Сучасний погляд на засади реалізації реформи НУШ в умовах воєнного стану: актуальні soft-skills та мультинаціональний вплив

Про матеріал
Презентація-виклад думок щодо втілення у післявоєнній освіті реформи НУШ для виступу.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ХАРКІВСЬКИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ СПОРТУДоповідь на засідання навчально-методичної радивід 28.08.2023 Наталія МОШЕНСЬКА,заступник директора з виховної роботи. Сучасний погляд на засади реалізації реформи НУШ в умовах воєнного стану: актуальні soft-skills тамультинаціональний вплив.

Номер слайду 2

Джон Дьюї (1859-1952) – американський філософ, психолог, реформатор освіти. Значна постать у філософії прагматизму, засновником функціональної психології, пропагандист освітнього прогресивізму.

Номер слайду 3

Що ми маємо вже сьогодні і що нас очікує у післявоєнний період?► тотальна діджиталізація, кілька років поспіль віддаленої роботи – навчання «онлайн» і ми вже «забули» як вчити і як навчатися очно, старі схеми НЕ працюють;► «європейський досвід» здобувачів освіти, їх неодмінне порівняння систем вітчизняної освіти і країни тимчасового перебування (нажаль, не завжди на користь першої);► «регіональний досвід» здобувачів освіти, зрозуміле і логічне, з їх боку, порівняння умов і особливостей організації освітнього процесу у «рідній» школі і у закладі освіти в іншому регіоні тимчасового перебування на терені України (нажаль, також не завжди на користь першої); ► фундаментальна переоцінка системи цінностей учнівства (у т.ч. у розрізі освіти): я не хочу і не буду вчити те, що не має життєвої цінності сьогодні, життя так легко втратити, тому витрачаю час, зусилля та ресурси тільки на дійсно необхідне;► переоцінка учнями особистості педагога: а що ти робив (-ла) / зробив (-ла) під час війни, як змінилися (та чи змінилися взагалі?!) твої погляди на життя, роботу, людей тощо, чи маєш ти моральне право чомусь мене вчити;► я втратив у війні близьку людину, або, навіть, себе, то до чого мені тепер все це … навчання.

Номер слайду 4

Що ми маємо вже сьогодні і що нас очікує у післявоєнний період?

Номер слайду 5

Що ми маємо вже сьогодні і що нас очікує у післявоєнний період?

Номер слайду 6

Що ми маємо вже сьогодні і що нас очікує у післявоєнний період?

Номер слайду 7

Наша мета вже СЬОГОДНІ:пропедевтична трансформація особистості педагога, його професійного інструментарію (методик, засобів, підходів), бачення кінцевої мети, результату навчання (ми не готуємо до успішної здачіЗНО / НМТ / іспиту / вступу до ЗВО тощо, ми готуємо учнів до успішної подальшої соціальної реалізації для перспективного майбутнього). ЗАКОН УКРАЇНИ «Про освіту»: Освіта є основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства, об’єднаного спільними цінностями і культурою, та держави. Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству, збагачення на цій основі інтелектуального, економічного, творчого, культурного потенціалу Українського народу, підвищення освітнього рівня громадян задля забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору.

Номер слайду 8

Організація Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО) спільно з Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) та у співпраці з багатьма іншими міжнародними і національними організаціями запропонували концептуальну модель для розробки освітніх програм. Модель має чотири виміри навчання:■ learning to know – учитися ЗНАТИ (пізнавати, вчитися);■ learning to do – учитися РОБИТИ, застосовувати знання (діяти);■ learning to be – учитися БУТИ (жити у злагоді з собою);■ learning to live together – учитися ЖИТИ РАЗОМ (жити у мирі та злагоді з іншими). СУЧАСНА ОСВІТА БАЗУЄТЬСЯ НА ЧОТИРЬОХ ОСНОВАХ, УТВОРЮЮЧИ ВІДПОВІДНУ КОМПЕТЕНТНІСТЬ

Номер слайду 9

◙ «Учитися знати» (когнітивний вимір): передбачає розвиток таких здібностей, як концентрація, вирішення проблем, критичне мислення, цікавість, творчість для того, щоб краще зрозуміти світ та інших людей, цифрова грамотність (знання інформаційно-комунікаційних ідей і технологій), а, отже, потрібен для того, щоб розвивати нові навички та набувати нових знань, зокрема уміння вчитися протягом життя.◙ «Учитися діяти» (інструментальний вимір): передбачає необхідність застосування на практиці того, чого навчилися, а також у пристосування до ринку праці, забезпечує навчання того, як застосовувати набуті теоретичні знання на практиці у повсякденних контекстах.◙ «Учитися бути» (індивідуальний вимір): розглядає навчання як самореалізацію, підвищення особистісного потенціалу, самоповаги та ефективності, включає когнітивні, внутрішньоособистісні і міжособистісні психосоціальні навички. Навички, набуті у рамках цього виміру, також важливі для життєвої стійкості, самозахисту та запобігання насильству.◙ «Учитися жити разом» (соціальний вимір): етичний вимір, який є підґрунтям для громадянської освіти, заснованої на цінностях демократії, справедливості, повазі до відмінностей, прав людини і соціальних норм. Передбачає формування бажання і вміння жити у мирі та злагоді. Зазначені чотири виміри навчання не треба розглядати як окремі та взаємовиключні. Вони взаємопов’язані, зміцнюють один одного, поєднуючись у цілісній особистості учня / учениці. Таким чином, чотиривимірна модель пропонує рамки для визначення ключових психосоціальних компетентностей (життєвих навичок для освіти XXI століття).

Номер слайду 10

М’які навички (англ. soft skills) – комплекс неспеціалізованих, надпрофесійних навичок, які відповідають за успішну участь у робочому процесі, високу продуктивність і, на відміну від спеціалізованих навичок, не повʼязані з конкретною сферою. Ці навички пов’язані з особистими якостями конкретної людини. Вони необхідні для успішного функціонування в соціумі взагалі та універсальні для всіх професій. На думку сучасних педагогів, саме набуття життєво важливих компетентностей орієнтує людину у сучасному суспільстві, в інформаційному просторі, у швидкоплинному розвиткові ринку праці, у процесі подальшого здобуття освіти.

Номер слайду 11

Жорсткі навички (англ. hard skills) – це професійні уміння, навички та знання, які необхідні для виконання професійних задач:● їх можна виміряти, об’єктивно оцінити;● вони пов’язані зі знанням фундаментальних та спеціальних дисциплін, здобуттям практичної підготовки тощо. Навчаємо НЕзаконам / формулам/ функціям,А розумінню їх застосування у реальному житті, ТУТ і ЗАРАЗ, тільки ЖИТТЄВІ приклади, а не віддалена перспектива!

Номер слайду 12

Комунікативні навички:● вміння слухати, переконувати,● будувати та підтримувати відносини у колективі,● ведення переговорів, вміння переконувати, аргументувати свою думку, сприймати критику,● проведення презентацій,● самопрезентація,● публічний виступ, правила публічного поводження,● командна робота,● спрямованість на результат,● людиноорієнтованість. Управління собою:● управління емоціями,● управління стресом,● управління власним розвитком,● планування і цілепокладання,● тайм-менеджмент,● енергія / ентузіазм / ініціативність / наполегливість, рефлексія,● використання зворотного звʼязку.

Номер слайду 13

Навички мислення:● системне мислення,● креативне мислення,● структурне мислення,● логічне мислення,● пошук і аналіз інформації,● вироблення і прийняття рішень,● проєктне мислення,● тактичне і стратегічне мислення (для керівників). Управлінські навички:● управління виконанням, планування,● постановка завдань іншим членам групи / колектива,● мотивування,● контроль реалізації завдань,● наставництво – менторинг, коучинг,● ситуаційне керівництво і лідерство,● ведення нарад, подача зворотного звʼязку, управлінняпроєктами, управління змінами, делегування.

Номер слайду 14

Дослідження Світового банку «Навички для сучасної України» показали, що в Україні існує значний попит на розвинуті когнітивні уміння, самоорганізацію, стійкість, командну роботу та бажання вчитися. Згідно дослідження, проведеного Центром «Розвиток КСВ» найбільший попит серед українських роботодавців мають такі навички: вміння працювати у команді, комунікабельність, аналітичне мислення, здатність швидко навчатися, гнучкість, відповідальність, ініціативність, грамотна письмова та усна мова, емоційний інтелект. Актуальні soft-skills. У перспективі найближчого десятиліття найбільший попит матимуть критичне мислення та проєктний підхід до вирішення завдань.

Номер слайду 15

1. Уміння ефективно навчатися:● колишня парадигма освітньої системи застаріла остаточно;● сьогодні отримати інформацію можна будь-якої миті;● учитель, педагог, який каже, що він повинен давати знання учню – це «вчорашній день»;● сучасний педагог навчає моделей, способів або шляхівотримання знань («дає ключі від дверей, за якими зберігається граніт науки»);● перетворюйте вже учня з обʼєкта освіти на активного учасника;● самонавчанню можна і потрібно вчитися, як і будь-якій іншій справі. То що ж потрібно розвивати у наших учнів сьогодні?2. Емоційний інтелект:● вже зараз багато працедавців вимагають від співробітників не високого коефіцієнта інтелекту, а наявності емоційного інтелекту;● 4 складові: сприйняття (здатність людини розпізнавати власні емоції), розуміння (вміння визначати причини появи тієї чи іншої емоції у себе та інших), управління (вміння приборкувати емоції,пробуджувати і спрямовувати свої та чужі почуття на досягнення цілей), використання (пробудження креативності, щоб стимулювати мислення і налаштуватися на роботу).

Номер слайду 16

3. Креативність:● Довгий час існував міф, що люди народжуються або креативними, або ні.● Але що таке креативність? Це здатність придумувати, генерувати ідеї, варіативність мислення, свобода. Цьому можна і необхідно навчатися!● Ще один термін – «латеральне мислення» – вміння нестандартно підходити до завдань.● Це навичка, яка формується, коли для розвʼязання задачіпотрібно «вийти за рамки». І її, як і будь-яку іншу, можна та потрібно розвивати.4. Внутрішня мотивація:● Вміння пробуджувати у собі інтерес та підтримувати його – справді корисна навичка!5. Критичне мислення і вміння опрацьовувати інформацію.

Номер слайду 17

6. Довіра та відкритість:● Навичка доброзичливого ставлення, відкритості та довіри точно є однією з ключових у майбутньому.● Йдеться про відкритість новому знанню, новому досвіду і людям – без цього неможливі інновації та креативна робота, яка має таке важливе значення у сучасному світі.● Навчитися цього можна, тільки якщо постійно «входити у нові соціуми» - наприклад, змінюючи гурток за інтересами або переміщаючись між різними навчальними групами.

Номер слайду 18

♥ креативність,♥ вміння критично мислити (так, самому, щоб бути спроможним навчати цього інших),♥ творчо розв’язувати проблеми (не боятися проблем, а вбачати у них стимул для подальшого власного розвитку),♥ швидко пристосовуватися до нових технологій та легко адаптуватися до правил мінливого сьогодення (навіть коли «не хочу», навіть коли «це так складно», навіть коли «я 20/30/40 років так працював (-ла) і ще стільки працюватиму»),♥ розвивати вміння самостійно здобувати знання і їх застосовувати на практиці (і свої, і учнів),♥ учитель – режисер, а учень самостійно відкриває знання через зміст, активні / інтерактивні форми роботи тощо,♥ використання продуктивних завдань – застосування знань у нових умовах,♥ перенесення знань у життєві ситуації. Що потрібно вчителю?

Номер слайду 19

♥ памʼятаймо: спочатку підтримуємо, а потім навчаємо;♥ багато, дуже багато спілкуємося з учнями: приватно, публічно, колективно, поособно, цікавимося про їх досвід навчання в іншому закладі: що сподобалося, а що ні, що краще, ніж у нас, а що гірше, що необхідно зробити, щоб було краще у нас;♥ багато, дуже багато спілкуємося з колегами: зі своїми, хто отримав досвід роботи за межами регіону чи країни, з іншими, з ким можна встановити контакт, не тримаємо марку «я маю категорію / звання / «сто років» стажу, чому мене ще можуть навчити?!»;♥ не цураємося вивчати закордонний досвід фахово (конференції, семінари, тренінги, вебінари тощо): ніхто не стверджує, що у них краще, а ось познайомитися з досвідом і, можливо, щось почерпнути для себе – дуже корисно;♥ класика: один раз піти / поїхати і подивитися, спробувати, то краще, аніж десять разів послухати, знаходимо можливості для професійної мобільності – то справді корисно;♥ відповідність освітніх вимог віковим особливостям здобувачів освіти, визнання права на навчання через діяльність, зокрема гру;♥ організація пізнавального процесу, який приноситиме радість учню, обмеження обсягу домашніх завдань, збільшення часу на рухову активність і творчу діяльність;♥ широке використання в освітньому процесі дослідницької та проєктної роботи;♥ і головне, але, звісно, не останнє: знаходимо у собі сили дійсно змінюватися, а не імітувати зміни чи тихенько плисти за течією, як раніше вже точно не буде – усвідомлюємо це і приймаємо, для того, щоб далі крокувати впевнено і щасливо ). У ДІЇ:

Номер слайду 20

☺ Будь ласка, будьмо розсудливими у інфомедійному та поводимося гідно і фахово у публічному просторі!☺ Уважаємо на дату і джерело публікації, перепост якої робимо!☺ Перед опублікуванням інформації ЩЕ РАЗ впевнюємося у її адекватності, логічності, достовірності!☺ Памʼятаймо: ВСІ учасники освітнього процесу (учні, колеги, батьки) слідкують за нашими дописами у публічному просторі – тож давайте будемо цікавим взірцем, а не приводом для глузування!☺ Створюємо і оприлюднюємо пристойний контент: зовнішній вигляд, мова, трансляція суспільної думки тощо.☺ ВОНИ НЕ РОБЛЯТЬ ЩОСЬ ПОГАНО ЧИ ДОБРЕ! СПОЧАТКУ ВОНИ РОБЛЯТЬ ТАК, ЯК РОБИМО ЦЕ МИ!ВІД МЕНЕ, ЯК УЧИТЕЛЬКИ ІНФОРМАТИКИ )

Номер слайду 21

Трансформація педагога має бути забезпечена академічною свободою, включно зі свободою викладання, свободою від втручання в педагогічну, науково-педагогічну та наукову діяльність, вільним вибором форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі, розробленням та впровадженням авторських навчальних програм, проєктів, освітніх методик і технологій, методів і засобів, та, насамперед, методик компетентнісного навчання.

Номер слайду 22

pptx
Пов’язані теми
Педагогіка, Презентації
Додано
17 квітня
Переглядів
363
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку