Коротка Вікторія, 53 група
Структурний план уроку з теми
“Поняття про багатоатомні спирти на прикладі гліцеролу, його хімічні властивості” 10 клас, рівень стандарту
(Хімія (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / П.П.Попель, Л.С.Крикля. - Київ: ВЦ “Академія”, 2018. - 256с. : іл.) Цілі уроку:
освітні: познайомити учнів з багатоатомними спиртами на прикладі гліцеролу; з’ясувати будову гліцеролу, навчити учнів
писати його електронну і структурну формули; схарактеризувати фізичні та хімічні властивості багатоатомних спиртів на прикладі гліцеролу, їх добування та застосування; навчити складати рівняння реакцій, які описують хімічні властивості багатоатомних спиртів; виховні: виховувати інтерес до вивчення хімії; формувати світоглядні знання про матеріальність світу і його єдність; розвивальні: розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між складом, будовою та властивостями
гліцеролу; порівнювати хімічні властивості одно- та багатоатомних спиртів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу і набуття умінь.
№ |
Етапи уроку |
Час, хв |
Зміст навчального матеріалу відповідно етапам уроку |
Методи навчання (контролю) |
Форм и орган. навч. діяльн . учнів |
|
Засоби навчання |
|||||
Заг. |
Част. |
Кон. |
Хім. експер имент |
Задачі |
Під руч ник |
Наочніс ть |
ТЗН |
|||||
1 |
Актуалізація опорних знань та вмінь |
7хв |
1. Дати відповіді на запитання: • Що таке спирти? • Яка характеристична група входить до складуспиртів? |
У |
С |
Ев.Б |
Фронтальна |
|
|
|
|
|
|
|
|
• Яка класифікація спиртів вам відома? Наведітьприклади речовин. • Поясніть механізм утворення водневого зв’язкуміж молекулами спирту. 2. Запишіть рівняння реакцій за схемою. Дайте назви речовинам: І варіант: С — С2Н6 — С2Н4 — С2Н5ОН — С2H5ОNa ІІ варіант: CH₄ — C₂H₂ — C₂H₄ — C₂H₅OH— C₂H₅Cl |
П |
СНП |
СР |
Індивідуальна |
|
|
|
Картки із завданн ями |
|
2 |
Засвоєння нових знань та вмінь |
25хв |
1) Поняття про багатоатомні спирти. Склад і будова молекули. |
ПІ |
СН |
Б |
Фронтальна |
Демон страці я моделі молеку ли |
|
|
Таблиця Моделі с.91 |
През ента ція |
2) Фізичні властивості багатоатомних спиртів. |
Д |
СН |
Б РзП |
Фронтальна, групова |
|
|
с.91 -92 |
Підручн ик, роб. зошит |
През ента ція |
|||
3) Хімічні властивості гліцеролу: • Повне окиснення; • Взаємодія з активними матеріалами; • Взаємодія з гідрогенгалогенідами; • Взаємодія з нітратною кислотою; • Реакція зі свіже виготовленим купрум (ІІ)гідроксидом (якісна реакція). |
ПІ ЧП |
СН СНП |
Б |
Фронтальна |
Демон страці я хім.реа кцій |
|
|
Реактив и |
|
|||
4) Добування і застосування гліцеролу. |
ПІ ЧП |
СН |
Б РзП |
Фронтальна, групова |
|
|
с.93 |
Підручн ик, роб. зошит |
През ента ція |
|||
3 |
Закріплення вивченого матеріалу |
10хв |
1. Завершити рівняння реакцій: а) Горіння метанолу; б) Горіння гліцеролу; в) Гліцерол + Калій; г) Етанол + Кальцій; д) Гліцерол + гідроген хлорид; |
П |
СНП |
СР |
Індивідуальна |
|
Рівнян ня реакцій структу рна формул |
|
Картки із завданн ями |
|
|
|
|
е) Часткове окиснення етанолу. 2. Написати структурну формулу двохатомного сирту складу С5Н10(ОН)2, що містить три метильні групи (СН3). |
П |
СНП |
СР |
|
|
а спирту |
|
|
|
4 |
Аналіз досягнень учнів |
2хв |
Учень: - визначає склад і будову молекули багатоатомногоспирту; - складає електронну і структурну формулигліцеролу; - характеризує фізичні та хімічні властивостібагатоатомних спиртів; - складає рівняння реакцій, які описують хімічнівластивості багатоатомних спиртів на прикладі гліцеролу; - називає способи добування і застосуваннягліцеролу. |
ПІ |
С |
Б |
Фронтальна |
|
|
|
|
|
5 |
Роз’яснення д/з |
1хв |
1) Опрацювати матеріал підручника (§15, с.91); 2) Скласти рівняння реакцій за схемою: метан → етин → А → 1,2-дихлороетан. Назвати речовину, зазначену літерою А 3) Розв’язати задачу: У реакції заміщення з гліцеролом повністю прореагував металічний натрій кількістю речовини 1,2 моль. Обчисліть масу утвореного алкоголяту та об'єм водню (н. у.), що виділився. |
ПІ |
С |
Р |
Фронтальна |
|
|
|
Підручн ик |
Слай д з умов ою задач і |
Методи навчання хімії
ПІ – пояснювально-ілюстративний; |
У — усний; |
П — письмовий; |
ЧП – частково-пошуковий; |
Д – дослідницький; |
Реп. — репродуктивний; |
С – словесний; |
СН – словесно-наочний; |
СНП – словесно-наочно практичний; |
Р – розповідь; |
Б – бесіда; |
РзП — робота з підручником; |
СР – самостійна робота; |
Ев.Б — евристична бесіда. |
|
Додаток 1. ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ ГЛІЦЕРОЛУ
1. Повне окиснення:
2 C₃H₈O₃ + 7 O₂ → 6 CO₂ + 8 H₂O
2. Взаємодія з активними матеріалами:
CH₂ − OH CH₂ − ONa
2 CH – OH + 6 Na → 2 CH – ONa + 3 H₂
CH₂ − OH CH₂ − ONa
3. Взаємодія з гідрогенгалогенідами:
CH₂ − OH CH₂ − Cl
CH – OH + HCl → CH – OH + H₂O CH₂ − OH CH₂ − OH
4. Взаємодія з нітратною кислотою. Утворення тринітрогліцеролу (складний ефір):
CH₂ − OH CH₂ − O − NO₂
CH – OH + 3 HNO₃ → CH – O − NO₂ + 3 H₂O
CH₂ − OH CH₂ − O − NO₂
5. На відміну від одноатомних спиртів гліцерол взаємодіє з основами. Реакція зі свіже виготовленим купрум (ІІ) гідроксидомє якісною реакцією. В результаті реакції блакитний осад Cu(OH)₂ взаємодіє з гліцеролом і перетворюється в синій розчин.
CH₂ − OH CH₂ − OH
CH – OH + Cu(OH)₂ → CH – O + 2 H₂O CH₂ − OH CH₂ − O — Cu
(купрум (ІІ) гліцерат)