувати елеватори для просушування насіння. Побудувати приміщення для збереження насіння, заводи по виробництву олії - багато людей, техніки потрібно, щоб олія дійшла до крамниць.

 4.  Цікаво знати!

Хто придумав з насіння соняшнику виготовити олію?

Жив колись Данило Бокарев. Йшов він якось вулицею і побачив красиву квітку. Ця квітка йому так сподобалася. Вона була незвичайна, велика, а всередині — з насінням і називалася соняшник. Зірвав її Данило і почав їсти насіння. А смак у насіння був приємно-маслянистий. Гриз він насіння, гриз, і народилася у нього думка про отримання з насіння олії. Насадив він у себе в городі багато соняшників, а наприкінці літа акуратно зрізав капелюшки, зніс у двір і вибив з капелюшків насіння. Щоб «вибити» із насіння олію, Данило зробив спеціальний пристрій.

Ось таким чином Данило Бокарев винайшов спосіб отримання олії з насіння соняшнику.

5. Дослідницька робота

- На столі у вас насіння трьох рослин (насіння соняшника, гарбузове насіння, насіння льону). Серед них є насіння соняшника. Дослідіть де воно.

      - Чим насіння різних рослин схоже?

               - Чим відрізняється? Яке воно за розміром?

     - Спробуйте на смак насіння соняшника.

     - Яке воно на смак?

—Подивіться, ось стоїть пляшка чудової соняшникової олії. Що можна сказати про неї? (Олія прозора, в'язка, тягуча.)

Математична сторінка

- Ви складали задачі про соняшник та соняшниковую олію.  Заразрозв"яжемо одну з них.(Розв"язання задачі)

Створення книги рецептів.

Більшість кухарів у Південно-Східній Азії використовують соняшникову олію, щоб готувати, тому що вона багата на поліненасичені жирні кислотами і має дуже низький ризик серцевих нападів, навіть якщо його використовувати щодня. Зараз все більше країн по всьому світі використовують саме соняшникову олію. Оброблена соняшникова олія перетворюється на маргарин і використовується замість масла.

Вчитель: Із соняшникової олії можна приготувати багато різноманітних блюд. Поділіться вашим рецептом улюбленого блюда. (Рецепти записані на пелюстках)

Вчитель: Якщо вам подобаються різноманітні закуски, ви можете вибрати снек з широкого спектру насіння соняшника - смажені, несмажені, солоні, не солоні, з ядром або без нього, з прянощами, з шоколадною глазур'ю, з м'ятою, смажені на грилі, з медом або пророслі! Цей корисний делікатес можна вживати і як закуску і також в готових стравах.

Ви також можете використовувати насіння соняшнику для прикраси ваших салатів і основних блюд, вони підходять до всіх продуктів харчування: гірких, кислих, солодких і солоних.

 

6.  Сторінка Літераторів.

а) Багато письменників в своїх творах писали про цю чарівну, яскраву, сонячну квітку.

   -  Які твори про Соняшник ми читали на уроках літературного читання?

       (Дм. Павличко «Соняшник»)

       Гра «Мікрофон».  Розказати виразно уривок вірша.

 Який це був твір? ( Віршований).

 Чому ви так вважаєте?

б) А ось що про Соняшник розповідає Юлія Чайка (Вовкодав) у казці

«Син Сонця».

 Прочитайте.

« Сонце посміхнулося до Землі яскравою веселкою і незабаром з’явився паросток, що швидко ріс і міцнів, а згодом розцвів.

Квітка була точнісінькою копією яскравого Сонця. Золотаво-жовті пелюстки, ніби проміння, вінчали небачених розмірів квітку.

- Соняшник - син Сонця, - прошепотів Вітер.

     - Який це твір?  (Прозовий)

7.Соняшник – образ символічний.

- Діти, чи хочете ви почути легенду про соняшник?

      Легенда про соняшник

Одного разу найменша дочка Сонця спустилася на Землю, щоб викупатися у прохолодній морській воді, і загубила на березі свій золотий вінок. Без нього вона не могла повернутися до батька. Шукаючи вінок, дівчина побачила під березою вродливого парубка зі своїм віночком.

- Я поверну тобі вінок, якщо залишишся зі мною назавжди, — сказав він.

- Ні, я не можу, — відповіла дочка Сонця, - тут холодні та довгі ночі, а там, на небі, я живу в золотому палаці, там горять діамантові зірки. А що мені можеш дати ти?

Він обійняв наймолодшу дочку Сонця і заговорив до неї словами, солодшими за мед. Цілував її, просив залишитися з ним на землі, обіцяв кохати її все життя. Говорив красуні, що їй буде з ним ще краще, ніж у Сонця-батька, обіцяв їй, як кажуть, золоті гори...

Красуня згодилася жити на землі, де тьохкають солов’ї, цвіте черемха, існує любов. Даремно Сонце-батько кликав дочку додому. Він сердився, попереджав, що на землі її чекає важке життя. Та дочка залишилася з коханим.

Почалося для красуні звичайне буденне життя з нудною роботою, одноманітними клопотами. Чоловік більше працював, ніж говорив своїй коханій ніжні слова, а іноді зовсім забував за неї. Одного дня каже вона коханому:

- Ти багато працюєш, я мало тебе бачу. Я нудьгую за тобою, а ти, мабуть, вже мене не так любиш...

- Ми, земні люди, по-іншому все відчуваємо, інакше любимо. Ми бачимо щастя у любові, що поєднується з радістю у праці, - відповів коханий.

Тоді дочка звернулася до батька:

- Таточку, ясне Сонечко, я так хочу повернутися додому, благаю, забери мене.

- Ні, - сумно відповіло Сонце, - ти надто довго була на Землі, так довго, що твої ноги вросли в неї, наче коріння.

Скропило Сонце дочку своїми слізьми. І тоді красуня стала квіткою, що в тузі за батьківщиною завжди повертається голівкою до сонця. Тому і назвали її соняшником. Хоч і живе вона на землі, але тягнеться завжди до сонця, до отчого краю.

  8.  Народна мудрість про соняшник.

Гра "Закінчи речення"

 

*Стоїть пан на току в зеленому ковпаку, а під тим ковпаком - ...  (сімсот козаків).

*Сімсот соколят на одній подушці  ...(сплять).

*Стоїть дім, а в ньому ... (повно зерна).

*Стоїть палиця, на палиці хатинка, а в тій хатинці...повно людей.

*Стоїть дубок - на верху картузок, а в картузку ...(багато діток).

*На сонечко я схожий і сонце я люблю.

 До нього повертаю...(голівоньку свою).

*Із мішка — на забаву, а з пляшки — ...(приправу). 

 

9. Художня галерея.

 Художники також зображали на своїх полотнах «Сонячну квітку». Картину,  яка зараз перед вами, написала відома українська художниця Катерина Білокур.

- Що ви знаєте про художницю та її творчість?  

        Картину, яку ми сьогодні будемо розглядати, написала відома українська художниця Марія Приймаченко. Що ми вже знаємо про неї?

     Вона народилась у селі Болотня на Київщині, де і провела все життя. В її родині шанували народні ремесла, звичаї і традиції українського народу. Від батьків Марії Примаченко передалася любов до краси рідного краю, до народного мистецтва.    
       Все життя  Марія  Авксентіївна хворіла страшною хворобою — поліомієлітом. Майстриня розповідала, що якось у дитинстві вона пасла гусей у лузі. Помітила синюватий глей, принесла його додому і розмалювала хату дивовижними візерунками. Сусіди похвалили роботу дівчинки, просили прикрасити і їхні хати. З того часу вона стала малювати.
        Марія не тільки малювала, а й вишивала , захоплювалась  керамікою.  Вона не мала змоги працювати в полі через хворобу , і тому намагалась займатися улюбленим малюванням.
        Її малюнки дивовижні по красі. Добро і радість на картинах народної художниці перемагають зло.  Від цього на душі стає тепло і спокійно.
         А ще з'являється бажання творити.
Розгляд учнями репродукції картини М.Приймаченко «Соняшник та горох»

     - А тепер розгляньте цю картину.

