У наш час заклади позашкільної освіти набувають особливої
популярності як центри розвитку творчої особистості, її самореалізації та професійного самовизначення.
Сьогодні позашкільна освіта унікальних соціально-педагогічних засадах, створених минулими поколіннями педагогів,
інформаційно-комунікаційних й інтерактивних освітніх
технологіях та спрямовується на здібностей дитини у різних сферах діяльності.
А згідно з новим Законом України «Про освіту» позашкільна діяльність розглядається як складова неформальної освіти.
Навчання - від практики до теорії - робити своїми руками, бачити результати
вдосконалювати свої ідеї, будь які уміння і навички - все це є у позашкільних закладах і все це має реалізувати STEM-освіта.
Одним із актуальних напрямів інноваційного розвитку природничоматематичної освіти є STEM – орієнтований підхід до навчання.
Акронім STEM вживається для позначення популярного напряму в освіті, що охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering) та математику (Mathematics), та визначає характерні риси відповідної дидактики, сутність якої виявляється у поєднанні міждисциплінарних практико орієнтованих підходів до вивчення природничо-математичних дисциплін.
STEM-освіта – категорія, яка визначає відповідний педагогічний процес (технологію) формування і розвитку розумово-пізнавальних і творчих якостей молоді, рівень яких
3 2 визначає конкурентну спроможність на сучасному ринку праці.
STEM–освіта здійснюється через міждисциплінарний підхід у побудові навчальних програм закладів освіти різного рівня.
Science – наука, природничі науки
Technology - технології
Engineering - інженерія
Mathematics – математика
• STEM-освіта – педагогічний процес (технологія) формування і розвитку розумово-пізнавальних і творчих якостей молоді, рівень яких визначає конкурентну спроможність на сучасному ринку праці.
• STEAM-освіта – додавання літери А
(All), тобто інші
навчальні дисципліни.
зміцнення зв’язків і наукою, творчістю, та інноваційною також вивчення наук через інші навпаки, вивчення
інших дисциплін через природничі
Головна мета STEM-освіти полягає у формуванні і розвитку розумово-пізнавальних і творчих якостей молоді, рівень яких визначає конкурентну спроможність на ринку праці; удосконаленні науково-дослідної та інженерної освіти в навчальних закладах.
Завдання STEM-освіти
• формування найбільш затребуваних на ринку праці ХХІ століття компетенцій і навичок;
• різнобічний розвиток індивідуальності дитини, формування ціннісних орієнтацій, задоволення соціально значущих потреб;
• становлення у підростаючого покоління цілісного наукового світогляду, загальнонаукової, загальнокультурної, технологічної, комунікативної і соціальної компетентностей на основі засвоєння системи знань про природу, людину, суспільство, виробництво, оволодіння засобами пізнавальної і практичної діяльності;
• формування соціально-компетентної особистості, здатної здійснювати самостійний вибір і приймати відповідальні рішення у різноманітних життєвих ситуаціях;
• виховання потреби і здатності до навчання упродовж усього життя;
• вироблення умінь практичного і творчого застосування здобутих знань;
• виховання в особистості любові до праці, забезпечення умов для її життєвого і професійного самовизначення, формування готовності до свідомого вибору і оволодіння майбутньою професією.
•
•
•
•
•
•
•
•
*«Майбутнє працевлаштування» К. Шваба, президент Всесвітнього економічного форуму у Давосі (2016 р.)
Переваги STEM-освіти:
Напрями STEM освіти:
vТехнічне моделювання
vЕнергетика, енергозберігаючі технології
vЕкологія
vІнформатика, обчислювальна техніка, мультимедійні технології
vАвтоматика
vРобототехніка
vІнтелектуальні системи
vРадіоелектроніка
vАвіація, космонавтика і аерокосмічна техніка тощо
формування STEM – компетенцій і навичок.
•STEM – компетенції / компетентності і навички – динамічна система знань та умінь, навичок і способу мислення, цінностей й особистісних якостей, які визначають здатність до інноваційної діяльності
STEM-освіта передбачає цілий ряд освітніх компетентностей:
• є інтегральною характеристикою особистості, яка характеризує ступінь її оволодіння не тільки знаннями у межах певних дисциплін, а й визначає компетентність у використанні міждисциплінарних підходів до розв’язання практичних задач.
• є міждисциплінарною областю дослідження, яка з’єднує всі чотири області: науку, технології, інженерію та математику. STEM-грамотність означає не просто досягнення грамотності в цих чотирьох напрямах, а й спонукає учнів перейти від вивчення дискретних фрагментів явища до механічних процесів і до світу в цілому.
3 2
Наукова грамотність – здатність використовувати наукові знання з фізики, хімії, біологічних наук, наук про Землю та процеси, щоб зрозуміти світ природи і брати участь у прийнятті рішень, які впливають на нього, в трьох основних областях наука в житті і здоров’ї, наука про Землю та довкілля, наука про технології.
•
Мехатроніка (англ. mechatronics, нім. Mechatronik) – галузь науки і техніки, заснована на об’єднанні вузлів точної механіки з електронними,3 2 електротехнічними і комп’ютерними компонентами, що забезпечують проектування і виробництво якісно нових модулів, систем і машин з інтелектуальним управлінням їх функціональними рухами. Мехатроніка є своєрідною сучасною філософією проектування складних керованих технічних (технологічних) процесів.
•
Ø особистісний підхід,
учнів, наявних інтересів, нахилів;
Ø перманентне оновлення змісту (зміст STEM-освіти постійно оновлюється відповідно до розвитку науки та технології);
Ø цілісность, що передбачає створення цілісної національної системи впровадження STEMосвіти як складової єдиного освітнього простору України;
Ø громадянська спрямованість (STEM-освіта спрямована на нарощування людського
потенціалу держави, підвищення її конкурентноздатності)
Ø продуктивна мотивація (формування продуктивної мотивації учасників STEMосвітнього процесу до здійснення науково-дослідницької та проектної діяльності,
винахідництва, участі у різноманітних конкурсах, фестивалях.
Нормативно-правова база STEM-освіти в Україні:
ü Закони України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про професійно-технічну освіту», «Про вищу освіту», «Про наукову та науково-технічну діяльність», «Про інноваційну діяльність»;
ü Укази Президента України «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року» (від
25.06.2013 № 344/2013), «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні» (від 30.09.2010 № 926/2010), «Про заходи щодо розвитку національної складової глобальної інформаційної мережі Інтернет та забезпечення широкого доступу до цієї мережі в Україні» (від 31.07.2000 № 928/2000);
ü Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 07 листопада 2000 р. № 522 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 30 листопада 2012 р. № 1352);
ü Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти на період до 2029 року
«Нова українська школа», затверджена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року № 988-р;
ü рішення колегії Міністерства освіти і науки України «Про форсайт соціо-економічного розвитку України на середньостроковому (до 2020 року) і довгостроковому (до 2030 року) часових горизонтах (в контексті підготовки людського капіталу)» від 21.01.2016;
ü План заходів щодо впровадження STEM-освіти в Україні на 2016- 2018 роки, затверджений Міністерством освіти і науки України від 05.05.2016 року;
ü Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 07 листопада 2000 р. № 522 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 30 листопада 2012 р. № 1352), зареєстрованого Міністерстві юстиції України від 26 грудня
2000 року № 946/5167 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 11 липня 2017 року №994);
ü наказ Міністерства освіти і науки від 17.05.2017 № 708 «Про проведення дослідно-експериментальної роботи всеукраїнського рівня за темою: «Науково-методичні засади створення та функціонування Всеукраїнського науково-методичного віртуального STEM-центру (ВНМВ STEM-центр)» на 2017-2021 роки»;
ü Концепція розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки, затверджена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 року № 67-р;
ü діяльність відділу STEM-освіти на базі Інституту модернізації змісту освіти.
vпозитивно впливають на результати навчання
vформують навички самостійної діяльності
vрозвивають креативність
vпідвищують мотивацію до навчання
v інтерес до здобуття STEM професій.
Отримані в процесі навчально-дослідницької діяльності навички вихованці зможуть застосовувати для самоосвіти, саморозвитку, самореалізації.
«Мейкерство є інноваційним явищем у розвитку освітніх технологій XXI століття.
Мейкер - це людина, яка щось створює.
Мейкерські здібності - щось робити своїми руками - є практично у всіх. Просто в
одних їх треба розвивати, а в інших підтримувати.
Сучасні «самоделкіни» займаються саме у позашкільних закладах, їм доступні такі
ресурси - лабораторії, майстерні, кардодроми, обладнання, які дають можливість виготовити діючі моделі, електронні прибори, роботи, дрони тощо, сприяють розвитку винахідницьких навичок дітей. їх цікавить інженерія, і в майбутньому можуть стати чудовими фахівцями».
Мейкерство як складова STEM-освіти має велике майбутнє і мейкерство присутнє,
насамперед, у позашкільній освіті.
Позашкільний заклад є тією лабораторією, де навчають і виховують творчу особистість, відкривають можливості кожної дитини, допомагають їй розвивати власні здібності, забезпечують високий науково-практичний потенціал.
Позашкільна освіта може здобуватися одночасно із здобуттям дошкільної, повної
загальної середньої та професійної освіти. (Закон України «Про позашкільну освіту»).
Заклади позашкільної освіти можуть бути зв’язуючою ланкою між закладами дошкільної, загальної, професійної та вищої освіти і віднесені до формального рівня реалізації STEM в Україні.
Гурткова робота - це поле для творчості та розвитку. А творчість гуртківців завжди відкриває щось нове та неординарне у звичних речах.
В позашкільній освіті STEM крокує в ногу з часом та розвивається, відкриваючи нові можливості.
ДОЦТТДЮ дає дитині можливість розвинути свій інтелект у самостійній творчій діяльності, з урахуванням індивідуальних особливостей і нахилів.
Діяльність ДОЦТТДЮ сприяє формуванню раннього професійного самовизначення вихованців, популяризації інженерних професій, підтримці обдарованої молоді, поширенню інноваційного досвіду та освітніх технологій, розповсюдженню ідей STEM-освіти.
З початку заснування позашкільної освіти гуртки технічного спрямування, просторове мислення у майбутніх інженерів.
інженерно-технічних працівників це був «трамплін» до вибраних професій.
Завдяки впровадженню елементів STEM-освіти у роботу гуртків, вихованці розвивають творчу активність, логічне мислення, технічну грамотність, вчаться вирішувати
конкретні проблеми, самостійно рішення, стають новаторами і винахідниками.
Вихованці вчаться застосовувати науково-технічні знання в реальному житті, професійно самовизначаються, мотивуються на подальше навчання у закладах освіти на STEM-спеціальностях.
Для подальшого упровадження STEM-освіти та з метою здійснення її основних завдань гурткова робота повинна бути спрямована на:
Øстворення умов для надання поглиблених знань з основ інженернотехнічних наук, професійного самовизначення та самореалізації молоді;
Øстворення умов для надання інклюзивної STEM-освіти для вихованців;
Øінформаційну грамотність і навички ефективного використання інформаційно-комунікаційних технологій;
Øзалучення вихованців до винахідницької роботи в галузі науки і техніки;
Øпошук, розвиток і підтримку талановитої молоді в творчих об’єднаннях, наукових товариствах за науково-технічним напрямом; Ø пошук нових форм і методів, таких як:
• технологія розвивального навчання,
• інтерактивні методики,
• блочний метод викладання матеріалу;
Øнеформальні заняття - технологія розвивального навчання, «перевернутий урок», «кейс»-заняття, інші нетрадиційні форми дають відповідні результати.
Перевернуте навчання – передбачає зміну ролі вчителів, які здають свої передові позиції на користь більш тісної співпраці та спільного внеску в навчальний процес.
|
Традиційний підхід |
«Перевернений» підхід |
Вихованець |
Робота за схемою «послухай-запам’ятай-озвуч». |
Відповідальність за власне навчання. Взаємодія з усіма учасниками начального процесу. Осмислене навчання. |
Інформаційнокомп’ютерні технології |
Використання технологій та вебінструментів у навчанні. |
Зміна методів та форм роботи засобами інформаційнокомп’ютерних технологій. |
Вчитель |
Передача знань, утримання дисципліни і порядку, контроль знань. |
Конструювання навчальної ситуації. Формування в учнів відповідальності за навчання. |
Методи |
Пасивні методи подачі навчального матеріалу: від учителя до учня. |
Активні й інтерактивні методи навчання. Особистісно орієнтований підхід. |
Структура навчального заняття |
Подача теоретичного матеріалу від учителя. Недостатньо часу на закріплення знань. |
Удома ознайомлення з теоретичним матеріалом, в аудиторії3 2 вирішення та обговорення теми. |
Роль учителя |
Передає готові знання. Демонструє, розміщує, публікує, розробляє. Супроводжує навчання, проектує навчальну ситуацію. |
Супроводжує навчання, проектує навчальну ситуацію. Демонструє, розміщує, публікує, розробляє. Передає готові знання. |
Роль вихованця |
Передає готові знання. Демонструє, розміщує, публікує, розробляє. Супроводжує навчання, проектує навчальну ситуацію. |
Передає готові знання. Демонструє, розміщує, публікує, розробляє. Супроводжує навчання, проектує навчальну ситуацію. |
Працюючи з вихованцями, керівники гуртків розширюють освітні програми з метою надання дітям додаткових знань з інших галузей освіти відповідно до їх віку. Вони відкривають перед вихованцями світ техніки та поєднують ці знання за рахунок інтегрованості у роботі з елементами робототехніки, інформаційних технологій, дизайну, історії України, патріотичного виховання, правових знань.
Таким чином надають можливості для оволодіння STEM-освітніми компетенціями, застосування науково-технічних знань у реальному житті, готують дітей до технологічних інновацій життя, розширюють сфери їх інтересів
Це гуртки різного спрямування, такі як:
«Основи робототехніки та комп’ютерного моделювання»
«Початкове технічне моделювання»,
«Авіамоделювання»,
«Автомоделювання»,
«Судномоделювання»,
«Ракетомоделювання»,
«Комп’ютерна графіка та анімація»,
«Цифрова фотографія»,
«Виготовлення сувенірів»,
«Моделювання іграшок-сувенірів»,
«Паперопластика», «Орігамі»,
«Гончарство».
Тому вся діяльність щодо впровадження STEM-освіти вибудовується так, щоб сприяти становленню особистості як творця і проектувальника власного життя, ґрунтуючись на ідеї усвідомленого вибору особистого життєвого шляху.