Стратегія і тактика мовленнєвої поведінки

Про матеріал
Поданий матеріал допоможе вчителю під час вивчення, повторення та систематизації знань, умінь та навичок з теми; удосконалити ключові компетентності: орфографічні навички правопису, виявляти і пояснювати порушення орфографічних норм, застосовувати знання на практиці; розвивати асоціативну пам’ять, світоглядні уявлення, збагачувати словниковий запас , уміння критично мислити, вчитися та виправляти помилки у власних висловлюваннях, бути уважним.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Стратегія і тактика мовленнєвої поведінки

Номер слайду 2

Ефективність мовлення визначається ступенем досягнення мети спілкування. Ефек­тивність мовлення залежить від правильності й точності добору мовних засобів у кожній конкретній ситуації, а також від мовленнєвої поведінки мовця. Мовленнєва поведінка — це манера спілкування людини: її словниковий запас, частота використання певних слів, фраз, жести, міміка, артикуляція. Мірилом мовленнєвої поведінки є мовленнєвий вчинок — конкретна ситуація спілкування. Мовленнєва поведінка й мовленнєві вчинки кожної людини залежать від рівня освіти, внутрішньої культури, багатства словника, фізичного й психологічного стану в момент спілкування. Оратор досягне мети (ефекту) виступу, якщо він плануватиме свою мовленнєву поведінку, спрогнозує її успіх (тобто визначить стратегію) і вибере при цьому поетапні дії (тактичні прийоми).

Номер слайду 3

Стратегія — це мистецтво керівництва, що базується на умінні правильно визначати мету, а тактика — це прийоми, способи досягнення цієї мети. Стратегія оратора — це загальний план досягнення цілей, розробка основних напрямків промови. Тактика — сукупність прийомів, методів реалізації стратегії, чітка структура промови, форма розкриття основної ідеї виступу оратора. В ораторському мистецтві стратегія — це загальна схема спілкування, загальний план його організації, тактика ж — система послідовних дій, що веде до реалізації обраної стратегії. Стратегію визначають:- мета (спільна чи індивідуальна);- комунікативні установки (маніпулятивні — промова спрямована на задоволення індивідуальної мети оратора, чи гуманістичні — оратор бажає - досягнути спільної мети з авдиторією);- характер спілкування (діалогічний чи монологічний);- індивідуальні особливості оратора;- специфіка аудиторії (системи цінностей, інтересів, соціальних установок). Побудова тактики базується, перш за все, на знаннях про ситуацію та особливості співрозмовників (оратора й авдиторії). Стратегія впливає на тактику, визначаючи в ній систему дій, яку застосовує оратор, передаючи певну інформацію.

Номер слайду 4

Залежно від мети існують різноманітні мовленнєві стратегії: оратор прагне підпорядкувати когось, дискредитувати, заперечити відомі факти, мотивувати згоду чи незгоду, закликати до дій, примирити, об'єднати, закликати до співпраці чи дружби. Відповідно відбувається відбір тактик мовленнєвої поведінки: від прямої образи, приниження честі й гідності людини до заохочення, захоплення, налагодження службових чи товариських стосунків. Тактики для впливу на слухача: тактика підлещування, наведення прикладу із власного життя, провокації, погрози, внесення елементу неформальності, гумор, маніпулювання почуттями. Для реалізації тактик вдаються до комунікативних намірів: це може бути згрубіла чи пестлива лексика, підвищений тон, сумнів/упевненість у компетентності чи професіоналізмі слухача, двозначність, іронія чи етикетні формули, епітети, похвала. Головну роль у визначенні комунікативного наміру відіграють вік людини, з якою спілкуються, стать, соціальний статус, фізичний та психологічний стан на момент розмови.

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Мовлення людини ефективне, якщо вона готується до виступу чи до спілкування з ки­мось, тобто планує свою мовленнєву поведінку, прогнозує її успіх (стратегія) і визначає при цьому її поетапні дії (тактика). Стратегію розглядають як мистецтво керівництва, що ґрун­тується на правильних прогнозах відносно мети, а тактику — як прийоми, способи досяг­нення цієї мети.. Отже, стратегія — це комунікативні цілі, а тактика — засоби досягнення цих цілей. Відповідно до мети спілкування (стратегія) здійснюють відбір і мовних засобів (так­тика).

Номер слайду 7

Мовленнєві стратегії - підпорядкування, - дискредитації, - заперечення, - проти­ставлення, - уникнення, - перебивання, - мотивування незгоди, - емоційного впливу (установка на конфлікт чи конфронтацію),- близькості (установка на контакт, дружбу, співпрацю, прохання). 

Номер слайду 8

Тактики- тактика перевтілен­ня, - узагальнення, - наведення прикладу, - несподіванки, - провокації, - внесення елементу неформальності, - «підмазування» аргументу, - маскування, - обачливості, - маніпуляції «чужі — свої».

Номер слайду 9

Тактичний хід- згрубіла лексика, - підвищений тон, - натяк, - недомовка, - двозначність, - іронія - етикетні формули, епітети, пестлива - лексика, спокійний чи лагідний тон мовлен­ня та ін.

Номер слайду 10

Наприклад, вам треба налагодити стосунки зі студентом іншої групи з метою сумісної під­готовки до виступу на олімпіаді з біології (виготовлення ко­мандної стіннівки, виконання лабораторних робіт з метою тренування та ін.). Яка у вас буде стратегія мовленнєвої поведінки? Звичайно ж, зближення. Якими будуть тактики в першо­му неформальному діалозі? Установити товариські або хоча б нейтральні стосунки, з’ясувати, наскільки цей студент піддається впливу, щоб можна було в разі потреби доручити йому якісь завдання. Для реалізації цих тактик ви визначаєте комунікативні наміри: використати добрий тон спілкування, етикетні формули, усмішку та ін. 

Номер слайду 11

А. Мовлення якого менеджера більш ефективне? Б. Що відштовхує від другого менеджера — небажання допомогти потенційному клієнтові чи характер мовленнєвої поведінки?

Номер слайду 12

2. Прочитайте текст і виконайте завдання. Трояндове поле Чоловік ішов по засніженому полю й побачив заплакану літню жінку. — Чому ви плачете? — запитав він. — Тому що думаю про своє життя, молодість, красу, яку бачила в дзеркалі, і про чоловіка, якого любила. Бог жорстокий, що дав нам змогу пам’ятати. Він знав, що я згадаю весну свого життя й заплачу. Зненацька жінка перестала плакати й почала дивитися кудись удалину, куди спрямував свій погляд чоловік. — Що ви бачите там? — спитала вона. — Трояндове поле, — відповів він. — Бог був великодушний до мене, коли дав мені змогу пам’ятати. Він знав, що взимку я завжди можу згадати весну й усміхнутися (Притча). А. Проаналізуйте мовленнєву поведінку й мовленнєві вчинки кожного з учасників діалогу. Б. Яку стратегію й тактику мовленнєвої поведінки вибрав чоловік, а яку — жінка?

Номер слайду 13

3. Прочитайте рекламні тексти й виконайте завдання. І. Кетчуп «Домашній» виготовлений зі спілих херсонських помідорів, перероблених у день збирання врожаю. Саме тому він має такий чудовий природний смак та аромат. Кетчуп «Чумак» не містить ГМО, барвників і консервантів. ІІ. Кетчуп «Лагідний» — найпопулярніший кетчуп серед українців. Він має ніжну томатну основу з улюбленими спеціями (гвоздикою, корицею, мускатним горіхом, лавровим листом) і м’яку густу текстуру. Кетчуп «Лагідний» доповнює будь-який гарнір і м’ясо. А. Визначте стратегію й тактику мовленнєвої поведінки авторів рекламних текстів. Б. Чиї стратегія й тактика, на вашу думку, більш успішні? Чиє мовлення більш ефективне? 4. Випишіть з художнього чи публіцистичного тексту 2 ситуації, у основі яких - вчинок людини.

Номер слайду 14

5. Прочитайте спочатку ліву, а потім праву колонку таблиці. У якій ситуації «Ні» є вчинком? Якими цінностями керувалися мовці?

Номер слайду 15

6. Прочитай уривки з творів. Укажи варіант відповіді, у якому мовець завдяки правильній стратегії й тактиці мовленнєвої поведінки досяг поставленої мети. Не стерпіла Христина. Відколи очіпок наділа, шанувалася перед чоловіком. А тепер виказала всю правду в живі очі.— Люди сміються! По світу з торбами підемо!.. Схаменись, Артеме!.. Мовчав і не дивився на жінку. І все своє думав. Як вичитала йому все, глянула на нього, і серце заболіло.— А може б, Артеме, теє... до попа — хай би молебня... і хату посвятити б... Нічого не відповів. Тільки зіп'явся на ноги й так страшно глянув, що аж поточилася назад Христина. Грюкнув дверима й пішов до своєї клуні (Б. Антоненко-Давидович).— Я тобі вірю. Чого ж? Вірю. Але це протиприродно. Чи ти чув коли, щоби зайці вовків жерли, а вовки на луці паслися?— Ви хробака з’їли б? — зненацька перебив його дракон.— Тьху! Що ти мелеш?— Оце так мені м’яса з’їсти. Я виріс на траві й траву їстиму. Навчилисьте мене вже стільки всього, що як іще й грамоти навчите, гірше не буде.— Бач, тобі пальця в писок не клади! — розсміявся пустельник. — Гаразд, навчу.І навчив. Та так, що й сам дивувався з успіхів учня (Ю. Винничук).

Номер слайду 16

ТЕСТИ1. Стратегія в риториці — це. А загальний план досягнення комунікативних цілей, розроблення основних напрямків промови. Б сукупність мовленнєвих учинків. В засоби досягнення комунікативних цілей Г мовленнєва культура мовця2. Тактика в риториці — це. А загальний план досягнення комунікативних цілей, розроблення основних напрямків промов. Б сукупність мовленнєвих учинків. В засоби досягнення комунікативних цілей. Г мовленнєва культура мовця3. «Зайвою» в класифікації стратегій мовленнєвої поведінки єА стратегія співпраці Б стратегія компромісу. В стратегія недомовок Г стратегія суперництва4 Тактика впливу на адресата, що реалізується за допомогою встановлення причиново-наслідкових відношень, — це. А тактика обґрунтування Б тактика цитування. В тактика наведення прикладів Г тактика апелювання до авторитетів5. Активізація аудиторії не передбачає таку послідовну дію, як. А зацікавити слухачів Б спровокувати слухачів на роздуми. В змусити поважати своїм авторитетом або досягненнями. Г спонукати слухачів до обговорення

Номер слайду 17

6. Що визначає ефективність мовлення?А Важкість мовлення Б Ступінь досягнення мети спілкування. В Швидкість мовлення Д Гучність мовлення7. Яка одиниця мовленнєвої поведінки? А Розмова Б Монолог В Діалог Д Мовленнєвий вчинок8. Що є основою стратегії мовленнєвої поведінки?А Дії за планом Б Вибір лексики В Прогнозування успіху спілкування Г Вплив емоцій9. Стратегія мовленнєвої поведінки – це: А Технічні прийоми спілкування Б Комунікативні ціліВ Використання стилістичних засобів Г Логічна структура діалогу10. Як називаються засоби досягнення комунікативних цілей у мовленні?А Стратегії Б Мовленнєві діїВ Тактики Г Лінгвістичні засоби

Номер слайду 18

Питання для самоконтролю1. Що таке мовленнєва поведінка?2. У чому суть поняття «тактика мовленнєвої поведінки»?3. Що таке стратегія мовленнєвої поведінки?4. На що спрямовані тактики кооперування?5. Ефективна комунікація передбачає....6. Механізмами реалізації комунікативної стратегії є....7. Що таке мовленнєвий вчинок?8. Наведіть приклад мовленнєвого вчинку, спрямованого на добро.

Номер слайду 19

«Мікрофон»-я зрозумів….- мені сподобалось…-я запамятав…-тепер знаю…поділюсь інформацією вдома. Домашнє завдання. Скласти план усного діалогу на тему: «Треба рахуватись з думкою …»