Стилізація природних форм. Народна іграшка

Про матеріал
Познайомити учнів з декоративно-ужитковим мистецтвом, народною іграшкою; вчити учнів перетворювати, стилізувати реальну форму в декоративну; удосконалювати навички роботи з пластиліном; розвивати відчуття гармонії у процесі попереднього перероблення форм реальних у декоративні; сприяти формуванню поваги до праці народних майстрів і розумінню краси декоративно-прикладного мистецтва.
Перегляд файлу

 

                    Стилізація природних форм. Народна іграшка

 

 

Мета. Познайомити учнів з декоративно-ужитковим мистецтвом, народною іграшкою; вчити учнів перетворювати, стилізувати реальну форму в декоративну; удосконалювати навички роботи з пластиліном; розвивати відчуття гармонії у процесі попереднього перероблення форм ре­альних у декоративні; сприяти формуванню поваги до праці на­родних майстрів і розумінню краси декоративно-прикладного ми­стецтва.

Завдання до уроку. Виготовити обємний виріб, розмалювати його; ознайомитись з новими поняттями і термінами, навчитись застосовувати їх на практиці.

Обладнання. Таблиці, ілюстрації із зображенням народних іграшок різних регіонів України, гли­няні, дерев’яні, пластмасові іграшки; аудіо запис народних пісень; пластилін, стеки, дощечка для ліплення, серветка, фарби, пензлі, склянка з водою, зошит-словник.

Тип уроку. Урок формування нових знань.

Техніка виконання.  Об’ємне ліплення.

Епіграф до уроку.   Подивись – і встань до праці,

                                    Повний сили і надій.

                                                               Б.Грінченко

 

Хід уроку

     І. Організаційна частина

                         Всі сідайте тихо, діти,

                         Домовляймось не шуміти.

                         На уроці не дрімати

                         А старанно працювати!

     ІІ. Актуалізація опорних знань

     Дидактичної гра «Згрупуй за ознаками»

             Малюнки барвисті розглянь, не барись,

             Фігури тут різні — до них придивись!

 Подивіться на ці малюнки. На них зображено звичайні речі. Ті, що оточу­ють людину, з якими вона має справу кожен день: квіти, плоди, предмети побуту, іграшки. Вони зовсім різні за призначенням, кольором, розміром, за матеріалом, з якого виготовлені. Але все-таки їх можна поділити на групи. Уважно розгляньте зоб­раження на малюнках і спробуйте виділити із загальної маси кілька груп речей, що ма­ють спільні риси. Що, на вашу думку, є спільного, наприклад, у цих предметах? Чим вони схожі один з одним? Дайте коротку характеристику цим групам.

ІІІ. Робота над темою уроку

       1. Міні - лекція

          Пластилін – це матеріал, з якого можна зробити що завгодно, для цього його достатньо потримати і помяти у руках.

         З пластиліну можна виліпити будь-яку іграшку. Іграшки з давніх-давен приваблювали дітей. Вони були їх помічниками і вірними друзями, їх купували і робили власноруч. Найстарішою і найповажнішою серед іграшок є глиняна іграшка.

        Історія народної іграшки починається з глибокої давнини. Протягом віків вона вбирала в себе кращі національні традиції. В усі часи іграшку створювали як предмет мистецтва, надаючи їй великої художньої виразності. Праобразами ставали об’єкти навколишнього життя.

 

                            DSC00630

 

  1. Робота пошукових груп

Пошукова група «Допитливих» розповість нам про майстрів керамічної іграшки.

       Перший учень:     Селище Опішня – найбільший гончарний осередок в Україні. Невід’ємною частиною опішнянської кераміки була і залишається дитяча іграшка у вигляді лаконічних скульптурних зображень звірів. В Опішні досить поширені і скульптурки людей. Виліплені іграшки оздоблюють рельєфними узорами, хвилястими гравійованими борозенками або накладанням тоненьких джгутиків.

       Другий учень:      Полтавські гончарі виробляли іграшки-свищики у формі вершників, півників, баранчиків ляльок.

     Майстри Одещини створювали свищики, мініатюрні композиції, казкові образи звірів, які грають на музичних інструментах, бавлять своїх малюків.

       Третій учень:  Узагальненою формою і пишністю орнаменту відзначаються іграшки західних областей України. Вироби Косівських майстрів характеризуються соковитим розписом світлими барвами на темно-коричневому або вохристому тлі. Пропорції косівських іграшок лаконічні, прості з ледь помітним членуванням форм, органічно узгоджених з розписом. Орнамент складається з горошини, хвилястих ліній, листочків переважно білого і зеленого кольорів.

       Четвертий учень: Майстри Київської області вдало передавали характер і повадки птахів і тварин. У їхніх виробах правда поєднувалась з казковістю.

        В ічнянській іграшці (Чернігівщина) збереглась техніка оздоблення ще з часів Київської Русі. Іграшки прикрашались гравіруванням по сирій глині або орнаментом, відтиснутим деревяним штампом.

     3. Перегляд демонстраційного матеріалу ( з коментарем учителя).

 

                      Народна іграшка

 

       4. Інтерактивна вправа «Крісло автора»

       5. Прослуховування віршів

         А.Костецький  «Найкраща іграшка»

                     - Не вгадать тобі нізащо,

                       Котра з іграшок найкраща!

                     - Знаю! Трактор заводний!

                     - Зовсім ні.

                     - Електрична залізниця!

                     - Помилився.

                     - Ну, тоді це пароплав!

                     - Не вгадав.

                     - Зрозуміло! Це літак!

                     - Знов не так.

                      Добре, відповідь я дам:

                      Та, яку зробив ти сам!

           О.Гніденко «Іграшка для братика»

                       У неділю раненько,

                       Ліплю я гарненько.

                       Вийшла іграшка кумедна –

                       Фігурка маленька.

                       В мене ця фігурка

                       Зразу оживає,

                       І через хвилину

                       Коник вже стрибає.

                       Покажу я братику,

                       Малому Іванку.

                       Нехай вчиться – переймає,

                       Іграшки виготовляє.                 

       6. Розгадування загадок

         Які ж іграшки ви будете сьогодні виготовляти, дізнайтесь, відгадавши загадки.

                  Їм овес, люблю я сіно,

                  Їду скоро, мов машина.

                                                (Кінь.)

                  Пісні він свої співає,

                  Всіх раненько піднімає.

                                               (Півник.)

                   Дуже довга в нього шия,

                    І смугаста, як у змія.

                  Нею він через паркан
                  заглядає, наче кран.

                                        (Жирафа.)

                   Влітку носить сіру шубу,

                   Взимку – білого кожуха,

                   Має з тріщиной губу,

                   косі очі й довгі вуха.

                                              (Зайчик.)

                               DSC01993

 

    7.  Технологія «Мозковий штурм»

На дошці записані слова:         Декоративний розпис     Орнамент  Статуетка                  Стилізація

- Що , на вашу думку, означають ці слова?

8. Словникова робота

         Декоративний розписсюжетні або орнаментальні малярські      зображення.

         Орнамент – візерунок з ритмічно упорядкованих елементів, що   використовуються для оздоблення предметів.

         Статуетка – зменшене скульптурне зображення.

         Стилізація – свідоме підкреслювань наслідування зовнішніх форм, рис, особливостей певного стилю. Підпорядкування художнього зображення умовним, орнаментальним формам, переважання таких форм над реалістичною передачею дійсності. Властива декоративно – прикладному мистецтву.

  9. Правила техніки безпеки та культури праці

          1. Не розмахувати стеками, щоб не поранитись.

          2. Ліпити тільки на підкладній дощечці.

          3. Не залишати шматочки пластиліну на парті, не кидати їх на підлогу.

          4. Після роботи руки треба витерти серветкою і добре вимити.

       Перед виконанням практичної роботи слід нагадати дітям прийоми роботи з пластиліном. (Використовуються демонстраційні таблиці «Прийоми роботи з пластиліном»). 

10. Послідовність ліплення іграшки

   а) поділіть пластилін на дві непропорційні частини ;

   б)  з першої зробіть тулуб; для цього розкачайте пластилін прямими
     рухами рук і утворіть товстий валик; кінці валика зігніть дугою, стекою
    зробіть розріз; пальцями рук сформуйте передні та задні ноги;

   в)  від загальної форми відтягніть пластилін для шиї та голови, потім
    зробіть мордочку, а на ній — маленький носик ;

   г)  із протилежного кінця форми зробіть хвіст ;

  д) з другої частини пластиліну зліпіть ріжки і з'єднайте їх з головою;         стекою виділіть очі, ніс; зарівняйте нерівності та надайте фігурі харак­терних  ознак;

  є) готову фігуру розфарбуйте.

 

                      E:\художня культура\Зразки декоративно-ужиткового мистецтва\938e1-1-8.jpg

 

11. Пальчикова гімнастика

     А тепер приготуємо до роботи наших головних помічників. Хто ж це?

                         Вони майстри талановиті,

                         Вони і стрижені і миті.

                         Живуть в однакових двох сімях,

                         На всіх одне-єдине імя.

                                                              (Пальці.)

     Вправа: діти почергово з’єднують мізинці, безіменні пальці, середні, вказівні, промовляючи при цьому:

                          Раз, два, три, чотири, п’ять-

                          Пальці вийшли погулять.

(вимовляючи слово «погулять», діти плескають в долоні).

ІV. Практична діяльність учнів

Інтерактивна вправа «Який ти» (назви тварин пишуться на чистому папері та пришпилюються по  периметру класної кімнати (ведмідь, білка, вовк, лев, заєць, лисиця). Діти вибирають тварину, яка найбільше відповідає їх типу характеру, і збираються біля свого листка.Потім пояснюють свої думки, свій вибір. Зроблені фігури в кінці уроку об»єднують у родини. Учень, який не війшов своєю фігурою до групової роботи, сам розповідає про свою тваринку.)

     Під час самостійної роботи учнів вчитель надає індивідуальну  теоретичну і практичну допомогу.

   (Звучить аудіо запис під час практичної роботи.)

                   DSC01990

              Динамічна пауза

                            Всі підняли руки – раз!

                            Став навшпиньки увесь клас.

                            Два – присісти, руки вниз,

                            На сусіда подивись.

                                Раз! – і вгору.

                                Раз! – і вниз.

                                На сусіда подивись.

                                Будем дружно присідати,

                                Щоб ногам роботу дати.

                                Раз! – піднялись.

                                Два! – присіли.

                                Хай мужніє наше тіло.

                              Хто старався присідати,

                              Може вже відпочивати.

      Продовження практичної роботи учнів.

  1. Прибирання робочих місць

      VІ. Підсумок уроку 

      1. Перегляд та оцінювання виробів.

  2. Виставка дитячих робіт.

          Всі ви, діти – молодці,

          Гарно працювали!

          Уже дзвоник пролунав,

          Він мені і вам сказав,

          Що урок вже час кінчати,

          Треба йти відпочивати!  

 

 

 

docx
Додано
26 жовтня
Переглядів
99
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку