STEM-урок "Властивості води.Три стани води"

Про матеріал
план-конспект інтегрованого уроку.Інтегративно-асоціативна складова: «Я досліджую світ», «Навчання грамоти», «Математика», «Дизайн і технології», «Образотворче мистецтво». На уроці використано різні форми і методи, щоб сприяти виявленню зацікавленості до поняття про стани води, про значення її в природі і цінність для людини.Робота з інформацією. Медіаграмотність. Комунікативність. Робота в команді. Критичне мислення. ІКТ. Креативність. Підприємливість та фінансова грамотність. Дослідження і спостереження.
Перегляд файлу

 

 

Тема STEM уроку. Властивості води.Три стани води.

Формування предметних компетентностей: закріпити отриманні на попередніх уроках теоретичні знання та застосувати їх на практиці; формувати уявлення про воду; дати учням уявлення про зміни станів води (твердий, рідкий, газоподібний), про властивості води (розчиняє деякі речовини); розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води, сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодшого школяра; виховувати вміння працювати в групах та бережливе ставлення до приро-    доводних ресурсів.

Формування ключових компетентностей:

вільне володіння державною мовою: вміння усно висловлювати свої думки, чітко та аргументовано пояснювати факти;

 

компетентності в галузі природничих наук, техніки та технологій: розши-- рити знання учнів про значення води, учити робити висновки з результатів спостережень проведених дослідів, виховувати допитливість, дбайливе ставлення до води;

інноваційність: відкритість до нових ідей;

екологічна компетентність: дотримання правил економного використання води в побуті;

навчання впродовж життя: упанування умінь і навичок, необхідних для подальшого навчання, визначення власних навчальних цілей та способів досягнення;

громадянські та соціальні компетентності: співпраця з однокласниками

для досягнення спільної мети;

культурна компетентність: залучення до видів мистецької творчості.

 

Обладнання:

 

матеріали для фронтальної роботи:     електрочайник, лід, вода.

матеріали для групової роботи ( на 2 групи ): завдання для груп; набори

для досліджень ( хімічний посуд, вода, розчинні та нерозчинні

 речовини ).

матеріали для індивідуальної роботи: LEGO, завдання.

презентація вчителя: відео.

Очікуванні результати: здобувач освіти відкриє для себе світ природи, набуде досвіду шляхом дослідження, навчиться шукати відповіді на поставлені запитання, покаже вміння бути спостережливим, допитли-  вим; навчиться поєднувати новий досвід з набутим раніше; опрацьовуватиме та систематизуватиме інформацію природничого

змісту, усвідомлюватиме розмаїття природи та її цінність для природи.

Тип уроку:  STEM-урок

Форма проведення уроку: урок – дослідження

 

 

                                      Хід уроку

І. Організаційна частина, привітання

Вітання

Доброго ранку, сонечко ясне!

Доброго ранку, хмаринко прекрасна!

Доброго ранку, повітрячко чисте!

Доброго ранку, джерельна водичко!

Доброго ранку, рослинко, тварино!

Доброго ранку, щаслива людино!

Хай кожного з нас оминають негоди,

Адже ми всі – це частинка природи!

Ранкове коло. Вітання дітей, компліменти.

«Пісня Капітошки».

Діти, чия це пісенька? Який він?  Він дарує кожному з вас свій настрій.

 Я хочу,щоб у кожного з вас сьогодні був такий настрій як у Капітошки- веселий, завзятий, радісний, щоб на ваших личках не згасала усмішка не тільки на цьому уроці, а завжди.

 

ІІ.Щоденні новини

Визначення дати:

- Яка зараз пора року?

- Назвіть   місяці

- Який за рахунком місяць   ?

- Чому місяць   має таку назву?

 

 ІІІ. Обмін інформацією

1.Гра «Так чи ні» з цеглинками лего.

-Є 5 пір року?

-Зараз на дворі осінь?

-Рік має 14 місяців?

- Повітря є скрізь?

-Термометром вимірюють температуру тіла людини?

VI. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.

 Загадка.

Відома з віку рідина, усяк її вживає.

Буває хмаркою вона, сніжинкою буває.

Бува, як скло, крихка, тверда. –

Звичайно, підкажіть, …

- Сьогодні на уроці ми будемо досліджувати воду.

- Діти, прослухайте вірш української поетеси Любові Забашти « Жива вода»

Жива вода дає життя
Усьому живому в світі,
Якщо живе жива вода,
Тоді — земля у квіті.                     

 

 

 

 

-  Як ви його розумієте? (відповіді дітей)

Визначення очікуваних результатів.

- Вивчаючи тему «Вода» ви матимете можливість дослідити її властивості

та зрозуміти яку роль вона відіграє для людства.

Сьогодні ми будемо з’ясовувати, де на Землі знаходиться вода, у яких во- да буває станах і які властивості має вода – рідина.

V. Крісло автора

1.Більша частина нашої планети вкрита водою. Це океани, моря, річки, озера, струмки. Вода оточує всі континенти. Якщо спостерігати за на-шою планетою з космосу, то вона здається блакитною, а материки уявляються маленькими коричневими острівцями.

1.Більша частина нашої планети вкрита водою. Це океани, моря, річки, озера, струмки. Вода оточує всі континенти. Якщо спостерігати за нашою планетою з космосу, то вона здається блакитною, а материки уявляються маленькими коричне-вими острівцями.

2.Здається, води на планеті Земля дуже багато, але запасів прісної води дуже мало. Якщо уявити, що всю воду Землі вмістили у 100 відер, то тільки 2, 5 з них буде заповнено прісною водою.

Людина може прожити без їжі 5 тижнів, а без води – лише декілька днів.

Вода – багатство землі.

VI. Розповідь вчителя з елементами бесіди.

Вода є скрізь . Вона є  в океанах, морях, річках, озерах, ставках, струм- ках, а також є в льодовиках, під землею, наприклад , в колодязі і навіть у повітрі. А ще вода є в рослинах, тваринах і в людині. Їхні  тіла значною мірою складаються з води. Без води все живе загине.

- Діти, як ви гадаєте чи багато води на Землі? (показує глобус). Усі ці блакитні плями – вода. Недарма нашу землю називають блакитною планетою.  Як вважаєте, чи скрізь вода однакова? (В природі вода може бути солоною і прісною ). Більша частина земної води -  це солоні моря і океани.

- Хто живе у солоні воді? ( У солоній воді живуть риби, ростуть водорості). Однак люди не можуть її пити, готувати на ній їжу, чи використовувати в господарстві.

Яку ж тоді воду люди п’ю та використовують у господарстві?А як ви розумієте слово «прісна»? (Це вода без смаку, без запаху) .

Нам для життя потрібна прісна вода. А її на планеті значно менше.

-Тому, що потрібно робити? (Берегти воду). Діти, навіть якщо вода крапає

 з крана по краплинці, то за місяць її витікає аж 400 літрів: це дуже багато. Уявіть, невеличке містечко, мешканці якого не закручують добре крани,

за цей час зливають у каналізацію цілісіньке озеро! Тому й кажуть: «Закривай міцніше кран, щоб не витік океан!»

Вода – основне джерело життя на Землі. Нею живляться всі рослини, без неї не виживе ні тварина, ні людина. Але як же вона потрапляє із землі у важкодоступні місця? Відповідь ми знайдемо, провівши певні цікаві досліди.

 

 

 

Дослід 1. 2. Робота в парах.

Додайте у склянку з водою ложечку солі або цукру. Розмішайте воду.  Що сталося?Спробуйте цю воду на смак.

(Учні отримують квадратики. Кольори, які співпали – утворюють пару, яка отримує завдання. Діти досліджують колір води, запах і смак).

Перша пара учнів: «Колір води».

Друга пара учнів: «Запах води».

Третя пара учнів: «Смак води».

(Діти роблять висновки, після дослідження в парі: вода без кольору, без запаху і без смаку).

Висновок: вода може розчиняти деякі речовини.

- Коли ви смакуєте солодку воду? Вранці п᾿єте чай, каву, компот, сік.

- Де ви зустрічали у природі солону воду?

- У морі. Отже, який висновок ми можемо зробити ?

C:\Users\Сергей\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\1-104-638.jpg

 

Дослід 2.

Нам будуть потрібні прозорі склянки або келихи, чиста вода, кілька паперових рушників (серветки тощо), харчовий барвник.

Порядок дій.

В одній склянці розбавте харчовий барвник того кольору, який вам подобається.

Опустіть один кінець паперового рушника в ємність із водою, інший – у порожню склянку.
   Щоб побачити результати, нам необхідно трішки почекати.

 

 

 

 

 

 

VII.Фізкультпауза

У горі пливе хмаринка (діти піднімають руки вгору).Унизу росте травинка (нахиляються низенько).

Тварина стежкою біжить (імітують рухи ),

У листі вітер шелестить (піднімають руки й махають).

Ми нагнулись до струмка (всі нахилилися).

– Ой, вода у нім яка!

Миєм руки, миєм личка (імітуємо рухи вмивання),

Акуратність — наша звичка.

 

- Що ж відбувається?
   Діти бачать, що рідина починає підніматись по папері і планомірно переміщатись у порожню склянку. Паперовий рушник буде поступово забарвлюватись у зелений або червоний колір, і всі побачать своїми очи- ма шлях переміщення води. Процес буде тривати до того часу, доки в обох склянках не збереться однакова кількість рідини.
Факти
    Саме так мандрує вода по рослинах. Вони вбирають рідину корінням із землі й завдяки невеликим виступам усередині стовбура доставляють її нагору до листя та плодів. Разом із водою потрапляють і поживні речови-ни.

Цікавинки.

Вода живе в продуктах харчування. Як ви гадаєте, у яких.

Коли ми їмо кавун, то практично п’ємо воду, оскільки він до 93% складається з води

Як не дивно, на перший погляд такий сухий фрукт, як банан  понад 75% також складається з води.

У помідорах міститься 95% води, а в огірках – 99%.

Воду ми використовуємо, щоб зварити їжу. Наприкдад, суп. Що ми кидаємо у воду, щоб суп був смачним? ( картоплю, моркву цибулю, крупу, сіль).

Спостерігаємо за результатами дослідів.

Повернемося до другого досліду. Що ви помітили? Який висновок можна зробити?.

(Вода живе у   річці, болоті, фонтані, водоспаді,  Рухається  рослинами, папером, розбавляє фарбу,  живе у їжі).

Цікавинка

Людський організм в середньому на 66% складається з води;

Переважно ми потребуємо півтора– два літри води на добу.

За життя в середньому  людина   може випити до 40 т води.

Понад 80% хвороб у світі передаються через воду.

1  мільярд жителів нашої планети п’є воду, використовувати яку небезпечно для здоров’я …

Найчистіша вода у Фінляндії. За даними дослідження,  Фінляндія зайняла перше місце серед 122 країн світу.

(Діти сидять за партами)

-Вода буває прісна і солона. В Україні є солоне озеро Сиваш.

 

 

Також солона вода у Чорному та Азовському морях. (демонстрація на карті).

-Діти, на вашу думку, яка вода в Україні найчистіша? (джерельна)

-Де її можна знайти? (у джерелі, колодязі.)

-Що таке колодязь? (глибока викопана яма, захищена від обвалів.)

-Як ще називають колодязь? (криниця.)

Криниця – це народний символ України. У кожному селі були чоловіки – колодязники. Вони уміли досліджувати, у якому місті сильне джерело. Брали гілку верболозу і казали, що це «палочка-гадалочка». Прихиляли її до землі: де листочки її ворушилися, там копали криницю всім селом. Як докопували до джерела, то викладали в середині гладеньким камінням,

яке возили з річки. Ця частина називалася цямринням, а верхня була з дуба. Верхню частину називали журавель.

У народі говорили, що коли викопати криницю, то на небі спалахне ще

одна зірка. Якщо падає зірка – то джерело замулилося. Щоб зірки не згасали, потрібно оберігати криниці.

 

 

 

 

VIII.Конструювання. Творча діяльність.

За допомогою цеглинок LEGO побудуйте криницю, створіть свій дизайн.

Робота в парах.

Представте свою роботу.

-Де знаходиться криниця, чим особлива, хто може нею користуватися?

Поясніть прислів’я.

Не плюй у криницю, бо будеш з неї пити водицю.

Чиста вода – для хвороби біда.

Сонце – батько, вода – наша мати.

 

 

 

 

 

IX. «Мозковий штурм»

Задачі

Діти сидять за партами.

(Математика з другом).

-Діти, складіть задачі усно, по черзі один одному і розв’яжіть їх.

Розв’язування задач природничого змісту. «Куди ми витрачаємо воду?»

Людина за 1 добу споживає до 6 літрів води.

Скільки літрів води споживає людина за 2 доби?

Якщо з крана постійно крапає вода, то за 1 день марно витікає 7 літрів води.

Скільки літрів води витікає за 2 дні?

Під час купання затрачається 7 відер води. Під час прання в пральній машинці на 3 відра більше.

Скільки відер води витрачається на прання машиною?

X.Фізкультпауза

Промайнула лише мить — (пальцями стукаємо по долонях.)

Дощик з неба крапотить.

Ми присіли під кущем. (присідаємо)

Щоб не змокнуть під дощем.

Мить — і сонце засіяло. (встаємо)

Все навколо чисте стало.

Тягнем руки до небес: (тягнемо руки вгору)

Нас зігрій і світ увесь.

XI.Робота в групі. Ми дослідники.

Вода буває у трьох станах – твердому, рідкому і газоподібному.

1.група

Твердий –  

 • На дворі переполох
З неба сиплеться горох .
З’їла 6 горошин Ніна,
А тепер у неї ангіна. (Град)

• Росте вона додолу головою,
Росте вона холодною зимою
А тільки сонечко засяє —
Вона заплаче й помирає. (Бурулька)

• Надворі горою,
А в хаті водою. (Сніг)

• В нас зимою білим цвітом
Сад зацвів, неначе літом. (Іній)

 

2.група

Рідкий  

• Зоряна зоряниця, молода дівиця,
Гуляти ходила, сльозу зронила.
Місяць бачив — не підняв,
Сонце встало — і підняло. (Роса)

 

 

• Хто найдовші нитки має,
Небо й землю вмить єднає? (Дощ)

 

3. група

газоподібний 

• Без крил по небу літає,
Ніхто її не б’є, а вона плаче. (Хмара)

• Не дід, а сивий,
Не спить, а стелиться,
Вкриває землю й океан,
А звуть його… (туман).

 

(Діти демонструють досліди: перетворення води в пару, як утворюється лід,

дощ.)

 

 Подумайте, як можна використовувати дощову воду? (наприклад – збирати у каструлі чи бочки та поливати рослини.)

Як економити воду, що біжить з крану вашого будинку чи квартири? (закривати повністю крани, щоб вода не капала, під час миття посуду не тримати кран постійно відкритим, не мити овочі та фрукти під проточною водою).

Розв’яжіть задачу.

Щоб помити яблуко під відкритим краном потрібно витратити 5 літрів води. Щоб помити у мисці з водою – 1 літр. Який спосіб миття яблука є економним? Скільки води

можна зекономити?

 

XII.Образотворче мистецтво.

Усі за партами. Кожен працює самостійно.

Діти, всі ми зрозуміли, що вода є всюди. Намалюйте, де живе вода, адже

у кожного з вас є своя ідея, своє бачення.

Діти презентують свою роботу .

5. Узагальнення і систематизація знань.

XIII.Підведення підсумків уроку.

  1.«Асоціативний кущ»

Отже, давайте створимо схему того, що ми дізналися про воду.

37621.005.jpg

 

 

 

2.Діти в колі.

Кубик Блума  

Назвіть де живе вода? (прісна, солона)

Чому потрібно берегти воду?

Поясни, чому цукор розчиняється у воді? (як рослина п’є воду). Поясни значення води в житті людей, тварин, рослин.

Поділись ідеєю, як зберегти воду?

Запропонуй правила користування водою для її збереження (економного використання).

Придумай, як допомогти джерелу, що замулилося чи засмітилося.

                                             Вчитель

Пам’ятаймо, люди, назавжди,

Неможливо жити без води.

Це життя колиска, це дощі,

Це роса і квітка на межі.

Це тумани, ріки і моря,

Джерело у спеку – це життя.

Це кришталь озер і джерела,

Це хмарки у небі, це село

У тополях й вербах над ставком.

Це криниця, квітка під вікном,

Шурхіт хвиль і шторму дикий рев,

Це струмок у травах між дерев,

Зелень трав, веселки кольори,

Пам’ятайте, люди, назавжди.

 

XIV.Самооцінювання. Робота з Лего.

Оціни свою роботу використовуючи такі  слова – чудово, все вдалося,

було важко.

Всі ви, діти — молодці,

Гарно працювали!

Але дзвоник пролунав,

Він мені і вам сказав,

Що урок вже час кінчати,

Треба йти відпочивати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Великоговилівська гімназія

 

 

 

 

            Урок- дослідження

          « Досліджуємо воду»

                   в 2 класі

         

 

              Тип уроку-STEM-урок.

              Вчитель . Гладій М.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      - 2022-

docx
Додано
6 лютого 2022
Переглядів
1235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку