«Створення навчальної екологічної стежки на території Дубечненської сільської ради»

Про матеріал

Щоб учні змогли провести власні спостереження за природними об'єктами рідного краю, пройнялися духом необхідності охорони природи – цієї неповторної краси від бездушного нерозумного їх використання , була розроблена екологічна стежина, яка складається з шести зупинок. Екологічна стежина поєднує екологічну освіту і природоохоронне виховання учнів, знайомить з рідною природою, формує екологічну грамотну поведінку людини в навколишньому природному средовищі. Маршрут вибраний такий, що повністю відображає особливості навколишньої природи території села Дубечне, створює умови для здобуття елементарної екологічної грамоти.

Перегляд файлу

1

 

Відділ освіти молоді та спорту Старовижівської РДА

Загальноосвітня школа I-III ступеня с. Дубечне

 

 

 

 

Краєзнавчо- дослідницька робота

 

«Створення 

навчальної екологічної стежки

на території Дубечненської сільської ради»

 

 

 

 

 

 

 

2018

 

Зміст

          Вступ.......................................................................................................................3

  1. Розробка схеми- маршруту групами учнів.....................................................5
  2. Характеристика зупинок групою- географів..................................................6

Висновок..........................................................................................................11

Список використаних джерел.....................................................................12

Додатки............................................................................................................13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Краса природи – справжнє диво.

Все неповторне і живе.

Де не поглянь, скрізь так красиво:

 По небу сонечко пливе,

 Навколо височіють гори,

 Між горами дзюрчить вода.

 А ліс зелений, наче море,

І всюди казка ожива!

      Щоб учні змогли провести власні спостереження за природними об’єктами рідного краю, пройнялися духом необхідності охорони природи – цієї неповторної краси від бездушного нерозумного їх використання , була розроблена  екологічна стежина, яка складається з шести зупинок. Екологічна стежина поєднує екологічну освіту і природоохоронне виховання учнів, знайомить з рідною природою, формує екологічну грамотну поведінку людини в навколишньому природному средовищі. Маршрут вибраний такий, що повністю відображає особливості навколишньої природи території села Дубечне, створює умови для здобуття елементарної екологічної грамоти.

Мета:

  •  Створення екологічної стежки  з метою проведення навчальної і пропагандистської роботи з питань охорони природи;
  •  Створення умов для виховання екологічно грамотної поведінки людини в навколишньому середовищі;
  • Поширення знань про природу та людину, як невід’ємну частку довкілля.

Завдання:

  • Виявити та облікувати  пам’ятки природи;
  • Навчити відвідувачів стежки свідомо сприймати об’єкти живої та неживої природи;
  • Пропагування та проведення природоохоронних заходів;
  •  Вивчити природу рідного краю;
  • Ознайомитись  з типовими видами рослин нашої місцевості та угрупування водної рослинності;
  • Проводити самостійну та дослідницьку роботу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Розробка схеми- маршруту групами учнів

    Для проведення роботи учнів було об’єднано у три  групи: учні- екскурсоводи, учні- біологи, учні- географи.  Кожна з груп отримала своє завдання. Група учнів- екскурсоводів розробила маршрут, на якому учні- географи визначили об’єкти спостереження та розробили паспорт навчального екологічного маршруту. (ДодатокА) C:\Users\user\Desktop\Безымянный.png

Зупинка № 1. «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня с.Дубечне»- початок маршруту.

Зупинка № 2. «Дуб звичайний - велетень»- ботанічна пам'ятка природи.

Зупинка № 3. «Дубечненський керамічний завод»

Зупинка № 4. «Парк-пам'ятка садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення «Дубечне»

Зупинка № 5. "Урочище Костянове"- орнітологічний заказник.

Зупинка № 6. «Озеро Луки»- озеро карстового походження.

     Перед початком роботи учні отримали  завдання: скласти паспорт екологічної стежки, паспорт улюбленого дерева, описати тваринний світ, що  характерний  певній ділянці маршруту.

 

 

 

 

  1. Характеристика зупинок групою- географів

http://dubechno.weebly.com/uploads/6/2/7/6/62766119/8317246_orig.jpg

 

Зупинка № 1. «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня с.Дубечне»

 

 

 

 

Початок

C:\Users\user\Desktop\P2090200.JPGекологічної  стежки  розташований  на  нашому  шкільному подвір’ї, яке  розміщене  на  північній  околиці  села  Дубечне.      Навколо  нашої  школи  росте  багато  видів дерев:  каштани, берези,  клени,  липи, оцтове дерево. У саду  ростуть  фруктові  дерева,  а  саме   яблуні, груші,сливи,  вишні.  З  ранньої  весни  до  пізньої  осені, біля школи,  розкинувся  яскравий  квітковий  килим.          Наша  школа  дуже  красива,  основне  завдання  для  учнів   зберегти  її  для  насту-пних  поколінь. В школі є живий куточок, в якому росте дуже багато різноманітних рослин. Учні школи залюбки допомагають у їхньому догляді, бо вони розуміють, що чисте повітря- запорука здоров’я.

 

 

 

 

 

 

   Зупинка № 2. «Дуб звичайний - велетень»- ботанічна пам'ятка природи

C:\Users\user\Desktop\20768023_343721586083559_1249039643168951257_n.jpg с. Дубечне, площа 0,1 га, Старовижівський держлісгосп, Дубечненське лісництво, кв. 19, входить у площу загально-зоологічного заказ ника «Дубечненський». Цінне одиноке дерево віком 530 років, що зростає серед лісового масиву. Обхват – 6м., висота – 30 м.

Найстаріші дерева Волині. ФОТО 

 

 

 

 

 

 

Діаметр дуба-велетня перевищує два метри. Дуб уже всох, але завдяки могутньому  корінню  ще міцно стоїть на ногах. Під час огляду даної пам’ятки учнями був розроблений паспорт дерева. (Додаток Б)

F:\гнен.jpgЗупинка №3 « Дубечненський керамічний завод»

Картинки по запросу глиняний карєрСучасна технологічна лінія та кваліфікований персонал дозволяють нам випускати цеглу високої якості, яка відповідає європейським вимогам по міцності, зовнішнього вигляду та довговічності. Для виробництва керамічної цегли на нашому заводі використовується природний матеріал - високопластична глина, що дає можливість випускати цеглу високої марки.

         Різноманітність форм та розмірів виробленої продукції розширюють коло можливостей її застосування, а, отже, і затребуваність на ринку будівельних матеріалів. Та попри це, ми свідомо розуміємо, яку шкоду завдає видобуток глини відкритим кар’єрним способом.

 

Зупинка № 4. «Парк-пам'ятка садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення «Дубечне»

C:\Users\user\Documents\науково-дослідницька робота\наукова 2016\Парк фото\DSCN1621.JPGC:\Users\user\Desktop\22855779_514984342196581_748458732_n.jpg     У 1944 році в селі Дубечне організувалось лісництво, в яке входили всі навколишні села.  З ініціативи першого лісничого було посаджено дендрарій на території Дубечненського лісництва поруч з приміщенням контори  

у 1961 році. Дендрологічний парк (дендрарій )– це територія, на якій на відкритому ґрунті культивуються деревні рослини. Парк з колекцією різних порід дерев. Насадження в дендропарку, зазвичай у стилі ландшафтного парку, можуть бути самостійними або входити до складу ботанічного саду. Розміщення рослин здійснюється за систематичною, географічною, екологічною, декоративною  або іншими ознаками.

      Він містив близько 50 рідкісних та екзотичних порід дерев і 75 порід чагарників. Зокрема  платана західного, тюльпанового дерева, софори японської, оцтового дерева, катальпи, сосни кримської, модрини, айланту, горобини, калини. (Додаток В )

        У 1996 році дендрарію був наданий статус «Парк – пам’ятка садово – паркового мистецтва загальнодержавного значення «Дубечне» Указом Президента України № 715/96 від 20.08.1996 року.

        Парк - пам’ятка садово - паркового мистецтва – категорія заповідних об’єктів, що визначається Законом України про природно-заповідний фонд (ПЗФ) України і відносяться до групи штучно створених об’єктів ПЗФ. Це найбільш визначні  та цінні зразки паркового будівництва з метою охорони їх і використання в естетичних, виховних, наукових, природоохоронних та оздоровчих цілях.  

  

Зупинка № 5. "Урочище Костянове"- орнітологічний заказник

C:\Users\user\Documents\науково-дослідницька робота\фотографії\P61105-142151.jpg      Орнітологічний заказник – природно-заповідна територія, що створюється для забезпечення охорони місць існування (також гніздування, міграцій, линьки та зимівлі) птахів. Особливо цінними є місця із значною кількістю видів птахів та місця з їх великою кількістю, особливо, якщо види занесені до Червоної книги України чи інших червоних списків. Для орнітологічних заказників  характерна територія із порослими очеретом мілководдями, наявність великої кількості дрібних островів. У Волинській області створено  15 орнітологічних заказників місцевого значення, у Старовижівському районі один в с.Дубечне.

     Площа заказник «Урочище Костянове» становить 20,3 гектари. Це Картинки по запросу озеро з болотяним масивомозеро з болотяним масивом — місце масового розмноження водоплавних і навколоводних птахів, зокрема, крижня, чирки більшої і меншої, черні червоноголової, лиски, курочки водяної, норця великого, мартина звичайного, крячків білокрилого і чорного. На даній зупинці нам пощастило побачити курочку водяну. (Додаток Г )

 

Зупинка № 6. «Озеро Луки»- озеро карстового походження

D:\фото\7 клас\Новая папка\Фото2733.jpgD:\фото\7 клас\Новая папка\Фото2734.jpg       Одне з 29 озер карстового походження Старовижівського району, площею 76 га , глибина до 12 м. Має  мальовничі  береги , пісчане  дно та приємне водне  плесо. Озеро багате на рибу та водну рослинність. Видовий склад риби: щука, лящ, лин, карась, окунь, плотва, раки. Вода в озері чиста, карбонатна. Озеро замерзає в холодні зими. Луки мають велике рекреаційне значення. Тут відпочивають в літній, зимовий час. Поширена рибалка. Кожного року учні нашої школи організовують прибирання на території озера, що сприяє їх екологічному  вихованню.

F:\Фото2721.jpg 

 

 

 

 

 

 

Висновок

      Не можливо зберегти красу природи, не вивчаючи її самої. А вивченню її треба присвятити усе своє життя. Дружімо з природою, з чистим цілющим повітрям, чистою водою. Приходьмо до лісу, степу, річки, поля. Ставаймо у їхнє нерозривне коло, підтримуймо його і воно підтримає нас.

       Наша екологічна стежка «Мандрівник» створена дітьми і насамперед для самих дітей. Створення стежки дає педагогам можливість моделювати різні життєві ситуації, вирішення яких потребує від підлітків творчого підходу. В учнів виробляються навички екологічного грамотного поводження, свідоме ставлення до природи.

       Пройшовши екологічною стежкою, школярі на власні очі побачать корисний і шкідливий вплив людської діяльності на природу. Вони повинні усвідомити необхідність бережливого ставлення до природи, виховання екологічної культури.

 

 

 

 

 

 

 

 


Список використаних джерел

  1. Матвійчук Олена, Бурець – Струк Неоніла. Волинь туристична [Текст] : путівник – Луцьк : Світ успіху, 2008. – 362 с.
  2. Природно-заповідний фонд Волинської області [Текст]  / упор. : М. Химин та ін. / Огляд територій і об’єктів природно-заповідного фонду в розрізі районів. – Луцьк : Ініціал, 1999. – 48 с.
  3. http://pernatidruzi.org.ua/
  4. www.stvadm.gov.ua/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток А

Створення екологічної карти стежки (група учнів- географів)

http://antines.ru/wp-content/uploads/2013/12/10_pro_shkolu_uchiteley.gifhttp://karliknanos.narod.ru/images/derevo.gifhttp://11735-presscdn-0-72.pagely.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2015/07/power_plant_drawing.jpg

 

 

 

 

 

Картинки по запросу болото с камышами рисунокhttp://oboi77.ru/file/product/medium/Osenij_park_risunok.jpg

http://dayfun.ru/wp-content/uploads/2012/05/%D0%9A%D0%B0%D0%BA-%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%82%D1%8C-%D0%BB%D0%B5%D0%B1%D0%B5%D0%B4%D1%8F-10.jpg

 

 

 

 

 

 

1. Зупинка «Загальноосвітня школа I-III ступеня»

2. Зупинка «Дуб звичайний- велетень»

3. Зупинка «Дубечненський керамічний завод»

4. Зупинка «Парк- памятка садово- паркового мистецтва с.Дубечне»

5. Зупинка «Урочище Костянове»

6. Зупинка «Озеро Луки»

 

 

Паспорт

на навчальну екологічну стежку

Назва стежини                               

«Мандрівник»

Школа

Загальноосвітня школа I-III ступеня с.Дубечне

Район

Старовижівський

Протяжність маршруту                                      

5 км

Кількість зупинок               

Шість

Назва і короткий опис зупинок

Зупинка № 1. «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня с.Дубечне»- осередок освіти

Зупинка № 2. «Дуб звичайний - велетень»- ботанічна пам'ятка природи

Зупинка № 3. «Дубечненський керамічний завод»-

Зупинка № 4. «Парк-пам'ятка садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення «Дубечне»

Зупинка № 5. "Урочище Костянове"- орнітологічний заказник

Зупинка № 6. «Озеро Луки»- озеро карстового походження

Використання стежини в          навчально-виховному процесі

 

Проведення екскурсій, позакласних заходів, уроків екологічного спрямування

 Види природоохоронної роботи,

які здійснюються

Стежина  використовується для дослідницької роботи учнів в рамках навчальної програми

 

 

 

Додаток Б

Паспорт мого  улюбленого дерева (група учнів-біологів)

Назва дерева

Дуб звичайний

Місце зростання

С.Дубечне, Старовижівський район, Дубечненське лісництво, кв. 19

Короткий опис місця, де росте дерево

Дерево зростає серед лісового масиву

Орієнтовний вік дерева

530  років

Окружнісь стовбура

6 м

Стан дерева

Всихаюче

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток В

Парк - пам’ятка садово-паркового мистецтва «Дубечне»

C:\Users\user\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\DSCN1589.jpg

http://www.riverbros.in.ua/sc-pic/i1667.jpgSDC10970 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SDC11015

Изображение 287

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Г

 

Курочка водяна

 

 

Середовище існування

Водне

Довжина тіла

32-35 см

Розмах крил

50-55 см

Вага

150-490 г

Тривалість життя

11 років

Оперення

Бурувато-чорне або грифельно-сіре з синім відтінком на шиї, вузькими білими смужками з боків і білим з чорною смугою підхвістя.

Спосіб життя

Взимку птахи  збираються у тимчасові зграї. Прокинувшись вдосвіта, курочки водяні виходить на пошуки поживи і вплав або пішки обходить свою ділянку. У пошуках їжі птах обстежує ґрунт, водну поверхню і прибережну рослинність, а іноді занурює в воду голову, щоб витягнути ласий шматочок.

Смакові уподобання

Суцвіття, молоді пагони, квітки, листя, плоди та насіння багатьох наземних і водних рослин. Птах також охоче поїдає дрібних рачків, павуків, комах, мальків, пуголовків.

Охорона

Серед загроз для водяної курочки слід назвати знищення птахів так зв. «мисливцями», осушення боліт, забудову берегів озер та водойм, забруднення водно-болотних угідь, знищення очеретів та прибережних хащів. Для збереження виду необхідна сувора охорона водно-болотних угідь та заборона полювання. Птах перебуває під охороною Бернської конвенції.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 вересня 2018
Переглядів
420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку