Урок "Загальна характеристика сучасної української поезії"

Про матеріал
До вашої уваги пропонується методична розробка уроку з теми "Загальна характеристика сучасної української поезії", що включає в себе основні складові частини заняття з української літератури від актуальності теми до тестів на закріплення знань.
Перегляд файлу

 

Навчальна дисципліна: Українська література


 

 

 

ТЕМА: «Загальна характеристика сучасної української поезії»

Кількість навчальних годин – 2.

  1.      Актуальність теми:

Сучасна українська література — українська література останніх десятиліть, створена сучасними письменниками. У науковій літературі точно не зазначено, від якого моменту українську літературу слід вважати сучасною. Утім, під поняттям «сучасна українська література» найчастіше розуміють сукупність художніх творів, — написаних від часу здобуття Україною незалежності в 1991 році й дотепер. У літературі останнього часу висловлюються сподівання на повернення світові втрачених ідеалів, відновлення порушених зв'язків, подолання відчуженості.

 

  1.      Навчальні цілі лекції:

Студенти мають бути поінформовані про:

  •         загальний розвиток української літератури ХХ ст.;
  •         історико-культурні події ХХ ст.;

Студенти повинні знати:

  •         значення поняття «постмодернізм»;
  •         основні літературні угрупування та напрями кінця ХХ ст. – поч. ХХІ ст.;
  •         загальну характеристику сучасної української поезії;
  •         новаторство українських поетів початку ХХІ ст.

Студенти повинні уміти:

  •         характеризувати літературну та громадську діяльність сучасних українських поетів, які вивчаються;
  •         пояснити основні фактори розвитку новаторства митців ХХ – поч. ХХІ століть;
  •         висловлювати власні посутні міркування з приводу ідейно-тематичного змісту творчості окремих поетів кінця ХХ – початку ХХІ століття;
  •         давати характеристику ліричним образам, аналізувати художні особливості поетичних творів.

 

  1.      Цілі розвитку особистості майбутнього фахівця (виховні цілі):
  •        виховувати зацікавленість історією українського народу;
  •        спонукати до подальшого вивчення історії рідного народу, його культури та літератури;
  •        створювати умови для максимального саморозвитку і самореалізації особистості, розкриття закладених в ній потенціалу, задатків, здібностей;
  •        виховувати вміння висловлювати власні думки, робити висновки;
  •        виховувати толерантне ставлення до думок інших;
  •        виховувати повагу до минулого.

 

  1.      Міждисциплінарна інтеграція:

Дисципліни

Знати

Вміти

  1. Попередні:

Історія України

 

 

  1. Світова література

Історико-соціальні передумови утворення української незалежної держави. Період «межі двох століть».

Хто з митців-письменників світової літератури в своїй творчості звертався до теми «поета і мистецтва», «національної гідності».

Аналізувати життєвий та творчий шлях письменника на тлі історичних подій 90-х років 20 с. – поч. 21 с.

Робити порівняльну характеристику творів  поетів української та світової літератури.

 

  1.      Розгорнутий конспект змісту теми.
  1. Загальна характеристика сучасної поезії. Болісні роздуми про місце людини у складному сучасному світі, про важливість збереження вічних цінностей, сучасний погляд на світ, людину в ньому

Сучасна українська література — українська література останніх десятиліть, створена сучасними письменниками. У науковій літературі точно не зазначено, від якого моменту українську літературу слід вважати сучасною. Утім, під поняттям «сучасна українська література» найчастіше розуміють сукупність художніх творів, — написаних від часу здобуття Україною незалежності в 1991 році й дотепер. Таке розмежування зумовлене відмиранням після 1991 року загальнообов'язкового для митців СРСР стилю соціалістичного реалізму та скасуванням радянської цензури. Принципові зміни в українській літературі відбулися ще в роки Перебудови (1985) і особливо після Чорнобильської катастрофи (1986).

Деякі дослідники вважають, що сучасна українська література починається від 1970-х років після покоління шістдесятників.

(Сучасна українська література [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki. – Назва з екрану.)

DSC_58541

Юрій Іздрик

Його перші вірші були надруковані у Польщі. В Україні перші творчі доробки Юрія Іздрика у вигляді поетичного циклу "Десять віршів про Батьківщину" були опубліковані у перших номерах журналу "Четвер".

Поета та письменника Іздрика друзі часто називають людиною-оркестром, бо окрім літературної діяльності він ще й активно займається живописом та музикою.

***

Cекунди не мають виміру –

це тільки удари серця

у думки немає вибору –

це тільки проекція смерті

у слова немає запаху

а є тільки колір і смак

ти можеш мені сказати

чому це насправді так?

160311

Юрій Андрухович

Свого часу він став засновником Асоціації українських письменників. А в 16 років, ще навіть не пробуючи скласти слова у вірші, вже відчував себе поетом. Саме ця людина стала першовідкривачем української літератури на Заході, і ці спроби виявились дуже вдалими. В Німеччині його нагородили медаллю Гете за відкриття української літератури німецькому читачу.

***

Сади будинків — цегляний едем,

де лагідно мовчать скульптурні звірі,

де ранні позивні тремтять в ефірі,—

ми їх на мову птаства покладем.

Поля дахів лежать, мов заповіт,

розліт вікна дорівнює вітрилу,

і тихо сяє з-під каміння й пилу

рослинний пломінь — давній горицвіт.

Serhiy_Zhadan_2015

Сергій Жадан

Сергій Жадан - не просто творча людина, що радує читачів віршами та прозою, він ще й активний громадський діяч, що не стоїть осторонь подій, які відбуваються в країні. За це українці поважають його ще більше, бо ж не тільки словом, а й ділом, як то кажуть. Письменник та поет знаходить час не лише на написання власних творів, а й залюбки займається перекладом.

***

Декому краще вдаються приголосні, декому голосні.

На неї не можна було не звернути увагу – вона сміялася уві сні.

Я подумав: вона так легко вгризається в шкіру, не знаючи, що ця шкіра моя.

Якщо вона коли-небудь прокинеться – добре було б дізнатись її ім’я.

107072

Іван Малкович

Засновник відомого видавництва "А-ба-ба-га-ла-ма-га" із задоволенням пише вірші як для дорослих, так і для дітей. Серед його книг є навіть "Абетка", яку автор придумав, їдучи в потязі. Авторські вірші та неймовірно гарні ілюстрації Костя Лавро були відзначені багатьма нагородами та преміями.

***

Їжачатко з їжачком

Їли кашу з молочком

Кашка була солодка

Моя казка - коротка.

orig-1447262741-1456467875

Андрій Любка

Вірші поета перекладені десятьма мовами, а збірка оповідань "Кімната для печалі" була номінована на нагороду "Книга року ВВС". Андрія Любку знають, як скандального митця, відомого своїми різкими коментарями. Саме він писав про алкоголізм Тараса Шевченка й книги називав "курвами, що ходять по руках". Та це не заважає йому бути одним з популярних поетів сучасності.

***

хочеш я буду липнем

хочеш я буду червнем

хочеш я буду лишнім

хочеш я буду первим

хочеш я буду небом

хочеш я зроблю пекло

хочеш мене у себе

дай мені так запекло

дай мені сильно ситно

дай мені так таємно

хочеш я зроблю липень

хочеш я зроблю червень.

(5 кращих сучасних українських поетів [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://recordfm.com.ua/novyny/5-krashchykh-suchasnykh-ukrainskykh-poetiv.html. – Назва з екрану.)

 

2. Ігор Римарук (“Різдво”, “Зірка”, “Обнови), Юрій Андрухович (“Пісня мандрівного спудея”, “Казкар”, “Балада повернення”)

Про Ігоря Римарука
Справжній поет — завжди приречений на самотність і самосуперечливість. Але Ігореві Римарукові доля цієї розкоші не дарувала. Крім того, що він володів унікальним поліметафоричним поетичним даром, він ще й володів унікальною здатністю ставитися до справжнього чесного слова так, як до найвищої цінності
Володимир Цибулько, поет
 

Ігор Римарук народився 4 липня 1958 року в селі М’якоти Ізяславського району Хмельницької області.

Закінчив факультет журналістики Київського університету ім. Тараса Шевченка.

Завідував редакцією сучасної української літератури видавництва "Дніпро".

У 1990–2000-х працював заступником головного редактора, а згодом — головним редактором часопису "Сучасність".

Був віце-президентом Асоціації українських письменників.

2002 року удостоєний Національної премії ім. Тараса Шевченка.

Автор поетичних збірок "Висока вода" (1984), "Упродовж снігопаду" (1988), "Нічні голоси" (1991), "Діва Обида" (2000, 2002), "Бермудський трикутник" (2007), "Сльоза Богородиці" (2007).

Перекладений багатьма європейськими мовами.

Уклав антологію нової української поезії "Вісімдесятники" (1990, Едмонтон).

Помер 3 жовтня у Львові. Похований на Личаківському цвинтарі.

(А. Бондар. Душа Римарука витікала через вірші [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://gazeta.ua/articles/culture-newspaper/_dusha-rimaruka-vitikala-cherez-virshi/260474. – Назва з екрану.)

Різдво

Множиться зоря
у твердих снігах у дзеркальних мурах
і з дороги збилися
тріє царі у маскхалатах

ясна пані
клубок розмотує вузлики тихо зав'язує
стомлений тесля дрімає
при щербатій сокирі

око ліхтарика
вихоплює з темряви велетенські ясла
обігрілося немовля
під боком у мінотавра

Літературний рід: лірика.

Жанр: ліричний вірш.

Вид лірики: філософська.

Провідний мотив: таїнство різдвяного вечора (переплетення христи­янських і язичницьких мотивів).

Віршовий розмір: хорей.

Біблійну легенду про народження Христа Б.-І. Антонич розкрив по-своєму. Син Божий має людську подобу, то чому б йому не народитися “в лемківськім містечку Дуклі”?

Юрій Андрухович

Юрій Андрухович (нар. 13.03.1960) – поет, прозаїк, есеїст, перекладач.

Народився у  Станіславі (нині Івано-Франківськ).

Автор поетичних збірок «Небо і площі» (1985), «Середмістя» (1989), «Екзотичні птахи і рослини» (1991), «Екзотичні птахи і рослини з додатком «Індія» (1997, 2002) «Пісні для мертвого півня» (2004) та вибраного «Листи в Україну» (2013).

У центрі прозового доробку – романи «Рекреації» (1992), «Московіада» (1993), «Перверзія» (1996), «Дванадцять обручів» (2003), «замість роману» «Таємниця» (2007), «Коханці Юстиції» (2018), а також «Лексикон інтимних міст» (2011). Есеїстика Андруховича на сьогодні видана трьома збірками – «Дезорієнтація на місцевості» (1999), «Диявол ховається в сирі» (2006) і «Тут похований Фантомас» (2015).

Твори Андруховича перекладено і видано у Польщі, Німеччині, Канаді, Угорщині, Фінляндії, Росії, Сербії, США, Італії, Словаччині, Швейцарії, Іспанії, Чехії, Болгарії, Хорватії, Білорусі та ін.

Серед ряду літературних нагород – Ляйпцизька книжкова премія до європейського порозуміння (2006),  Літературна премія Центральної Європи «Анґелус» (Вроцлав, Польща, 2006),  Премія ім. Ганни Арендт за політичну думку (2014) та міжнародна Премія Вілениця (Словенія, 2017).

(Юрій Андрухович – книги і біографія [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.yakaboo.ua/ua/author/view/Jurij_Andruhovich/. – Назва з екрану.)

Казкар

Я міг би гнати тепле стадо —
мене б життя кудись несло,
або пізнав би легко й радо
просте корисне ремесло.
І так лічив би добрі днини,
а дзиґарі з високих веж
мене хвалили 6 щогодини:
«Ти мудро й праведно живеш,
якщо живеш, якщо живеш!»
А я — не той, бо родом з райдуг
і я махнув на похвали —
мене ви знаєте як зайду,
а все ж зовете за столи!
Адже в мені бринить як свято
земних історій вічний рух:
про серце, вірне і завзяте,
про творче диво теплих рук,
про незугарне і прегарне,
про сонний сад і жах темниць,
про дівчину з очима сарни,
що виросла в краю суниць,
про двоголосся неба й хліба,
коли у небі віщий птах,
коли духмяна груша липня
в листках повисне і в літах,
а я повім коханій так:
ти — достеменна як сльоза
найтонша лагідна лоза
ти — океан для корабля
розкішна маревна земля
ти — і колиска і труна
найчарівливіша струна

в тобі живе моя луна
моя небесна борозна
я — просто пісенька твоя
моє світило золоте
холодний і бездарний я
коли без тебе все не те
і світ як плід у нас надвоє
аж ми ласуємо обоє.

Тема ‒ роздуми над життєвою позицією, передання глибоких почуттів до коханої людини.

Ідея ‒ пошук себе як особистості, своєї місії у житті, розкриття свого таланту, покликання.

Віршовий розмір ямб.

 

6. План та організаційна структура заняття

№ п/п

Основні етапи заняття, їхні функції та зміст

Навчальні цілі в рівнях засвоєння

Методи контролю і навчання

Матеріали методичного забезпечення

Розподіл часу

 

1.

2.

 

 

3.

 

Підготовчий етап

Організаційні заходи

Постановка навчальних цілей та мотивація

Контроль початкового рівня знань, умінь і навичок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Усне опитування.

П.2 "Навчальні цілі"

П.1 "Актуальність теми"

 

 

 

 

1-3 хв

 

10-25%

 

10-25%

 

4.

Основний етап

Формування професійних умінь та навичок:

1. Загальна характеристика сучасної поезії. Болісні роздуми про місце людини у складному сучасному світі, про важливість збереження вічних цінностей, сучасний погляд на світ, людину в ньому.

2. Ігор Римарук (“Різдво”, “Зірка”, “Обнови), Юрій Андрухович (“Пісня мандрівного спудея”, “Казкар”, “Балада повернення”).

 

III

 

Усне опитування, виразне читання творів, аналіз творів.

 

Задачі різних рівнів складності

 

60-90%

 

5.

 

 

 

6.

 

7.

Заключний етап

Контроль та корекція рівня професійних вмінь та навичок

Підбиття підсумків практичного заняття

Домашнє завдання (література з теми)

 

III

Індивідуальний контроль навичок та їх результатів

Аналіз та оцінка результатів практичних завдань

Тести, опитування

10-20%

 

7. Матеріали методичного та матеріального забезпечення заняття:

Ілюстративні матеріали: збірки творів сучасних українських поетів (І. Римарук,           Ю. Андрухович), портрети поетів, що вивчаються.

7.1. Матеріали для підготовчого етапу заняття

Питання для обговорення:

  1. Література елітна і масова.
  2. Постмодернізм як один із художніх напрямів мистецтва  90-х років, його риси. 
  3. Сучасні часописи та альманахи.

 

7.2. Матеріали для основного етапу заняття

Контрольні питання:

  1. Дайте визначення поняттю «сучасна українська література».
  2. Яких сучасних українських поетів ви можете назвати?
  3. Які сучасні літературні угрупування вам відомі?
  4. Охарактеризуйте поетичну творчість Юрія Андруховича.
  5. Поясніть особливості поетичної творчості Ігора Римарука.
  6. Порівняйте художні риси поезії Ю. Андруховича та І. Римарука.

 

7.3. Матеріали для заключного етапу заняття

Тести:

1. Укажіть, яка ознака не є притаманною для сучасного літературного процесу.

 

А Мистецтво - поза політикою;

Б піднесення ролі українського слова в розвитку української нації;

В утворення «штучної завіси» між розвитком української літератури на «материковій» Україні та в діаспорі;

Г пошук нових естетичних способів моделювання й зображення дійсності.

 

2. Укажіть термін (уживається в ознаках постмодерного дискурсу) за його визначенням: розмірковування, внутрішня зосередженість, аналіз власних роздумів і переживань.

 

А Алюзія;

Б ремінісценція;

В рефлексія;

Г постмодернізм.

 

3. Хто з указаних постатей належить до когорти сучасних драматургів?

 

А Ярослав Стельмах;

Б Микола Куліш;

В Іван Карпенко-Карий;

Г Іван Кочерга.

 

4. Укажіть прізвище митця, який, характеризуючи завдання сучасного літературного процесу, відзначив, що літератори прагнуть «зруйнувати Карфаген української провінційності».

 

А Юрій Шевельов;

В Юрій Дараган;

В Юрій Тарнавський;

Г Юрій Андрухович.

 

5. Укажіть, яка ознака не відповідає постмодерному дискурсу сучасної української літератури.

 

А Екзистенція;

Б рефлексія;

В гра ремінісценціями;

Г базування на реалістичній традиції із вкрапленнями романтизму та модернізму;

Д синтез мистецтва й антимистецтва.

 

6. Укажіть, хто з митців не належить до нью-йоркської групи поезії, що була організована в 50-х роках XX ст.

 

А Богдан Рубчак;

Б Юрій Тарнавський;

В Емма Андієвська;

Г Богдан Бойчук;

Д Валерій Шевчук.

 

7. Організатором якого сучасного видавництва є Іван Малкович?

 

А «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА»;

Б «Грамота»;

В «Український письменник»;

Г «FM-Галичина»;

Д «Слово».

 

8. Укажіть назву нової літературної течії, характерної для «львівсько-франківської» школи сучасних прозаїків, організації «ЛуГоСад» та ін.

 

А Екзистенціалізм;

Б футуризм;

В постмодернізм;

Г імпресіонізм;

Д неокласицизм.

 

9. Хто з письменників не належить до «київської школи»?

 

А Василь Махно;

Б Василь Голобородько;

В Віктор Кордун;

Г Василь Рубан;

Д Микола Воробйов.

 

10. Укажіть прізвище та ім’я митця, що не належить до сучасного покоління українського письменства.

 

А Оксана Забужко;

Б Юрій Андрухович;

В Василь Герасим’юк; .

Г Марія Матіос;

Д Василь Симоненко.

 

11. Установіть відповідність між літературним угрупованням (організацією, поколінням митців) і представником.

1 

«Шістдесятники» 

А Іван Лучук 

 

2 

«Київська школа поетів» 

Б Ліна Костенко 

 

3 

«Вісімдесятники» 

В Василь Голобородько 

 

4 

«Бу-Ба-Бу» 

Г Василь Герасим’юк 

 

5 

«ЛуГоСад» 

Д Юрій Андрухович 

 

12. Установіть відповідність між назвою твору і його автором.

 

1 Роман у віршах «Берестечко»

2 Роман «Рекреації»

3 П’єса «Привіт, синичко»

4 Історичний роман «Орда»

5 Роман-балада «Дім на горі»

 

А Валерій Шевчук

Б Ліна Костенко

В Ярослав Стельмах

Г Юрій Андрухович

Д Роман Іваничук

 

8. Карта для самостійної роботи з літературою

Основні завдання

Вказівки

  1. Прочитати та запам’ятати теоретичний матеріал із теми.

Теоретичний матеріал поданий перед тестом на сайті vseosvita.ua.

  1. Виконати тестові завдання на сайті за посиланням

За посиланням на сайті vseosvita.ua.

  1. Виконати завдання у робочі зошити

Зробити письмовий аналіз поезій І. Римарука «Зірка» та «Обнови», поезій Ю. Андруховича «Пісня мандрівного спудея» та «Балада повернення».

План аналізу поетичного твору:

1.Вид літератури.

2.Жанр літератури.

3.Вид лірики.

4.Розмір вірша.

5.Ідея твору.

6.Основний мотив поезії.

7.Художні особливості (тропи).

 

9. Література:

Обов’язкова:

  1.      Українська література: підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів (рівень стандарту, академічний рівень) / Г. Ф. Семенюк, М. П. Ткачук, О. В. Слоньовська; за заг. редакцією Г. Ф. Семенюка. – К.: Освіта, 2010. – 352 с.
  2.      Авраменко О. М., Пахаренко В. І. Українська література: підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів (рівень стандарту, академічний рівень). – К.: Грамота, 2010. – 280 с.
  3.      Українська література: підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів (рівень стандарту, академічний рівень) / Г. Ф. Семенюк, М. П. Ткачук, О. В. Слоньовська; за заг. редакцією Г. Ф. Семенюка. – К.: Освіта, 2010. – 352 с.
  4.      Авраменко О. М., Пахаренко В. І. Українська література: підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів (рівень стандарту, академічний рівень). – К.: Грамота, 2010. – 280 с.

 

Додаткова:

1. Андрухович Ю. Рекреації / Ю. Андрухович // Слово і час. – 1997. – №1. – С. 257-268.

 2. Андрухович Ю. Постмодернізм – не напрям, не течія, не мода / Ю. Андрухович // Слово і час. – 1999. – № 3. – С. 56-66  .

 3. Баран Є. Обрій літературного 2000-го / Є. Баран // Кур’єр Кривбасу. – 1999. – С. 110-117.

 4. Гундорова Т. Карнавальний постмодерн / Т. Гундорова // Зб. наукових праць: Післячорнобильська бібліотека: Український літературний постмодерн. – К.: Критика, 2005. – С. 32-37.

 5. Гундорова Т. Фенімістичний постмодерн / Т. Гундорова // Післячорнобильська бібліотека: Український літературний постмодерн. – К.: Критика, 2005. – С. 39-43.

 6. Зборовська Н. Літературний процес і завдання критики / Н. Зборовська // Слово і Час. – 2004. – № 4. – С. 3-7.

 7. Іздрик С. Туга за несправжнім / С. Іздрик // Плерома. – 1996. – № 1-2. – С. 24-33.

 8. Костенко Л. Геній в умовах заблокованої культури / Л. Костенко. // Літературна Україна. – 1991. – № 7. – С. 23-26.

 9. Павлишин М. Українська культура з погляду постмодернізму / М. Павлишин // Сучасність. – 1993. – № 12. – С. 55-62.

 10.   Павлишин М. Що перетворюється в «Рекреаціях» Юрія Андруховича / М. Павлишин. – 1997. – № 12. – С. 237-255.

 11.   Пахаренко В. Постмодерн / В. Пахаренко // Всесвітня література. – 2002. – № 5-6. – С. 3-7.

 

 

 

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
22 травня 2022
Переглядів
3126
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку