Створення і вдосконалення системи фізичної підготовки школярів через впровадження ігрових технологій під час уроків фізичної культури та в процесі організації різних форм позаклас

Про матеріал
Створення і вдосконалення системи фізичної підготовки школярів через впровадження ігрових технологій під час уроків фізичної культури та в процесі організації різних форм позакласної роботи
Перегляд файлу

Конова Т.О. вчитель фізкультури Знаменівського ліцею

 

Актуальне питання:

 

«Створення і вдосконалення системи фізичної підготовки школярів через впровадження ігрових технологій під час уроків фізичної  культури та в процесі організації різних форм позакласної роботи»                      

    

   За останнє десятиріччя чітко спостерігаються такі фактори, які впливають на стан здоров'я учнів, а саме : зростання навчального навантаження, вільний час діти все більше проводять за переглядом фільмів, за комп'ютерними іграми. Усе це призводить до гіподинамії, порушення постави , зору та інших проблем із здоров’ям.

   Завдання ж школи - зберегти, зміцнити здоров'я учнів, сформувати в них відповідальне ставлення до власного здоров'я. Тому головним нашим завданням на сучасному етапі повинно бути збереження і зміцнення здоров’я дітей, формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у вчителів, учнів та їхніх батьків.

  Грамотно складений розклад уроків, використання вчителями на уроках та на перервах прийомів рухової активності, нейтралізації стресів, організації гарячого харчування, зв'язок навчального матеріалу з життям, озброєння учнів валеологічними та екологічними знаннями - це повсякденна діяльність школи.

Діяльність учителя щоурочно повинна бути орієнтована на формування в дітей стійкої позиції, що передбачає визначення цінності здоров'я, почуття відповідальності за збереження й зміцнення власного здоров'я, поглиблення знань , умінь та навичок, пов'язаних з усіма складовими здоров'я (фізична, соціальна, психічна, духовна). Формування в учнів компетентного ставлення до власного здоров'я неможливе без реалізації всіх складових здоров'я.

Практика показує, вживання ігрових технологій з врахуванням вікових особливостей не втрачає актуальності. Кожному віку відповідає свій набір ігор, хоча бувають і виключення. Ігрова технологія є унікальною формою вчення, яка дозволяє зробити звичайний урок цікавим і захоплюючим.

Ігрова діяльність на уроках фізичної культури займає важливе місце в освітньому процесі. Цінність ігрової діяльності полягає в тому, що вона враховує педагогічну для психологотипу природу дитини, відповідає її потребам і інтересам. Гра формує типові навики соціальної поведінки, специфічні системи цінностей, орієнтацію на групові і індивідуальні дії, розвиває стереотипи поведінки в людських спільнотах.  

Ігрова діяльність на уроках в школі дає можливість підвищити в учнів інтерес до навчальних занять. Дозволяє засвоїти більшу кількість інформації, заснованої на прикладах конкретної діяльності, що моделюється в грі, допомагає дітям в процесі гри навчитися приймати відповідальні рішення в складних ситуаціях.

Використання ігрових форм занять веде до підвищення творчого потенціалу учнів і до глибшого, осмисленого і швидкого освоєння матеріалу. Ігрові форми роботи в навчальному процесі можуть нести ряд функцій:

·         навчальна;

·         виховна;

·         коректувально-розвивальна;

·         психотехнічна;

·         комунікативна;

·         розважальна;

·         релаксаційна.

Прискорення темпу сучасного життя ставить завдання активніше використовувати гру для виховання підростаючого покоління. Зараз зрозуміло, що ігри необхідні для забезпечення гармонійного поєднання розумових, фізичних і емоційних навантажень, загального комфортного стану.

Особливу увагу слід приділяти рухливим іграм в початковій і середній ланці, оскільки в цьому віці закладаються основи ігрової діяльності, направлені на вдосконалення ігрових умінь і техніко-тактичних взаємодій, необхідних при подальшому вивченні і опануванні спортивних ігор. І, звичайно, рухливі ігри, це прекрасна база по розвитку рухових здібностей і умінь.

У модулі програми «Легка атлетика» використовуються рухливі ігри, направлені на закріплення і вдосконалення навиків бігу, стрибків і метань, на розвиток швидкісних, швидкісно-силових здібностей, здібностей орієнтування в просторі і тому подібне.

Так, кожен з моїх учнів має базові знання і навички зі спортивного орієнтування, адже цей вид спорту, як постійна головоломка, яку необхідно вирішити за допомогою розуму та швидкості ніг.

 

 

У модулі програми «Спортивні ігри» - ігри і естафети на опанування тактико-технічних навиків спортивних ігор, що вивчаються.

Навожу приклад одного із уроків з впровадженням  ігрових технологій на уроці фізкультури в 6 класі.

Урок починається з шикування, привітання і контролю самопочуття учнів.

 Далі пропоную учням за 30 секунд сформувати ідеально рівне коло, якщо шестикласники встигають – я віджимаюсь від підлоги 5 разів, якщо не встигають, то кожен з учнів віджимається 5 разів. Після сформованого кола, в його центр виходить кожен учень і виконує по 1 вправі з розминки, а решта повторює. Після розминки і спеціальних бігових вправ, граємо в "заморозку" цю гру можна прикрасити різними доповненнями. Вчитель вибирає двух "мисливців" які доганяють своїх однокласників, ті учні яких впіймали стають в плану на витягнутих руках і завмирають до тих пір, доки хтось не пролізе під низом, далі по черзі вибираються нові "мисливці".

 

Далі переходимо до гри з волейбольним м'ячем. Формуємо 2 кола з дівчат і хлопців. Вчитель демонструє як правильно виконувати подачу, прийом і передачу м’яча, далі учні відбивають між собою м’яч, хто стратить сідає в центр кола і намагається схопити в руки пролітаючий м’яч, якщо це зробити вдається – гравець і всі хто сиділи в колі з нього виходять, а той від кого м’яч відлетів сідає в коло. Після заминки та контролю самопочуття учні в піднятому настрої прямують в роздягалку.  

Через особливості дітей не всяку гру можна використовувати, необхідно враховувати рівень трудності гри і складність її у взаємодії гравців. Гра буде цікава, якщо доступна і зрозуміла. Для цього можна використовувати різні варіанти однієї гри, які передбачають збереження її правил і умінь дітей з врахуванням їх віку і індивідуальних особливостей.

Для того, щоб гра приносила користь, необхідно продумувати її до дрібниць. Строго дотримуватись правил гри, техніку безпеки, як для тих, що грають, так і для спостерігаючих за грою. Ігри з дидактичною спрямованістю вчать дітей об'єднувати рухи і отримані на заняттях і в повсякденному житті знання, факти, систематизуючи їх в єдине цілісне уявлення про навколишню дійсність.

Вимоги до відбору ігор наступні:

·         гра повинна давати нові поняття;

·         у грі повинні розвиватися здібності правильно оцінювати просторові і тимчасові стосунки, швидко реагувати на часто змінну обстановку;

·         дидактичний і руховий вміст гри повинен відповідати особливостям програмного матеріалу;

·         міра складності гри повинна відповідати засвоєним умінням і навичкам.

При організації і проведенні гри необхідно дотримуватися наступних правил:

·         простота і доступність правил;

·         кожне дитя має бути активним учасником гри;

·         виключити щонайменшу можливість ризику, загрози здоров'ю дітей;

·         безпека використовуваного інвентаря;

·         гра не повинна принижувати гідності тих, що грають.

В ході модернізації освіти, одному з основних завдань у викладанні предмету «фізична культура» стає освоєння знань про фізичну культуру і спорт, їх історію і сучасний розвиток, роль у формуванні здорового способу життя.

       

Завданнями своєї роботи вважаю:

-допомогти у формуванні особистості учня, відпрацюванні ним стратегії на життєві перспективи;

- навчити раціонального режиму навчання, праці, відпочинку, рухового режиму, виконання правил особистої гігієни;

- ознайомити з різними видами спорту  та оздоровлення організм;

- формувати комунікативні навички та вміння співпрацювати.

Відповідно до обраних напрямків та завдань при підготовці до уроку обов’язково враховую наступні принципи:

1) чіткий розподіл (диференціація) школярів за певними ознаками (стан здоров'я, фізичний розвиток, рухова підготовленість) на групи та виділення індивідуальних особливостей кожного учня;

2) визначення для кожної групи та для окремих учнів найбільш ефективних засобів фізичної підготовки;

3) дозування фізичного навантаження з урахуванням рівня підготовки кожного учня.

4) використання доцільних форм та методів навчання.

Реалізація фізичної складової здійснюється через:

 - ранкову гімнастику, фізкультхвилинки, рухливі ігри, фізкультпаузи (оздоровчу рухливу діяльність);

 - контроль та самоконтроль за правильною поставою під час письма, читання, ходіння тощо;

 - використання вправ щодо профілактики сколіозу, запобіганню гіподинамії;

 - виконання дихальних вправ;

 - виконання гімнастики для очей, точковий самомасаж біологічно активних точок обличчя й голови, щоб врешті «розбудити» дітей і створити відповідний робочий настрій на весь навчальний день;

 - знання свого особистого рівня здоров’я, профілактики захворювань.

 

Здоров’язберігаючі технології:

 

 Заняття на свіжому повітрі.

Сучасні діти все менше перебувають на свіжому повітрі. Вони віддають перевагу   телебаченню, інтернету або слуханню музики.  Можливо  причина підвищення стресів та депресій кроїться саме в цьому. А людині просто необхідно бувати на свіжому повітрі не менш 2-3 годин  на добу. Це зміцнює організм, нормалізує нервову систему, укріплює пам’ять та  уяву. Тому в позакласній роботі спрямовую свою діяльність  на заняття на свіжому повітрі.

Адже немає поганої погоди для занять на свіжому повітрі, є неправильно підібраний одяг. Так мої вихованці гуртка "спортивне орієнтування" знають, як одягатись для занять на свіжому повітрі в будь-яку погоду.

 

             Школа безпеки життєдіяльності .  

   Техніка безпеки є невід’ємною частиною на уроках фізичної культури та в позакласних заходах. При вивченні правил безпеки вибудовую діалог вчитель-учень: «Що на вашу думку треба виконувати, щоб не було нещасних випадків?». Налаштовую дітей на правильні висновки та дії. Для більш детального засвоєння проводжу оффлайн або онлайн конференції з правил техніки безпеки, особливо перед поїздкою на змагання зі спортивного орієнтування.

   Таким чином захист у нашому житті є основою розвитку, оскільки саме ним ми забезпечуємо формування нашої особистості та особистості наших дітей. За виконанням правил техніки безпеки потрібно слідкувати постійно, оскільки один не правильний крок може зіпсувати багаторічні фізичні тренування та призвести до непередбачуваних наслідків.

          Гуртки та позакласна робота

В нашій школі дуже активно розвивається спортивне орієнтування, багато спортсменів цей вид часто порівнюють з грою в шахи та їздою на велосипеді одночасно, адже потрібно не тільки думати куди рухатись і якнайшвидше переміщатись, а й весь час контролювати де ти знаходишся в дану секунду.

 Вважаю, що ця наша гра в "лісові шахи" не тільки дуже корисна для дітей та підлітків, а і військово прикладна, що є дуже актуальним у нас час. Займаємося ми цим видом спорту круглий рік, а коли випадає сніг орієнтуємось на лижах. Деякі гуртківці проявляються як картографи – створюють самі спортивні карти і навіть проводять самостійно міні змагання. Загальне завдання і спільна справа неабияк згуртовує школярів.

 

 А в позаурочний час школярі ще грають в звичайні шашки та шахи. Особливо актуальними ці ігри стали під час дистанційного навчання.

Будучи координатором активних парків я разом зі своїми вихованцями запрошуємо та заохочуємо населення до здорового способу життя та занять фізкультурою та спортом на свіжому повітрі в будь-яку пору року. Займаючись на дворі ми багато бігаємо, стрибаємо та граємо.

 

     Мета та успіх обраного напрямку роботи, з використанням ігрових методів в системі фізичного виховання безперечно залежить від самого вчителя, його професіоналізму творчості й майстерності, і безперечно – бажання впроваджувати цей напрямок, розвитку дитини в практику своєї професійної діяльності. 

Ігрова технологія – це унікальна форма навчання, яка робить щоденне заняття цікавим. Важливе місце у навчально-виховному процесі займає ігрова діяльність на уроках фізкультури. Ігрові методи навчання на уроці фізичної культури у школі дають можливість підвищити інтерес учнів до навчання. Дозволяє дізнатися більше інформації на прикладах конкретних дій, змодельованих у грі, допомагає дітям під час гри навчитися приймати відповідальні рішення у складних ситуаціях.

  Отже, заняття  фізичною культурою  з дітьми можуть бути дуже різноманітними, головне - їх послідовність, систематичність та вірна організація.  При хорошій підготовці  та правильного підходу до його організації учні  не тільки отримають неабияке задоволення, позитивний емоційний настрій, відкриють для себе багато нового та цікавого, пізнаючи світ, але й суттєво зміцнять своє фізичне та психічне здоров’я.

  «Здоров’я - не все, але без здоров’я - нічого»

                                                                                                    Сократ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 лютого 2023
Переглядів
565
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку