STEM – урок за проєктною технологією з української мови
«Все буде в шоколаді»
Тема проєкту |
«Види прийменників за будовою» |
Цілі проєкту
|
|
Завдання проєкту
|
1.Розвивати читацьку компетентність учнів, стимулювати участь учнів у мистецькій та дослідницькій роботі. 2.Спонукати учнів до самостійного пошуку інформації. 3. Навчити учнів самостійно аналізувати й синтезувати інформацію. 4.Навчити школярів складати творчі проекти, мультимедійні презентації, володіти навичками ораторського мистецтва. 5. Розвивати та поповнювати методичну базу в напрямках мовно-літературного та естетичного виховання. 6.Популяризувати використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі вивчення української мови. |
Учасники проєкту |
1.Вчитель української мови та літератури. 2. Учні 7 класу. |
Термін реалізації |
Проєкт короткотривалий – 1 урок. І етап-підготовчий (дослідницько-аналітичний) ІІ етап-реалізаційний (етап практичного та творчого розвитку) ІІІ етап-підсумковий (заключний) |
Обґрунтування проєкту
|
І етап – Організаційний 1.Поділ класу на групи для виконання проекту -3 групи. Ознайомлення з планом реалізації проекту. Постановка ключових питань.
ІІ етап – Теоретичний
ІІІ етап – Практичний
Текст. Шоколад люблять у всьому світі. За рік ми із задоволенням уминаємо чимало шоколадних тістечок, печива, десертів, а скільки шоколадок – і не злічити. А от самі по собі боби какао, на основі яких і робиться вся ця смакота,на відміну від шоколаду, зовсім не смачні. 2 500 років тому майя і ацтеки – народи, що жили на території нинішньої Мексики, – смажили боби какао, заливали їх водою, додавали перець і пили цей напій, який називали «чокол хаа» або «коколатль». Вони вважали його напоєм богів і використовували перед або під час релігійних церемоній. Правитель ацтеків Монтесума ІІ полюбляв пити шоколадний напій, і випивав по 50 чашок на день. Він називав його «божественним напоєм» згідно з тим вірив, що той дає йому сили і мудрості. Боби какао дуже високо цінувалися і навіть слугували за гроші. Під час захоплення іспанцями землі ацтеків, вони скуштували коколатлю. Згідно того, що їм не сподобався гіркий смак напою, вони додали до нього цукру і підігріли напій. Так був винайдений гарячий шоколад! Іспанці привезли боби какао в Європу, де гарячий шоколад швидко став дуже популярним.
ІV етап – Заключний
|
Очікувані результати проєкту
|
1.Залученню учнів до пошуково – дослідницької, проектної та творчої діяльності. 2. Набуття школярами навичок самоосвітньої діяльності (вміння самостійно опрацьовувати інформацію). 3.Вмміння самостійно оформляти, узагальнювати матеріал, створювати презентації, брати інтерв’ю. 4.Вміння учнів працювати з інтернет-джерелами та теоретичним матеріалом. |
Критерії оцінювання (оцінювання проєкту)
|
Учні отримують оцінки за активність, зміст презентацій, естетичне оформлення презентацій, соціальну значущість презентацій, участь у тесті. Оцінювання проекту здійснюється за 12 бальною шкалою, а також нагородження дипломами та призами за кращу роботу. |
Способи інформування
|
1.Відкритий урок. 2.Висвітлення в шкільній стінгазеті. 4. Виступ керівника на ШМО суспільно-гуманітарного циклу. 5. Виставлення учнівських робіт на сайті школи. |
Автори проекту |
1. Вчитель української мови та літератури. 2.Учні 7 класу |
Додаток №1
Історія написання роману «Чарлі і шоколадна фабрика»
Більшу частину творів Р. Дал написав у своїй «хижці», яку називав «гніздечком». Навколо себе в кабінеті він хотів бачити улюблені речі: велику кулю з обгорток цукерок, вигнуте крісло й розліновані жовті записники, які привозив із США. У кабінеті не було письмового столу — Дал завжди писав олівцем, поклавши записник на коліна й підклавши під нього картон.
Книга «Чарлі і шоколадна фабрика» була написана протягом 1961—1962 pp. Вона має присвячення: «Для Тео». Це був нелегкий період у житті письменника. Захворів його син Тео, небезпека була смертельною. А в 1962 р. померла донька Олівія. Щоб підтримати дітей (їх було п’ятеро), Дал почав вигадувати для них казки. «Зазвичай я розповідав їм різні історії щовечора, — згадував письменник. — Деякі з них були жахливі. Але раз чи двічі діти говорили: “А можна дізнатися продовження історії, ту яку ти розповідав останнього разу?”. Так я почав писати “Джеймса “. Це так мені сподобалося, що, не зупиняючись, я перейшов до “Чарлі “
За словами Дала, основою для історії стали дитячі враження автора. Під час навчання в школі-інтернаті «Рептон» він та інші хлопчики отримували цікаві подарунки. «Час від часу кожен хлопчик нашої школи отримував звичайну сіру картонну коробку. Хоч вірте, хоч ні, це був подарунок від великої шоколадної фабрики “Кедбері”. Усередині коробки лежали дванадцять плиток, усі різної форми, з різною начинкою і всі з номерами від 1 до 12. Одинадцять із цих шоколадок були новими винаходами фабрики. Дванадцята, добре нам відома, була “контрольною”». Роальд та інші хлопці дегустували їх і ставилися до цього дуже серйозно. Один із висновків Дала звучав так: «Занадто тонкий смак для звичайного неба». Саме тоді він став сприймати шоколад як результат складних лабораторних досліджень і мріяв працювати в кондитерській лабораторії, уявляючи, як він створює новий, невідомий сорт шоколаду. «Це були солодкі мрії, захопливі фантазії, і я не сумніваюся, що пізніше, тридцять п’ять років потому, коли я розмірковував над сюжетом моєї другої книги для дітей, я згадав ті маленькі картонні коробки й нові шоколадки в них і почав писати книгу під назвою “Чарлі і шоколадна фабрика”». Книга була двічі екранізована: в 1971 і в 2005 pp. У 1972 p. P. Дал написав продовження повісті — «Чарлі і великий скляний ліфт» та планував створити третю книгу, але свій задум не здійснив.
Додаток №2
Як писати, створювати рекламні тексти
Якісний рекламний текст, в першу чергу, повинен мати правильний і чіткий зміст. Для цього зовсім не обов’язково застосовувати оберти фразеології або крилаті фрази. Іноді для реклами достатньо однієї короткої фрази, яка при цьому може передати всю необхідну споживачеві інформацію.
Як відомо, звичайна людина витрачає менше однієї секунди своєї уваги на рекламне оголошення. Тому воно повинно бути досить цікавим, для того щоб покупець затримав на ньому свій погляд і зосередив думки. Особливо ефективними є тексти, що викликають подив, за умови, що текст буде щирим.
Структура рекламного тексту
Рекламний текст багато в чому залежить від того, де він буде розміщений (журнал, газета, телебачення, інтернет), і від аудиторії, на яку він розрахований.
Існує класична форма побудови таких текстів, яка найбільш часто застосовується рекламодавцями:
Вимоги до рекламного тексту
Фахівці, що працюють в рекламній галузі, виробили набір вимог до рекламних текстів, які дозволяють створювати ефективний продукт.
Реклама повинна обов’язково мати в своєму складі заголовок і підзаголовки. Подібну статтю читати набагато цікавіше, ніж просто суцільний набір слів. Крім того, в статті потрібно виділяти найбільш важливі деталі.
Наступна вимога полягає в тому, що текст повинен містити якомога більше конкретних фактів і цифр. Саме ця деталь привертає особливу увагу потенційних покупців. Важливо щоб цифри крім усього іншого знаходилися і в заголовку статті.
Текст не повинен бути занадто об’ємним. Найкраще, щоб стаття була невеликою, але при цьому максимально інформативною і демонструє перевагу товару.
Дуже важливо розкрити основне речення статті в першому абзаці. Люди повинні бути заінтриговані після його прочитання. Це дозволить залучити ще більше уваги.
Приклади рекламних текстів
Розглянемо кілька прикладів якісних рекламних текстів.
«З 12 травня 2017 року в магазині« Три Тополі» почнеться розпродаж тканин і необхідних аксесуарів. Поспішайте, пропозиція обмежена. Тим більше що саме зараз якісні європейські матеріали продаються зі знижкою 70%.»
«Поспішайте придбати нову вишивальну машину «Мінерва», що має унікальні можливості і працює в сім разів швидше промислового аналога. При цьому машинка видає якісну стежку порівняно з ручною роботою. Поспішайте, тест-драйв вже скоро.»
Додаток №3
Під власним «солодким знаком якості» ROSHEN ДП «Кондитерська корпорація «Рошен» виробляє понад 320 найменувань високоякісних кондитерських виробів (шоколадні і желейні цукерки, карамель, шоколад, печиво, вафлі, бісквітні рулети і торти) та є лідером національного ринку.
Корпорація "ROSHEN" внесла значний внесок у свій розвиток і в розвиток України. У загальному рейтингу найбільших компаній Корпорація "ROSHEN" зайняла 25 місце серед усіх Світових виробників представлених в Україні, з об'ємом реалізації в 2011г. 10,4 млн. Серед усіх продовольчих компаній України, які увійшли до цього рейтингу, Корпорація "ROSHEN" зайняла почесне перше місце, що у черговий раз доводить її лідерство на ринку України, завойоване наполегливою працею. Кондитерська Корпорація ROSHEN у рейтингу Candy Industry Top 100 за 2014 рік займає 18 місце.
Заснована у 1996 році на базі Київської фабрики ім. Карла Маркса. Кількість працівників – понад 10 000 людей. Загальний обсяг виробництва становить 450 тисяч тон у рік.
Київська кондитерська фабрика ROSHEN спеціалізується на виробництві шоколадної продукції (шоколадних цукерок, плиточного шоколаду) та бісквітної продукції. На сьогодні асортимент підприємства нараховує більше 100 найменувань кондитерських виробів, серед яких шоколад, цукерки, торти, печиво, мармелад.
Корпорація ROSHEN встановила на фабриці сучасне європейське обладнання:
Ми виробляємо плитки шоколаду, трюфелі трьох смаків, горіхове драже у шоколаді, використовуючи натуральні інгредієнти з усього світу, а також цукерки з авторськими смаками. Останні – двох видів: корпусні та нарізні (прим. ред. – корпусні цукерки мають мінімум два шари начинок: нижній, тобто корпус, часто є твердим шоколадом, верхній – м’якою начинкою; для виготовлення нарізних цукерок готується маса, яка сама по собі є начинкою, вона нарізається спеціальним пристосуванням – гітарою, та поливається шоколадом).
Процес виробництва досить цікавий та складний. Наприклад, корпусні цукерки виготовляємо за допомогою спеціальних форм, створюється окрас самої форми цукерки з метою мінімізувати кількість харчових фарбників, пізніше темперуємо шоколад і заливаємо корпуси, щоб дочекатися кристалізації. У цей час створюється найцікавіше – формується начинка цукерки. Серед нарізних, наприклад, колекція сирних цукерок: Дорблю-Банан чи Козиний Сир-Білі гриби, що для справжніх гурманів. Таке поєднання потребує мінімум 12 годин стабілізації у корпусі, а приготування цукерок у цілому, зазвичай, — близько 24 годин.
Додаток №4
Тест (онлайн) по темі: «Прийменник. Види прийменників за будовою».
А) Прийменник — незмінна службова частина мови, що надає реченню або окремим його членам певних відтінків значення або служить для утворення окремих граматичних форм.
Б) Прийменник — незмінна повнозначна частина мови, що вживається для зв’язку однорідних членів речення.
В) Прийменник — незмінна службова частина мови, що вживається для зв’язку частин складного речення.
Г) Прийменник — незмінна службова частина мови, що виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні та реченні.
А) Не може виступати
Б) Може виступати
В) Не може виступати, окрім винятків
Г) Може виступати у поєднанні з повнозначним словом
А) Прості, складні, складені.
Б) Прості, складені.
В) Прості, складні.
А)Через, заради, поміж.
Б) Край, поперед, з-попід
В) На, до, під.
Г)Від, у разі, під кінець.
5. Укажіть рядок, у якому всі прийменники складені.
А) На відміну від, у разі, під кінець.
Б) Задля, поперед, з-попід
В) На, через, уздовж.
Г) До, заради, поміж.
А) складеними
Б) простими
В) складеними
Г) поширеними
Несеться сумний голос трембіти і будить ... сну полонини.
А) зі
Б) з
В) із
Г) із-за
8. Лише складні прийменники в рядку:
А) без, до, по.
Б) з-над, попід, понад.
В) у зв'язку з, згідно з, на чолі.
9.У якому рядку всі прийменники пишуться окремо?
А) на/в/коло, під/час, по/серед, по/при, з/середини
Б) на/вкруг, по/переду, по/руч, по/заду, не/залежно/від
В) по/ряд, за/для, о/крім, тому/що, з/поміж
Г) з/метою, через/те/що, край/столу, у/зв'язку/з, згідно/з
10. У якому рядку прийменник?
А) Лише небо гуде
Б) Так чи інакше
В) Як та гірка редька
Г) Попри величезний вибір
Д) Як би не крутила доля