СТВОРЮЄМО ТА ВИКОРИСТОВУЄМО ЛЕПБУКИ ДЛЯ ОПАНУВАННЯ ІДЕЙ СТАЛОГО РОЗВИТКУ

Про матеріал
МЕтодичні рекомендації щодо створення та використання лепбуків для опанування ідей сталого розвитку з дошкільниками
Перегляд файлу

СТВОРЮЄМО ТА ВИКОРИСТОВУЄМО ЛЕПБУКИ

ДЛЯ ОПАНУВАННЯ ІДЕЙ СТАЛОГО РОЗВИТКУ

Що більше привабить дошкільників – усно розв'язувати проблемні ситуації чи розглядати й аналізувати їх у супроводі яскравих зображень? А що як розмістити різні дидактичні матеріали в межах однієї теми у формі великої яскравої книжки? Спробуйте зацікавити дітей темою сталого розвитку суспільства та наповнити розвивальне середовище дошкільного закладу і створіть інтерактивні папки – лепбуки.

Лепбуком називають дидактичний посібник, який дає змогу ді­тям в ігровій формі засвоїти матеріал з тієї чи тієї теми. Інакше кажучи, він є добіркою різних матеріалів та форм роботи з дітьми.

Використовувати такі дидактичні посібники можна в межах опрацювання з дошкільниками різних тем, реалізації проектів тощо. Ми створили та застосовуємо лепбуки в освітньому процесі дошкіль­ного закладу в межах курсу «Дошкільнятам – освіту для сталого розвитку» (далі – курс).

Нас привабила можливість поєднувати в одному лепбуці за­вдання з різних видів діяльності дітей, зокрема пізнавальної, дослід­ницької, практичної, ігрової, мовленнєвої та інших, і застосовувати завдання різної складності. Він є чудовим сховищем для ігор, вправ та інших матеріалів у межах однієї теми. У цьому аспекті його можна порівняти з картотекою дидактичних засобів.

Ще однією перевагою лепбука порівняно з іншими дидактич­ними посібниками є те, що ми можемо в будь-який час поновити чи розширити інформацію в ньому, наприклад, замінити зображення до завдання чи додати ще одне завдання до гри.

Оскільки всі лепбуки ми створюємо власноруч, для нас це чудо­ва нагода проявити творчі здібності.

Дітей же приваблює передусім незвичне оформлення та ціка­вий зміст цього посібника. Вони залюбки відкривають конвертики, дістають зображення з кишеньок, а відтак розв'язують пропоновані завдання тощо.

Яке змістове наповнення

Лепбук «Спілкування» має сформувати в дітей моделі поведін­ки, пов'язані із соціальними аспектами сталого розвитку. Ми прагне­мо донести дітям, що ввічливе й доброзичливе спілкування створює комфортну атмосферу в будь-якому колективі, налагоджує добрі стосунки між його членами і поліпшує настрій.

 

C:\Users\tumanova\Desktop\Новая папка\IMG_20180323_122527.jpg

 

Лепбук містить такі підтеми – «Привітання», «Допомога», «По­дяка і підтримка». Під час роботи з лепбуком діти:

  • засвоять різні формули вітання і зможуть обирати одну з них залежно від ситуації спілкування;
  • дізнаються, чому і як треба допомагати іншим;
  • засвоять різні формули звернення по допомогу та форми пропозиції допомоги іншим.

Про важливість заощадження ресурсів діти дізнаються в межах роботи з лепбуком «Ресурси». Ми підводимо дітей до висновку, що раціональне використання ресурсів є ознакою сталого розвитку сус­пільства і високого рівня екологічної свідомості людей. Ощадливе ставлення до всього, що ми маємо і використовуємо, сприяє еконо­мічно ефективному господарюванню як у власній оселі, так і в дер­жаві.

У лепбуці представлені такі підтеми: «Мої іграшки», «Папір – наше спільне багатство», «Вода –  наше спільне багатство». За допо­могою цього лепбука діти:

  • дізнаються про важливість заощадження ресурсів;
  • ознайомляться з доступними для себе методами ресурсо­збереження;
  • з'ясують власні звички щодо використання ресурсів;
  • зможуть самостійно виконувати прості дії щодо збережен­ня доступних їм ресурсів.

C:\Users\tumanova\Desktop\Новая папка\IMG_20180323_122541.jpgЛепбук «Подарунки» поклика­ний сформувати екологічно дружню поведінку дітей, спонукати їх до роз­думів про свій взаємозв'язок з при­родою, про необхідність зберігати природу та піклуватися про неї. Ми спонукаємо дошкільників надалі опа­новувати правила поведінки в соціумі, що сприяють поліпшенню комунікації та стосунків між дітьми, а отже орі­єнтовані на сталий розвиток. Під час опрацювання цієї теми дошкільники:

  • дізнаються про важливість збе­реження природи і налагоджен­ня добрих стосунків з людьми;
  • ознайомляться з доступними для себе шляхами взаємодії з природою і людьми через по­дарунок;
  • проаналізують свої звички щодо дарування подарунків іншим;
  • зможуть самостійно виконува­ти прості дії щодо збереження природи і встановлення доб­рих стосунків з іншими.

Зібрані в кожному лепбуці мате­ріали дають змогу комплексно засвоїти а також повернутися до неї в будь-який час.

Які завдання розв'язуємо

Під час роботи з лепбуком ми передусім мотивуємо дітей до пізнавальної діяльності, спонукаємо усвідомлювати потребу діяти відповідно до ідей сталого розвитку.

Інтерактивні папки дають змогу розв'язувати такі завдання:

  • вправляти дітей в умінні порівнювати, аналізувати, уза­гальнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки та робити висновки;
  • розвивати спостережливість, навички критичного мислен­ня, уміння аналізувати модель поведінки – свою та інших, розв'язувати проблемні ситуації.

Також під час опрацювання матеріалів лепбука дошкільники вчаться планувати майбутню діяльність, домовлятися одне з одним; розподіляти обов'язки, приймати власні рішення, спираючись на за­своєні знання і вміння.

Найголовніший результат використання лепбука у межах кур­су – сформовані в дошкільників певні моделі поведінки, яких вони дотримуються в повсякденному житті.

Коли і як використовуємо

Лепбуки використовуємо під час роботи з дітьми віком від 5 років під час занять із групами дітей. Завдання обираємо під силу дітям у кожній групі, наприклад, одним дітям пропонуємо розглянути кишеньки з картками або малюнками та розв'язати проблемні ситуації, іншим – розв’язати завдання дослідницького характеру.

Зовсім необов'язково і навіть небажано розв'язувати всі за­вдання, закладені в лепбуці, за один раз або за один день. Багато завдань передбачають тривалу роботу, потребують вивчення до­даткової інформації та проведення дітьми власних досліджень. Тож із одним лепбуком ми працюємо упродовж близько шести тижнів.

Ми не забороняємо дітям використовувати лепбуки поза меж­ами організованої освітньої діяльності. У будь-який зручний час дитина може відкрити лепбук і повторити вивчене, обговорити пове­дінку як інших, так і власну, запросити однолітків пограти в ту чи ту гру.

Як створити власноруч

Для виготовлення лепбука ми використовуємо такі матеріали:

  • картонна папка-основа;
  • Можна використати готову папку, обкладинку з використа­ного альбому для малювання, зігнутий навпіл аркуш картону формату АЗ.
  • цілі аркуші та клаптики паперу;
  • Згодиться як кольоровий, так і білий папір. Аркуші білого па­перу відтак можна розфарбувати чи естетично оформити в будь-який інший спосіб.
  • відрізки тканини будь-якого формату та форми, наліпки, ґудзики та інші декоративні елементи;
  • ножиці;
  • клей-олівець;
  • степлер;
  • скотч.

Спочатку обираємо тему. Кожен лепбук має бути присвячений одній темі. Далі визначаємо підтеми в межах обраної теми.

На наступному етапі продумуємо, як у лепбуці буде представле­на кожна з підтем, тобто створюємо його макет. Тут немає меж для фантазії педагогів. Адже форми представлення завдань можуть бути різноманітні: від текстової добірки віршів до набору зображень про­блемних ситуацій чи диска із аудіозаписами. Готуємо змістове напо­внення для всіх завдань – аркуші із текстом, зображення тощо.

Лепбук – це не просто яскра­ва книжка з картинками, а навчальний дидактичний посібник. Тому представлені там форми роботи мають як­найповніше розкривати тему та підтему.

Спочатку зображаємо макет на чернетці – аркуші формату А4, скла­деному у вигляді лепбука. Так легше скорегувати, як будемо розміщувати ті чи ті завдання.

Виготовляємо елементи лепбу­ка – кишеньки, блокнотики, міні-книжки, книжки-гармошки, кола, що обертаються, конвертики різних форм, картки, що розгортаються, тощо. Розміщуємо їх на реальному макеті у визначеній послідовності та декоруємо. Відтак наповнюємо за­здалегідь підготованими завданнями. На цьому етапі ми долучаємо до роботи дошкільників. Пропонуємо їм систематизувати дібраний матеріал, розкласти його на свої місця тощо.

Як свідчить досвід, за допомогою лепбука ми, по-перше, в ігро­вій формі привертаємо увагу дошкільників до теми сталого розви­тку. По-друге, розвиваємо самостійність дітей, їхній пізнавальний ін­терес. А ще ми переконалися, що лепбуки для дітей – це не просто книжки-іграшки. Вони сприймають такі посібники, як цілі пошуко­во-дослідницькі проекти.

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 березня 2023
Переглядів
490
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку