Методична рада ЗОШ №12
Урок, не думай, що існуєш від дзвінка до дзвінка… можливо, ти ніколи не закінчуєшся…
Ти відправляєш нас додому з неспокійними думками».
Ш. Амонашвілі
учасний урок – це урок демократичного спрямування. Його проводять не так для учнів, як разом з ними.
Його характеризує не навчання словом, а навчання організованою справою.
Передбачає вивчення особливостей та інтересів учнів, їхній рівень підготовки до уроку, аналіз навчального матеріалу.
Передбачає вибір найоптимальнішої стратегії навчання учнів та оцінку різних варіантів уроків у контексті обраної стратегії.
~ 1 ~
Має на меті створення плану та програми управління навчальною діяльністю учнів.
Конструктивна реалізується у двох напрямках:
Організаційна полягає у залученні учнів до виконання запланованих видів навчальної діяльності, стимулюванні та цінуванні.
Комунікативна полягає у встановленні таких взаємин між учнями на уроці, які б сприяли підвищенню ефективності навчальної праці.
Гностична передбачає забезпечення наукового підходу до організації навчального процесу, який базується на врахуванні доробку сучасної науки та практики з питань організації навчально-пізнавальної діяльності, особливостей психічного розвитку учнів даного класу, особистого досвіду.
Когнітивна пов’язана з організацією процесу здобування знань.
Розвивальна передбачає запланований вплив на розвиток перцептивних, розумових, емоційно-вольових процесів учнів.
Аксіологічна покликана допомогти учневі зорієнтувати- ся у світі загальнолюдських і особистісних цінностей і сформу-
~ 2 ~
вати в собі ідейно-моральні та естетичні риси.
Мобілізаційна передбачає актуалізацію знань і жит- тєвого досвіду школярів, мобілізацію їхніх пізнавальних процесів, розвитої активності та громадської свідомості.
Дослідницька пов’язана з аналізом результатів особистої практичної діяльності, вивченням особливостей психічного розвитку учнів і можливостей учителя у врахуванні його перебігу, пошуком шляхів підвищення результативності навчально-виховного впливу на учнівський колектив і кожного учня.
особистісно-зорієнтованого уроку
Її роль за умов особистісно-зорієнтованого навчання надзвичайно зростає, адже завдання вчителя – зробити виучуваний матеріал особистісно значущим для учня.
Вдалий урок, глибоке засвоєння теми неможливо без чіткого визначення цілей. На самому початку опрацювання теми учень має дістати точну і конкретну відповідь на кілька запитань:
Навіщо йому потрібен виучуваний матеріал?
Які конкретні знання й уміння він здобуде після його опрацювання?
Як і коли перевірятиметься їхній рівень?
Учні обговорюють хід роботи, аналізують здобуті результа- ти, труднощі й шляхи їх подолання. Досягнення намічених цілей, участь кожного в спільній діяльності, осмислюють свої відчуття, порівнюють їх з відчуттями й міркуваннями однокласників.
Потрібно поступово привчати учнів до усвідомлення важливості рефлексивної діяльності, необхідності вироблення
~ 3 ~
умінь її проведення.
Для вироблення вмінь рефлексувати доцільно запропонува- ти таку анкету:
На уроці я:
дізнався зрозумів навчився найбільший мій успіх – це найбільші труднощі я відчув не вмів, а тепер вмію
Потрібно, щоб учень не тільки відповідав на поставлене запитання, а й аналізував, як він дійшов до того чи іншого висновку, розгортав свою мислительну діяльність і вербалізу- вав її. Пропонуємо анкети.
Що ми зробили на уроці? Що нового я дізнався?
Як я працював?
Що найбільше зацікавило мене, здивувало?
Які форми роботи, на мою думку, були найефективнішими? Які хотілося б застосувати на наступних уроках?
Яку мету я ставив перед собою сьогодні? Що зробив?
Що нового довідався про себе? Чи досягнув поставленої мети?
Які нові запитання і проблеми з’явилися у мене? Які враження від сьогоднішнього дня?
~ 4 ~
На уроці оцінюють рівень навченості учнів (оцінки за знан- ня), рівень научуваності (навчальні можливості), рівень особистісного зростання.
Для вироблення навичок оцінювання добре прислужиться взаємоперевірка домашніх завдань, рецензування усних відпові- дей, самооцінка власної відповіді.
яких є:
~ 5 ~