Іванько Ганна Василівна,
методист відділу освіти
Жашківської міської ради,
учитель історії Жашківського
ЗЗСО І-ІІІ ступенів №5
Жашківської міської ради
СУЧАСНЕ ЧИТАННЯ – ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ РІСТ ТА РЕЛАКС
«Сучасна людина знаходиться перед Гімалаями інформації у положенні золотошукача, якому треба відшукати крупинки золота у масі піску».
С. Вавілов.
Проблема читання як феномену загалом і як діяльності зокрема, безперечно, не є новою ані для світового чи українського наукового простору, ані для суспільства загалом. Щонайменше кілька наук (літературознавство, лінгвістика, філософія, соціологія, бібліотекознавство, історія, психологія) з власних позицій певної мірою причетні до розгляду цього явища. Гадаємо, читання як таке пов’язане із взаємодією автора і потенційного (інколи уявного) чи конкретного читача (читачів). Сам образ читача, його роль у літературі різного періоду ставали предметом цікавих розвідок, а часом і гострих дискусій [1].
Виховання читання стимулює розвиток у дітей і підлітків стійкого, постійного інтересу до читання і книги.
Дуже важливо створити позитивний образ читання у взаєминах читача і книги. Для цього існують різні форми і методи спілкування бібліотекаря і читачів.
У шкільній бібліотеці йде постійний пошук нових методик і технологій у навчанні та залученні до читання, вивчаються інтереси читачів різних вікових груп.
Використовуються різні форми масової, групової та індивідуальної роботи з читачем у рамках спільної діяльності педагогічного колективу, спрямованої на розвиток дитячого читання як явища духовності, моральності та культури. Щоденно посилюється величезний інформаційний потік, який отримують наші читачі. Непросто орієнтуватись у цьому безмежному просторі.
Шкільна бібліотека – це інформаційно та технологічно збагачений простір для всього освітнього співтовариства.
Сучасне життя пред’являє школі нові вимоги. В епоху стрімкого розвитку інформаційних технологій шкільна бібліотека стає інформаційно-методичним центром школи. Нові технології припускають навчити читачів вести пошукову та практично-дослідну діяльність, а вчителів - новим формам і методам викладання, новому підходу до процесу навчання.
Інформаційний центр вирішує завдання не тільки доступу до інформаційних ресурсів, але й сприяє підвищенню якості освіти, задовольняє потреби учнів у спілкуванні та дозвіллі, сприяє формуванню інформаційної культури.
В сучасних умовах завданням шкільної бібліотеки є бібліотечно-інформаційне обслуговування користувачів. Саме їй належить ключова роль у розвитку учнів, педагогів, батьків, уявлення про пошук інформації, про володіння навичками роботи з пошуковими системами, про вміння працювати з джерелами інформації, з електронними каталогами та картотеками.
Без хорошої бібліотеки школа не зможе виконувати на високому рівні свої освітні та виховні функції. Шкільна бібліотека надає інформацію та ідеї, необхідні для успішного існування в сучасному інформаційному суспільстві, де знання відіграють найважливішу роль. Шкільна бібліотека прищеплює учням потребу в постійній самоосвіті, розвиває уяву, виховує громадянську відповідальність. І першокласник, і випускник школи, і педагог, і директор
навчального закладу залучені в загальну орбіту, ім’я якої освіта. Доведено, що співпраця бібліотекарів і вчителів сприяє підвищенню рівня грамотності учнів, сприяє розвитку навичок читання, запам'ятовування, а також виробленню вміння користуватися інформаційно-коммуникативними технологіями.
Зараз існує досить багато комп’ютерних програм, розроблених для вдосконалення навчального процесу – це лабораторні практикуми, тренажери, контролюючі програми, довідкові системи. У даній ситуації комп’ютери здобувають ще більшу роль, знімаючи частину навантаження з викладача. Учень сам визначає для себе теми для вивчення, вплив на порядок, швидкість освоєння матеріалу. Це дозволяє використовувати подібні можливості для самонавчання. Комп’ютери з відповідними програмами забезпечення виступають як засоби управління навчальною діяльностю учнів, виконує розвиваючу, навчальну та виховну функції.
У роботі шкільного бібліотекаря можна використовувати різні сучасні програми для кращої подачі інформації та урізноманітнення матеріалу.
«Топ – 5 дитячих письменників 2019 р.» https://padlet.com/ivankoganna/tynxb3wx995u
«Топ – 5 письменників для юнацтва. 2019 р.» https://padlet.com/ivankoganna/lypbhhpb74sf
«Топ -5 письменників для дорослих. 2019» https://padlet.com/ivankoganna/wquznfrvxfaa
Створену дошку можна:
Використання Інтернет стає невід’ємною частиною навчально-виховного процесу. Ми використовуємо на шкільному сайті посилання на сайти, що містять освітні матеріали. За допомогою Інтернету учні приймають участь в он-лайн конкурсах та олімпіадах різного спрямування. У викладацькій роботі також використовуємо можливості мережі. Це використання електронної пошти, пошук інформації на різні теми.
Для кращої ерудиції та розвитку читацької культури пропонуємо низку видань та інтернет-проектів де можна почерпнути масу корисної інформації для різновікового читача.
(має групу в соцмережі Facebook «ЛІТЕРАТУРНЕ ОБ’ЄДНАННЯ ЖУРНАЛУ “ЛІТЕРА “Т”») https://www.facebook.com/groups/1572512659740952/
Отже, інформаційні технології надають широкі можливості для розвитку особистості учнів і реалізації їх здібностей, впровадженні нових методів і форм навчальної діяльності у сучасній школі. Використання комп’ютерів сприяє підвищенню ефективності навчального процесу за рахунок посилення індивідуального підходу користувачів. Виховує читацьку культуру та допомагає зануритися у пригодницький світ, що ховається в сторінках книг.
Список використаної літератури:
http://dspace.univer.kharkov.ua/bitstream/123456789/12836/2/21_kurushyna.pdf
http://osnova.com.ua/items/item-november-2016/index_2.html