МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНЕ УЧИЛИЩЕ №32 М.БОБРИНЕЦЬ
STEM-урок
з англійської мови
«Pollution of the Environment with Heavy Metals»
Розробив:
викладач іноземної мови
Охремов Віктор Михайлович
Методичний коментар
У розділі навчальної програми з англійської мови для 10-го класу Is the Earth in Danger? («Планета Земля в небезпеці») розроблено STEM-урок на тему «Pollution of the Environment with Heavy Metals» («Забруднення довкілля важкими металами»).
На цьому уроці актуалізуються питання забруднення водойм, ґрунту, повітря важкими металами й розглядається їх вплив на організм людини.
Викладач спонукає учнів до пошуку нових шляхів для розв’язання проблемних питань, а саме: переробку твердих металів, інноваційні підходи щодо реалізації енергії з відпрацьованого тепла й порошкову металургію як екологічний метод виробництва металевих деталей.
Урок побудований у формі «Дерева цілей», що є комплексним підходом до розв’язання проблем. Цей метод передбачає розподіл місії на цілі, досягнення яких і є основним завданням уроку.
При підготовці до уроку застосовано трансдисциплінарний підхід до навчання, що дало змогу поєднати дослідницьку діяльність, розвиток наукового мислення, практичну спрямованість, розвиток технологічних навичок, інтеграцію дисциплін і STEM-освіту.
Результатом уроку є проєктні роботи: переробка металевих банок під свічники та підставки для шкільного приладдя (appendix 4).
Topic: Pollution of the Environment with Heavy Metals
Objectives:
Мета:
Method: Goal Tree.
Метод: Дерево цілей.
Type: Review Lesson
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань.
Equipment: notebooks, papers, boards, pens, phones.
Sources: cards, projects, presentations, websites, video material, QR-code.
Обладнання та матеріали: ноутбуки, мультимедійна дошка, мобільні телефони, презентації до завдань і презентація виступів, картки зі завданнями, проєкти, відеоматеріали, вебсайт, QR-код.
Integration point: English, Ecology, Chemistry, IT, Crafts.
Міжпредметний компонент: англійська мова, екологія, хімія, інформатика, технології.
PROCEDURE
Greeting
Teacher. Hello, dear students and guests! Today we are going to have an exciting lesson and I hope you will find out a lot of amazing facts and have a good time. As you can see, we have STEM-lesson, so I believe that at the end of it we would be able to solve some important environmental problems. To become closer to the subject of our lesson, I propose you to make some tasks.
(Доброго дня, шановні учні й гості! Сьогодні в нас буде захопливий урок, і я сподіваюся, що ви дізнаєтесь багато дивовижних фактів і добре проведете час. Як бачите, у нас STEM-урок, тож ми повинні розв’язати деякі важливі екологічні проблеми. Для того, щоб познайомитися з темою нашого уроку, я пропоную вам виконати декілька завдань).
Warming up
Teacher. Match the following elements (heavy metals) with their meaning and their signs in the Periodic Table. The QR-code helps you find the appropriate information in the Cambridge Dictionary. Use you phones.
(Teacher gives students the worksheets with the task. Students need to match some elements (heavy metals) from the Periodic Table which have attitude to metallurgy with their meaning and their signs in the Periodic Table. Teacher says that there is the QR-code that helps students find the appropriate information in the Cambridge Dictionary. Then students read their answers and teacher correct if they do any mistakes).
(Викладач роздає учням робочі аркуші зі завданнями. Учням потрібно узгодити деякі елементи (важкі метали) з періодичної системи, які мають відношення до металургії, зі своїм значенням і знаком в періодичній системі. Викладач вказує на QR-код, який допомагає учням знайти відповідну інформацію в Кембриджському словнику за допомогою телефонів. Потім учні читають свої відповіді й викладач виправляє, якщо є помилки).
Завдання (appendix 1)
Відповіді
D – Aluminium – A light, silver-coloured metal used for making containers, cooking equipment and aircraft parts.
E – Lead – A soft, heavy, grey, poisonous metal used for roofs, pipers, etc.
C – Copper – A soft, red-brown metal, used in electrical equipment.
B – Iron – A dark grey metal used to make steel.
A – Mercury – A heavy, silver-coloured metal that is liquid at ordinary temperatures.
Answer the following questions
Teacher asks some questions connected with the heavy metals in order to pay students’ attention to the subject of the lesson. Leaners need to give their ideas according to the questions.
(Викладач ставить кілька запитань, пов’язаних із важкими металами, щоб привернути увагу учнів до теми уроку. Учні мають висловити свої ідеї відповідно до запитань).
Instructions: teacher explains the structure of the lesson and tells about the method of a Goal Tree which students need to use for searching the solutions for some environmental problems.
Інструкції: викладач пояснює структуру уроку й розповідає про метод «дерево цілей», який учні мають використовувати для пошуку рішень деяких екологічних проблем.
Teacher. At today’s lesson, you have a great opportunity to learn how to build a Goal Tree. It’s a method that gives people opportunity to find ways for solving even the most difficult problems. I sure that this method will help us to solve some environmental problems too. But first we need to make three groups and face pollution problems in the metallurgical industry. Take out a piece of paper and take a sit at the table according to the metal on it.
(Teacher has a box with the small pieces of papers for each student. There are the names of four different kinds of metal (iron, aluminium, copper) on each paper. Students take out the pieces and take a sit at the table according to the metal on the papers. So, teacher divides students in 3 groups according to the metal which they take out of the box).
(У викладача є коробка з паперовими листочками для кожного учня. На кожному папірці є назва одного з трьох різновидів металу (залізо, алюміній, мідь). Учні дістають листочок і сідають за стіл відповідно до металу вказаного на папері. Отже, викладач ділить учнів на 3 групи відповідно до назви металу, який вони виймають із коробки).
Teacher. Each group has got a notebook and a Word document on it. Open this document. You have clouds for problems and solutions in a form of a Goal Tree. Your task during the lesson to fill in the clouds with the appropriate information and at the end of the lesson send this document to my computer. And then we will make the common a Goal Tree.
(Кожна група має ноутбук і текстовий документ. Відкрийте цей документ. У вас є хмари для проблем і їх розв’язання, розташовані у формі дерева цілей. Вашу завдання – під час уроку заповнити хмари відповідною інформацією, а в кінці уроку надіслати цей документ на мій комп’ютер. А потім ми зробимо загальне дерево цілей).
Searching stage. Looking for problems
Reading/ Listening
All groups need to watch video or presentation, read text or look at the pictures and do the different tasks. Then they have to fill the first cloud in the Word document with two reasons of water, air, soil pollution with heavy metals or impact they have on humans’ health. Teacher explains that there is the new vocabulary on each paper to help students understand the information.
Кожна група отримує індивідуальне завдання. Потрібно переглянути відео чи презентацію, прочитати текст чи поглянути на малюнки й виконати різні завдання. Потім учням слід заповнити першу хмару в документі Word двома причинами забруднення водойм, повітря, ґрунту важкими металами або охарактеризувати їх вплив на організм людини. Викладач пояснює, що перед кожним завданням є нові слова, які допоможуть учням зрозуміти інформацію.
Group 1 «Iron»
Read the information in the video and make a task on the paper. Fill the cloud with two reasons of water, air, soil pollution or damage for humans.
Група 1 «Залізо»
Прочитайте інформацію під час перегляду відео й виконайте завдання. Заповніть хмару двома причинами забруднення водойм, повітря, ґрунту важкими металами або охарактеризуйте їх вплив на організм людини.
Transcript
Water pollution by chemicals and heavy metals. The contamination of water ecosystems by chemicals and heavy metals has very harmful effects on aquatic life. In fact, these contaminants are known to be implicated in the reduction of an organism’s lifespan and its ability to reproduce. In addition, these toxic elements make their way up the food chain as predator eats prey.
New vocabulary
Contamination – забруднення;
Aquatic – водний;
Implicated – причетний;
Reduction – зменшення;
Lifespan – тривалість життя;
Predator – хижак;
Prey – здобич.
Task
Fill the gaps with the appropriate words or word combinations (appendix 2).
(Учні повинні заповнити пропуски відповідними словами чи словосполученнями, переглянувши відео, додаток 2).
Group 2 «Aluminium»
Watch the video and make a task on the paper. Fill the cloud with two reasons of water, air, soil pollution or damage for humans.
Група 2 «Алюміній»
Перегляньте відео й виконайте завдання. Заповніть хмару двома причинами забруднення водойм, повітря, ґрунту важкими металами або охарактеризуйте їх вплив на організм людини.
Transcript
The Pollution of Soil by Heavy Metal. In addition to agricultural pesticides and animal waste, heavy metals are common sources of soil pollution. Industrial mining activities, road runoff from cars and sewage release toxic metals into nearby forests, vegetation and stream beds. Likewise, these metals can affect groundwater supplies and contribute to air pollution by emitting gaseous compounds into the atmosphere.
Types: Some of the most common heavy metals found in polluted soil include zinc, copper, mercury, lead, iron, cadmium, aluminium, nickel and chromium.
Effects: Soils polluted by heavy metals threaten agriculture and other food sources for human populations. For example, heavy metals can seep into the soil and surrounding plants, increasing toxicity levels within the food chain. Other negative effects include poor vegetation growth and lower plant resistance forest pests.
New vocabulary
Mine – шахта;
Runoff – стік;
Sewage – каналізація;
Release – випуск, звільнення;
Vegetation – рослинність;
Contribute – сприяти;
Threaten – загрожувати;
Pests – шкідники.
Task
Choose the appropriate options (appendix 3).
(Учні мають вибрати правильний варіант, додаток 3).
Group 3 «Copper»
Read the text «E-waste... why so much junk?» (https://lingualeo.com/bo/jungle/ewaste-why-so-much-junk-180237) and make a task on the website LearningApps.org. Fill the cloud with two reasons of water, air, soil pollution or damage for humans.
Група 3 «Мідь»
Прочитайте текст й виконайте завдання на платформі LearningApps.org. Заповніть хмару двома причинами забруднення водойм, повітря, ґрунту важкими металами або охарактеризуйте їх вплив на організм людини.
Task
Choose the best word for each gap
(https://learningapps.org/25529878).
Pupils’ interview (Method “Microphone”, interactive technology)
Teacher. Children! Having listened to the defense of your projects, I’d like to sum up again how we can save our planet. (Teacher asks different questions.)
What must we do to stop pollution?
How can we save seas, rivers and lakes?
How can we stop greenhouse effect?
(Students answer developing their critical thinking.)
Teacher. So, we know how to solve some ecological problems. But what can we do to live healthy? (Pupils give their own answers developing their critical thinking.)
III. Summarizing
Teacher. Children! Let’s hope that our mankind will cope with all ecological problems and preserve our planet for future generations. Fortunately, it’s not too late to solve these problems. We have enough time, money, technologies and a great desire to make our planet a better, cleaner and safer place.
(Students take away stickers with ecological problems from the poster to show that they are ready to help our planet.)
Teacher. Children! What have we done at today’s lesson? (Pupils answer.) All of you took an active part at our lesson and tried to do your best. I’m satisfied with your project works. They are wonderful. (The teacher estimates the pupils’ work at the lesson).
ІV. Home assignment
Teacher. Students! At home you will write your suggestions on the environmental protection to the newspaper «Our Planet».
Our lesson is over. I’m sure you are real friends of our planet. And I hope our lesson helps us to be more active in the ecological movement. In fact, we live only once and not a very long life and we have one Earth. Remember the wise saying of a great English writer John Galsworthy who said: «If you don’t think about the future, you will not have it».
Appendix 1
1 |
Aluminium |
A a heavy, silver-coloured metal that is liquid at ordinary temperatures |
2 |
Lead |
B a dark grey metal used to make steel |
3 |
Copper |
C a soft, red-brown metal, used in electrical equipment |
4 |
Iron |
D a light, silver-coloured metal used for making containers, cooking equipment and aircraft parts |
5 |
Mercury |
E a soft, heavy, grey, poisonous metal used for roofs, pipers, etc. |
Appendix 2
Water _____________ by chemicals and heavy metals. The contamination of water ___________by chemicals and __________ has very harmful effects on the aquatic life. In fact, these __________ are known to be implicated in the reduction of an organism’s life span and its ability to ________. In addition, these toxic elements make their way up the ____________ as predators eats prey.
Appendix 3
Appendix 4
Handmade projects
1