Використання елементів національно-патріотичного виховання на уроках хімії
На жаль, далеко не всі наші співвітчизники думають саме так. В сучасному виховному вакуумі в молоді змінилися акценти в змісті понять «патріотизм», «рідна країна», «рідний край». В Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді зазначено, що «в сучасних важких і болісних ситуаціях викликів та загроз і водночас великих перспектив розвитку, кардинальних змін у політиці, економіці, соціальній сфері пріоритетним завданням суспільного поступу, поряд з убезпеченням своєї суверенності й територіальної цілісності, пошуками шляхів для інтегрування до європейської спільноти, є визначення нової стратегії виховання як багатокомпонентної та багатовекторної системи, яка великою мірою формує майбутній розвиток Української держави». Сьогодні дуже багато молодих талановитих людей залишають Україну в пошуках кращого життя. Багато в цьому питанні, звичайно, залежить від політики країни, але в будь-який час педагоги були справжніми патріотами та сіячами зерна патріотизму в душі молодого покоління. Одним з компонентів шкільного виховного процесу є національно-патріотичне виховання. В процесі знайомства з літературою, народною творчістю, історією, традиціями, іменами людей, які втілюють в собі національне надбання України, в учнів формується почуття гордості за свою країну та її народ, виникає відчуття співучасті з усім, що відбувається. Згідно методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України «необхідно у навчання включати відомості про сучасні досягнення українців у різних галузях науки, викликаючи тим самим гордість за геніїв свого народу та націю в цілому». Саме тому багато уваги приділяється формуванню в учнів соціальної та громадянської компетентностей. Великі можливості для патріотичного виховання учнів на уроках хімії. Слід зазначити, що відродження патріотичних цінностей в процесі навчання залежить не тільки від можливостей педагогів, а найголовніше від бажання виховати нове покоління справжніми громадянами країни, людьми з глибоким корінням, з розвиненим почуттям відповідальності перед Батьківщиною.
Урок хімії у 8 класі
на тему:
Обчислення за хімічними рівняннями. Розв'язання задач
Вчитель: Галущак-Кривошея Вікторія Іванівна
Тема: Обчислення за хімічними рівняннями. Розв’язання задач.
Мета: визначити алгоритми розв’язання задач за хімічними рівняннями; сформувати вміння вести обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси, об’єму газів однієї речовини за відомою кількістю іншої речовини; формувати ключові компетентності – спілкування державною мовою (уміти використовувати в мовленні хімічні терміни, символи), математичну компетентність (використовувати логічне мислення для розв’язування розрахункових і експериментальних задач), соціальну та громадянську компетентності (виявляти патріотичні почуття до України, дотримуватись загальновизнаних моральних принципів і цінностей), виховувати бережливе ставлення до здоров'я, добробуту та безпеки людини.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, роздатковий матеріал, відеоролики пісень "Ой не ходи, Грицю" та "Червона Рута", презентація уроку.
Базові поняття та терміни:
кількість речовини, маса, молярна маса, об’єм, молярний об’єм, реагенти, продукти реакції.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма уроку. Урок-гра
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
1.Інформаційний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота
з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем.
Міжпредметні зв ́язки: математика, географія, кіно, література, інформатика.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, роздатковий матеріал, презентації, відеоролик.
Хід уроку
I. Організаційний етап
Привітання. Створення емоційного настрою.
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
((у+о) * (в+с)) * р = з, де
Перш, ніж ми сформулюємо тему і мету нашого уроку, я пропоную вам звернутися до українського фольклору і прослухати українську народну пісню "Ой, не ходи Грицю"
Слайд 1 1,5 хв
Слайд 2 1 хв
Чи була у дівчини мета отруїти Гриця?
Чому сталася жахлива трагедія?
Діючі речовини у зіллі – це хімічні речовини, між ними відбуваються хімічні реакції, тому дуже важливо вміти розраховувати кількість, масу і об’єм як реагентів, так і продуктів реакції.
Адже: До жахливої трагедії привели прорахунки у розрахунках
Тому тема нашого уроку: Обчислення за хімічними рівняннями. Розв’язання задач.
Мета: Визначити алгоритми розв’язання задач за хімічними рівняннями; сформувати вміння вести обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси, об’єму газів однієї речовини за відомою кількістю іншої речовини.
Слайд 3
ІІ. Пропедевтична практика
Завдання №1
Позначте літеру правильної відповіді і знайдіть кодові слова.
Питання |
Na |
М |
56
|
Vm |
Хлоридна кислота |
Основний оксид |
80
|
74
|
160
|
Сульфатна кислота |
Сульфур(IV) оксид |
22,4
|
126
|
|
1 |
Ѵ= |
Й |
Л |
Т |
Х |
З |
Д |
Щ |
С |
К |
У |
Ц |
Б |
У |
2 |
Ѵ= |
Ц |
Ф |
И |
І |
Ж |
Р |
Д |
В |
Ф |
К |
Я |
Ь |
Д |
3 |
CаО |
У |
В |
М |
З |
Ю |
Н |
Ш |
А |
А |
Р |
У |
И |
Т |
4 |
М(CаО) |
Е |
П |
А |
Ш |
Ь |
Е |
Н |
П |
Р |
О |
К |
М |
А |
5 |
НCl |
Н |
Р |
С |
Г |
К |
В |
Е |
Р |
Т |
Д |
Е |
С |
Б |
6 |
М(Cа(ОН)2) |
Г |
О |
Ч |
Е |
П |
І |
А |
О |
Ь |
З |
П |
Ч |
К |
7 |
Vm |
Ш |
Л |
Я |
К |
А |
У |
В |
О |
Б |
Ш |
Р |
С |
С |
8 |
M(СuO) |
Щ |
Д |
Ф |
У |
В |
Ц |
Т |
Л |
Ю |
Н |
О |
Я |
Н |
9 |
SO2 |
З |
Ж |
І |
Ц |
І |
Й |
В |
Ч |
Д |
Е |
Е |
У |
У |
10 |
M(CuSO4) |
Х |
Є |
В |
Й |
Ф |
И |
Ф |
С |
Н |
К |
Д |
Н |
Д |
11 |
Ѵ= |
К |
Ю |
А |
Ф |
Ц |
Ь |
У |
Т |
Г |
У |
Ж |
К |
Ж |
12 |
M(Na2SO4) |
З |
Ь |
П |
Я |
К |
Л |
К |
Б |
Р |
Ц |
З |
Т |
О |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
Перевірка Слайд 4
ІІІ. Презентація
Який алгоритм розв'язування розрахункових задач?
Досвід пращурів: алгоритм побудови української хати:
Слайд 5:
1.Стіни
2. Дах
3. Обмуровували фундамент
Опорна схема: Ров`язання розрахункових задач
mг ХлУмоль
2Н2 + О2 →2Н2О
2 моль 1моль 2 моль
2 г/моль 22,4л/моль
4г 22,4л
Приклад:
Слайд 6 (розбираємо)
ІV. Практика на прикладах
№1-3
Задача №1
Чому дорівнює маса кальцій гідроксиду, добутого взаємодією 560 г кальцій оксиду з водою?
Дано: Розв’язання
m(CaO) = 560г
m(Ca(OН)2) = ?г
СаО + Н2О →
Продукт реакції |
+/- |
|
|
Х =
2-й спосіб:
Ѵ(СаО) =
Ѵ(Ca(OН)2) = Ѵ(СаО) =
m (Ca(OН)2) = 10 моль ·_________ = __________г
Відповідь:
Задача №2
Коефіцієнт перед Сu |
+/- |
|
|
Чому дорівнює маса купрум (ІІ) оксиду, добутого взаємодією міді з киснем, що має об’єм 89,6 л ?
Дано:
V(O2) =
m(CuO) = ?
Сu + O2 →
1 спосіб: 2 спосіб:
Ѵ(______)=
Х =
Відповідь:
Задача № 3
Чому дорівнює маса CuSO4 добутого взаємодією 8 моль СuOз сульфатною кислотою?
Продукти реакції |
+/- |
|
|
|
|
Дано:
Ѵ(СuO) = 8 моль
m(CuSO4) = ?
СuO + Н2SO4 →____________ +____________
Х =
Відповідь:
Задача № 4
Продукти реакції |
+/- |
|
|
|
|
|
|
Який об’єм SO2 можна добути шляхом взаємодії 252г Na2SO3 з хлоридною кислотою?
Дано:
m(Na2SO3) = _______г
V(SO2) = ?
Na2SO3 +НCl → _______________+__________+____________
Х =
Відповідь:
V. Керована практика
№4- Врисати потрібні формули неорганічних речовин
КАЗКА
Була колись у нашому селі дівчина-красуня Оксана. Дуже розумна була!Як піде на ярмарок, так і накупить купу незрозумілих місцевим дівкам речей:
і негашеного вапна СаО (_________________________),
і купоросне масло Н2SO4 (_________________________),
і мурієвої кислоти HCL (__________________________),
і мідний купорос CuSO4 (__________________________)
і сірчисту сіль Na2SO3 (____________________________)
Дуже розумна була!
Хата в Оксани була в селі найбілішою. Зранку негашене вапно водою заллє та гашеним вапном Ca(OH)2 (_____________________________) хату і підбілить. (рівняння___________________________).
Багато дівчат так робило, але їх хати згодом жовтіли, покривалися від дощів цвіллю, а в Оксани хата завжди сяяла білизною. І підгледіла баба Палажка, що додавала Оксана у побілку синій мідний купорос. Позаздрила баба Оксані та й вкрала його. Але Оксана не розгубилася, взяла мідний дріт, пропалила його на вогні та добула якийсь чорний порошок (______). Потім розчинила його у купоросному маслі і добула таки, клята відьма, той самий мідний купорос (____). І хата в неї знову засяяла, як сніг на Різдво!
А ще у Оксани були найбіліші у селі рушники. Підгледіли баби Палажка та Параска, що палила Оксана сірку, та обкурювала сірчистим газом вологе полотно. Тканина відбілювалася, а з хати тікали таргани і інша нечисть, з якою самі баби воювали не дуже вдало. Знову позаздрили баби Оксані та покрали у неї сірку. Але і тут не розгубилась розумна дівчина і добула сірчистий газ з сірчистої солі та мурієвої кислоти (_____).
Оксана була вродлива і розумна, тому з нею товаришувала вся сільська молодь, яку обурила поведінка темних неосвічених бабів Палажки і Параски. Сільська громадськість постановила бабам повернути Оксані вкрадену сірку, але баби зробили великі очі і сказали, що вони не знають, скільки треба повертати.
Допоможемо Оксані: скільки сірки вкрали баби, якщо з неї можна добути стільки сірчистого газу, скільки його утворюється з сірчистої солі? (№ 5)
VІ. Незалежна практика
Задача № 5
Яку масу сірки треба спалити у кисні, щоб добути стільки ж SO2, скільки його було добуто у задачі № 4?
Дано:
V(SO2) = _______л
m(S) = ?
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
VІІ. Підсумки
1.Рефлексія
На уроці я...
2. Д/З: §10
Стор 63-64
№90 – для всіх
№93-94 – достатній рівень
№ 97 – (високий рівень)
3. Узагальнююча бесіда
Чи побудували ми хату? (так)
Ми її побілили та прикрасили, ми навчилися розв'язувати задачі, робити розрахунки та передбачати наслідки.
Я вам бажаю правильного кохання без приворотного зілля, адже кохання повинно бути чистим та чесним. Але своїх секретів ми, дівчата, хлопцям розкривати не будемо. Тому нехай у нашої історії буде оптимістичний кінець. (пісня "Червона Рута")
Дякую за чудовий урок!