ЦЕ НЕ ОЗНАЧАЄ, ЩО У НАС НЕ БУЛО ЗРАЗКОВИХ УРОКІВ!!! Чи було у Вас відчуття задоволення собою, своєю роботою, коли виходиш із навчального кабінету і думаєш: «Хотілося б, аби все щойно прожите з класом, побачили й інші – колеги, батьки, адміністрація». Саме це вбачаю великою мотивацією до проведення відкритого уроку.
Відкритий урок (заняття) – ОДНА ЗІ СКЛАДОВИХ МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ педагогічних і науково-педагогічних працівників. ВІДКРИТИЙ УРОК = АТЕСТАЦІЯВідкритий урок (заняття) – форма управлінського контролю, метою якого є виявлення рівня професійної компетенції та педагогічної майстерності, наукової кваліфікації науково-педагогічного/педагогічного працівника для подальшого їх удосконалення та підвищення рівня навчальних досягнень здобувачів освіти.
☺ НОВИЗНА(змісту навчального матеріалу, методики його вивчення, структури уроку)☺ ЦІКАВІСТЬ(ідеально, коли цікаво і для учнів, і для запрошених – обираємо суспільно значущу, актуальну тематику) ☺ СЦЕНАРІЙ – ТО НЕ 100% СТРАХОВКА(розписати відкритий урок «від А до Я» неможливо: неочікувані запитання, збій роботи ТЗН, недотримання регламенту – неможливо передбачити всього, але спокій і ґрунтовна методична підготовка – це наше ВСЕ!)ВІДКРИТИЙ УРОК –ПЕРФОРМАТОВУЄМО!
1. Презентуйте СВІЙ досвід. Секрет простий – особистість педагога є центральним формуючим компонентом уроку. Невластиві йому елементи не допомагають, а навіть можуть заважати реалізуватися. Не все, що чудово вдається для колеги і діє у нього/неї на уроці «спрацює» на твоєму. Тільки ти знаєш, що і як у тебе виходить найкраще. Звісно, заперечувати чужий досвід, живий або друкований, нерозумно. Мудро комбінуй та адаптуй під себе, якщо впевнений і бачиш результативність.2. Не перевантажуйте урок. Велика спокуса у 45 хвилин вкласти весь багаж свого педагогічного досвіду. Що маємо: шалена швидкість заходу й запаморочення в учнів від шалених педагогічних викрутасів. Що забагато – то не є здоровим!Музичні паузи, фізкультхвилинки, кількість відеороликів як на премії Оскар, наочність від якої рябить в очах, цілком нові та неочікувані форми активності для учнів (спів чи танок маленьких лебедів) …Ти – класний вже тому, що пішов у цю професій і залишаєшся у ній. Не потрібно демонструвати всі свої козирі відразу. Залиш простір для фантазій і … тримай інтригу! Тобі ще звання Заслуженого отримувати )))
3. Урок має вчити думати, або розділяйте відповідальність. Сьогодення бурхливе і стрімко змінюється. Сучасний урок, а відкритий тим більше, розглядають не тільки як діяльність педагога, а й діяльність учня. При іншому підході – він просто нерезультативний. При підготовці до відкритого уроку використовуй найсучаснішу інформацію: літературу, у т.ч. й методичну, електронні ресурси, а ще крутіше – практичні надбання, як то результати відвідин методичних виставок, презентацій, майстер-класів тощо. Усе це допоможе зробити заняття цікавим і пізнавальним, дозволить учням бути в курсі сучасних досягнень.І памʼятаймо про універсальну 100% працюючу пораду – простимулюй учнів замислитися (чому? яким чином? для чого? …). Учитель, який вчить дитину думати, ніколи не отримає негативних відгуків).4. Досягайте інтелектуального інсайду.Інтрига уроку специфічна – кульмінацією стає момент учнівського осяяння (інтелектуальний інсайд). Несподіваний підхід до розкриття матеріалу викликає подив, радість пізнання, очікування відкриття невідомого. Найбільш ефективним методом досягнення інсайда є здивування. Памʼятаймо Наполеона: «Здивувати – значить перемогти». Створити емоційні ситуації на уроці тобі допоможе яскрава, образна мова, готовність позитивно мислити, яка передається учням, почуття гумору і у т.ч. сміливість посміхнутися подекуди і з себе – це бінго!Досягнути інсайду можливо також змінюючи логіку викладу нового матеріалу, розриваючи причинно-наслідкові звʼязки, подаючи інформацію як дивну і алогічну.
5. НІ – «репетиціям»!Зрештою: ти ж педагог, а не прима-балерина ) Не готуй відкритий урок як відпрацьовану виставу. Якщо ти не розумієш чому, то немає сенсу й пояснювати. Так! Можна попередити дітей, що очікуються гості на уроці (без зайвих подробиць і залякування директором, завучем, завгоспом …) і тому бажано не запізнюватися. Так! Якщо плануються нові практичні форми, методи роботи, то їх заздалегідь починаємо апробовувати, АЛЕ: інші вправи, інші завдання і приклади, не такі як на відкритому уроці. Здивуй своїх учнів новизною і оригінальністю – отримаєш більш ефективний фідбек. Корисною може стати відеозйомка свого відкритого уроку: потім спокійно переглянеш сам чи з колегами, пропрацюєш слабкі і сильні місця і наступний відкритий – буде як пісня )!!! Звісно, мова не йде про уроки, формат яких передбачає попередню підготовку учнями повідомлень, доповідей, творчих робіт тощо.6. Не помиляється той, хто нічого не робить. Неідеальні уроки трапляються у всіх з нас! Без виключення! Незалежно від віку, статі, досвіду роботи, наявності звань, орденів, медалей, нагород тощо. І то є нормою – ми живі люди. Це не трагедія!Не треба боятися, бо страх помилки перекручує простір уроку більше, ніж сама помилка. Прояви креативність – розіграй свій ляп на користь уроку )
7. Урок закінчений ... Що винесуть учні з уроку, то велика загадка. Секрет у післядії. Справжній урок ніколи не закінчується із дзвінком, а лише починає свої процеси всередині свідомості кожного його учасника. Які гарні слова )Чим має закінчуватися урок перервою )Тільки не робимо цих речей:► в останню хвилину висловлю все і трішечки більше, що не встиг за урок. Результативність впевнено близиться до нуля;► розповім учням, що вони повинні були зрозуміти та винести з уроку. А якщо не зрозуміли / не винесли? Або зрозуміли, но не те? Цілі – на початку;► під час педагогічного аналізу, обговорення розпочну акт самобичування: я стільки хотів, але не … , а ще мало бути, але не встиг … , а хрестики краще було б намалювати червоним …Ну дійсно, якщо ти себе сам не хочеш похвалити за гарну роботу, то чого потім с тиском лежати і ображатися на колег, які не похвалили, а ще й натовкли своїх зауважень. Жартую, звісно, але ж якщо ти відверто не налажав, то хоча б сам собі подякуй і похвали за нервову, але ж таки улюблену роботу.8. Кому потрібен відкритий урок?Для всіх починаючих учителів відвідування відкритих уроків досвідчених колег є насправді корисним. Очевидна користь і для тих, хто проводить: у процесі підготовки навіть аксакали педагогіки ще раз критично розглядають свою систему роботи, аналізують методи, прийоми, засоби навчання й виховання, що застосовують. Конкретні практичні поради запрошених колег допомагають навіть найбільш досвідченим педагогам пропрацювати нюанси, яких вони не бачать на своїх уроках.
9. «А судді хто?»Присутність адміністрації закладу освіти – обовʼязкова. 1. Керівник закладу освіти здійснює безпосереднє управління закладом і несе відповідальність за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність закладу освіти.3. Керівник закладу освіти в межах наданих йому повноважень:…■ забезпечує організацію освітнього процесу та здійснення контролю за виконанням освітніх програм;■ забезпечує функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти…ЗАКОН УКРАЇНИ «Про освіту»Розділ IIIЗАКЛАДИ ОСВІТИСтаття 26. Керівник закладу освіти
Стаття 54. Права та обовʼязки педагогічних, науково-педагогічних і наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу1. Педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники мають право на:…■ академічну свободу, включаючи свободу викладання, свободу від втручання в педагогічну, науково-педагогічну та наукову діяльність, вільний вибір форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі;■ педагогічну ініціативу;■ розроблення та впровадження авторських навчальних програм, проєктів, освітніх методик і технологій, методів і засобів, насамперед методик компетентнісного навчання;■ відзначення успіхів у своїй професійній діяльності;■ справедливе та обʼєктивне оцінювання своєї професійної діяльності;■ захист професійної честі та гідності…ЗАКОН УКРАЇНИ «Про освіту»Розділ VIУЧАСНИКИ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
ЗАКОН УКРАЇНИ «Про освіту»Розділ VЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИСтаття 42. Академічна доброчесність5. За порушення академічної доброчесності педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники закладів освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:…■ відмова в присвоєнні або позбавлення присвоєного педагогічного звання, кваліфікаційної категорії…
Педагогічні працівники, які мають високий рівень науково-методичної підготовки та застосовують в освітньому процесі інноваційні методи навчання, можуть запрошувати на свій урок інших педагогічних працівників, батьків, адміністрацію закладу освіти, громадськість тощо. Проте законодавством не передбачено обов’язкове проведення вчителем відкритих уроків. Такі заходи можна організовувати лише за наявності ЗГОДИ педагогічного працівника. Водночас: для контролю за станом організації навчального процесу, виконанням вчителем професійних обов’язків та моніторингу якості освітніх послуг, які надає заклад освіти (зокрема під час атестації педагогічних працівників), керівник закладу освіти, його заступники, а також представники органів управління освітою мають право бути присутніми під час проведення уроків та інших освітніх заходів.
У сучасному, прогресивному закладі освіти ми НЕ ПРОВОДИМО показових занять, натомість відчиняємо двері свого кабінету для колег-педагогів, батьків тощо!ВІДКРИТИЙ УРОК: МАЙСТЕР-КЛАС ЧИ ВИСТАВА?Відкритий урок – це відкритий доступ для батьків, інших учителів. У значенні відкритий для доступу громадськості. А ми з вами все одно щодня готові до уроку – незалежно від того, чи хтось сторонній присутній, чи ні! ☺
☺ Завжди тільки з подякою виходимо з будь-якого відкритого уроку, адже це досвід для всіх.☺ Як корабель назвеш …ВІДКРИТИЙ УРОК = МАЙСТЕР-КЛАС= майстерка= презентація педагогічної майстерності= клуб зацікавлених (фізикою, хімією …)= умільня )= зустріч …☺ Проведення відкритого уроку вимагає від педагога значного психологічного навантаження. Тому, без обговорення: ПЕДАГОГІЧНИЙ ТАКТ присутніх. Не втручаємося у процесі уроку в його хід, не перешіптуємося, не входимо / виходимо з кабінету, не коментуємо і не робимо зауваження вголос тощо.☺ Відкритий урок, як унікальна форма демонстрації вчительської практики, - це одна із форм PR- технології. Тож презентуй себе! Самореклама ☺☺ Відкритий урок – велике надбання методичної роботи у закладі освіти, а не інструмент створення стресу!