СТВОРЮЄМО ТА ВИКОРИСТОВУЄМО ЛЕПБУКИ
ДЛЯ ОПАНУВАННЯ ІДЕЙ СТАЛОГО РОЗВИТКУ
Що більше привабить дошкільників – усно розв'язувати проблемні ситуації чи розглядати й аналізувати їх у супроводі яскравих зображень? А що як розмістити різні дидактичні матеріали в межах однієї теми у формі великої яскравої книжки? Спробуйте зацікавити дітей темою сталого розвитку суспільства та наповнити розвивальне середовище дошкільного закладу і створіть інтерактивні папки – лепбуки.
Лепбуком називають дидактичний посібник, який дає змогу дітям в ігровій формі засвоїти матеріал з тієї чи тієї теми. Інакше кажучи, він є добіркою різних матеріалів та форм роботи з дітьми.
Використовувати такі дидактичні посібники можна в межах опрацювання з дошкільниками різних тем, реалізації проектів тощо. Ми створили та застосовуємо лепбуки в освітньому процесі дошкільного закладу в межах курсу «Дошкільнятам – освіту для сталого розвитку» (далі – курс).
Нас привабила можливість поєднувати в одному лепбуці завдання з різних видів діяльності дітей, зокрема пізнавальної, дослідницької, практичної, ігрової, мовленнєвої та інших, і застосовувати завдання різної складності. Він є чудовим сховищем для ігор, вправ та інших матеріалів у межах однієї теми. У цьому аспекті його можна порівняти з картотекою дидактичних засобів.
Ще однією перевагою лепбука порівняно з іншими дидактичними посібниками є те, що ми можемо в будь-який час поновити чи розширити інформацію в ньому, наприклад, замінити зображення до завдання чи додати ще одне завдання до гри.
Оскільки всі лепбуки ми створюємо власноруч, для нас це чудова нагода проявити творчі здібності.
Дітей же приваблює передусім незвичне оформлення та цікавий зміст цього посібника. Вони залюбки відкривають конвертики, дістають зображення з кишеньок, а відтак розв'язують пропоновані завдання тощо.
Яке змістове наповнення
Лепбук «Спілкування» має сформувати в дітей моделі поведінки, пов'язані із соціальними аспектами сталого розвитку. Ми прагнемо донести дітям, що ввічливе й доброзичливе спілкування створює комфортну атмосферу в будь-якому колективі, налагоджує добрі стосунки між його членами і поліпшує настрій.
Лепбук містить такі підтеми – «Привітання», «Допомога», «Подяка і підтримка». Під час роботи з лепбуком діти:
Про важливість заощадження ресурсів діти дізнаються в межах роботи з лепбуком «Ресурси». Ми підводимо дітей до висновку, що раціональне використання ресурсів є ознакою сталого розвитку суспільства і високого рівня екологічної свідомості людей. Ощадливе ставлення до всього, що ми маємо і використовуємо, сприяє економічно ефективному господарюванню як у власній оселі, так і в державі.
У лепбуці представлені такі підтеми: «Мої іграшки», «Папір – наше спільне багатство», «Вода – наше спільне багатство». За допомогою цього лепбука діти:
Лепбук «Подарунки» покликаний сформувати екологічно дружню поведінку дітей, спонукати їх до роздумів про свій взаємозв'язок з природою, про необхідність зберігати природу та піклуватися про неї. Ми спонукаємо дошкільників надалі опановувати правила поведінки в соціумі, що сприяють поліпшенню комунікації та стосунків між дітьми, а отже орієнтовані на сталий розвиток. Під час опрацювання цієї теми дошкільники:
Зібрані в кожному лепбуці матеріали дають змогу комплексно засвоїти а також повернутися до неї в будь-який час.
Які завдання розв'язуємо
Під час роботи з лепбуком ми передусім мотивуємо дітей до пізнавальної діяльності, спонукаємо усвідомлювати потребу діяти відповідно до ідей сталого розвитку.
Інтерактивні папки дають змогу розв'язувати такі завдання:
Також під час опрацювання матеріалів лепбука дошкільники вчаться планувати майбутню діяльність, домовлятися одне з одним; розподіляти обов'язки, приймати власні рішення, спираючись на засвоєні знання і вміння.
Найголовніший результат використання лепбука у межах курсу – сформовані в дошкільників певні моделі поведінки, яких вони дотримуються в повсякденному житті.
Коли і як використовуємо
Лепбуки використовуємо під час роботи з дітьми віком від 5 років під час занять із групами дітей. Завдання обираємо під силу дітям у кожній групі, наприклад, одним дітям пропонуємо розглянути кишеньки з картками або малюнками та розв'язати проблемні ситуації, іншим – розв’язати завдання дослідницького характеру.
Зовсім необов'язково і навіть небажано розв'язувати всі завдання, закладені в лепбуці, за один раз або за один день. Багато завдань передбачають тривалу роботу, потребують вивчення додаткової інформації та проведення дітьми власних досліджень. Тож із одним лепбуком ми працюємо упродовж близько шести тижнів.
Ми не забороняємо дітям використовувати лепбуки поза межами організованої освітньої діяльності. У будь-який зручний час дитина може відкрити лепбук і повторити вивчене, обговорити поведінку як інших, так і власну, запросити однолітків пограти в ту чи ту гру.
Для виготовлення лепбука ми використовуємо такі матеріали:
Спочатку обираємо тему. Кожен лепбук має бути присвячений одній темі. Далі визначаємо підтеми в межах обраної теми.
На наступному етапі продумуємо, як у лепбуці буде представлена кожна з підтем, тобто створюємо його макет. Тут немає меж для фантазії педагогів. Адже форми представлення завдань можуть бути різноманітні: від текстової добірки віршів до набору зображень проблемних ситуацій чи диска із аудіозаписами. Готуємо змістове наповнення для всіх завдань – аркуші із текстом, зображення тощо.
Лепбук – це не просто яскрава книжка з картинками, а навчальний дидактичний посібник. Тому представлені там форми роботи мають якнайповніше розкривати тему та підтему.
Спочатку зображаємо макет на чернетці – аркуші формату А4, складеному у вигляді лепбука. Так легше скорегувати, як будемо розміщувати ті чи ті завдання.
Виготовляємо елементи лепбука – кишеньки, блокнотики, міні-книжки, книжки-гармошки, кола, що обертаються, конвертики різних форм, картки, що розгортаються, тощо. Розміщуємо їх на реальному макеті у визначеній послідовності та декоруємо. Відтак наповнюємо заздалегідь підготованими завданнями. На цьому етапі ми долучаємо до роботи дошкільників. Пропонуємо їм систематизувати дібраний матеріал, розкласти його на свої місця тощо.
Як свідчить досвід, за допомогою лепбука ми, по-перше, в ігровій формі привертаємо увагу дошкільників до теми сталого розвитку. По-друге, розвиваємо самостійність дітей, їхній пізнавальний інтерес. А ще ми переконалися, що лепбуки для дітей – це не просто книжки-іграшки. Вони сприймають такі посібники, як цілі пошуково-дослідницькі проекти.