ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС СПРЯМОВАНИЙ НА РОЗВИТОК КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ Метою навчання інтегрованого курсу “Здоров’я, безпека та добробут” є формування в учня/учениці відповідальності за здоров’я, добробут, безпеку та навколишнє середовище, його/її соціальної залученості та активності через формування здорового спобу життя, життєвих навичок впевненості в собі, доброчесності та безпеки, добробуту та сталого розвитку. Інтегрований курс спрямований на розвиток в учнівства ключових, предметних та наскрізних компетентностей, спрямованих на здоров’я, безпеку, добробуту,успішної соціалізації та самореалізації особистості.
ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС СПРЯМОВАНИЙ НА РОЗВИТОК КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У видах навчальної діяльності має бути закладено алгоритм навчання, що інтегрує дослідницький, особистісно зорієнтований , компетентнісний підходи, умови, в яких відбувається освітній процес. Особливого значення у дидактично-методичній організації навчання надається його зв’язку з життям, з практикою застосування здобутих знань, Увага повинна бути зосереджена на проведенні занять з використанням активних форми і методів навчання, формування у здобувачів освіти критичного мислення
ПОНЯТТЯ СОЦІАЛЬНОЇ І ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ Соціальна і здоров’язбережна компетентність — це здатність людини планувати і реалізовувати свою життєдіяльність у спосіб, сприятливий для здоров’я і безпеки самої людини та її соціального оточення. Здоров’язбережна компетентність набувається через формування сприятливих для здоров’я, безпеки і соціальної інтеграції знань, умінь, ставлень (психологічних установок, принципів, цінностей, вірувань, прагнень). Розвиток здоров’язбережної компетентності у сучасному світі дедалі частіше відбувається шляхом впровадження превентивної освіти на засадах розвитку життєвих навичок.
СКЛАДОВІ СОЦІАЛЬНОЇ І ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ Важливими складовими здоров’язбережної компетентності є сприятливі для здоров’я спеціальні та психосоціальні компетенції (життєві навички). До психосоціальних компетенцій (життєвих навичок) належать: позитивна самооцінка, самоконтроль, керування стресами, мотивація успіху і гартування волі, аналіз проблем і прийняття зважених рішень, критичне і творче мислення, ефективне спілкування, співчуття, розв’язання конфліктів, протистояння негативним соціальним впливам тощо. До спеціальних компетенцій належать: санітарно-гігієнічні навички, раціональне харчування, рухова активність, загартування, організація режиму праці та відпочинку, надання першої допомоги тощо.
НАВИЧКИ, ЩО СПРИЯЮТЬ ФІЗИЧНОМУ ЗДОРОВ’Ю РІЗНОВИДНІСТЬ НАВИЧОК Навички раціонального харчування СКЛАДОВІ НАВИЧОК (УМІННЯ, ЗВИЧКИ…) дотримання режиму харчування; уміння складати харчовий раціон з урахуванням реальних можливостей, потреб та користі; уміння визначати і зберігати високу якість харчових продуктів
ЖИТТЄВІ НАВИЧКИ, ЩО СПРИЯЮТЬ СОЦІАЛЬНОМУ ЗДОРОВ’Ю РІЗНОВИДНІСТЬ НАВИЧОК Навички ефективного спілкування СКЛАДОВІ НАВИЧОК уміння слухати; уміння чітко висловлювати свої думки; уміння виражати свої почуття; володіння невербальною засобами спілкування; уміння адекватно реагувати на критику.
ЖИТТЄВІ НАВИЧКИ, ЩО СПРИЯЮТЬ СОЦІАЛЬНОМУ ЗДОРОВ’Ю РІЗНОВИДНІСТЬ НАВИЧОК Навички розв’язання конфліктів СКЛАДОВІ НАВИЧОК уміння розрізняти конфлікти поглядів і конфлікти інтересів; уміння толерантно розв’язувати конфлікти поглядів; уміння розв’язувати конфлікти інтересів за допомогою конструктивних переговорів.
ЖИТТЄВІ НАВИЧКИ, ЩО СПРИЯЮТЬ СОЦІАЛЬНОМУ ЗДОРОВ’Ю РІЗНОВИДНІСТЬ НАВИЧОК Навички поведінки в умовах тиску, погроз, дискримінації СКЛАДОВІ НАВИЧОК уміння уникати небезпечних ситуацій і діяти при загрозі насилля; обстоювати свою позицію та відмовлятися від небажаних пропозицій, зокрема й пов’язаних із залученням до куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин;
ЖИТТЄВІ НАВИЧКИ, ЩО СПРИЯЮТЬ СОЦІАЛЬНОМУ ЗДОРОВ’Ю РІЗНОВИДНІСТЬ НАВИЧОК Навички поведінки в умовах тиску, погроз, дискримінації СКЛАДОВІ НАВИЧОК уміння розрізняти прояви дискримінації, зокрема щодо людей з особливими потребами, ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД; навички впевненої поведінки, зокрема й застережливих дій щодоВІЛ/СНІДу.
ЖИТТЄВІ НАВИЧКИ, ЩО СПРИЯЮТЬ СОЦІАЛЬНОМУ ЗДОРОВ’Ю РІЗНОВИДНІСТЬ НАВИЧОК Навички спільної діяльності та співробітництва СКЛАДОВІ НАВИЧОК уміння працювати в «команді»; уміння адекватно оцінювати свої здібності, свій внесок у спільну діяльність; уміння визнавати внесок інших у спільну роботу.
ЖИТТЄВІ НАВИЧКИ, ЩО СПРИЯЮТЬ ДУХОВНОМУ ТА ПСИХІЧНОМУ ЗДОРОВ’Ю РІЗНОВИДНІСТЬ НАВИЧОК Самоусвідомлення та самооцінка СКЛАДОВІ НАВИЧОК позитивне ставлення до себе, інших людей, до життєвих перспектив; уміння реально оцінювати свої здібності та можливості; адекватна самооцінка; уміння адекватно сприймати оцінки інших людей.
ЖИТТЄВІ НАВИЧКИ, ЩО СПРИЯЮТЬ ДУХОВНОМУ ТА ПСИХІЧНОМУ ЗДОРОВ’Ю РІЗНОВИДНІСТЬ НАВИЧОК Аналіз проблем і прийняття рішень СКЛАДОВІ НАВИЧОК уміння визначати суть проблеми та причини її виникнення; здатність сформулювати декілька варіантів розв’язання проблеми; уміння передбачити наслідки кожного з варіантів для себе та інших людей;
ЖИТТЄВІ НАВИЧКИ, ЩО СПРИЯЮТЬ ДУХОВНОМУ ТА ПСИХІЧНОМУ ЗДОРОВ’Ю РІЗНОВИДНІСТЬ НАВИЧОК Визначення життєвих цілей та програм СКЛАДОВІ НАВИЧОК уміння визначати життєві цілі, керуючись своїми потребами, нахилами, здібностями; уміння визначати пріоритети й раціонально використовувати час; уміння планувати свою діяльність, враховуючи аналіз можливостей і обставин
КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ДО НАВЧАННЯ УЧНІВ Життєві навички, сприятливі для здоров’я, безпеки і соціальної інтеграції, набуваються у процесі діяльнісного (компетентнісного) підходу до навчання. Компетентнісний підхід передбачає використання на уроках інтерактивних методів, які забезпечують: активну участь кожного учня; творчу співпрацю учнів між собою і з учителем; навчання на ситуаціях, наближених до реального життя; сприятливий емоційний клімат у класі; формування відчуття класу як єдиної команди тощо.
ОСНОВНІ ЖИТТЄВІ НАВИЧКИ, ЯКІ МОЖНА НАБУТИ НА УРОКАХ ІНТЕГОРОВАНОГО КУРСУ “ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ”: долання емоцій та стресу; співчуття; відчуття себе громадянином; керування власним життям; ведення здорового та продуктивного способу життя вибір; прийняття рішення; вирішення проблеми; творче та критичне мислення; ефективне спілкування; самооцінка та почуття гідності; опір тиску; вибудовування міжособистісних відносин; Учитися потрібно все життя, до останнього дихання. Сюньцзи
ДІЇ УЧИТЕЛЯ В ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ - використання інтерактивних технологій - проведення нестандартних уроків - стимулювання самоосвітньої діяльності учнів - відстеження динаміки розвитку учнів - пропаганда досягнень науки та культури - підбір завдань, які вимагають використання додаткових джерел інформації - стимулювання висловлювання власних думок - розробка завдань різного рівня, проблемних ситуацій - упровадження методів самооцінки, взаємоперевірки
ДІЇ УЧИТЕЛЯ В ОРГАНІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ - використання інтерактивних технологій - проведення нестандартних уроків - стимулювання самоосвітньої діяльності учнів - відстеження динаміки розвитку учнів - пропаганда досягнень науки та культури - підбір завдань, які вимагають використання додаткових джерел інформації
НАВЧАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ НА ЗАСАДАХ РОЗВИТКУ НАВИЧОК – це підхід у формуванні чи підтримці здорового способу життя, його умов через розвиток знань, ставлення та особливих навичок з використанням різноманітного досвіду навчання, з акцентом на залученні особи. З ким поведешся, того й наберешся.
КОМУНІКАТИВНІ НАВИЧКИ ТА НАВИЧКИ МІЖОСОБИСТІСНОГО СПІЛКУВАННЯ Міжособистісні навички спілкування вербальне/невербальне спілкування активне слухання вираз почуттів; надання зворотного зв’язку та його отримання Навички ведення переговорів/навички відмови переговори й управління конфліктом навички відмови
КОМУНІКАТИВНІ НАВИЧКИ ТА НАВИЧКИ МІЖОСОБИСТІСНОГО СПІЛКУВАННЯ Розвиток емпатії здатність слухати, розуміти потреби й обставини інших та виражати розуміння Співпраця і робота в команді вираз поваги до внеску інших осіб та до відмінностей стилів поведінки оцінка власних можливостей та внесок у роботу групи Один колос – не нива.
НАВИЧКИ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ ТА КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ Навички прийняття рішення, розв’язання проблем навички збирання інформації оцінка відносно себе та інших майбутніх наслідків сучасних дій для визначення альтернативних рішень проблем навички аналізу впливу цінностей та ставлення до себе і до інших на мотивацію
НАВИЧКИ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ ТА КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ Навички критичного мислення аналіз впливу однолітків та засобів масової інформації аналіз ставлень, цінностей, соціальних норм, вірувань та чинників, що на них впливають вміння знайти відповідну інформацію та джерела інформації Здоров’я так переважає всі інші блага життя, що справді здоровий жебрак щасливіший за хворого короля. А. Шопенгауер
НАВИЧКИ РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМ ТА САМООРГАНІЗАЦІЇ Навички підсилення впевненості у собі та здатності виконувати контрольні функції, брати на себе відповідальність, робити інакше або привносити зміну розбудова самооцінки/впевненості в собі формування навичок самосвідомості, включно з усвідомленням прав, впливів, цінностей, ставлень, сильних і слабких сторін встановлення цілей самооцінка/навички самоконтролю Хочеш бути щасливим – будь ним!
НАВИЧКИ РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМ ТА САМООРГАНІЗАЦІЇ Навички управління почуттями управління гнівом вміння справлятися з горем та неспокоєм вміння справлятися з втратою, поганим поводженням і травмою Навички управління стресом організація часу позитивне мислення методики релаксації Судіть про своє здоров’я за тим, як ви радієте ранку і весні. Г.Д. Торо
КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ · Соціальні компетентності - здатність до співробітництва, розв’язання проблем, взаєморозуміння, активна участь, суспільні цінності · Мотиваційні компетентності - здатність до винахідництва та навчання, гнучкість, суспільні цінності, адаптивність · Функціональні компетентності - оперування знаннями (мовна, технічна компетентності тощо)
КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНЦІЇ: · уможливлюють ефективну участь особистості в багатьох соціальних сферах і робити свій внесок у розвиток якості суспільства та особистого успіху · спрямовують навчально-виховний процес на досягнення освітніх цілей · виступають індикаторами готовності особистості до активної участі в житті суспільства
КОМПЕТЕНТНОСТІ, ЯКИХ МОЖЕ НАБУТИ УЧЕНЬ/УЧЕНИЦЯ ПРИ ВИВЧЕННІ ПРЕДМЕТА “ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я” соціальні, пов’язані з готовністю брати на себе відповідальність, бути активним у прийнятті рішень, у суспільному житті, урегулюванні конфліктів ненасильницьким шляхом, у функціонуванні й розвитку демократичних інститутів суспільства розвитку демократичних інститутів суспільства; полікультурні, що стосуються розуміння несхожості людей, поваги до їхньої мови, релігії, культури; комунікативні, що передбачають оволодіння інформаційними технологіями, уміння здобувати, критично осмислювати і використовувати різноманітну інформацію; саморозвитку та самоосвіти, пов’язані з потребою і готовністю навчатися як у професійному відношенні, так і в особистому та суспільному житті; компетенції, які реалізуються в прагненні й здатності до раціональної продуктивної, творчої праці.
НАВЧАЛЬНІ ДОСЯГНЕННЯ УЧНІВ ПРИ ВИВЧЕННІ ПРЕДМЕТА “ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я” характеризує пояснює називає спостерігає обґрунтовує дотримується правил (здорового способу життя) має уявлення знає уміє розпізнає: користується термінами наводить приклади порівнює Діяння є живою єдністю теорії і практики. Аристотель
ПЕРЕВАГИ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ З МЕТОЮ ОВОЛОДІННЯ ЖИТТЄВИМИ НАВИЧКАМИ: розширення сприйняття учасниками себе та інших; заохочення до співробітництва, а не до конкуренції; уможливлення для членів групи та вчителів визнання й надання оцінки навичкам окремих учнів, підняття рівня їх самооцінки; уможливлення кращого пізнання одне одного та розбудови стосунків; розвиток навичок слухання та спілкування; сприяння толерантності та розумінню осіб та їхніх потреб; стимуляція інноваційних підходів та творчості.
УСПІШНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧИТЕЛЯ, ЯКИЙ НАВЧАЄ УЧНІВ ЖИТТЄВИМ НАВИЧКАМ ЗАРАДИ ЗДОРОВ’Я, МОЖЛИВА, ЯКЩО ПЕДАГОГ: сам є прикладом здорової форми поведінки; викликає довіру і повагу; володіє професійністю й компетентністю; має доступ до ресурсів, керівництва та організаційної підтримки Здоров’я – мудрих гонорар. Беранже
ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС “ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ” СПРЯМОВАНИЙ НА РОЗВИТОК КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ Життєві навички, сприятливі для здоров’я, безпеки і соціальної інтеграції, набуваються у процесі діяльнісного (компетентнісного) підходу до навчання. Компетентнісний підхід передбачає використання на уроках інтерактивних методів, які забезпечують: активну участь кожного учня; творчу співпрацю учнів між собою і з учителем; навчання на ситуаціях, наближених до реального життя; сприятливий емоційний клімат у класі; формування відчуття класу як єдиної команди тощо.