Інтегрований урок
української літератури та образотворчого мистецтва
з елементами STEАM – освіти у 5 класі,
розрахований на 2 години
Автори – Гольнєва Наталя Станіславівна , Бокова Наталя Олексіївна
Тема: Створення власної ілюстрованої книжки . ( Українська література - « Розвиток зв’язного мовлення . Складання казки . Образотворче мистецтво - « Ілюстрація. Історія ілюстрації. Техніки ілюстрацій».)
Мета: формування ключових компетентностей :
Предметна мистецька компетентність: вчити сприймати твори різних видів мистецтва, знайомити з особливостями їхньої художньо – образної мови. Заохочувати учнів виявляти та висловлювати власні враження. Розширювати можливо у власному творчому вияві - художньому самовираженні.
Уміння вчитися впродовж життя – формувати уміння визначати власні художні інтереси, досягнення і потреби; прагнення доцільно використовувати свій час для пізнання, сприймання, творення мистецтва.
Вільне володіння державною мовою: уміння сприймати, розуміти інформацію державною мовою; усно висловлювати свої враження від мистецтва; оцінювати власну художньо-творчу діяльність.
Загальнокультурна –любов до рідної природи, бажання оберігати її, розвивати зв’язне мовлення та творчу уяву, логічне мислення інтерес до читання.
Соціальна компетентність – вмінні співпрацювати у групі ; проявляти ініціативу; здатність до життєдіяльності в суспільстві;
Міжпредметні компетентності: за допомогою художніх засобів поглибити
уявлення учнів про найхарактерніші ознаки природних явищ;
предметні компетентності: пригадати з учнями види казок, їх будову та алгоритм складання , вчити здобувачів освіти використовувати в мовленні художні засоби ( епітети, метафори , порівняння ),вчити учнів бачити і розуміти прекрасне в природі, поезії, образотворчому мистецтві, розвивати зв’язне мовлення , творчу уяву, інтерес до читання.
Тип уроку: інтегрований урок української літератури і образотворчого мистецтва.
Обладнання: презентація , приклади складеної казки та види ілюстрацій до неї , слайд-шоу «Історія книжок».
Матеріали та інструменти: графічні художні матеріали ( олівці, гелєві ручки, фломастери), художні матеріали для живопису (фарби, пензлики, серветки),
матеріали для творчості (фетр , фоаміран, кольоровий папір, кольоровий картон, ножиці, клей).
Технічне оснащення: комп’ютер, проектор.
Хід уроку
I.Установчо- мотиваційний етап.
Емоційне налаштування учнів на урок ( 1 хв.)
«Діти повинні жити у світі краси, гри, казки, музики, малюнка, фантазії, творчості.» В. Сухомлинський
«Відкрити в кожній людині творця, поставити її на шлях самобутньої творчої, інтелектуально повнокровної праці – це завдання стає нині першочерговим у практичній роботі.» В. Сухомлинський ( презентація №1, слайд № 2)
II. Актуалізація знань.
( презентація №1, слайд № 3)
III. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Сьогодні урок незвичайний . Два види мистецтва об’єдналися в один , щоб кожен з вас став не просто автором , а й у подальшому ілюстратором. Разом зі мною складемо казку , а вчитель образотворчого мистецтва розкаже про техніки ілюстрацій. Можливо, у вас виникли кілька питань. Для чого це робити ? Чи знадобиться цей досвід у майбутньому ? Відповідь на них дамо трохи пізніше. ( 1 хв.)
( Після відповіді здобувачів освіти на запитання вчитель ( почергово) демонструє слайд з відповіддю ).
( презентація №1, слайд № 4-7)
Завдання : до поданих сів дібрати епітети, порівняння, метафори( слайд презентації) ( презентація №1, слайд № 8)
Вчитель зачитує приклад казки з даними героями.( 2 хв)
Приклад казки
( герої з гри «Я – письменник)
Ялинка
Було це не зовсім давно. Дерева підіймалися вверх, гілки потріскували . Здавалося, старий ліс щось бурмоче , розмовляє. Тільки одна ялинка на прогалині виглядала самотньою . Її стовбур на половину був оголений . Ще перед тим Новим роком прийшли люди й обпиляли її пухнасті гілки. Відтоді її подруги-ялинки перестали з нею товаришувати, навіть не розмовляли. Так пройшла весна, літо, осінь. Як тільки не намагалася кострубата ялинка знайти собі друзів, усе марно. Вічнозелені одвертали від неї свої гілочки.
