Сучасні освітні технології "Кластер", "Фішбоун" та "Кроссенс" на уроках фізики (9 клас)

Про матеріал

Використання сучасних освітніх технологій на уроках фізики розвивають інтерес до вивчення предмету. Пропоную вам використовувати у своїй роботі наступні прийоми.

Перегляд файлу

 


Технології «Кластер», «Фішбоун» та «Кроссенс»

Кластер – прийом графічного моделювання інформації. Карта понять, створена учнем по заданій темі, яка робить наочними процеси мислення автора, при його заглибленні у пізнання і дослідження проблеми. Учень здійснює аналіз явища, розбиваючи ціле на складові характеристики, виявляючи головні якості і вторинні характеристики. Загальні вимоги:

  • яскравість, читабельність, візуальний образ, повнота.
  • «Серце» ідеї (кластеру) виділити  візуально; можна розташувати навколо віялом промені-відгалудження різних кольорів, які можна пронумерувати, щоб забезпечити логічну послідовність читання.
  • Кластер, як прийом, може бути застосовано при вивченні нової теми, бути формою контролю, самостійної роботи, як творче завдання – звіт по темі, тощо.
  • Кластер, як форма організації навчання, може бути запропонований як індивідуальна робота так і парі, групі учнів.

«Фішбоун» – прийом  розвитку критичного мислення. «Фішбоун» – метод вивчення,  порівняння, дослідження. Автором є  японський професор Кауро Ішікава. В процесі навчання прийом дозволяє «розділити» загальну проблемну тему на перелік причин і аргументів. Візуально (графічно) відтворення даного прийому виглядає як риб’ячий скелет, в голові якого записується проблема, верхній ряд кісток – фіксуються причини події, нижній – факти, аргументи, а у хвості розміщується висновок, що є результатом створеного графічного аналізу. Учень демонструє уміння визначати причинно-наслідкові зв’язки, логіку, обґрунтованість висновків. Прийом вимагає умінь аналітично працювати  з текстами, формує критичне мислення.

  • Стала форма даного прийому моделювання інформації водночас і спрощує, і ускладнює завдання для учня. Проблема (голова) потребує розуміння причин проблеми (верхні кістки), добору до причин відповідних фактів – підтверджень (нижні кістки).
  • Складність прийому у необхідності демонструвати логіку висновку, який повинен витікати з причин і фактів, який автор сам і добирає.
  • Яскравий образ – заготовка фішбоуну – в певній мірі є фактором  психологічним (і приваблює, і заспокоює, і заохочує).
  • Учитель, даючи фішбоун як домашнє завдання, має запропонувати учневі мінімум доступних джерел для успішного виконання, які виступатимуть підказками учневі.
  • Фішбоун як складна форма роботи вимагає набуття досвіду, тому спочатку бажано застосовувати її як д/з, як роботу в парі-групі під час уроку перед тим як використовувати як форму контролю зну.

«Кроссенс»  – асоціативна головоломка нового покоління. Слово «кроссенс» означає  «перетин значень» і придумане за аналогією зі словом «кросворд», яке в перекладі з англійської мови  означає  «перетин слів».

Цей вид головоломки винайшли зарубіжні педагоги в 2002 році. Ідея  належить письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору педагогічних наук, філософу і художнику Володимиру Бусленко.  Ідея кроссенса проста, як і все геніальне. Це  асоціативний ланцюжок, що складається з дев'яти    картинок.

 

1    2    3               1    2    3

4    5    6                     8    9    4

7    8    9                     7    6    5

 

Зображення розташовують так, що кожна  картинка має зв'язок із попередньою і наступною,  а центральна поєднує за змістом зразу декілька картинок. Завдання того, хто розгадує кроссенс – знайти асоціативний  зв'язок  між сусідніми (тобто тими, що мають спільний бік) картинками. Зв’язки в головоломці можуть бути і поверхневими, і глибокими.


9 клас. Кластер до уроку «Магнітні явища. Дослід Ерстеда. Магнітне поле»

 

 

 



9 клас. Фішбоун до уроку «Сила Ампера»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 клас. Кластер до уроку «Магнітні властивості речовини»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 клас. Фішбоун до уроку «Досліди Фар адея. Електромагнітна індукція»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 клас. Кросен до теми «Світлові явища»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь:

1. Сонце – джерело світла.

2. Світло поширюється прямолінійно.

3. Якщо світло поширюється прямолінійно, то є місце місячному затемненню.

4. Місяць і єнот можуть відображатися, тобто світло відбивається.

5. Якщо світло відбивається, то воно може поглинатися живими істотами.

6. А живі істоти можуть бути джерелами світла.

7. Джерелом світла може бути і предмет створений людиною.

8. У світлофорі (предметі створеним людиною) світло проходить через скло, тобто відбувається закон заломлення

9. Яскравий приклад у природі заломлення світла – веселка.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 8
Оцінки та відгуки
  1. Остащенко Ольга Василівна
    Дуже актуальна розробка!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Вандоляк Любов
    Дякую.Дуже цікавий матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Оленич Ольга Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Лейченко Олена Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Свириденко Олена Федорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Ісаєва Лариса Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Бикова Ірина Анатоліївна
    Я хоч і вчитель початкових класів, але матеріал яскраво висвітлений, за аналогією можна зробити відповідно і в початковій школі. Дякую
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Рябуха Валентина Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 5 відгуків
docx
Додано
18 січня 2018
Переглядів
11439
Оцінка розробки
5.0 (8 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку