Структура уроку з вивчення образів роману Ліни Костенко «Маруся Чурай»

Про матеріал
Тема. Ліна Костенко. Роман у віршах «Маруся Чурай». Центральні образи роману. Мета: Навчальна − допомогти учням осмислити проблеми та ідеї твору, з’ясувати їхні багатство й глибину, естетичну привабливість, вміти аналізувати головні образи твору. Розвиваюча − розвивати навички виділення елементів композиції, сюжету, характеризування образів, їх порівняння; поглиблювати вміння висловлювати власне ставлення до вчинків, морального вибору героїв. Виховна − виховувати тверді моральні переконання, повагу до мистецтва та митців. Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Перегляд файлу

Структура уроку з вивчення образів роману Ліни Костенко «Маруся Чурай»

УРОК №1

Тема. Ліна Костенко. Роман у віршах «Маруся Чурай». Центральні образи роману.

Мета: Навчальна − допомогти учням осмислити проблеми та ідеї твору, з’ясувати їхні багатство й глибину, естетичну привабливість, вміти аналізувати головні образи твору.

           Розвиваюча − розвивати навички виділення елементів композиції, сюжету, характеризування образів, їх порівняння; поглиблювати вміння висловлювати власне ставлення до вчинків, морального вибору героїв.

              Виховна − виховувати тверді моральні переконання, повагу до мистецтва та митців.

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Методи і прийоми роботи: виразне читання, еврестична бесіда, робота зі схемою, інтерактивна вправа «Мозковий штурм», робота в групах, міні-диспут, дослідницька робота

Міжпредметні зв’язки – історія України.

Обладнання: портрет письменниці, видання твору, ілюстрації до нього.

Епіграф: «Маруся Чурай» Ліни Костенко − це історія, яка осмислює саму себе, мисляча історія.                                               М. Слабошпицький

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

  1.                   Андрусенко В. І. Кодекс честі як імператив життя: на прикладі життя і творчості Ліни Костенко / В. І. Андрусенко // Дивослово. – 2003. – № 3. – С. 43 – 48
  2.                   Брюховецький В. С. Ліна Костенко: [Нарис творчості] / В. С. Брюховецький. – К. :Дніпро, 1990. – 262 с.
  3.                   Кириленко Н. І. Історія України у творах Ліни Костенко: Навчальний посібник / Н. І. Кириленко. – Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2005 – С. 4 – 25.
  4.                   Ковалевський О. В. Ліна Костенко: філософія бунту й «філософія серця». Монографія / О. В. Ковалевський. – Харків : Прапор, 2001. – 176 с.
  5.                   Костенко Л. Маруся Чурай : [Текст] / Л. Костенко. – К.: Радянський письменник, 1979. – 130 с.
  6.                   Кошарська Г. І. Творчiсть Лiни Костенко з погляду експресивностi / Г. І. Кошарська. –  К. : Дніпро, 1990. – 146
  7.                   Овдійчук Л. В. Вивчення творчості Ліни Костенко в школі: Посібник для вчителя / Л. В. Овдійчук. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2002. – 78 с.

ПЛАН УРОКУ

  1.                     Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку  (2 хв)
  2.                  Формування вмінь та навичок (20 хв
  3.               Закріплення знань, умінь та навичок (15 хв)
  4.              Підбиття підсумків уроку (6 хв)
  5.                 Домашнє завдання (2 хв)

ХІД УРОКУ

I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

«Маруся Чурай» Ліни Костенко − не просто наша обікрадена й  поганьблена історія, не тільки художня енциклопедія життя українського народу середини XVII ст. Це історія, яка осмислює саму себе, мисляча  історія. Це − партитура вічних мотивів духовного буття народу… Якщо в національному письменстві є такі твори, як «Маруся Чурай», значить воно не безнадійне і не безнадійна доля того слова − воно виживе й вистоїть у цьому складному й трагічному світі, який не має сентиментів до жодного народу», − пише відомий літературознавець М. Слабошпицький. Про вічні мотиви духовного життя у їхніх конкретних виявах і будемо говорити сьогодні на уроці.

ІІ. Формування вмінь та навичок

Читання напам’ять уривків з роману. Евристична бесіда.

− Розкажіть про історичні події, що відбувалися в Україні в період життя Марусі Чурай.

− Як, на вашу думку, вони впливали на становлення духовного світу дівчини?

− Чи можна сказати, що Маруся стояла осторонь визвольних змагань свого народу, адже вона не бере участі у війні?

− У чому виявляється її суспільна активність?

 Знайдіть у тексті  твору виступ Івана Іскри перед суддями на захист Марусі (розділ «Якби знайшлась неопалима купина») та універсал Богдана Хмельницького аналогічного змісту (розділ «Страта»). Прочитайте рядки, в яких Іван Іскра та Богдан Хмельницький оцінюють значення творчості поетеси: а) для духовного життя народу; б) для підтримки високого морального духу воїнів − борців за незалежність; в) для увічнення героїки національно-визвольних змагань.

 Як сама Маруся Чурай бачить місце людини в житті свого народу?

 Визначте громадянську позицію тих героїв, діяльність яких вона схвалює, і тих, чию поведінку вважає аморальною.

 Як героїня реагує на ті криваві події, що принесли горе на рідну землю? Пригадайте її роздуми та емоції при вигляді зруйнованих сіл, сплюндрованого Києва, втікачів з Волині, що вмирають з голоду.

 Чи залишилася б у пам’яті стількох поколінь Маруся Чурай, якби вона стояла осторонь життя свого народу, його боротьби за волю і державність?

Опрацювання схеми.

За схемою назвіть і запишіть ключові епізоди, що відповідають поданим елементам сюжету, прокоментуйте їх.

КЛЮЧОВІ  ЕПІЗОДИ РОМАНУ «МАРУСЯ ЧУРАй»

позасюжетні елементи

кульмінація

зав’язка

розвиток дії    

кульмінація

розв’язка

суд і вирок

спогади Марусі про стосунки з Грицем)

 

Маруся йде на прощу

облога Полтави

зняття облоги, Маруся проводжає полк,

співає її пісні

Коментар учителя.

Твір складається з 9 розділів, різних за розміром. Сюжет розгортається двома лініями: кохання Марусі та Гриця; боротьба українського народу, очолюваного Богданом Хмельницьким, проти польських загарбників. Позасюжетні елементи: портрети героїв, пейзажі, опис саду, пісні, діалоги, монологи, авторські відступи.

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Визначте тему роману у віршах Ліни Костенко.

Орієнтовні відповіді

 Зображення головної героїні Марусі Чурай як легендарної народної поетеси й талановитої співачки з Полтави;

 відтворення духовного життя України XVII ст.;

 всенародна участь у національно-визвольній війні під проводом Богдана Хмельницького.

Робота в групах.  Схарактеризуйте образи. І група − Маруся Чурай. ІІ група − Гриць Бобренко. ІІІ група   Іван Іскра. IV група   Полтавська громада. V група −  образ України.

Матеріали для роботи в групах (подаємо в додатках)

ІІІ. Закріплення знань, умінь та навичок

Проблемні запитання та завдання.

 Кого з героїв можна порівняти, за якими позиціями; кого протиставити? (Спільні та відмінні риси притаманні героям Марусі − Грицю,  Грицю − Іванові Іскрі, матерям Марусі та Гриця, протилежні − Марусі та Галі Вишняківні.)

 Назвіть твори класиків літератури, що підтверджують високу роль мистецтва в житті людини, суспільства. («Давня казка» Лесі Українки, «Intermezzo» М. Коцюбинського, поезія І. Франка та ін.).

 Доведіть істинність тез, викладених на початку уроку, про роль твору Ліни Костенко  (Духовність  автор  пов’язує  з  високою  моральністю,  з відповідальністю героїв за свої «вчинки»; вона ставить «високу планку» для всіх: «Зрадити в житті державу − злочин, а людину −  можна?!». Пісню, якою так славиться Україна, Ліна Костенко прирівнює до душі. І поки пріоритети будуть на боці духовності −  нація не загине.)

Міні-диспут.

 Як ви думаєте, чи винна Маруся у смерті Гриця Бобренка? Чи можна простити їй гріх заради її таланту?

Дослідницька робота.

Проведіть невелике дослідження щодо художньої майстерності роману у віршах «Маруся Чурай».

Матеріал для дослідницької роботи (подаємо в додатках)

ІV. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

 Твір Ліни Костенко «Маруся Чурай»  справив  на  мене  враження…

V. Домашнє завдання

Вміти аналізувати роман у віршах Ліни костенко «Маруся Чурай», висловлювати  власну  думку про його героїв та проблеми, в ньому порушені; підготуватися до контрольної роботи   твору за однією з вивчених тем.

 

 

docx
Додано
2 травня 2022
Переглядів
671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку