СУЧАСНА ПОЛІТИЧНА КАРТА СВІТУ ТА ОКРЕМИХ РЕГІОНІВ. ГОЛОВНІ ОБ’ЄКТИ ПОЛІТИЧНОЇ КАРТИ.

Про матеріал
Розвивальна та виховна мета: формувати вміння аналізувати навчальний матеріал, самостійно знаходити причиново-наслідкові зв’язки (робити висновки); узагальнювати та систематизувати; виховувати уважність, зібраність.
Перегляд файлу

10 клас

 

Урок №2

 

Дата:

 

СУЧАСНА ПОЛІТИЧНА КАРТА СВІТУ ТА ОКРЕМИХ РЕГІОНІВ.

ГОЛОВНІ ОБ’ЄКТИ ПОЛІТИЧНОЇ КАРТИ.

 

Очікувані результати НПД: учні читають політичну карту світу, називають головні об’єкти політичної карти, розуміють їх зміст.

Розвивальна та виховна мета: формувати вміння аналізувати навчальний матеріал, самостійно знаходити причиново-наслідкові зв’язки (робити висновки); узагальнювати та систематизувати; виховувати уважність, зібраність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники, атласи, політична карта світу.

Опорні та базовіпоняття: політична карта, регіон світу, територія, акваторія, держава, країна, залежнатериторія, монархія, республіка, унітарна держава, федерація, конфедерація.

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ Й ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Пригадайте, щотакерегіонсвіту. Назвіть та покажіть на картіосновнірегіонисвіту. Якігеографічніоб’єктивідображені на політичнійкартісвіту?

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

«Мозковий штурм»

Учитель пропонуєучнямроздивитисяполітичну карту світу в атласах та сформулювативизначенняпоняття «політична карта світу». Усіваріанти, ідеї, ключові слова вчительзаписує на дошціабоплакаті. Далівчительпропонуєвиокремитиіззаписанихнайбільшпідходящіфрази, ключові слова. Урезультатіформуєтьсядекількавизначень. Які з них є правильними?

Повідомлення теми, цілей і завдань уроку

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

1. Політична карта світу

У суспільній географії поняття «політична карта світу» використовують у вузькому і широкому сенсі. У вузькому розумінні політична карта світу — це географічна карта Земної кулі, на якій відображені всі країни і держави світу, їх кордони і столиці, деякі інші географічні об’єкти, що мають важливе політичне значення (поселення, шляхи сполучення тощо). У широкому розумінні політичною картою називають сукупність різноманітних даних політичного змісту про країни і регіони світу. Політична карта є об’єктом вивчення політичної географії, яка є галуззю суспільної географії, що пов’язана з політологією.

 

2.Головніоб’єктиполітичноїкартисвіту

Робота з політичною картою світу

-Територія— цечастиназемноїповерхні, щомаєпевніпросторовімежі та географічнеположення.

Згідно з нормами міжнародного права на Землівиділяютьтериторіїтрьохвидів: території держав, залежнікраїни і території, води відкритого моря і територіюАнтарктиди.

Запитання. Пригадайте, яка різницяіснуєміжпоняттями «держава» і «країна».

-Країна— цетериторіяізвизначеними кордонами і власнимнаселенням, що в політичномувідношенніможе бути як суверенною (незалежною), так і залежною.

-Держава — сувереннеполітичнеутвореннясуспільства, щозаймаєпевнутериторію, на якіймає всю повнотузаконодавчої й виконавчоївлади, і організуєгосподарськудіяльністьнаселення. Держави є головнимелементомполітичноїкартисвіту.

Державний кордон відділяєтериторіюдержавивідтериторійсусідніхкраїні від вод відкритого моря, щоперебуває за межами територіальних вод (12 морськихмільвідморськогоузбережжя; одна морська миля становить 1852 м у напрямку моря чи океану). Відкрите море є нейтральним для судноплавства і польотів над ним літаківрізних держав. Особливий статус у ньомумаєекономічна зонадержави — морський район, щоприлягає до їїтериторіальних вод і поширюєтьсянавідстань 200 морськихмиль (370 км) відбереговоїлінії.

Залежнікраїни і територіїперебуваютьпідполітичною і військовоювладоюдержав. Вони поділяються на: 1) колонії (зараз у міжнароднійпрактицівживаютьпоняття «володіння», «залежнатериторія», «заморський департамент» тощо) —не маютьполітичної та економічноїсамостійності; 2) протекторати та асоційованікраїн — маютьвідноснувнутрішнюнезалежність; 3) підопічнітериторії — тимчасовопередані ООН під контроль незалежних держав унаслідоквиникненняпевнихполітичних умов.

Завдання. Знайдіть на політичнійкартісвітуприкладизалежнихтериторій.

На сучаснійполітичнійкартісвітуіснуєкількадесятківволодінь і залежнихтериторій. Власникамиволодінь і територій у наш час є 11 держав (найбільшимиметрополіями за кількістюволодіньзалишаютьсяВеликобританія і Франція. Особливийтериторіальний статус має Антарктида — нейтральна демілітаризована (беззбройних сил і військовихоб’єктів) територія. Водами відкритого моря мають право користуватисявсі народи і держави, зокрема й внутрішньоконтинентальні.

Невизнані та часткововизнанікраїни — територіальніутворення, які не маютьзагальногоміжнародноговизнання (Абхазія, ПівденнаОсетія, Косово, Тайвань, Палестинська держава тощо).

Політична карта дужединамічна, адже на нійвідображаютьсякількісні (об’єднанняаборозпад держав, територіальнінадбання та втрати) і якіснізміни (отриманнясуверенітету, зміна державного устрою), якіпостійновідбуваються в світі.

На ційкартітакожпозначаютьдержавнікордони, столиці держав і найважливішімістакраїн. На сучаснійполітичнійкартісвітублизько 230 країн і територій,з них — 194 держави (остання — Південний Судан, 2011 р.).

 

3. Форми правління та адміністративно-територіальний устрій країн світу

Завдання. Знайдіть на політичній карті приклади монархій і республік, унітарних та федеративних країн.

У світі існують дві основні форми правління — монархія (абсолютна, конституційна) і республіка (президентська, парламентська, змішана) У наш час існує 29 монархій, шість із яких — абсолютні. Більшість із них розташовані в Азії (Бруней, Катар, Об’єднані Арабські Емірати, Оман, Саудівська Аравія). Різновидом абсолютних монархій є теократичні (Ватикан, Саудівська Аравія).

Залежно від особливостей адміністративно-територіального поділу сучасні країни світу є або унітарними, або федеративними.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Пояснітьвідмінності, щоіснуютьміжпоняттями «територія», «акваторія»,«країна», «держава», «залежнатериторія».

2. Назвітьосновні форму правління в сучасномусвіті та їхознаки.

3. Чим федеративнідержавивідрізняютьсявідунітарних?

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник, опрацювати § 2.

2. З’ясуйте, якііснуютьмоделіфедералізму. Чим вони відрізняються?

3. Спрогнозуйтеможливіякісні та кількіснізміни на політичнійкартісвітуу май бутньому.

1

docx
Додано
6 квітня 2020
Переглядів
1484
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку