Сучасний урок фізичної культури у ЗЗСО в умовах
компетентнісної освіти
Підготував - Мотишен В.А
(вчитель фізичної культури та Захисту України)
Сучасний урок фізичної культури у ЗЗСО в умовах
компетентнісної освіти
План
1. Характерні риси уроку фізичної культури у ЗЗСО: власний погляд.
2. Вимоги до уроку фізичної культури із урахуванням диференційованого
підходу до навчання (заняття з дітьми з різним рівнем фізичного стану).
3. Різновиди шкільних уроків фізичної культури.
4. Правила безпеки під час проведення уроків фізичної культури.
Теоретичний путівник
1. Характерні риси уроку фізичної культури у ЗЗСО: власний погляд
13Урок фізичної культури є основною і обов’язковою формою фізичного
виховання у ЗЗСО, на якому компетентнісний підхід є провідним. Урок
забезпечує взаємозв’язок ключових компетентностей, водночас реалізує
предметні специфічні компетентності. Він базується на принципах відповідно
до загальних цілей і закономірностей навчання. Під «принципами» (від лат.
principum – основа) у теорії фізичного виховання розуміють найзагальніші
теоретичні положення, які об’єктивно відображають сутність та
фундаментальні закономірності навчання, виховання та всебічного розвитку
особистості. Принципи: дидактичні (науковості, наочності, свідомості й
активності учнів, доступності й індивідуалізації, систематичності,
мотиваційного забезпечення уроку, послідовності та інш.); специфічні
(принцип особистісного та диференційованого навчання, пріоритету
оздоровчої спрямованості, використання традиційних та нетрадиційних форм
рухової активності, оптимального чергування фізичних навантажень і
відпочинку та інших засобів фізичного вдосконалення).
Урок фізичної культури відрізняється від інших форм такими ознаками:
яскраво виражена дидактична спрямованість, зумовлена вирішенням освітніх
завдань; керівна роль учителя, що передбачає викладання предмету і
виховання учнів; чітка регламентація діяльності учнів і навантаження згідно з
їхніми індивідуальними можливостями; постійний склад учнів та їх вікова
однорідність; зумовленість занять розкладом та місцем проведення.
Характерні риси уроку фізичної культури: компетентнісний підхід,
специфіка навчання, виховання та розвитку школяра; інноваційність у змісті та
формах навчання; позаурочна та позашкільна діяльність, що спрямована на
формування здорового способу життя. Досліджуються інноваційні методи
навчання. Деякі із них:
1. Застосування тренінгових вправ. Сучасний етап розвитку системи
освіти в Україні характеризується впровадженням інновацій і технологій,
спрямованих на оновлення системи освіти згідно з вимогами сьогодення,
модернізацією підходів до виховання учнів. Найбільш новими, цікавими та
перспективними до впровадження у сферу фізичної культури є тренінгові
вправи. Використання уроків-тренінгів в освітньому процесі – це адаптація
найкращих вправ та методів – від тренінгових технологій до вимог сфери
фізичного виховання. Застосування елементів тренінгових вправ
урізноманітнює урок фізичної культури, додає йому новизни й позитивно
сприймається учнями. …Пропонуються інтерактивні технології едьютейменту
та гейміфікації, які засновані на принципах ігрової діяльності (О. А. Качан, Д.
С. Кудрявець, М. О. Вольвак). Йдеться про інтеграцію розважальних елементів
14у процес навчання, які сприяють мотивації учнів до рухової активності та
покращення засвоєння знань і навичок, а також упровадження ігрових
елементів. Навчання через розваги, зокрема гру, робить урок фізичної культури
цікавим та ефективним.
2. Використання інтерактивних технологій на уроках фізичної культури.
Це забезпечує раціональне варіювання і поєднання різних способів виконання
вправ при необмеженому виборі різних методів організації діяльності учнів на
уроці, а саме: фронтального, групового, почергового, парного, змішаного та ін.
(Зорочкіна Т., Орбан І., Ткаченко В.).
Завдання для СРС. Опрацювати теоретичний матеріал. Маючи певний
досвід навчання за ОС бакалавра чи на основі здійснення професійної
діяльності у ЗЗСО, сформулювати власний погляд на особливості сучасного
уроку фізичної культури. Чи є можливим реалізація завдань уроку фізичної
культури під час дистанційного навчання? У чому полягають особливості
організації і проведення уроків фізичної культури в умовах дистанційного
навчання? Форма контролю: усна (дискусія), письмова (у процесі опитування).
2. Вимоги до уроку фізичної культури із урахуванням диференційованого
підходу до навчання (заняття з дітьми з різним рівнем фізичного стану).
У модельній навчальній програмі «Фізична культура 5-9 класи» для
закладів загальної середньої освіти, рекомендованій Міністерством освіти і
науки України» наказ Міністерства освіти і науки України від 22.08.2024 року
№ 1185, окреслено головні вимоги до сучасного уроку фізичної культури:
– забезпечення відповідності уроку програмі за засобами, застосування
інноваційних методів навчання, міжпредметних зв’язків, компетентнісного і
діяльнісного підходів;
– забезпечення дотримання принципів розвивального, практико-
орієнтованого навчання, зв'язку із життям, освітньої, виховної, оздоровчої,
розвивальної спрямованості освітнього процесу;
– формування в учнів/учениць компетентностей, самостійності,
активності та ініціативи, умінь і навичок самостійно здійснювати
фізкультурно-оздоровчу діяльність, створення умов для їх самореалізації та
самовдосконалення;
– забезпечення диференційованого підходу до організації освітнього
процесу, підвищення функціональних можливостей організму і забезпечення
гармонійного фізичного розвитку з урахуванням стану здоров’я, рівня
фізичного розвитку, фізичної підготовленості та статі учнів/учениць,
урахування їхніх мотивів та інтересів до занять фізичними вправами;
15– використання вчителем різноманітних організаційних форм, засобів,
методів і прийомів навчання, подачі нового матеріалу, понять, розвивальних
вправ, представлення результатів самостійної і групової роботи, виконання
домашньої роботи, формувального оцінювання тощо;
– досягнення оптимальної рухової активності всіх учнів/учениць
упродовж кожного уроку з урахуванням стану здоров’я, фізичної
підготовленості на основі управління моторною щільністю уроку,
інтенсивністю і тривалістю застосування засобів, застосування методичних
підходів, які дозволяють значно підвищити моторну щільність уроку.
У професійній діяльності майбутньому вчителю фізичної культури
необхідно дотримуватися диференційованого підходу. Диференційований
підхід на уроці фізичної культури передбачає врахування психологічних та
фізіологічних особливостей школярів, з-поміж показників такі:
1. Віково-статеві особливості учнів.
2. Ступінь фізіологічного розвитку дитини.
3. Урахування результатів медичного огляду школяра.
Заняття у групах: основній, підготовчій, спеціальній.
Завдання для СРС. З’ясувати поняття «диференційований підхід» на
уроках фізичної культури. Специфіка роботи з учнями у підготовчій та
спеціальній групах. Форма контролю: усна (виступ).
3. Різновиди шкільних уроків фізичної культури
Різновиди уроків фізичної культури: навчальні, тренувальні, контрольні
та змішані (комбіновані) уроки; інтегровані уроки.
Навчальні уроки переважно спрямовані на засвоєння техніки виконання
вправ, виявлення помилок під час виконання вправ та їх усунення. Широко
використовуються прийоми страхування, самострахування, взаємонавчання,
активізація учнів, повідомлення теоретичних відомостей.
Тренувальні уроки проводяться з метою удосконалення вивченого
матеріалу і розвитку фізичних якостей. Широко використовуються змагальний
та ігровий методи.
Комплексні уроки передбачають матеріал з різних розділів програми.
Обов’язковим є визначення стержневого матеріалу на певну серію уроків або
опрацьованого модуля.
Контрольні уроки розв’язують завдання контролю за ходом засвоєння
вправ, виховання фізичних якостей, вони мають великий навчальний і
тренувальний ефект.
Завдання для СРС. Доповнити формулювання: змішані (комбіновані)
уроки; інтегровані уроки, бінарні уроки. Сформулювати загальну мету та
16завдання уроків в умовах компетентнісного підходу, вказавши взаємозв’язок
ключових та предметних компетентностей. Форма контролю: письмова
(реферат).
4. Правила безпеки під час проведення уроків із фізичної культури.
Дотримання техніки безпеки на уроках фізичної культури визначається
Наказом Міністерства освіти і науки України від 01.06.2010 р. № 521 «Про
затвердження Правил безпеки під час проведення занять з фізичної культури і
спорту в загальноосвітніх навчальних закладах», Листом МОН № 1/17310-23
від 03.11.23 року. Щодо окремих питань організації освітнього процесу в
умовах воєнного стану Окремі витримки із Наказу:
Заняття з фізичної культури і спорту проводяться під керівництвом
педагогічних, медичних працівників навчальних закладів, інших осіб, які
проводять фізкультурно-масову, спортивну, фізкультурно-оздоровчу роботу
(тренери, керівники гуртків, груп, центрів тощо).
Заняття з фізичної культури і спорту в навчальних закладах проводяться
вчителем фізичної культури або особою, яка має спеціальну освіту та
кваліфікацію: тренер, керівник гуртка, групи, спортивної секції тощо (далі –
фахівець з фізичної культури і спорту) і пройшла обов'язковий
профілактичний медичний огляд…
До занять з фізичної культури і спорту допускаються учні, які пройшли
обов'язковий медичний профілактичний огляд відповідно до Положення про
медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням учнів у
загальноосвітніх навчальних закладах…
Учні повинні бути присутніми на уроках з фізичної культури незалежно
від рівня фізичного розвитку і групи для занять фізичною культурою, а також
тимчасово звільнені від занять.
На основі аналізу та узагальнення науково-методичної літератури
подаємо правила безпеки під час заняттями фізкультурою і спортом.
Загальні вимоги безпеки під час проведення уроків:
̶суворо дотримуватись вимог безпеки на уроках фізкультури;
̶проводити заняття в спортзалі разом з учителем/учителькою;
̶на уроці фізкультури учні/учениці повинні бути одягнені тільки в
спортивну форму, волосся підібране;
̶одяг учнів/учениць має бути легким, не утруднювати рухів, взуття – на
гнучкій гумовій підошві, має відповідати розміру;
̶дітям не слід носити на собі будь-які предмети, небезпечні для себе та
інших;
̶спортивна форма завжди має бути чистою;
17̶ у разі поганого самопочуття, ушкоджень, запаморочень, болю в серці,
печінці, шлунково-кишкових розладів терміново звертатись до
вчителя/вчительки.
Правила безпеки на уроці фізичної культури:
̶не починати заняття без дозволу вчителя;
̶не починати заняття без розминки;
̶не виконувати вправи на несправних снарядах;
̶не виконувати вправи без страховки;
̶не заходити в спортивний зал без спортивного взуття;
̶не вживати жувальну гумку на уроці;
̶не носити на уроках фізкультури ланцюжки, обручки та годинники;
̶не штовхати у спину учня, що біжить попереду;
̶не підсідати під гравця, що вистрибує.
̶не робити підніжки, не чіплятися за форму інших учнів;
̶не переносити важкі прилади без дозволу вчителя;
̶не змінювати висоту приладів без дозволу вчителя;
̶не переходити від приладу до приладу без дозволу вчителя;
̶не залишати самовільно місце занять;
̶не виконувати інші дії без дозволу вчителя;
̶дотримуватися правил і норм поведінки;
̶не порушувати вимог дисципліни учнів в школі (не палити у спортивних
приміщеннях і на спортмайданчиках, не приносити вибухонебезпечні й
отруйні речовини).
Завдання для СРС. Опрацювати теоретичний матеріал. Розробити
рекомендації учням закладу загальної середньої освіти щодо правил поведінки
на спортивному майданчику у позаурочний час, ураховуючи сучасні реалії.
Форма контролю: усна.
Питання для самоконтролю
1. Що означає компетентнісний підхід до уроку фізичної культури?
2. Яка структура уроку фізичної культури? Які вимоги до кожної із
частин?
3.За якими ознаками класифікують уроки фізичної культури в закладах
загальної середньої освіти?
4. Які різновиди уроків фізичної культури, яка їх сутність?
5. Що означає диференційований підхід до уроку фізичної культури?
6. У чому специфіка занять фізичною культурою з дітьми підготовчої та
спеціальної груп?
187. Які правила поведінки школярів на спортивному майданчику в
сучасних умовах?
8. У чому полягає особливість уроків фізичної культури для учнів, які
навчаються у класах з інклюзивним навчання?
Пошуково-дослідницьке завдання
Проаналізувати нормативні документи, які регламентують дотримання
правил безпеки на уроках фізичної культури та заняттях спортом.
Правила техніки безпеки на уроках фізичної культури охарактеризувати
за планом:
А. Вимоги безпеки до місць проведення освітнього процесу та їх
обладнання.
Б. Вимоги безпеки під час проведення занять з фізичної культури і спорту:
̶допуск до занять учнів;
̶вимоги до проведення занять з легкої атлетики;
̶вимоги до занять з гімнастики;
̶ вимоги до проведення спортивних ігор (футбол, волейбол, баскетбол,
гандбол);
̶вимоги до проведення занять з плавання.
В. Надання допомоги потерпілому і порядок розслідування й обліку
нещасних випадків з учнями.
Г. Температурні норми, за яких можна проводити заняття із зимових видів
спорту.
Тематичний тестовий контроль
1. Реалізація через показ (презентацію, демонстрацію) у поєднанні зі
словесним методом навчання є ознакою принципу:
а) науковості;
б) особистісного та диференційованого навчання;
в) наочності.
2. Головними завданнями основної частини уроку фізкультури є:
а) направлене на оволодіння навчальним матеріалом програми з фізичної
культури, а також формування різних рухових вмінь та навичок, їх
удосконалення;
б) шикування учнів, здача рапорту, повідомлення основних завдань
уроку, виконання стройових і ЗРВ;
в) відновленню фізичної працездатності і психічної діяльності та
підведення підсумків.
3. Тренувальні уроки проводяться з метою:
19а) засвоєння техніки виконання вправ, виявлення помилок під час
виконання вправ та їх усунення;
б) удосконалення вивченого матеріалу і розвитку фізичних якостей;
в) виконання матеріалу з різних розділів програми.
4.Спосіб взаємопов’язаної діяльності вчителя й учня для досягнення цілей
уроку, за допомогою якого учитель передає, а учні засвоюють знання, уміння
і навички є ознакою:
а) засобів навчання;
б) методів навчання;
в) прийомів навчання.