     - Чи сподобалась вам картина? Чим?

 

10.Сторінка Ерудитів.

Робота в групах. Завдання «Слова в слові» «Соняшник»

Гра «Хто більше?»   

(сон, соня, коси, син, шок, носи, ясно, соки).

1.Сторінка Майстрів "Умілі ручки"

Вчитель: У вас на партах лежать конверти  із шаблонами - пелюстки і голівка соняшника. Ви повинні виконати аплікацію з гафрованого паперу в техніці торцювання.

 а) Пояснення вчителем послідовності виконання аплікації.

Торцювання - один з видів паперового рукоділля. Цю техніку можна віднести і до способу аплікації, і до виду квілінгу. З допомогою торцювання можна створювати дивовижні об'ємні картини, мозаїки, панно, декоративні елементи інтер'єру. Ще маловідома, ця техніка дуже швидко знаходить нових шанувальників і завойовує популярність у світі рукоділля. Настільки стрімке зростання її популярності пояснюється незвичайним ефектом «пухнастості», який дає торцювання і дуже легким способом виконання.

В основі цієї техніки - створення зображень предметів за допомогою об'ємних елементів з паперу. Об'ємний елемент торцювання називають «торцюванням» або «сторч». Він являє собою стиснений у вигляді лійки або конуса шматочок м'якого паперу. Саме з таких елементів і створюється задуманий виріб. Кожна така «торцовочка», як один мазок у створенні картини, як одна петелька у в'язанні або одна намистинка у бісероплетінні.

Торцювання - робота не складна, але кропітка. Вона вимагає не тільки посидючості, але й акуратності, уваги і певної спритності.

 Зазвичай в цій техніці використовується гофрований папір або по-іншому креповая. Крім гофрованого паперу для торцювання підійдуть також звичайні паперові серветки. З гофрованого паперу виготовляють безпосередньо «торцовочки». Ножиці і клей знадобляться для вирізання і приклеювання цих торцовочек на основі вироби.

Головний інструмент торцювання - довга тонка паличка з тупим кінцем. На роль такого інструменту цілком може підійти олівець, стрижень або корпус від кулькової ручки, стержні від гелевих ручок.

б) Повторення правил обережного користування  ножицями і клеєм.

в) Робота в парах.

Кожна пара отримує конверти з шаблонами для виготовлення аплікації.

г) Виготовлення лепбуку«Соняшник»

11. Складання Сенкану

 

 

     1. Іменник.                                        1.Соняшник.                           

     2. 2 прикметники.                            2. Високий, стрункий.

     3. Порівняння.                                  3. Хлопчик у золотому брилі.        

     4. Речення.                                        4. Пригощає горобців.

     5. Асоціація.                                     5. Відважний лицар.

 

ІІІ. Підсумок уроку.

  •  3а що подякуємо нашому уроку?

— Чому соняшник називають «квіткою сонця»?

— Що з нього виготовляють?

— З яких ще рослин людина отримує олію?

  • Чи знадобляться вам знання, які ви отримали на уроці, в подальшому житті? Для чого ми вирощуємо соняшник?

- Ось такий він, наш вічний супутник – красивий і корисний, що став рослиною-символом України. Будьте й ви самі гарні не лише зовнішністю, а й внутрішньо,  будьте щедрими на добро, бережіть його у своїй душі. Дякую вам за вашу чудову роботу на уроці.    

22 соняха будуть зігрівати ваші маленькі серця і приносити вам радість і успіх у навчанні.

   Працювали всі старанно

                     І почуйте у кінці:

           Що у нашім 3 -В класі

          Діти-просто молодці!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Kalashnikova Liudmila
    Дякую за цікаву інформацію. Корисно і змістовно.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 січня 2019
Переглядів
8055
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку