Урок української літератури для учнів 5 класу. Тема: Порівняльна характеристика Лиса Микити (казка «Фарбований Лис» І. Я. Франка) та шакала Чандарави (індійська казка “Фарбований шакал”). Урок розроблено з метою встановити спільні та відмінні елементи в казках «Фарбований шакал» і «Фарбований лис», формувати вміння порівнювати літературних героїв, виявляючи спільне та відмінне, розвивати вміння учнів працювати в групах, виховувати повагу до усної народної творчості, підтримувати інтерес до казок; формувати інтерес до духовних надбань людства.
Урок української літератури для учнів 5 класу.
Тема: Порівняльна характеристика Лиса Микити (казка «Фарбований Лис» І. Я. Франка) та шакала Чандарави (індійська казка “Фарбований шакал”)
Мета: встановити спільні та відмінні елементи в казках «Фарбований шакал» і «Фарбований лис», формувати вміння порівнювати літературних героїв, виявляючи спільне та відмінне, розвивати вміння учнів працювати в групах, виховувати повагу до усної народної творчості, підтримувати інтерес до казок; формувати інтерес до духовних надбань людства.
Обладнання: портрет І.Франка, тексти казок «Фарбований шакал», «Фарбований лис», малюнки учнів.
Хід і структура уроку
Привітання
А казка, діти, справжнє диво,
Там подвиги й пригоди є.
Вона кінчається щасливо,
Там місце кожному своє.
І мудрість в ній перемагає,
І щедрість, і любов свята.
Хай кожен з вас запам’ятає,
Що править світом — доброта.
Сьогодні, діти, ми з вами помандруємо у чарівний світ казок. Адже і дорослі, й діти люблять їх. Спочатку ви слухали казки, які вам читали дорослі, потім читали їх самі. Вони здатні розважити, звеселити, перенести у світ магії. Але казка може не тільки розважити, а й навчити та порадити.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
2) Робота в групах
І –Демонстрація раніше виготовлених лепбуків з теми «Казки»
ІІ –Розповідь про Індію та Панчатантру.
3) Переказ казки «Фарбований Лис»
Чому навчає казка?
Що засуджується в казці?
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Дослідницька робота.
І група:
Довести, що «Фарбований лис» – казка.
Казка «Фарбований лис» відноситься до групи казок…
ІІ група:
Знайти ознаки індійського колориту в казці «Фарбований шакал»
2. Порівняння творів
А що ви знаєте про І. Франка як казкаря?
2.1. Робота з текстом казок «Фарбований Лис» та «Фарбований шакал»
2.2. Бесіда
До якого жанру належить ці казки?
Що спільне та відмінне ви помітили в них?
2.3. Складання порівняльної таблиці
|
«Фарбований лис» |
«Фарбований шакал» |
Жанр |
Літературна казка |
Народна казка |
Головний герой |
Лис Микита |
Шакал Чандарава |
Інші герої |
Лиси, ведмеді, вовки, собаки |
Шакали, леви, тигри, пантери, вовки, собаки |
Святі, боги |
Святий Миколай |
Шива, Брахман |
2.4. Заповнення діаграм Венна «Спільне та відмінне в образах лиса Микити та шакала Чандарави»
2.4. Метод «Прес»
Я вважаю, що образи шакала і лиса… (схожі, несхожі), тому що…
V. Підбиття підсумків уроку
Домашнє завдання
Намалювати сюжетні малюнки до казки, скласти сенкан.