Виховна година на тему «Природа мого краю» (Запорізького краю)
Викладача біології і хімії Кравчук Юлії Вячеславівни
Мета: сформовати екологічну культуру особистості,усвідомлення єдності людини та природи;ставлення до природи як до історико-культурної, соціальної цінності; моральну відповідальність за збереження природного довкілля рідного краю.
Обладнання: мультимедійна дошка (або телевізор), ноутбук, аркуші.
Хідроботи:
І Привітання
Вітаю вас Діти! Тема нашої виховної години «Природа мого краю».
Усе, що ми називаємо словом «природа», - це синє небо, швидкі води, рівнини і гори, родючі грунти, рослини і тварини. Природу називають ненькою. А ми всі – діти природи. І повинні бережно ставитись до неї і примножувати.
Йдемо в гості до природи.
Є в ній різна дивина:
В небі – зорі, в ріках – води,
В полі квіточка ясна.
А зимою є сніжинка,
Літо дощик принесе,
Є метелик і пташинка
І таке цікаве все!
ІІ Основна частина.
1 Вступ до теми
(Звучить аудіозапис «Голоси птахів»)
Прислухаймося до голосів, що линуть до нас із лісу. Пташиним співом до нас озивається природа. Чи приємно вам його чути? Чи можемо ми уявити ліс без пташиного співу? Шепiт води, зелених дiбров, спiв пташок, запах квiтiв — усе це природа рiдного краю.
Спiлкування з природою дає найбiльшу насолоду та радiсть, викликає найпалкiшу любов до рiдного краю, до життя. Але природа потребує постійної уваги і турботи. Ми повиннi берегти природу, охороняти її багатства.
2. Ознайомлення з природою Запорізького краю.
Ми з вами живемо у Запорізькому краї, що знаходиться у південно-східній частині України. Для області характерний рівнинний ландшафт. Ґрунти переважно чорноземні. Природні ресурси багаті і різноманітні. На території Запорізького краю протікає 109 річок, у тому числі Дніпро - третя за величиною річка в Європі.
Сучасний запорізький степ – це простори перетворені працею людини. Залишки первісного цілинного степу зустрічаються лише в заповідних зонах.
Ліси в області штучні. Їх площа понад 105 тисяч квадратних гектарів. Є залишки плавневих та байрачних лісів. Посадка штучних лісів датується 1846 роком, з їх появою з’явилися і нові види птахів і звірів. Деякі переселилися самі, а деяких методом переселення завезли до області: лосі, дикі кабани, косулі, єнотовидні собаки, фазани.
Південь нашої області омиває Азовське море. Теплий клімат, велика кількість сонячних днів, лікувальні грязі, та наявність мінеральних вод на узбережжі, дають можливість чудового відпочинку та лікування.
В морі живе понад 100 видів та підвидів риб. На косах і островах проживає та зустрічається на прольотах велика кількість рідкісних птахів.
А давайте з вами відправимося на віртуальну екскурсію до Запорізького обласного краєзнавчого музею! Де ми з вами побачимо експонати Запорізької флори та фауни, проби гірських порід та виставку «Геологічна історія Запорізької області» на якій представлений послідовний огляд історії земної кори і живої природи за ерами та періодами, відклади яких виявлені на території області. Найбільшу увагу привертають рештки, які свідчать про існування того чи іншого виду в далекому минулому.
Проскануйте QR-код щоб потрапити до музею.
https://zaporizhzhia.city/ru/virtual-tours/zaporozskij-oblastnoj-kraevedceskij-muzej
Тваринний світ Запорізького краю характеризується досить багатим видовим складом. Налічується близько 220 видів тварин. З них – ссавців близько 24 видів, птахів – 150, плазунів – 8. Важливими запилювачами рослин є джмелі, бджоли, оси. Досить поширені комарі, мухи, мошки. Серед комах багато небезпечних шкідників сільського господарства: колорадський жук, непарний шовкопряд, яблунева плодожерка, білан жилкуватий, блішка хрестоцвітна, клоп-черепашка та інші.
Звичайними мешканцями рік і ставків є короп, лящ, товстолобик, карась, верховодка, щука. В Азовському морі водяться: камбала, калкан, бичок, сардина, хамса, тюлька; заходить на нерест стерлядь, севрюга, осетер.
Зустрічаються в Запорізькій області такі тварини як жаба ставкова, ропуха звичайна, ящірка прудка, вуж звичайний, полоз чотирисмугий, гадюка степова.
Із типово степових птахів тут мешкають: жайворонок, журавель степовий, перепел, куріпка сіра. Досить рідкісними стали дрофа, орел степовий, пугач.
Серед звірів найчисленнішими є травоїдно - зерноїдні ссавці: заєць-русак, ховрах, миша польова, хом‘як. На цих тварин полюють хижаки: лисиця, вовк, ласка, степовий тхір, борсук.
3. Екологічна частина.
Колись давно люди брали від природи всього набагато менше. У них не було ні фабрик, ні заводів, ні сучасних жител. Життя давніх людей залежало від «примх» природи. Наприклад, якщо полювання було невдалим, доводилося голодувати. Сильні морози чи засухи загрожували загибеллю.
Але поступово багато чого змінилося. У людей з’явилися поля і ферми, заводи і тепле житло, машини і багато іншого. І людям здалося, що вони вже не залежать від природи, що вони сильніші за неї. Озброївшись могутньою технікою, люди вирішили, що можуть підкорити собі природу. Прийшов час, і вони побачили, що це не так.
(питання до учнів)
А чи можете ви мені відповісти до чого призвело так зване «підкорення» природи?
Запоріжжя – це провідне індустріальне місто, яке все більше вбиває природу та витісняє її мешканців. Існують три основні джерела забруднення атмосфери: промисловість, побутові котельні, транспорт.
Теплоелектростанції викидають у повітря разом з димом сірчистий і вуглекислий гази, металургійні підприємства забруднюють повітря оксидами азоту, сірководнем, хлором, фтором, аміаком, з’єднаннями фосфору, частинками і з’єднаннями ртуті та миш’яку.
Шкідливі гази потрапляють у повітря і в результаті спалювання палива для потреб промисловості, опалювання жител, роботи транспорту. Водойми теж зазнали «впливу» людини.
Промислове й комунальне будівництво, транспорт, господарська та побутова діяльність людини значно погіршили якість води. Річки, озера, прибережні морські води забруднені сміттям, стічними водами. Все більше територій забруднюється побутовими відходами.
Давайте зараз з вами подивимося відео про забруднення природи, та способи охорони її від цих забруднень.
https://www.youtube.com/watch?v=yDueVyaChP4
4. Листок дій.
(Під час перегляду відео роздати дітям заздалегідь роздруковані аркущі-стікери «Що я можу зробити для охорони природи рідного краю» Додаток 1)
(питання до учнів)
А тепер діти поміркуйте , що ви можете зробити для охорони природи рідного краю, та запишіть ці дії на аркуші що лежать у вас на столі. (діти пишуть прості дії, що вони можуть зробити, наприклад посадити дерево, сортувати сміття, здавати вторинну сировину на переробку тощо.)
Озвучте – що ви написали? Ці пам’ятки прикріпіть собі на холодильник або на дзеркало, щоб не забувати про те, що в ваших силах зробити маленьку дію, яка в майбутньому приведе до глобального покращення та збереження природи нашого рідного краю.
ІІІ Заключна частина.
Світ прекрасний навколо тебе –
Сонце ясне і синє небо,
Птахи і звірі, води і ріки –
Нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить,
Бо світ навколо любові просить!
Сьогодні ми з вами дізналися яка прекрасна природа рідного краю! Скільки дивовижного і незбагненного знаходиться зовсім поряд із нами. Варто берегти все живе хоча б тому, що воно дуже красиве, неповторне, щоб нам, і нашим дітям, і нашим онукам гарно і щасливо жилось на планеті Земля, в нашій рідній Україні.
Я сподіваюсь, що після цього заняття ви ще більше будете любити і охороняти природу, навчитеся її чути і бачити не тільки очима, але й серцем, ніколи не будете робити їй зла. Природа – наш дім. Давайте будемо жителями, які примножують, а не руйнують багатства свого дому!
Допобачення!
Додаток 1