Структура уроку з вивчення образів роману Ліни Костенко «Маруся Чурай»
УРОК №1
Тема. Ліна Костенко. Роман у віршах «Маруся Чурай». Центральні образи роману.
Мета: Навчальна − допомогти учням осмислити проблеми та ідеї твору, з’ясувати їхні багатство й глибину, естетичну привабливість, вміти аналізувати головні образи твору.
Розвиваюча − розвивати навички виділення елементів композиції, сюжету, характеризування образів, їх порівняння; поглиблювати вміння висловлювати власне ставлення до вчинків, морального вибору героїв.
Виховна − виховувати тверді моральні переконання, повагу до мистецтва та митців.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Методи і прийоми роботи: виразне читання, еврестична бесіда, робота зі схемою, інтерактивна вправа «Мозковий штурм», робота в групах, міні-диспут, дослідницька робота
Міжпредметні зв’язки – історія України.
Обладнання: портрет письменниці, видання твору, ілюстрації до нього.
Епіграф: «Маруся Чурай» Ліни Костенко − це історія, яка осмислює саму себе, мисляча історія. М. Слабошпицький
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
ПЛАН УРОКУ
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Вступне слово вчителя.
«Маруся Чурай» Ліни Костенко − не просто наша обікрадена й поганьблена історія, не тільки художня енциклопедія життя українського народу середини XVII ст. Це історія, яка осмислює саму себе, мисляча історія. Це − партитура вічних мотивів духовного буття народу… Якщо в національному письменстві є такі твори, як «Маруся Чурай», значить воно не безнадійне і не безнадійна доля того слова − воно виживе й вистоїть у цьому складному й трагічному світі, який не має сентиментів до жодного народу», − пише відомий літературознавець М. Слабошпицький. Про вічні мотиви духовного життя у їхніх конкретних виявах і будемо говорити сьогодні на уроці.
ІІ. Формування вмінь та навичок
Читання напам’ять уривків з роману. Евристична бесіда.
− Розкажіть про історичні події, що відбувалися в Україні в період життя Марусі Чурай.
− Як, на вашу думку, вони впливали на становлення духовного світу дівчини?
− Чи можна сказати, що Маруся стояла осторонь визвольних змагань свого народу, адже вона не бере участі у війні?
− У чому виявляється її суспільна активність?
− Знайдіть у тексті твору виступ Івана Іскри перед суддями на захист Марусі (розділ «Якби знайшлась неопалима купина») та універсал Богдана Хмельницького аналогічного змісту (розділ «Страта»). Прочитайте рядки, в яких Іван Іскра та Богдан Хмельницький оцінюють значення творчості поетеси: а) для духовного життя народу; б) для підтримки високого морального духу воїнів − борців за незалежність; в) для увічнення героїки національно-визвольних змагань.
− Як сама Маруся Чурай бачить місце людини в житті свого народу?
− Визначте громадянську позицію тих героїв, діяльність яких вона схвалює, і тих, чию поведінку вважає аморальною.
− Як героїня реагує на ті криваві події, що принесли горе на рідну землю? Пригадайте її роздуми та емоції при вигляді зруйнованих сіл, сплюндрованого Києва, втікачів з Волині, що вмирають з голоду.
− Чи залишилася б у пам’яті стількох поколінь Маруся Чурай, якби вона стояла осторонь життя свого народу, його боротьби за волю і державність?
Опрацювання схеми.
За схемою назвіть і запишіть ключові епізоди, що відповідають поданим елементам сюжету, прокоментуйте їх.
КЛЮЧОВІ ЕПІЗОДИ РОМАНУ «МАРУСЯ ЧУРАй»
позасюжетні елементи |
||||
кульмінація |
зав’язка |
розвиток дії |
кульмінація |
розв’язка |
суд і вирок |
спогади Марусі про стосунки з Грицем)
|
Маруся йде на прощу |
облога Полтави |
зняття облоги, Маруся проводжає полк, співає її пісні |
Коментар учителя.
Твір складається з 9 розділів, різних за розміром. Сюжет розгортається двома лініями: кохання Марусі та Гриця; боротьба українського народу, очолюваного Богданом Хмельницьким, проти польських загарбників. Позасюжетні елементи: портрети героїв, пейзажі, опис саду, пісні, діалоги, монологи, авторські відступи.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
Визначте тему роману у віршах Ліни Костенко.
Орієнтовні відповіді
− Зображення головної героїні Марусі Чурай як легендарної народної поетеси й талановитої співачки з Полтави;
− відтворення духовного життя України XVII ст.;
− всенародна участь у національно-визвольній війні під проводом Богдана Хмельницького.
Робота в групах. Схарактеризуйте образи. І група − Маруся Чурай. ІІ група − Гриць Бобренко. ІІІ група − Іван Іскра. IV група − Полтавська громада. V група − образ України.
Матеріали для роботи в групах (подаємо в додатках)
ІІІ. Закріплення знань, умінь та навичок
Проблемні запитання та завдання.
− Кого з героїв можна порівняти, за якими позиціями; кого протиставити? (Спільні та відмінні риси притаманні героям Марусі − Грицю, Грицю − Іванові Іскрі, матерям Марусі та Гриця, протилежні − Марусі та Галі Вишняківні.)
− Назвіть твори класиків літератури, що підтверджують високу роль мистецтва в житті людини, суспільства. («Давня казка» Лесі Українки, «Intermezzo» М. Коцюбинського, поезія І. Франка та ін.).
− Доведіть істинність тез, викладених на початку уроку, про роль твору Ліни Костенко (Духовність автор пов’язує з високою моральністю, з відповідальністю героїв за свої «вчинки»; вона ставить «високу планку» для всіх: «Зрадити в житті державу − злочин, а людину − можна?!». Пісню, якою так славиться Україна, Ліна Костенко прирівнює до душі. І поки пріоритети будуть на боці духовності − нація не загине.)
Міні-диспут.
− Як ви думаєте, чи винна Маруся у смерті Гриця Бобренка? Чи можна простити їй гріх заради її таланту?
Дослідницька робота.
Проведіть невелике дослідження щодо художньої майстерності роману у віршах «Маруся Чурай».
Матеріал для дослідницької роботи (подаємо в додатках)
ІV. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
− Твір Ліни Костенко «Маруся Чурай» справив на мене враження…
V. Домашнє завдання
Вміти аналізувати роман у віршах Ліни костенко «Маруся Чурай», висловлювати власну думку про його героїв та проблеми, в ньому порушені; підготуватися до контрольної роботи − твору за однією з вивчених тем.