Використання І.ЕGО у здоров’язбережувальній технології
Інструктор з фізкультури Шворак Н.В.
LEGO-конструювання — улюблена діяльність дітей. Вони годинами можуть добирати й варіювати І.ЕGО - деталі, реалізуючи конструкційний задум. Високий рівень інтересу мотивує навіть непосидючих дітей до концентрації уваги та копіткої зосередженої праці, притамовуючи їхню природну потребу в русі. Більше того, діти здатні забути про прогулянку й улюблені рухливі ігри, що призводить до гіподинамії. Проте вдумливі й креативні педагоги, лише трохи змінивши традиційний підхід до організації конструкційної діяльності, наповнюють її активною руховою діяльністю, захопливими естафетами та рухливими іграми.
Незважаючи на пильну увагу, яку приділяють фізичному розвитку дітей педагоги дошкільних закладів, сьогодні залишається актуальним питання зміцнення здоров'я дошкільників, оскільки зберігається тенденція до його погіршення. Обсяги пізнавальної інформації для дітей, час перегляду фільмів, комп'ютерних ігор постійно збільшуються, а час активного відпочинку та прогулянок на свіжому повітрі постійно зменшується. Діти нерідко відчувають перевтому, яка негативно позначається на стані їхнього здоров'я. Тому науковці й практики займаються розв'язанням цієї проблеми, шукаючи нові методи та підходи. Одним з таких підходів є створення системи здоров'язбережувальних технологій. У такій системі зазвичай гармонійно поєднуються творчі підходи до організації всіх видів дитячої діяльності, зокрема рухової, пізнавальної та ігрової. Тож ми творчо підійшли до створення системи здоров 'язбережувальних технологій у нашому дошкільному закладі, застосувавши як один із її засобів конструктор LEGO.
Інтеграція LEGO-конструювання та рухливих ігор
Упроваджуючи LEGO-конструювання в освітній процес, можна зробити висновок, що цей вид діяльності має не лише потужний пізнавальний потенціал, а й може бути ефективним засобом фізичного розвитку дітей. Адже фізичні вправи із використанням конструкторів сприяють не лише розвитку рухових навичок та фізичних якостей, а й вихованню згуртованості між дітьми, формуванню в них уміння діяти в команді, самостійно приймати рішення тощо.
LEGO-конструювання також має неабиякий потенціал для фізичного розвитку дітей. Адже під час виконання практичних вправ з конструктором задіяні різні групи м'язів, у дітей вдосконалюється дрібна моторика рук.
Види рухливих ігор та вправ з використанням конструктора
Педагоги виокремлюють чотири види рухливих ігор з використанням конструктора LEGO, які можна використовувати з дітьми як на заняттях з конструювання, так і в повсякденній життєдіяльності.
Зокрема це ігри:
LEGO -конструктор можна використовувати не лише в процесі гри, а й під час об'єднання дітей у команди. Для цього педагог пропонує дітям витягнути з непрозорого мішечка:
На заняттях з - LEGO конструювання, як і на більшості занять, діти певний час можуть перебувати в статичному положенні, що призводить до втоми, дискомфорту через тривале м'язове напруження. А для нас важливо, щоб кожне заняття супроводжувалось лише позитивними емоціями. Діти мають почуватися щасливими. І безумовно, щоб забезпечити високу пізнавальну активність, слід постійно підтримувати у дошкільників інтерес до заняття. Тому в кожне заняття, що потребує напруження різних груп м'язів, слід включати цікаві фізкультхвилинки з використанням конструктора LEGO тривалістю від трьох до п'яти хвилин.
Отже, можна зробити висновок, що робота з LEGO-конструктором в різноманітних її формах сприяє зміцненню здоров'я дітей, дає їм змогу бути максимально розслабленими та сповненими сил для роботи. Ігри з використанням конструктора ЬЕСО надзвичайно цікаві дітям, дарують їм піднесений настрій і радість від творчості.
Рухливі ігри з використанням конструктора LEGO
«Хто швидше»
Мета: розвивати спритність, увагу, координацію рухів.
Обладнання: 4 коробочки, цеглинки 2x2 та 2x4 по дві на кожного гравця.
Хід гри: гравці об'єднуються у дві команди. Для кожної команди вихователь визначає певний колір і розмір деталі конструктора. Наприклад, у першої команди червона цеглинка 2x2, у другої — синя цеглинка 2x4. Гравці по черзі беруть цеглинку з коробочки і переносять з одного столу на інший. Чия команда швидше впорається, та й перемогла.
Для дітей 3 — 4-х років цеглинки можуть бути вже відібрані, а для дітей 5 — 6-ти років цеглинки треба відбирати з коробки, де змішані різні.
«Чия команда швидше побудує»
Мета: навчати дітей працювати в команді, допомагати один одному; розвивати пізнавальний інтерес, увагу, швидкість розв’язання завдання; вдосконалювати дрібну моторику рук.
Обладнання: набір цеглинок LEGO Duplо, зразок моделі.
Хід гри: діти об'єднуються у дві команди. Кожна команда отримує однаковий набір цеглинок і зразок моделі, яку необхідно побудувати. Наприклад: машина, будинок. Кожна дитина за один раз може прикріпити до конструкції лише одну деталь. Гравці по черзі підбігають до набору цеглинок, добирають необхідну деталь, повертаються та прикріплюють до конструкції. Перемагає та команда, яка перша побудує модель.
Гру можна проводити з дітьми, коли вони здобудуть навички конструювання за картинкою.
«LEGO –боулінг»
Мета: розвивати координацію рухів, спритність, вміння влучати в ціль.
Обладнання: кеглі, виготовлені з цеглинок LEGO, м’яч, кошики, кількість яких відповідає кількості дітей, цеглинки 2*2.
Хід гри: вихователь разом з дітьми виставляють сконструйовані кеглі, позначають межу. Діти по черзі підходять до межі, ціляться і відпускають м'яч. М'яч має прокотитися і збити якомога більше кеглів. За кожну збиту кеглю дитина кладе одну цеглинку 2x2 у свій кошик. Залежно від кількості дітей гру проводять 2 — 4 рази. У кінці гри діти разом з вихователем підраховують цеглинки у своїх кошиках, визначаючи переможця. Вихователь може запропонувати дітям самостійно визначити, у чиєму кошику більше цеглинок. Для цього потрібно зібрати цеглинки в «башточку» чи «змійку» і порівняти: «башточки» за висотою, «змійки» — за довжиною.
Гру можна проводити й об'єднуючи дітей у команди. Тоді цеглинки за збиті кеглі кожна команда складає у свій кошик. У старшій групі дітям можна запропонувати самостійно сконструювати кеглі для гри, підставку для м'яча та обмежувальні лінії.
«Ворітця»
Мета: розвивати координацію рухів, окомір, спритність.
Обладнання: ворітця з цеглинок LEGO, м'яч, цеглинки 2x2, кошики, кількість яких відповідає кількості гравців.
Хід гри: вихователь показує дітям уявне поле, на якому розміщені заздалегідь сконструйовані з цеглинок LEGO ворітця. Вони різні за висотою шириною. Над кожними ворітцями є позначка — число балів, які отримає гравець, якщо заб'є в них м'яча. Що нижчі та вужчі ворітця, то більше балів отримає гравець. За кожен забитий м'яч дитина кладе собі в кошик стільки цеглинок 2x2, скільки балів вказано на ворітцях. У кінці гри кожна дитина підраховує кількість балів у кошику. Переможця діти визначають разом з вихователем за найбільшою кількістю балів.
«Три вежі»
Мета: розвивати координацію рухів; виховувати почуття співпереживання за товаришів.
Обладнання: вежі з цеглинок LEGO, м'яч, кошики, кількість яких відповідає кількості дітей, цеглинки 2x2.
Хід гри: вихователь розміщує перед дітьми три вежі:
За кожну збиту вежу дитина кладе у свій кошик цеглинки:
Визначити, хто найбільше зібрав цеглинок, можна так само, як у попередніх іграх.
«Переправа»
Мета: розвивати уяву, мислення, координацію рухів; вдосконалювати вміння ходити «ланцюжком», працювати в команді.
Обладнання: тканина або папір для імітації річки, коробки з цеглинками 2x4, 2x6, 2x8, 2x10.
Хід гри: гравці об'єднуються у дві команди. Кожна команда отримує коробку з цеглинками. Набори цеглинок однакові для всіх команд. На підлозі застелена тканина — імітація річки. Команди конструюють місток, через який можна буде перейти «ланцюжком» всій команді на інший берег. Перемагає та команда, яка перша перейде річку, а місток залишиться не пошкодженим.
«Знайди свій колір»
Мета: розвивати швидкість рухів, спритність; виховувати почуття товариськості, бажання працювати в команді.
Обладнання: мішечок з цеглинками 2x4 жовтого і червоного кольорів, два кошики, цеглинки 2x2 різних кольорів.
Хід гри: вихователь для об'єднання дітей у дві команди пропонує їм по черзі витягнути з мішечка цеглинки. Команда дітей, які витягли жовті цеглинки, отримує кошик з жовтою позначкою, а інша команда — кошик з червоною позначкою. Вихователь розсипає по підлозі цеглинки 2x2 різних кольорів. За його командою «червоні» гравці починають збирати лише цеглинки червоного кольору і складати їх у кошик з червоною позначкою, «жовті» гравці — жовті цеглинки у кошик з жовтою позначкою. Коли час вичерпано, вихователь зупиняє гру. Перемагає та команда, в якої більше цеглинок і немає цеглинок іншого кольору.
«Знайди пару»
Мета: розвивати уважність, швидкість рухів, спостережливість; акріплювати знання про кольори.
Обладнання: мішечок з різнокольоровими цеглинками, кожного кольору по 2 шт., цеглинки, кількість яких відповідає кількості дітей.
Хід гри: діти стають кружка. Вихователь підходить по черзі до кожної дитини і пропонує вийняти з мішечка будь-яку цеглинку. За командою вихователя кожен має знайти собі пару, тобто дитину, яка витягла цеглинку такого самого кольору. Перемагає пара, яка утворилась першою.
Фізкультхвилинки з використанням конструктора LEGO
«Зроби, що я скажу»
Мета: розвивати увагу, спритність; сприяти зняттю м'язового напруження.
Обладнання: мішечок, цеглинки різних кольорів.
Хід вправи: діти стають кружка, і вихователь просить кожного дістати з мішечка цеглинки. Діти виконують рухи, які їм пропонує педагог. Наприклад: «У кого жовті цеглинки — присідаєте п'ять разів; у кого сині цеглинки — стрибаєте на місці шість разів; у кого зелені — плескаєте в долоні чотири рази» тощо.
«Весела лічба»
Мета: розвивати координацію рухів.
Обладнання: цеглинки з цифрами, мішечок.
Хід вправи: вихователь пропонує дітям виконати певний рух стільки разів, скільки буде вказано на цеглинці, яку він витягне з мішечка. Наприклад, вихователь говорить: «Піднімемо руки вгору, — дістає цеглинку з цифрою 4, — чотири рази».
«Зоопарк»
Мета: розвивати здатність до наслідування, рухову пам'ять; сприяти поліпшенню настрою.
Обладнання: мішечок, LEGO -тваринки.
Хід вправи: вихователь дістає з мішечка LEGO - тваринок, а діти по черзі імітують рухи та звуки цих тварин.
«LEGO -цеглинка на голові»
Мета: розвивати спритність, координацію рухів.
Обладнання: цеглинка 2x4 для кожної дитини.
Хід вправи: вихователь роздає дітям цеглинки LEGO, просить покласти їх на голову. Потім шикує дітей у дві шеренги, щоб у такий спосіб утворити пари. Кожній парі пропонує пройти два кроки вперед, три кроки вправо тощо. Головна умова — цеглинка має лежати на голові і не впасти.
|
Використана література та джерела:
1. Дитина : Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук. кер. проекту В. О. Огнев’юк; авт. кол.: Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, [та ін.]; наук. ред.: Г. В. Бєлєнька; МОН України, Київськ. ун-т імені Б. Грінченка. К. : Київськ. ун-т імені Б. Грінченка, 2020. 440 с
2..Безпала С., Безпала М., Губко М. Розвиток конструкційних здібностей дітей за допомогою конструкторів LEGO Education. Вихователь - методист дошкільного закладу. 2013. № 8. С. 51–56.
3. Відділ ЛЕГО-педагогіки. Конструюємо: граємо і вчимося LegoDacta. Матеріали розвиваючого навчання дошкільнят. 2007. М., 37 с.
4..Використання конструктора LEGO у роботі з дітьми дошкільного віку: методичний посібник для студентів спеціальності «Дошкільна освіта» та вихователів ЗДО / упорядники Т.М. Богдан, Д.О. Галаган, Д.М. Ярошенко.– Чернігів: Баликіна О.В., 2018. – 60 с.
5. Волощенко Н.О., Коваль Ю.О. Освітньо-розвивальний потенціал Lego-технологій у розвитку пізнавальної активності дітей старшого дошкільного віку = Educational and developing potential of Lego-technology in the development of cognitive activity of preschool age’s
children Освітній дискурс : Педагогічні науки : зб. наук. праць. Educational discourse : Pedagogical sciences : collection of scientific papers. Київ : «Вид-во «Гілея»», 2019. Вип. 11 (3). С. 88-98.
6. Горбатих В. Працюємо з інноваційними технологіями LEGO Education. Вихователь - методист дошкільного закладу. 2009. № 7. С. 64–68.
7. Грицкова Ю. В. Розвиток творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку засобами LEGO-конструювання. Інноваційна педагогіка: зб. наук. праць. Одеса: Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, 2019. Вип. 12. Т.2. С.106-109...
8. Інтеграція Lego-технологій в освітньо-виховний процес в ДНЗ. Бібліотечка вихователя дитячого садка. 2018. №2. С.87-90.
9. Лопатіна О. О., Скребцова М. В. 600 творчих ігор для дошкільнят і школяриків. Х. : Вид. група «Основа», 2009. 224с. (Серія «Етика»).
10. Максаєва Ю.А. Інтеграція легоконструювання в освітню діяльність / Ю. Максаєва // Дошкільне виховання. − 2012. − № 8. − С. 104-108.