Степан Руданський. Життя та творчість. Співомовки Степана Руданського – унікальне явище світової культури. Співомовка «Запорожці у короля»

Про матеріал
Мета: поглибити знання про життєвий та творчий шлях письменника, зрозуміти зміст і художню вартість його гумористичних творів, розвивати образне мислення, уміння виразно читати, коментувати гумористично-сатиричні твори і виховувати оптимістичне світобачення, почуття гумору.
Перегляд файлу

Комунальний заклад

«Вінницький ліцей №6»

 

 

 

Степан Руданський:терни долі - На скрижалях 

 

 

 

Тема. Степан Руданський.

 Життя та творчість.

Співомовки Степана Руданського –

унікальне явище світової культури.

 Співомовка «Запорожці у короля»

 

 

 

Автор

Учитель української мови

та літератури

Шумна Антоніна Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14-7-1Тема. Степан Руданський. Життя та творчість. Співомовки Степана Руданського – унікальне явище світової культури. Співомовка «Запорожці у короля»

  • Мета: ознайомити учнів із життєвим та творчістю письменника, допомогти зрозуміти зміст і художню вартість його гумористичних творів, розвивати образне мислення, уміння виразно читати, коментувати гумористично-сатиричні твори і виховувати оптимістичне світобачення, почуття гумору.
  • Компетентності:
  • вільне володіння рідною мовою;
  • -здатність спілкуватися рідною мовою ( у разі відмінності від державної) та іноземними мовами;
  • навчання впродовж життя;
  • математична;
  • екологічна;
  • громадянська та соціальна;
  • культурна;
  • підприємливість та фінансова грамотність.

Обладнання:

  • Портрет письменника, видання його творів, ілюстрації, презентація, аудіозапис пісні «Повій, вітре, на Вкраїну…»

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ПЕРЕБІГ УРОКУ:

Мотивація навчання діяльності шестикласників:

  1.         Звучить пісня С. Руданського «Повій, вітре…»
  2.         Запитання учителя
  1.                     Який настрій викликав цей твір ?
  2.                     Які почуття і переживання вилив у ньому поет ?
  3.                     Що можна сказати про вдачу автора на основі його вірша ?
  4.                     Кому належить цей вірш, який став народною піснею ?

Повідомлення теми й мети уроку

І весь світ обдивись,
і усе розпізнай,
і що добреє є
ти у себе впивай
С.Руданський

Літ-хаб на колесах

Тайм-код життя Степана Руданського

1 учень: Народився Степан Руданський 6 січня 1834 року в селі ХомУтинцях Калинівського  району Вінниці області в родині сільського священника. Батько Руданського був губернським секретарем, тобто мав дворянське походження, отож наділив сина панівним іменем – Стефан. З грецької Степан перекладається - Στέφανος (стефанос) як вінок.

А хлопець замінив його на мужицьке – Степан.

Чому він так зробив?

  1. учень:Після початкової науки в дяка вчився в Шаргородській бурсі (1842-1849). Вивчав латинську, грецьку, староєврейську, церковно-слов’янську мови. Практику проходив у селі Жорнівка, що нині має назву Руданське. 11 МОВ

3 учень: Згодом у 1849-1855 роках навчався у Подільській духовній семінарії у Кам’янці-Подільському. Здібний учень добре навчався, у 17 років почав віршувати.

19-річний Руданський упорядковує два рукописні зшитки українських народних пісень, які він зібрав на Поділлі.

І том містить пісні любовного характеру

ІІ том-це зібрання козацьких, весільних, рекрутських пісень та щедрівок. 113 прислів’їв та приказок зібрав на Поділлі.

Учитель: То ким у майбутньому бачив свого сина батько?  (священником).

 Як склалося життя, якби він був ним?

Єсть три сили в чоловіка:

І першая-знання,

Інша – добротворіння,

Третяя – кохання.

4 учень: Але хлопець у 1856 році, всупереч волі батька, вступає не до духової академії, а до Петербурзької медико-хірургічної академії, яка на той час була відома як осередок передової науки й культури, тут у 1850-60 х роках працювали Сергій Боткін та Іван Сєченов, Микола Пирогов, ім’я якого тісно пов’язано із Вінниччиною. У Петербурзі Руданський зблизився з гуртком українських письменників, що готував журнал «Основа» (єдиний україномовний осередок). Петербурзький період – найплідніший у житті Руданського – поета. Саме тут він написав 232 співомовки.

Учитель: А як жилося молодому студенту без батьківської підтримки? (Вільний студент).  Умови проживання (суворий клімат Петербурга спричинив хворобу сухот у 26 років)

5 учень: Після закінчення академії Руданський одержав звання повітового лікаря і дозвіл працювати у Криму. Чорне море та Кримські гори мали покращити підірване здоров’я митця.

У 1861 – 1873 роках Руданський працював міським лікарем у Ялті, а також лікарем у маєтках князя Воронцова.

Учитель:  А що ми знаємо про тодішню Ялту?

5 учень: 1864 року у Ялті було лише 53 будинки. Населення – 1112 жителів. Степан Руданський докладав багато зусиль, щоб місто ставало зручним для жителів.

Частину придбаної ділянки віддав під створення міського фонтану (нині Фонтанний провулок.)

За ініціативи лікаря Руданського було закладено ринок. А 1869 року його обрали почесним мировим суддею Сімферопольсько-Ялтинської мирової округи. З’явилася й родина: Степан Васильович зійшовся із багатодітною вдовою Явдохою Широкою.

(цитата с.224) «Тепер я дуже якось став мило дивитися на людей, бо й мені якось зробилося лучче, кінчилось уже (не знаю тільки, чи надовго) моє тридцятилітне голодування. Добився я таки економії Воронцова і, окрім свого жалування (200), маю іще в рік 300 карбованців, ітого - 500, і я вже зможу кожний день свій обід мати. І тільки то, що обід, а вечері ще за сії гроші мати не зможу - отакая-то проклятая Алта. Ні, не проклята, хороша вона, та дорого жити».

НЕ ВІДМОВИВСЯ ВІД УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ.

Учитель: А яким лікарем був Руданський?

6 учень: Руданський постійно виїздив на виклики до хворих в Алушту, Массандру, Ялту, Ай-Даниль. Його заробітна плата становила 300 карбованців, з яких виїзди до хворих «з’їдали» 250 крб. Слід зауважити, що ще з Петербурга Руданський хворів на сухоти.

БІДНИХ ХВОРИХ ЛІКУВАВ БЕЗКОШТОВНО.

1872 року в Криму спалахнула епідемія холери; в Ялті помер 41 пацієнт. Захворів на холеру й лікар Руданський. Проте місцева влада зробила винним саме його. Руданського було звільнено, а за півроку, 3 травня 1873 року, письменник помер. Похований у Ялті на Массандрівському кладовищі.

НА ЖАЛЬ, ДЕРЕВА НА НЬОМУ ЗРУБУЮТЬ, МОГИЛИ РІВНЯЮТЬ ІЗ ЗЕМЛЕЮ І БУДУЮТЬ ТОРГОВЕЛЬНО-РОЗВАЖАЛЬНІ ЗАКЛАДИ.

То ким був Степан Руданський?

RESULT CODE

Міський лікар, завідувач лікарні, лікар у маєтках графа Воронцова, карантинний лікар Ялтинського повіту, а ще перекладач, поетолікар, автор співомовок.

Учитель:

Його називають Останнім романтиком в українській літературі. Письменник працював у  жанрі романтичної  балади, але прославився на весь світ завдяки співомовкам. Назву «співомовки» придумав сам письменник, бажаючи підкреслити спорідненість своїх творів із народною піснею та народним гумором.

Чи знаєте ви, що хлопець мав чудовий слух, гарно співав баритоном, грав на фортепіано, скрипці, гітарі, добре малював.

Руданський називав власні вірші «піснями», гумористичні твори-– «приказками». Він автор співомовок та віршів, що згодом стали відомими піснями.

Що ж таке співомовки?

Робота в зошиті:

Співомовка – це короткий гумористичний вірш часто побудований на якомусь народному анекдоті, дотепі, казковому мотиві.

Ознаки співомовки:

  •              Опис якогось одного комічного або трагікомічного випадку.
  •              Стисле зображення події, динамічний розвиток.
  •              Несподівана розв’язка.
  •              Одна-дві дійові особи.
  •              Завершення твору гострим, дотепним висновком.

Учитель:

Перше видання «Співомовок» окремою книгою, яке вмістило двадцять  вісім віршів , здійснила в  Києві Олена Пчілка 1880 року під псевдонімом «Н-й Г-ь Волинський» (Невеличкий гурток волинський).

Термін «Співомовки» закріпив за гуморесками Іван Франко.

На порталі «На Урок» з’явився чат: спілкування із видатними постатями минулого.

Я спробувала більше дізнатися про те, чи дійсно Іван Якович назвав твори Руданського співомовками, на що мені штучний інтелект дав цікаву відповідь,  які написано те, що Франко жодного твору С.Руданського не назвав співомовкою.

Погляньте на відповідь.

 

 

Тому варто пам’ятати, що усю інформацію ми маємо перевіряти лише з достовірних джерел (підручник, бібліотека, періодичні видання).

Тож звернімося до підручника та зачитаємо, що таке гумореска (с.224)

Гумореска - невеликий віршований або прозовий твір з комічним сюжетом. У гуморесці сміх постає у вигляді доброзичливої критики вад людей. Свої гуморески С. Руданський називав «приказками».

 Гумор- доброзичливий сміх.

Сатира-їдкий, викривальний сміх.

Робота з підручниками:

Однією з ознак гуморесок є інверсія.

Це новий для вас термін, з яким ми детально познайомимося на уроках мови у восьмому класі, але зараз хочу трішки розповісти про нього.

Опрацювання статті підручника про інверсію ст.224

При прямому порядку слів після підмета завжди стоїть присудок, означення має бути перед іменником, додаток -після дієслова-присудка. у поетичних творах часто порушується звичний порядок слів. Робить письменник це умисно, щоб увиразнити думку, привернути увагу читача до найважливішого. Порушення звичного розташування слів у реченні називається інверсією.

Закріпимо!

Прошу піднятися з місць та виконати МОВНУ РУХАНКУ.

Пригадайте, як підкреслюємо головні та другорядні члени речення.

Підмет Присудок Додаток Означення  Обставини.

Видатний Руданський написав співомовки.

Співомовки написав Руданський видатний.

Свої твори підписував «Козак вінок Руданський».

Дякую, що попрацювали, а тепер на 227 сторінці зачитаємо гумореску «Запорожці у короля»

Виразне читання учителем

Зверніть увагу на перший стовпчик.

Знайдіть підмет…

В основі гуморесок покладено інверсію.

Словникова робота:

ЖупАн - старовинний верхній чоловічий сукняний одяг.

Кармазиновий - густо-червоний, іноді з темним або фіолетовим від-тінком, багряний.

лЯхи-мосціпани - поляки.

Щільник меду - листок воску, у який бджоли закладають мед.

Визначте тему та ідею твору:

Тема: зображення приїзду козаків до польського короля, їх шаноблива зустріч.

Ідея: возвеличення мужності, кмітливості козаків, вміння бути дипломатичними.

Жанр: співомовка.

Основна думка: повага до тих, кого побоюються.

Пошуково-дослідницька робота:

Гумор у народній творчості

Смішного боятися – правди не любити.

Сміятися не гріх над тим, що виховує.

Та нехай люди сміються – аби не плакали.

Гумор – велика сила.

Закріплення знань, умінь і навичок

Визначальною рисою українців був гумор, а особливо в складні та скрутні часи він допомагав нам виживати.

І зараз, коли триває російсько-українська війна, наш народ використовує гумор для боротьби з ворогом та перемоги.

Підсумок уроку:

«Вінок думок».

Пропоную вам створити вінок. За допомогою стікерів прошу висловити свої думки, щодо опрацьованого на уроці.

Що запам’яталося?                Мені було цікаво..                  Мене здивувало…

                                                         ОЦІНЮВАННЯ

- Молодець, ти сьогодні робив узагальнення, висновки, критично мислив, звертав увагу на головне.

- Добре володієш вивченим матеріалом. Умієш аналізувати й систематизувати інформацію, використовуєш докази із самостійною і правильною аргументацією.

-Маєш повні, глибокі знання, використовуєш їх на практиці, робиш висновки, узагальнення.

Домашнє завдання:

  • Написати невеликий твір «Сміх не ображає, а виховує  людину...»
     
  • За бажанням, для допитливих. Спілкування у

 чат-бот@Did gumoru_bot

 

Використані джерела:
https://usp-ltd.org/desiat-memiv-voiennoho-chasu/
https://uk.wikinews.org/wiki/
https://www.google.com/search
https://www.google.com/search
https://naurok.com.ua/profile/162709
https://www.canva.com/design/DAFHJAOWMcs/D7R-l6sbndLeTH03D3btdw/edit?analyticsCorrelationId=06d3823f-5c10-4c14-bdc8-125d72a4856b
https://www.google.com/search

docx
Додано
3 травня 2023
Переглядів
2363
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку