Стовпчасті та секторні діаграми, їх об’єкти і властивості.

Про матеріал
Конспект уроку з теми: "Стовпчасті та секторні діаграми, їх об’єкти і властивості. Створення та форматування стовпчастих і секторних діаграм у середовищі табличного процесора. Аналіз даних, поданих на діаграмі".
Перегляд файлу

https://d1uvkq6h1vbgdk.cloudfront.net/commercial_1/images/logos/logo_excel.png Урок №21 Діаграми в табличному процесорі

 

Тема. Стовпчасті та секторні діаграми, їх об’єкти і властивості. Створення та форматування стовпчастих і секторних діаграм у середовищі табличного процесора. Аналіз даних, поданих на діаграмі.

Мета: формувати поняття стовпчастої та секторної діаграми, навчити створювати стовпчасті і секторні діаграми засобами табличного процесора, налаштовувати параметри відображення діаграми, поля даних та рядів даних; розвивати образне мислення, створювати ситуації зацікавленості та позитивні емоції по відношенню до навчальної діяльності; підвищувати інформаційну культуру учнів;

Тип уроку: засвоєння нових знань, вмінь і навичок.

Обладнання та наочність: комп’ютери, підручники, навчальна презентація.

Програмне забезпечення: Microsoft Excel 2016.

 

Надзвичайні люди

формуються не завдяки красивим фразам,

 а власною працею та її результатами.

А.Ейнштейн

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності.

Сьогоднішній урок я пропоную розпочати із короткої притчі.

Якось один мудрець сидів на березі річки, ловив рибу й міркував про сутність буття. До нього підійшов голодний обірваний жебрак і сказав:

  - Я дуже голодний, дай мені риби!

Мудрець, подумавши, простягнув йому вудку.

      Як ви думаєте, чому мудрець так учинив. Не нагодував жебрака? Можливо, він був жадібним? Ні, мудрець дав жебраку інструмент, за допомогою якого можна здобувати їжу.

      Ось і ми за допомогою комп’ютера вивчаємо програми, які допоможуть у вашому житті вирішувати поставлені завдання.

2. Актуалізація опорних знань.

Пригадаймо, яку тему ми з вами вивчаємо? Так, табличний процесор.

Вправа «Мозковий штурм».

Зараз вам необхідно  швидко  протягом  не  більше  3  секунд  продовжити речення. Я розпочинаю, а ви закінчуєте. Отже, ….

1)    Електронні  таблиці  зручні  тим,  що  дані  в  них  розміщуються  у  вигляді  ….. (таблиці)

2)   Кожна клітинка таблиці має своє …… (ім’я)

3)   Адреса  клітинки  складається  із  назви  ………  (стовпчика  і  номера  рядка)

4)   Файли,   в   яких   зберігаються   ЕТ,   ще   називаються   ……   (книгами)

5)   Кожна книга в Excel складається з …….. (аркушів, листів)

6)   Клітинку виділену в даний момент називають… (поточною, активною)

 

 ІІ. Оголошення теми і мети, цілевизначення.

Сьогодні ми попрацюємо над створенням стовпчастих та секторних діаграм, їх об’єктів і властивостей, створенням та форматуванням стовпчастих і секторних діаграм у середовищі табличного процесора, аналізом даних, поданих на діаграмі.

Для наочного подання числових даних і їх аналізу використовують діаграми. Діаграма є однією з форм подання інформаційної моделі та засобом для її дослідження.

Отже, завданнями нашого уроку є з’ясувати, як наочно подати числові дані за допомогою діаграм, з яких об'єктів складається діаграма, як створити діаграму в середовищі табличного процесора, як налаштувати властивості об'єктів діаграми.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

Діаграмаграфічне зображення, що наочно відображає співвідношення між числовими даними за допомогою лінійних відрізків або геометричних фігур.

Слово «діаграма» походить від грецького diagramma — зображення, малюнок, креслення.

На уроках математики вам  вже доводилось будувати кругові та стовпчасті діаграми за допомогою креслярських інструментів. Їх можна створювати в середовищі табличного процесора.

   Кругові діаграми, створені в середовищі табличного процесора Microsoft Excel, називають секторними, а стовпчасті діаграми ще називають гістограмами.

analytics, chart, diagram, pie, statistics icon                    

Для прикладу розглянемо таблицю з даними про участь учнів 7-х класів у шкільних гуртках.

Стовпчаста діаграма демонструє зміну даних за певний період часу або дає змогу порівнювати дані, що належать до однакової категорії, наприклад, порівняти кількість дівчат і хлопчиків, які займаються у різних гуртках.

Значення, що відповідають даним таблиці, відображені на вертикальній осі. Дані діапазону клітинок ВЗ:С11 називають рядами даних.

На горизонтальній осі вказані назви заголовків таблиці для даних, на основі яких створена діаграма, — поля даних.

На основі даних, упорядкованих лише в один рядок або стовпець, можна побудувати секторну діаграму.

     Секторні діаграми відображають величину кожного елемента в одному ряду даних, пропорційно до суми елементів, числом або відсотковим значенням. Наприклад, на малюнку ряд даних — це діапазон клітинок ВЗ:СЗ.

                                                

На основі діаграми можна провести аналіз даних. Наприклад, за даними стовпчастої діаграми можна зробити висновок, що найбільша різниця між участю хлопчиків і дівчаток — у театральному гуртку, кількість учасників серед хлопчиків і дівчаток хореографічного гуртка — однакова тощо.

Секторна діаграма показує, наприклад, що найменше хлопчиків займаються моделюванням (16 %).

У середовищі табличного процесора діаграма та дані, на основі яких вона побудована, зв'язані між собою. Це означає, що діаграма автоматично оновлюється, якщо вносяться зміни в таблицю з даними.

                                                                         

Діаграма складається з таких об’єктів:

 

Діаграма створюється на основі даних таблиці. Тому перш ніж створювати діаграму, спочатку потрібно створити таблицю чи відкрити в середовищі табличного процесора файл — електронну таблицю, що містить потрібні дані.

Для побудови діаграми виділяють діапазон клітинок, що містить необхідні дані: ряди та поля даних для побудови стовпчастої діаграми, поля даних — для секторної. При цьому слід виділяти назви стовпців і (або) рядків та числові дані.

Далі в табличному процесорі Microsoft Excel на вкладці Вставлення в групі Діаграми слід обрати потрібний тип діаграми та встановити властивості діаграми.

Деякі з об'єктів діаграми відображаються при побудові автоматично, інші за потреби можна додавати. Кожний об'єкт можна виділити, змінити його розміри та місце розташування.

Крім того, він має свої властивості — параметри, значення яких можна змінювати.

Наприклад, для об'єкта діаграма можна змінити її тип, розміри чи місце розташування на аркуші; для об'єкта назва діаграми — ввести потрібний текст чи змінити параметри форматування.

Список дій, які можна виконувати над виділеним об'єктом, міститься в контекстному меню. Також можна видаляти об'єкти діаграми, які не потрібно відображати.

Для зміни властивостей діаграм та їх об'єктів можна використати інструменти вкладки Знаряддя для діаграм, яка відображається на стрічці при виділенні діаграми.

Щоб змінити розміри діаграми, потрібно виділити область діаграми й перетягнути один а маркерів зміни розмірів, які розміщені на її межі. Розміри діаграми чи об'єкта можна точно задати, використавши лічильники в групі Розмір.

Для видалення всієї діаграми чи якогось з її об'єктів потрібно вибрати об'єкт і натиснути клавішу Delete.

ІV. Вправи для очей.

         V. Формування практичних умінь і навичок.

Отже, ми з вами розглянули матеріал теоретичний, але маємо навчитися застосовувати його на практиці. Недаремно я взяла за епіграф слова мудрого Ейнштейна.

 

Надзвичайні люди

формуються не завдяки красивим фразам,

 а власною працею та її результатами.

А.Ейнштейн

Практичне завдання.

Робота за комп’ютером

  1.     Повторення правил безпечної поведінки за комп’ютером.
  2.     Інструктаж учителя. Гра «Так чи ні»

Підручник ст. 187-189

  1.     Практичне завдання за комп’ютерами.

Вправа 1. Мобільні телефони. (Додаток 1)

Вправа 2. Продаж телефонів. (Додаток 2)

 

VІ.  Рефлексивно – підсумковий етап.

  • Бліц – опитування.
  • Яке призначення діаграм? (Для наочного відображення даних)
  • Які є типи діаграм? (Стандартні – секторні (кругові), стовпчасті)
  • З яких елементів складається діаграма? ( Область діаграми, область побудови, легенди, осі даних)

 

  •          Чи досягли ми поставлених цілей уроку?

 

  • «Незакінчене речення».
  •      На уроці я дізнався…
  •      На уроці я навчився…
  •      На уроці було важко…
  •      На уроці було цікаво…

 

Отже, на цьому уроці ми з вами дізналися про діаграми та їх типи, розглянули основні об’єкти діаграм. Навчилися будувати стовпчасті та секторні діаграми.

  •          Який життєвий досвід ви винесли з нашого уроку?

Життя дає вам кожному шанс (як мудрець  дав жебраку вудку). Використайте його.

VІI. Домашнє завдання.

Опрацювати § 4 (ст. 167-178)

VІІІ. Оцінювання роботи учнів.

 

1

 

docx
Додано
16 жовтня
Переглядів
144
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку