Сучасні українські письменники для дітей. Марина Павленко "Миколчина історія". Протистояння милосердя і добра злу і байдужості.

Про матеріал

Конспект уроку "Сучасні українські письменники для дітей. Марина Павленко "Миколчина історія". Протистояння милосердя і добра злу і байдужості."

Перегляд файлу

Урок позакласного читання

(5-6 клас, 1 година)

Тема: Сучасні українські письменники для дітей. Марина Павленко "Миколчина історія". Протистояння милосердя і добра злу і байдужості.

Мета:познайомити учнів із творчістю сучасної української письменниці Марини Павленко, опрацювати та проаналізувати зміст повісті "Миколчині історії", удосконалювати вміння читати уважно і вдумливо, розвивати творче осмислення прочитаного, удосконалювати вміння самостійно опрацьовувати додатковий літературний матеріал;

формувати в учнів уміння будувати зв’язні висловлювання, развивали логічне та асоціативне мислення;

виховувати ввічливість, порядність, милосердне ставлення до людей і тварин, доброту, інтерес до книжки сучасних українських авторів.

Обладнання: добірка книжок Марини Павленко для дітей, виставка ілюстрацій до твору "Миколчина історія", творчі учнівські повідомлення, мультимедійні засоби навчання (ноутбук, проектор, відеоматеріал).

Тип уроку: узагальнення та поглиблення вивченого (за Б.Степанишиним).

Форма уроку: урок-літературна студія (з використанням ігрових, мультимедійних технологій).

Зміст і структура уроку

   Епіграф:

Ласкою завжди досягнеш

 більшого, ніж грубою силою. (Езоп)

 

І. Організаційно-вступна частина.

1. Вступне слово вчителя.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Продовжити речення.

Повість – це …

Я знаю такі повісті: …

Моя улюблена повість

Мій улюблений герой …

Прозові твори вчать мене …

 

ІІІ.Повідомлення теми уроку, з'ясування учнями мети.

Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Діти, скажіть, про що ми будемо сьогодні говорити? Сьогодні ми більш докладно поговоримо про творчість української письменниці Марини Павленко. А ще вам треба подумати над проблемним запитанням: «Що таке почувати себе захищеним?» У кінці уроку обговоримо ваші міркування.

- Ви всі любите читати. Як ви розумієте епіграф до уроку?

 

ІVостановка виконавчих завдань:

1ослідити творчість сучасної української письменниці Марини Павленко.

2’ясувати зміст повісті " Миколчина історія",  визначити головних героїв, пояснити їх вчинки, характер, поведінку, ставлення автора до своїх персонажів.

3. Замислитись про гарні риси характеру, правила поведінки.

Пояснення вчителя .

Кожний учень, який правильно відповідає протягом уроку, отримує бонус, який коштує 2 бала, а в кінці уроку підраховує кількість бонусів і виставляє собі бал за роботу на уроці.

Урок відбуватиметься у формі літературної студії з використанням інтерактивних, ігрових, мультимедійних технологій. Будуть представлені також випереджальні домашні завдання про біографію та творчість письменника.

 

V.Робота над темою уроку.

 

Робота в домашніх групах.

 

Учитель:  Об’єднаємось у групи:

1 група – біографи;

2 група – літературознавці;

3 група – критики;

4 група – фоторепортери.

5 група – юристи.

Інструктаж до уроку.

 Кожна група по черзі презентує свої дослідження, а всі інші учні повинні уважно слухати, записувати основні відомості, нові поняття, цікаві факти і задавати питання виступаючим, доповнювати виступаючих.

 

Засідання студії.

- Група « Юні біографи».

Біографи розповідають і одночасно на мультимедійній дошці демонструються слайди, а учні занотовують основні відомості, складаючи хронологічну таблицю.

Повідомлення учнів (випереджальне завдання).

 

Учень: Марина Павленко народилася 30 березня 1973 року в родині учителів, в селі Старичах Яворівського району Львівської області.  Дитинство минуло на рідній для батьків Черкащині. Закінчила Уманський державний педагогічний інститут (нині — університет) імені Павла Тичини. Кандидат педагогічних наук, доцент.

Викладає сучасну українську літературу на кафедрі української літератури та народознавства Уманського державного педагогічного університету ім. П. Тичини.

 Одружена, має двох донечок. Член НСПУ з 1997 року.

Виступи інших учнів.

Дати відповідь на запитання, отримати бонуси.

Коли і де народилася письменниця?

Коли почала писати для дітей?

Що писала?

Які твори Марини Павленко ви знаєте?

Про що ви хочете запитати письменницю? (над цим питанням учні думають весь урок, а потім треба озвучити запитання).

 

- Група «Юні літературознавці»

Повідомлення учнів (випереджальне завдання)

Весь клас уважно слухає, виконує завдання цієї групи, отримує бонуси.

 

Учень: Марина Павленко є переможцем і лауреатом ряду літературних конкурсів – “Гранослов” (1996р. – поезія, 2002р. – проза), “Привітання життя” (Львів, 1996), “Смолоскип” (2000, 2001, 2002), “Коронація слова” (Київ, 2004), конкурсу Української бібліотеки у Філадельфії (США, 1998), конкурсу на кращу поему, присвячену річниці незалежності України (США, 2000), Світової федерації українських жіночих організацій (СФУЖО) (2005), “Портал”(2005), Всеукраїнського конкурсу сучасної новели імені Валер’яна Підмогильного (2006); нагороджена Міжнародною недержавною україно-німецькою премією імені Олеся Гончара за збірку “Як дожити до ста”, літературною премією “Благовіст” за монографію “Тичининська формула українського патріотизму”.

  У 2006 році стала лауреатом II премії ім. Б. Лепкого за роман “Санта Лучія в кирзових чоботях”.   Захоплюється малюванням – створила ряд книжок-розмальовок (К., 1998), ілюструвала власні книжки “Чар-папороть” і “Півтора бажання”.

 

Учитель: «Миколчині історії» («Грані-Т», 2008) – цікава і світла книга про «сумні» речі. Це розповідь про дружбу хлопчика і пса Найди, яка спочатку допомагає їм віднайти тепло у холодній халабуді на Пустирищі, куди втікають від п’яниці вітчима, а потім і в щоденному світі.

 

Виступи учнів:

Миколка порятував Найду цуценям із багнюки і тепер вони разом долають труднощі: знаходять їжу і одяг, організовують «бізнес», завойовують повагу однокласників, навіть рятуються від урагану. Допомагають їм на шляху Товстуха, яка на насмішки відповідає добром, запрошує до обіду, може, не зовсім уважна, але добра «училка», привітна однокласниця Катя-«зубрилка», безпосередньо щира дівчинка-власниця Терточки і… Диво. Адже «не може Святий Миколай забути про хлопчика – ще й із таким самим, як у нього, святого, іменем!..»

Розгортання пригод – несподіване: з погляду пса (тому «чуємо» все насамперед за запахами), через внутрішній діалог Найди з Миколкою. А для дорослого читача – це ще й діалог із віднайденою у світі дитинства часткою себе. Справді, герої живуть абсолютно звичайним реальним життям, жодного разу не злітавши на Місяць, не помандрувавши в минуле чи майбутнє, не зустрівши жодної фантастичної істоти і навіть не здолавши жодного бандита.

Адже саме виходити за межі власного звичного світу, бути несподівано уважнішим і добрішим до іншого – спонукає ця книга.

 

Бесіда:

 

1.Про що розповідається у повісті?

2.Коли відбуваються події?

3.Які слова нам допомагають зрозуміти, що це сучасний твір?

4.Що є несподіваним для вас, коли ви читали цю повість?

5.Які образи поставали у вашій уяві?

6.Які картинки ви малювали у своїй уяві, коли читали про пригоди Миколки та його друга - пса Найду?

7.Як би ви продовжили цей твір?

 

Характеристика образів твору ( самостійна робота учнів).

Творчо-асоціативна робота:

скласти коротку характеристику образів повісті, використовуючи епітети.

(Миколка-кмітливий, чемний, розсудливий, люблячий, сильний, розумний.

Найда–, віддана, добра, розуміюча).

 

Виразне читання уривків повісті, які найбільше сподобалися учням.

Дайти відповіді на питання:

1.Яке ваше ставлення до поведінки хлопчика?

2.Чим ви були  вражені?

3.Що значить для кожного з вас поняття «сімейний затишок», «безпритульність»?

 

- Група «Ми –літературні критики».

Дослідницька група пропонує критичний матеріал (випереджальне завдання)

Учень:"Повість "Миколчині історії" показує, що Марина Павленко добре обізнана з дитячою психологією з практики, що й не дивно, адже вона працювала з дітьми.

На жаль, ніякі по-справжньому веселі чи захоплюючі пригоди у цій книжечці нас не очікують. Життя та думки Миколки, попри всю їх драматичність, описані авторкою побіжно викликають сильних емоцій. Так само відразу зрозуміло, кого слід зараховувати до «гарних людей», а кого засуджувати. Немає тут складних морально-етичних колізій, котрі б потребували напруженої роботи душі.

Тому, хоча повість рекомендована дітям середнього та старшого шкільного віку, прочитай її радимо всім. Адже цікаво дізнатися, як ведеться маленьким «вуличним» дітям. Ми повинні вміти співчувати чужому горю та допомагати тим, хто потребує нашого піклування".

 

- Група " Юристи".

За чинною Конституцією України, згідно статті 18про батьківську відповідальність: обоє батьків несуть  відповідальність за виховання дитини. Держава повинна надавати батькам належну допомогу у вихованні дітей.

Стаття 19: Насильство та недбале поводження (з боку сім’ї чи опікунів)

Держава має обов’язок захищати дітей від усіх форм насильства. Сюди

входять соціальні програми та інші форми боротьби проти жорстокого

поводження з дитиною.

Стаття 20: Догляд за дитиною у разі відсутності батьків

Законодавство повинно гарантувати право дитини на догляд в разі

відсутності батьків, причому держава, забезпечуючи таке право, зобов’язана

належним чином враховувати етнічне походження, релігію і культурну

належність і рідну мову дитини.

 

Вправа "Мікрофон".

Як ви розумієте вислів:

"Ласкою завжди досягнеш більшого, ніж грубою силою" (Езоп).

- Група «Юні фоторепортери».

 

 Група учнів демонструє творчі проекти: малюнки, фотогалерею ( випереджальне завдання).

Завдання для всього класу: розглянути фотографії, дати їм заголовки.

 

Учитель:"У нас в руках книжка Марини Павленко "Миколчини історії" видавництва «Грані-Т». Чи звернули ви увагу на цікаві ілюстрації? - Як вони допомагають читачам зрозуміти зміст казки, настрої героїв, характери їх поведінки, їхні думки? А хто ж автор цих малюнків?

Книжку оживляють реалістичні акварелі Дарини Марцін. Її герої впізнавані, симпатичні, а самі ілюстрації сповнені деталей і символічних натяків. Скажімо, кожен розворот позначений парою дитячих і собачих «слідів», ніби Миколка з Найдою тільки-що пройшли поряд…"

 

Метод «Утрачена послідовність».

Учитель пропонує відновити послідовність розкиданих ілюстрацій до казки. Кожна група отримує один малюнок, пригадує, до якої частини твору він відноситься, потім усі групи об’єднуються, спілкуються, визначають послідовність ілюстрацій, аргументують свої висновки.

 

Робота в парах.

- Діти, уявіть себе художниками цієї книжки, проілюструйте епізод, який вам найбільше сподобався.

 

ІV. Рефлексія

 

У чому повчальний зміст твору?

Чому Миколка став безпритульним?

Що на уроці було головним? Цікавим? Чого ви навчилися?

У чому актуальність повісті?

Як ви розумієте такі слова:

Добре діло роби сміло.

Не одежа прикрашає, а добрі діла.

Шануйся сам, шануватимуть тебе люди.

Хто не чинить лихого, тому нічого не страшно.

 

Вправа «Мікрофон».

Милосердя – це

 

Скласти синквейн (сенкан) до слова доброта (індивідуальне завдання).

 1.Доброта.

 2. Потрібна, важлива, відсутня.

 3. Є, існує, немає,чекають.

 4. Важлива риса характеру.

 5.Душа, погляд, стосунки, суспільство, батьки.

 

ІІV. Оцінювання, самооцінювання знань учнів.

 Учні підсумовують зароблені бонуси, виставляють собі бали за роботу на уроці.

 

ІІІV. Домашнє завдання.

Виконати одне із завдань:

1. Написати твір "Мої роздуми після прочитання повісті Марини Павленко "Миколчині історії".

2. Скласти оповідання про добро і зло.

3.Скласти тестові завдання до твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комунальна установа

Сумська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 26

м. Суми, Сумської області

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку позакласного читання

з української літератури

( 5-6 клас)

"Сучасні українські письменники для дітей.

Марина Павленко "Миколчині історії".

Протистояння милосердя і добра злу і байдужості"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала учитель

   української літератури

Панченко Т.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Суми-2012

 

docx
Додано
4 січня 2019
Переглядів
2164
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку