Стаття 42 Закон України «Про освіту» визначає академічну доброчесність як сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.
Прояви академічної недоброчесності стали найбільш очевидними в умовах дистанційного навчання та у зв’язку із певною ізоляцією людей під час пандемії, а потім війни в Україні. Вони є багатогранними та набувають різноманітних проявів як у сфері наукової, освітньої діяльності, так і у сфері спортивних досягнень. Отже, про нечесність дій наразі почали активно говорити не лише в Україні, але й у всьому світі. Щодо проблеми академічної доброчесності – важливим є соціальний вимір питання, розуміння власної відповідальності / безвідповідальності за порушення її канонів
Імплементація норм академічної доброчесності передбачає її поширення серед всіх членів академічної спільноти, не допускаючи ніяких форм обману, брехні, шахрайства, крадіжки тощо. Будь-які форми нечесної поведінки, які впливатимуть на якість отриманих академічних і спортивних результатів (у закладах спеціалізованої освіти спортивного профілю), повинні виключатися із загальної стратегії діяльності закладу та бути обовʼязковою частиною глобальної політики його функціонування.
Коли Ви, раптом, захотіли пропустити навчальні заняття без поважної причини і хочете, щоб цей пропуск не був проблемою … То досить часто просите своїх батьків повідомити педагогам, чи написати записку, в якій зазначається, що ви були відсутні через «поважну» причину: стан здоровʼя, сімейні обставини тощо, хоча це і не відповідає дійсності. То Ви повинні розуміти, що це також прямий прояв академічної НЕдоброчесності, як з Вашого боку, так і з боку Ваших батьків!
Становлення професійного спортсмена у закладі спеціалізованої освіти спортивного профілю передбачає:■ виховання чесності із самим собою, у соціальних комунікаціях, зокрема в інституціях освіти, спорту;■ формування доброчесності у процесі навчання на усіх етапах розвитку здобувача освіти та становлення його як професійного спортсмена;■ авангард втілення етичних ідеалів, моральних стандартів і належних стандартів доброчесності в українському та світовому освітньому та спортивному просторі;■ обізнаність щодо цивільно-правової, дисциплінарної, адміністративної та кримінальної відповідальності за порушення чинного регіонального та міжнародного законодавства у сфері фізичної культури і спорту;
■ суворе дотримання правил спортивних змагань з видів спорту, визнаних в Україні: стосовно якісного складу учасників, відповідності спортивних споруд, спеціального обладнання та інвентарю, умов та порядку визначення результатів та переможців тощо;■ стандартизація спорту вищих досягнень;■ виховання доброчесності у напряму спортивного суддівства;■ формування розуміння необхідності дотримання законодавчих регламентів щодо порядку надання та встановлення спортивних відзнак, державних нагород відповідного рівня спортивної і суддівської кваліфікації;
■ визначення та визнання правових та організаційних засад провадження антидопінгової діяльності в Україні, обовʼязків відповідних закладів, установ та організацій щодо запобігання застосуванню та поширенню допінгу у спорті (формування розуміння допінгу у спорті, випадків порушення антидопінгових правил як порушення норм академічної доброчесності);■ виховання розуміння дотримання доброчесності у питанні формування контингенту Паралімпійських і Дефлімпійських (Сурдлімпійські) ігор.