Сучасні ІКТ на уроках екології
Необхідність впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес не викликає сумнівів. В умовах наявності нових інформаційних технологій значно розширився ступінь впливу навколишнього світу на підростаюче покоління. У процесі навчання в ЗП(ПТ)О за допомогою інформаційних технологій учень дізнається про нові способи збору інформації і вчиться користуватися ними, розширюється його кругозір.
При використанні інформаційних технологій на уроках екології підвищується мотивація навчання і стимулюється пізнавальний інтерес учнів, зростає ефективність самостійної роботи. Комп’ютер разом з інформаційними технологіями відкриває принципово нові можливості в навчальній діяльності та
творчості учня.
Загалом підготовка здобувачів освіти професійних навчальних закладів до активної, продуктивної діяльності в сучасному інформатизованому суспільстві виступає одним із головних завдань нинішнього етапу модернізації системи освіти, а розробка нових засобів навчання дозволить змінити процес навчання. Модернізація змісту, методів, засобів навчання зумовлює максимально використовувати засоби ІКТ для підвищення якості формування знань здобувачів освіти, зокрема екологічних.
Проблема є актуальною тому, що сучасна екологічна освіта знаходиться у стані накопичення, апробації та удосконалення методів прийому, обробки, передавання, відображення та використання дидактичної інформації. Екологічна освіта є складовою загальної освіти як безперервного та одночасно поліпарадигмального процесу навчання, виховання та розвитку особистості, що спрямований на формування системи наукових і практичних знань, ціннісних орієнтацій, поведінки та діяльності, які забезпечують відповідальне відношення людини до оточуючого соціально-природного середовища.
Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) – це поєднання інформаційних технологій із комунікаційними для вирішення різноманітних завдань сучасного освітнього інформаційного суспільства. Цей широко вживаний термін включає в себе всі технології, що використовуються для спілкування та роботи з інформацією.
Водночас інформаційно-комунікаційні технології навчання можна розглядати як методологію і технологію освітнього процесу з використанням новітніх електронних засобів навчання. Вони включають як інформаційні, так і педагогічні технології, тобто не тільки сукупність методів і технічних засобів збирання, організації, збереження, опрацювання, передачі й подання інформації за допомогою комп’ютерів і комп’ютерних комунікацій, але й вивчення, розробку і системне використання принципів організації навчального процесу для розробки таких засобів навчання, що підвищують його ефективність. Інновацією сучасних технологій в освіті є, передусім, її комп’ютеризація.
До сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання на уроках екології належать Інтернет-технології, мультимедійні програмні засоби, електронні посібники та підручники.
1. Інтернет – це джерело інформації, корисної з точки зору навчальної діяльності, її аналізу та оцінювання. Інформаційні ресурси Інтернету використовуються за наступними напрямками:
При цьому інтерес більшості здобувачів освіти до комп’ютера й Інтернету підвищує мотивацію навчання екології.
2. Мультимедійні програмні засоби дозволяють учителю поєднувати текстову, графічну, анімаційну, відео і звукову інформацію. Одночасне використання кількох каналів сприйняття навчальної інформації дозволяє підвищити рівень засвоєння навчального матеріалу з екології. Мультимедійні програмні засоби використовуються для імітації складних реальних процесів, ситуацій, візуалізації абстрактної інформації за рахунок динамічного представлення процесів, демонструють фрагменти передач, фільмів тощо.
3. Офісні програмні продукти (текстові та графічні редактори, програми підготовки презентацій, електронні таблиці тощо) використовуються для підготовки навчально-методичного матеріалу (шаблонів, діаграм, таблиць, презентацій, публікацій) та для подання учнями результатів виконання завдань в електронній формі.
4. Електронні підручники, посібники та прикладне програмне забезпечення є корисними для організації самостійного навчання та електронної методичної підтримки навчання у групі.