Ось і прийшла зима. Почалося справжнє казкове дійство – сніг сипався з неба , кружляючи в різних напрямках , наче штовхався між собою. Вітер, пролітаючи повз самотню ялинку, запитав:
Ялиночка тихо промовила:
Зимовий вальс розпочався. Ялинка почула безліч тонесеньких голосів , що розповідали їй свої історії. Тепер вона була не самотня. Сніжинки дивовижно мерехтіли на її гілочках , випромінюючи сяйво.
Зранку засвітило яскраве зимове сонце. Серед прогалини стояла кришталева красуня. Головне не те , як ти виглядаєш, а те, що випромінюєш.
На уроці зарубіжної літератури ми вже складали з вами казку за відомим прислів’ям і знаємо , що перш ніж почати працювати над казкою, потрібно скласти орієнтовний план. ( Обговорення і запис у зошити) ( 4 хв.)
Орієнтовний план
Повчальний зміст. Перемога добра. ( презентація №1, слайд № 9 )
Отже , ви сьогодні, складаючи казку, попрацюєте маленьким сценаристом, а оздоблюючи її - мультиплікатором чи художником - постановником, бо ви створите макет, декорацію, вигадаєте персонажів, наділите героїв характерами і емоціями.
Пам’ятаєте , на початку уроку ми не з ‘ясували чи знадобиться нам це у майбутньому. Звичайно ,так ! Адже можна стати літературним сценаристом, мультиплікатором , художником – постановником . ( вчитель демонструє слайди презентації , коротко розповідає про ці професії) , ( презентація №1, слайд № 10 ) .
( Навести приклад - Уолт Дісней, Боб Шоу та Ненсі Хей ( премія «Оскар», 2019р.) Це престижно, сучасно, креативно.
Якою має бути ваша книга, вирішувати тільки вам. А з техніками ілюстрації вас познайомить вчитель з образотворчого мистецтва.
Тож успіхів вам, творці- початківці!
Руки вже за головою,
тож дивись перед собою.
Випрямляємо хребет,
лікті зводимо вперед.
Мов метелики літаєм,
крильця зводим, розправляєм.
Я сьогодні розповім вам про зв'язок образотворчого мистецтва та літератури( презентація № 2 ,слайд№1)
Під час читання книг у голові постійно виникають різні образи. Книги стимулюють фантазію і завдяки цьому ми ніби проживаємо ще одне життя.
8.Лекція учителя з елементами бесіди.
-Навіщо ж тоді ілюстрації?(орієнтовні відповіді здобувачів освіти)
Ілюстрація (від латинського прояснювати) - це зображення, яке пояснює й доповнює літературний текст. З ілюстраціями ми стикаємося в книжках, журналах, можемо побачити їх у давніх рукописах.( презентація № 2 ,слайд №2)
Чи помічали ви, що ілюстровані книжки читати набагато цікавіше? Книжка стає ніби змістовнішою, більше розповідає нам. Ми дізнаємося не тільки що трапилося з героями, а й які вони були, можемо побачити детальніше їхній одяг, предмети навколо них. Навіть добре знаючи сюжет, гарно ілюстровану книжку хочеться роздивлятися знову й знову. Бо така книжка - мистецький твір. (Демонстрація відомих дитячих книжок)
Першими ілюстраціями вважаються кольорові малюнки, що прикрашають давньоєгипетські папіруси, їх згортали в сувої.( презентація № 2 ,слайд №3).
Раніше книги створювали вручну. Це був складний довготривалий процес.
Зокрема, у Європі книги тривалий час виготовляли з пергаменту – обробленої шкіри тварини. Аркуші пергаменту згинали навпіл і з’єднували у зошити, які потім зшивали разом у кодекс. (презентація № 2 ,слайд№ 4).
Старовинні книги – справжні витвори мистецтва. Тому їх прикрашали розкішними ілюстраціями або мініатюрами. Слово «мініатюра» означає «червоний», адже саме цим кольором виділяли важливі слова або фрагменти у тексті. Поступово мініатюрами стали називати ілюстрації до книг. А книги, оздоблені мініатюрами, називали ілюмінованими.
-Хто створює книжкові ілюстрації?
Ілюстратор —художник, який наочно пояснює, розкриває або доповнює будь-який текст надаючи візуальне зображення, яке відповідає змісту пов'язаного тексту чи ідеї. (презентація № 2 , слайд№5)
Георгій Нарбут— видатнй майстр української графіки, помітна постать в історії мистецтва, творець українського державного герба й печаті, грошових купюр і поштових марок. (слайд№6) Головною у творчості митця була робота над графічною серією «Українська абетка», що стала найвищим злетом його обдарування. В малюнках до абетки виявилося властиве натурі художника поєднання фантастики, поетичності й гумору(презентація № 2 ,слайд№7).
Вміння малювати-потенціал, вміння технічно малювати – професія. Справжні ілюстратори-затребувані фахівці в різних бізнес-напрямках, включно з ІТ, де кращі ілюстратори знаходять себе у професії Game Artist.( презентація № 2 ,слайд№8).
-Як ви вважаєте, для чого потрібні ілюстрації?
-У якій техніці виконано ілюстрації до вашої улюбленої книжки?
Для виконання ілюстрацій використовують різні види образотворчого мистецтва. Наприклад, варіанти ілюстрування казки «Ялинка»:
9. Інструктаж з безпеки життєдіяльності під час практичної роботи.( 1хв)
10. Практична робота. Створеня ілюстрації до власної казки (25хв)
Сьогодні на уроці ви створили казку за власним задумом. Закрийте очі і уявіть себе художниками-ілюстраторами.
Тепер оберіть техніку для створення ілюстрації до власної казки та
необхідні матеріали.
Алгоритм роботи над ілюстрацією.
1. Оберіть певні епізоди та оберіть головних героїв вашої казки.
2.Проаналізуйте рухи своїх героїв (біжать , стоять , грають, летять, пливуть?).
3. Ретельно підберіть одяг головним героям (якщо ви в казці описуєте колір одягу, таким він і повинен бути в ілюстрації).
4.Відповідно до сюжету підберіть місце дії.
5. Створіть ілюстрацію, пам’ятайте про закони перспективи (передній та задній план) та поетапність створення самої ілюстрації. ( презентація №2,
слайд № 12)
Під час практичної роботи вчитель надає учням індивідуальну допомогу.
IV. Підсумок уроку
1. Сьогодні на уроці ви створили казки та ілюстрації до них, давайте продемонструємо свої роботи.(3- 5 хв)
2. Оцінювання творчих робіт здобувачів освіти учителем.
Самоаналіз (кожна група отримує анкету самоаналізу та заповнює її) ( 2 хв)
Підкресліть потрібну відповідь |
||
На уроці я працював(ла) |
активно |
пасивно |
Власною діяльністю на уроці |
задоволений(на) |
незадоволений(на) |
Урок здався мені |
коротким |
тривалим |
За урок я |
не втомився(лась) |
втомився(лась) |
Матеріал уроку був для мене |
зрозумілим |
не зрозумілим |
Практичну роботу я виконав(ла) |
вдало |
не вдало |
Використані ресурси:
1.Автор шаблону презентації №1 : Руденко Світлана Василівна, вчитель зарубіжної літератури - rudenkocv@ukr.net
2.Автор анкети самоаналізу: Тишкова Наталя Михайлівна, вчитель образотворчого мистецтва - https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-na-temu-ilyustraciya-istoriya-ilyustraci-tehniki-ilyustraciy-etapi-roboti-nad-ilyustracieyu-198399.html
3.https://www.internationalstudent.com/study-game-art/
4.https://elearningindustry.com/game-design-lessons-for-learning-designers
5.https://travel-in-time.org/uk/istoriya-vinahodiv/istoriya-knigi-vid-davnini-do-nashih-dniv/
6.https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%86%D0%BB%D1%8E%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80
7.https://ridna.ua/2013/03/heorhij-narbut-najvidomishyj-hrafik-suchasnosti/
10.Фото ялинки
16.Відео снігу
17.Відео вітер
18.Відео сонце
19.Мелодія фону