Тема: Створення безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок.
Такі негативні явища серед учнівської молоді, як насильство, булінг тощо, не можуть не турбувати громадськість, освітян та батьків. Логічно, що виникає потреба створити безпечний освітній простір у закладі освіти, щоб захистити, убезпечити, запобігти наслідкам впливу на особистість несприятливих чинників. Для школярів несприятливі впливи середовища зумовлюють: появу складних ситуацій у міжособистісному спілкуванні , конфлікти з батьками, друзями, вчителями непорозуміння з оточенням тощо прояви психологічного та емоційного насильства: ігнорування приниження погрози недоброзичливе ставлення тощо дію несприятливих чинників, пов’язаних із навчанням.
Для створення побудови безпечного освітнього середовища,я використала методичний підручник «Кодекс безпечного освітнього режиму». Головною метою безпечного освітнього середовища у закладі освіти є: навчання дітей і дорослих безпечній взаємодії у навчально-виховному процесі,а також захист дітей від насильства та зловживань з боку однолітків і дорослих.
Ми є усі свідками активізації таких явищ серед учнівської молоді,як насильство,булінг,що не може викликати у нас педагогів стурбованості й посиленої уваги шкіл. Для дітей і молоді несприятливі впливи середовища виявляються насамперед у вигляді складних ситуації у спілкуванні з батьками, друзями ,вчителями,проявах психологічного та емоційного насильства пов’язаних з процесом навчання.
Сучасне освітнє середовище створює такі враження ,де у кожного є можливість відшукати себе. Середовище у школі – це місце де зустрічаються та взаємодіють не лише вчителі,учні,де відбуваються не лише уроки,цікаві зустрічі свята тощо.
Тому, безпечне освітнє середовище я розумію,як стан освітнього середовища в якому наявні безпечні умови навчання праці де комфортна взаємодія вчителів та батьків,відсутні прояви насильства.
Безпечне освітнє середовище впливає на формуванні дітей позитивних і негативних ціннісних життєвих навичок.До позитивних, ми відносимо (довіру,доброзичливість,толерантність),а до негативних відносимо( агресивність, маніпуляція).
Для того,щоб завадати насильству та створити безпечне освітнє середовище, кожен учасник навчально-виховного процесу повинен мати уявлення не тільки про те,що вважається насильством,але й про те як запобігти небезпеки при цьому створивши кращі умови. А це стає можливим тоді коли є спільна праця педагогів, батьків та учнів.
Щоб створити безпечне освітнє середовище потрібно знайти підхід до потреб дитини. Наприклад: -
Тому у навчанні школярів я запровадила такі теми виховних годин,які спрямова - ні на розвиток,навичок уникнення небезпек, з якими вони можуть зустрітися у реальному житті. Ось такі теми,я проводжу з своїми вихованцями :
Також з дітьми на групі подовженого дня розглядаю різні ситуації життєвих навичок,де діти висловлюють свою думку,діляться з іншими, шукають правильне рішення даної проблеми. Роблю це для того,щоб діти вміли цінувати один одного, і допомагати вирішувати ряд завдань,щоб почували себе комфортними. Тому ми з дітьми проговорюємо ці навички ,обговорюємо різні ситуації,щоб не виникло конфліктів,щоб це все не переросло в агресію,насильство.
Також започаткувала перелік тем для батьків,наведу декілька ,а саме:
1)Поняття безпека. Безпека освітнього середовища.
2)Школа,батьки,діти – як сформувати взаємини.
3)Методи позитивної дисципліни.
4)П'ять шляхів до серця дитини.
5)Попередження насильства жорстокості в сім'ї або дитинство починається з любові.
Також на основі пройденого мною онлайн курсу « Безпечна і дружня дитина до школи» виділила і започаткувала такі цілі безпечної і дружньої дитини:
Отже,можна зробити висновок,що безпечне освітнє середовище має бути місцем,де діти відчуватимуть себе захищеними та в безпеці.Тоді і будуть формуватися такі життєві навички як:довіра,відчуття безпеки, чуйність, душевна щедрість,упевненість,повага,співпраця,дружба,любов.
Формування життєвих цінностей дітей та учнівської молоді – нелегкий процес.Дитина само розвивається ,якщо все пропускає через самоусвідомлення і свою думку.