СТВОРЕННЯ, ВИКОРИСТАННЯ ТА РОЗВИТОК ОСВІТНІХ ПЛАТФОРМ ТА ТЕХНОЛОГІЇ ДЛЯ ПОТРЕБ УЧНІВСЬКОЇ І СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ
Вступ. Зміни, що відбулися у світі та Україні, зумовили глобальну інформатизацію освітнього процесу в навчальних закладах. Одним із пріоритетів сьогодення є створення єдиного освітнього середовища та платформатизоване навчання, що розглядається як одна з умов досягнення нової якості освіти.
Матеріали і методи. Не можливо уявити життя сучасної людини без інформаційних технологій, вони все більше впливають на суспільство. Утворюючи глобальний інформаційний простір, такі технології проникають у всі сфери людської діяльності, а отже - стають також і частиною освітнього процесу. Сучасна освіта, особливо в умовах пандемії, а з 24 лютого 2022 року і в умовах воєноого стану, спирається на інформатизацію освітнього простору та дистанційне навчання учнівської молоді.
Використання дистанційних платформ у вивченні шкільних предметів стало невід’ємною частиною навчально-виховного процесу. Їх завдання ‒ допомогти вчителю правильно організувати освітній процес, а учням ‒ успішно засвоїти необхідні знання з шкільних предметів, розвивати творчі та інтелектуальні здібності, привчатися до самоосвіти.
Результати. Із допомогою різних дистанційних платформ у закладах освіти стало можливим ведення журналів 1-11 класів; факультативних, індивідуальних та групових занять; журналів учнів, які здобувають освіту за індивідуальною формою (педагогічний патронаж, екстернат тощо); учнівських щоденників. Із допомогою цих електронних ресурсів кожен учитель-предметник підтримує зв'язок з учнями та батьками через особисті повідомлення/коментарі, оголошення в стрічці повідомлень. При підготовці уроків педагоги мають можливість надавати дітям необхідний теоретичний матеріал, використовуючи відеоуроки, презентації, електронні версії підручників. Розміщення матеріалу всіх уроків також можливо здійснювати на освітніх платформах.
Термін «платформа» почали застосовувати у сфері навчання не так давно, а саме після виникнення інтернет-технології у сфері освіти. В Європі вже з кінця 80-х років застосовували різні платформи підтримки дистанційного навчання. Наприклад, у Франції для розробки та впровадження дистанційного навчання, використовували певну платформу, яка дає можливість інтегрувати та розповсюджувати онлайн-освіту (Балюк та ін., 2018). Зараз дистанційне навчання та різноманітні платформи активно поширюються як специфічна форма інформаційно-освітнього простору. Таке навчання визначається як індивідуалізований процес передачі й засвоєння знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчання у спеціалізованому середовищі, що створено на основі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.
Висновки. Таким чином, всебічний розвиток сучасного суспільства, освіта та самоосвіта не можливі без використання освітніх платформ і технологій. Лише повноцінний доступ до освіти дає можливість людині реалізовуватися в житті.
Список використаних джерел:
1. Долинський Є. В. Дистанційне навчання – одна з прогресивних форм підготовки фахівців / Є. В. Долинський // Теоретичні питання культури, освіти та виховання: Збірник наукових праць. Вип.42 / За заг. ред. проф. Матвієнко О. В. – К.: Вид. центр КНЛУ, 2010. – С. 202-207
2. Карабін О. Й., Поморський Д. В. Формування основ веборієнтованих технологій на уроках інформатики в учнів старших класів закладів загальної середньої освіти. Інноваційна педагогіка: науковий журнал. Одесса : Гельветика, 2020. Вип. 30. Т. 1. С. 53–57.
3. Кузьмінський А. І., Біда О. А., Чичук А. П., Кучай О. В., Дзямко В. Й. Розробка перспективних напрямів розвитку освіти України: цивілізаційні зміни. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Вип. 57. С. 174–180.
4. Осадча К., Осадчий В., Круглик В., Наумук І. (2020). Змішане навчання як форма сучасної підготовки майбутніх фахівців професійної освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, Вип. 71. С. 187–192. URL: http: //pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2020/71/ part_2/37.pdf.
5. Ткачук Г. В. Теоретичні аспекти та стан впровадження змішаного навчання у закладах вищої освіти України / Г. В. Ткачук // European vector of contemporary psychology, pedagogy and social sciences: the experience of Ukraine and the Republic of Poland: Collective monograph. Volume 1. Sandomierz: Izdevnieciba «Baltija Publishing», 2018. P. 465–484.
6. Ткачук Г. В. Теоретичні та методичні засади практично-технічної підготовки майбутніх учителів інформатики в умовах змішаного навчання: автореф. дис. докт. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2019. 42 с.
7. Яценко Т. О. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у шкільному вивченні літератури: Ч. І. Українська мова і література в школі. 2016. №2. С. 25–29.
8. Про затвердження Положення про дистанційне навчання : Наказ МОН № 40 від 21 січня 2004 р. [Електронний ресурс]. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text.
9. Як вчителі та шкільні системи можуть діяти в умовах пандемії COVID-19 – поради «батька» PISA [Електронний ресурс]. URL: https://nus.org.ua/ articles/yak-vchyteli-ta-shkilni-systemy-mozhut-diyaty-v-umovah-pandemiyicovid-19-porady-batka-pisa/
10. Цюман Г. М Дистанційне навчання: сутність, цілі, принципи, особливості, вимоги. Програмне забезпечення та адміністрування навчального процесу при ДН [Електронний ресурс] / Г. М. Цюман. – Режим доступу: https://ukrainetoday.jimdo.com/дистанційне-навчання/