Використання сучасних освітніх технологій на уроках фізики розвивають інтерес до вивчення предмету. Пропоную вам використовувати у своїй роботі наступні прийоми.
Технології «Кластер», «Фішбоун» та «Кроссенс»
Кластер – прийом графічного моделювання інформації. Карта понять, створена учнем по заданій темі, яка робить наочними процеси мислення автора, при його заглибленні у пізнання і дослідження проблеми. Учень здійснює аналіз явища, розбиваючи ціле на складові характеристики, виявляючи головні якості і вторинні характеристики. Загальні вимоги:
«Фішбоун» – прийом розвитку критичного мислення. «Фішбоун» – метод вивчення, порівняння, дослідження. Автором є японський професор Кауро Ішікава. В процесі навчання прийом дозволяє «розділити» загальну проблемну тему на перелік причин і аргументів. Візуально (графічно) відтворення даного прийому виглядає як риб’ячий скелет, в голові якого записується проблема, верхній ряд кісток – фіксуються причини події, нижній – факти, аргументи, а у хвості розміщується висновок, що є результатом створеного графічного аналізу. Учень демонструє уміння визначати причинно-наслідкові зв’язки, логіку, обґрунтованість висновків. Прийом вимагає умінь аналітично працювати з текстами, формує критичне мислення.
«Кроссенс» – асоціативна головоломка нового покоління. Слово «кроссенс» означає «перетин значень» і придумане за аналогією зі словом «кросворд», яке в перекладі з англійської мови означає «перетин слів».
Цей вид головоломки винайшли зарубіжні педагоги в 2002 році. Ідея належить письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору педагогічних наук, філософу і художнику Володимиру Бусленко. Ідея кроссенса проста, як і все геніальне. Це асоціативний ланцюжок, що складається з дев'яти картинок.
1 2 3 1 2 3
4 5 6 8 9 4
7 8 9 7 6 5
Зображення розташовують так, що кожна картинка має зв'язок із попередньою і наступною, а центральна поєднує за змістом зразу декілька картинок. Завдання того, хто розгадує кроссенс – знайти асоціативний зв'язок між сусідніми (тобто тими, що мають спільний бік) картинками. Зв’язки в головоломці можуть бути і поверхневими, і глибокими.
9 клас. Кластер до уроку «Магнітні явища. Дослід Ерстеда. Магнітне поле»
9 клас. Фішбоун до уроку «Сила Ампера»
9 клас. Кластер до уроку «Магнітні властивості речовини»
9 клас. Фішбоун до уроку «Досліди Фар адея. Електромагнітна індукція»
9 клас. Кросен до теми «Світлові явища»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь:
1. Сонце – джерело світла.
2. Світло поширюється прямолінійно.
3. Якщо світло поширюється прямолінійно, то є місце місячному затемненню.
4. Місяць і єнот можуть відображатися, тобто світло відбивається.
5. Якщо світло відбивається, то воно може поглинатися живими істотами.
6. А живі істоти можуть бути джерелами світла.
7. Джерелом світла може бути і предмет створений людиною.
8. У світлофорі (предметі створеним людиною) світло проходить через скло, тобто відбувається закон заломлення
9. Яскравий приклад у природі заломлення світла – веселка.