Стратегія «Кероване читання з передбаченням»

Про матеріал
Кероване читання (читання частинами із використанням ілюстрацій).Допоможе учням краще зрозуміти навчальні тексти.
Перегляд файлу

        Стратегія «Кероване читання з передбаченням»

 

Актуалізація життєвого досвіду.

  • Як ви думаєте кого можна назвати справжнім другом?
  • Чи траплялися у вашому житті випадки, що ви виручали свого друга у скрутній ситуації?

            Сьогодні ми прочитаємо казку Юрія  Ярмиша про «Їжачка та Соловейка».

 

  • Що ви знаєте про їжачків?
  • Що ви знаєте про соловейків?

Кероване читання (читання частинами  із використанням ілюстрацій).

 

 

І частина

 

Під великим зеленим кущем жив собі Їжачок

А на кущі, у гніздечку, яке висіло майже над самою Їжачковою хаткою, жило сімейство Солов’їв.

Одного дня налетів СИЛЬНИЙ вітер, кущ захитався, і найменше Солов’ятко ВИПАЛО з гнізда!..

 

  • Про кого ви дізналися у першій частині?
  • Де жив їжачок?
  • Де жив соловейко?
  • Яка небезпека спіткала сімейство солов’їв?
  • Чому це сталося саме з найменшим солов’ятком?
  • Чи могло це статися з іншими членами сімейства?
  • Що на вашу думку може статися  далі?

 

ІІ частина

Раптом біля куща з’явилася хитра Лисиця.

Вона вже хотіла  було вхопити бідне Солов’ятко, але Їжачок згорнувся калачиком, настовбурчив свої голочки і сердито сказав:

  •                  Іди геть звідси, хитра Лисице, доки я не проштрикнув тебе своїми голками!
  •                  Чи ти ба, який сміливий?! – скривилася Лисиця. – Тішся, що зараз я не голодна, але знай: КОЛИСЬ я ще сюди ПОВЕРНУСЯ!..

 

 

  • Що ви відчули, коли я читала другу частину?
  • Опишіть лисицю, яка  постала у вашій уяві.
  • Чи справдилося те, що ви передбачали? Чому?
  • Що відбудеться далі?

 

ІІІ частина

Відтоді маленьке Солов’ятко дуже заприятилювало з Їжачком. Вони всідалися під кущем, пили чайочок, і Їжачок розповідав своєму другові багато цікавих казок.

А тато соловей уважно дослухався до Солов̓ яткового співу.

- Ні, синку, - казав він, цю пісеньку треба співати не «тьох-тьох-тьох, фіть-фіть-фіть, тюрлю», а «фіть-фіть-фіть, тьох-тьох-тьох, тюрлю!» Чуєш, так набагато краще!

- Чую, татку, чую!- пищало Солов̓ ятко і виспівувало ще краще!

Минали дні, і пташеня навчилося не лише співати, а й літати.

Поблизу куща росла маленька зелена сосонка. Вона була дуже подібна до Їжачка.

  • Така колюча і така чудова!- Казало Солов̓ ятко. – Воно злітало на сосонку і співало для Їжачка аж до ночі…

 

  • Як проводили час Їжачок та Соловейко?
  • Чому сосонка для соловейка здалася чудовою, адже вона була колючою?
  • Що відбудеться далі?

 

IV частина

Вже вечори похолоднішали, вже зелене листячко поруділо. Солов’їна сім’я зібралася у вирій.

  •                  До побачення, друже! Пискнуло Солов’ятко. – Ми летимо у вирій, до теплих країв, бо вже скоро зима.

Дві гіркі сльозинки скотилися Їжачкові з очей. Він ще довго стояв на високому горбочку і махав Соловейкам лапкою….

Осінь того року була якась тривожна. А одного дня раптом спалахнулого півнеба й гаряча блискавка поцілила в ліс!...

Запалали дерева, трава, листя,загорілася Їжачкова хатка і кущ, на якому жила Соловейкова сім̓ я. Усі лісові мешканці щодуху втікали від страшного лиха. Їжачок теж побіг на своїх коротеньких лапках… А коли за кілька днів він знову повернувся до рідного лісу, то не впізнав його. Самі обгорілі стовбури та кущі полишив після себе страшний вогонь.

Їжачок сів і заплакав.

Довго він сидів перед обгорілою сосонкою,а тоді повідгортав від хатки чорний попіл і побіг на пошуки свіжого листя…

 

  • Чому їжачок зронив 2 сльозинки?
  • Що трапилось тієї осені з лісом?
  • Куди побігли лісові мешканці?
  • Чому їжачок повернувся?
  • Що побіг шукати їжачок?
  • Для чого йому свіже листя?
  • Що відбудеться далі?

 

V частина

 

Коли Їжачок повернувся з листям, то побачив біля своїє нори… ЛИСИЦЮ!

  •                   Ага-а-а! Попався!!!! – зловтішно засміялася Лисиця і здійняла над Їжачком свої пазуристі лапи.

Їжачок завмер. Він був голодний і знесилений, тож тепер Лисиця могла зробити з ним усе, що завгодно. А що станеться з Соловейком?.. Він же не впізнає свого рідного лісу!..

 Тоді їжачок зібрав  усі свої сили і тихо сам собі звелів:

  •                   Я мушу стати сосонкою! Мушу! Хай Соловейко її впізнає і зів’є на ній своє гніздечко! Хай він буде щасливий!

І тут сталося диво: на тому місці, де щойно стояв Їжачок, постало… чудове зелене деревце.

- Ба! Що таке?- дзявкнула злякана лисиця .- Це ж сосна, а не Їжак! Що за мара?! Це якийсь зачарований ліс!- і вона назавжди дременула з того лісу.

 

  • Яка небезпека  з’явилася у їжачка?
  • Як він себе почував? (був голодний і знесилений)
  • Чи міг він захищатися так, як на початку казки? Чому?
  • Про кого думав їжачок у цю критичну хвилину? Чому він думав не про себе, а про друга Соловейка?
  • Яке рішення прийняв їжачок у критичний момент? Чому?
  • Як це вплинуло на лисицю?
  • Що відбуватиметься далі?

 

VІ частина

 

Минула осінь, зима, і навесні з вирію повернувся Соловейко.  Він розгублено кружляв над спаленим лісом і сумно витьохкував:

  •                  Невже це мій ліс? Мій чудовий  рідний ліс?.. Ні, це, мабуть, не він… Мій був гарний, зелений, а цей спалений. Чорний, і… без Їжачка…

Соловейко  хотів уже летіти далі, аж раптом угледів унизу маленьку зелену сосонку.

 З радості його серденько так забилося, що ледь не вирвалося з грудей!

 

  • Чому соловейко був розгубленим, коли повернувся? Що зупинило його від бажання летіти далі?
  • Що спонукало радісно битися його серденько?
  • Що відбуватиметься далі?

 

VІІ частина

- Ні, я нікуди не полечу! Це ж та сосонка, яка так схожа на мого найкращого друга!...

 Соловейко сів на сосонку і побачив на ній ті самі жовті листочки, які Їжачок ніс до своєї нори.

  • З цих листочків я зів̓ ю собі гніздечко!- тьохнув Соловейко і взявся до роботи

А коли гніздечко було готове, він заспівав про те, як вони з Їжачком щасливо жили колись у цьому найкращому у світі лісі. А приспів був такий:

В своєму рідному краю співаю пісеньку свою:

«Фіть-фіть, тьох-тьох, тюрлю!...»

 І від тієї чарівної пісеньки усе довкола стало оживати.

  Стрепенувся ліс і зазеленіла травичка. Весело затремтіла-засміялася сосонка…

 І Соловейкові здалося, що то не сосонка всміхається до нього, а сам Їжачок…

 

  • Чи справдилося ваше передбачення?
  • Що знову змогло зробити соловейка щасливим?
  • Чим закінчилась казка? Так як ви очікували?
  • Яка важлива тема порушується у тексті?

(Про справжню самовіддану дружбу, про непрості випробування).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Волкова Ірина
Додано
13 грудня 2021
Переглядів
441
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку