Сучасний урок в ЗЗСО

Про матеріал
Матеріали для підготовки та проведення педагічної ради та засідань шкільних методичних об'єднань.
Перегляд файлу

 

Методична рада ЗОШ №12


Урок, не думай, що існуєш від дзвінка до дзвінка… можливо, ти ніколи не закінчуєшся…

Ти відправляєш нас додому з неспокійними думками».

Ш. Амонашвілі


 

 

Як підготувати сучасний урок

 

 

учасний урок – це урок демократичного спрямування. Його проводять не так для учнів, як разом з ними.

Його характеризує не навчання словом, а навчання організованою справою.

Ознаки сучасного уроку:

 

  • гуманітарний потенціал і гуманізація навчання;
  • варіативність і гнучкість структури уроку;
  • спрямованість уроку на особистість учня;
  • системний підхід до архітектури уроку та процесу навчання;
  • спрямованість уроку на головне – генералізацію навчання;
  • повне засвоєння нового матеріалу на уроці;
  • оптимізація форм роботи на уроці;
  • економія часу в шкільному навчанні.

 

Етапи підготовки до уроку:

 

 

 

Діагностичний.

Передбачає вивчення особливостей та інтересів учнів, їхній рівень підготовки до уроку, аналіз навчального матеріалу.

 

Прогнозування.

Передбачає вибір найоптимальнішої стратегії навчання учнів та оцінку різних варіантів уроків у контексті обраної стратегії.

~ 1 ~


Планування.

Має на меті створення плану та програми управління навчальною діяльністю учнів.

 

 

 

  • визначення мети;
  • розробка дидактичної моделі процесу навчання;
  • визначення структури уроку.

Функції вчителя

 

 

Конструктивна реалізується у двох напрямках:

  • конструюванні змісту, що передбачає відбір навчальної інформації до уроку;
  • конструюванні процесу її засвоєння, що передбачає добір методичних прийомів і засобів навчання, необхідних для успішного перебігу цієї діяльності.

Організаційна полягає у залученні учнів до виконання запланованих видів навчальної діяльності, стимулюванні та цінуванні.

Комунікативна полягає у встановленні таких взаємин між учнями на уроці, які б сприяли підвищенню ефективності навчальної праці.

Гностична передбачає забезпечення наукового підходу до організації навчального процесу, який базується на врахуванні доробку сучасної науки та практики з питань організації навчально-пізнавальної діяльності, особливостей психічного розвитку учнів даного класу, особистого досвіду.

Когнітивна пов’язана з організацією процесу здобування знань.

Розвивальна передбачає запланований вплив на розвиток перцептивних, розумових, емоційно-вольових процесів учнів.

Аксіологічна покликана допомогти учневі зорієнтувати- ся у світі загальнолюдських і особистісних цінностей і сформу-

~ 2 ~


вати в собі ідейно-моральні та естетичні риси.

Мобілізаційна передбачає актуалізацію знань і жит- тєвого досвіду школярів, мобілізацію їхніх пізнавальних процесів, розвитої активності та громадської свідомості.

Дослідницька пов’язана з аналізом результатів особистої практичної діяльності, вивченням особливостей психічного розвитку учнів і можливостей учителя у врахуванні його перебігу, пошуком шляхів підвищення результативності навчально-виховного впливу на учнівський колектив і кожного учня.

 

Обов’язкові етапи

особистісно-зорієнтованого уроку

 

 

Мотивація.

Її роль за умов особистісно-зорієнтованого навчання надзвичайно зростає, адже завдання вчителя – зробити виучуваний матеріал особистісно значущим для учня.

Цілевизначення.

Вдалий урок, глибоке засвоєння теми неможливо без чіткого визначення цілей. На самому початку опрацювання теми учень має дістати точну і конкретну відповідь на кілька запитань:

Навіщо йому потрібен виучуваний матеріал?

Які конкретні знання й уміння він здобуде після його опрацювання?

Як і коли перевірятиметься їхній рівень?

Рефлексія.

Учні обговорюють хід роботи, аналізують здобуті результа- ти, труднощі й шляхи їх подолання. Досягнення намічених цілей, участь кожного в спільній діяльності, осмислюють свої відчуття, порівнюють їх з відчуттями й міркуваннями однокласників.

Потрібно поступово привчати учнів до усвідомлення важливості рефлексивної діяльності, необхідності вироблення

~ 3 ~


умінь її проведення.

Для вироблення вмінь рефлексувати доцільно запропонува- ти таку анкету:

На уроці                         я:

дізнався                                                                           зрозумів                                           навчився               найбільший мій успіх це                                            найбільші труднощі я відчув                               не вмів, а  тепер вмію                                                        

Потрібно, щоб учень не тільки відповідав на поставлене запитання, а й аналізував, як він дійшов до того чи іншого висновку, розгортав свою мислительну діяльність і вербалізу- вав її. Пропонуємо анкети.

Анкети для учнів

  1. Чи задоволений ти результатом своєї роботи? А самим процесом? Чому?
  2. Якщо тобі дали б змогу ще раз виконати її, які зміни ти вніс би в хід виконання?
  3. Чи взявся б ти за цю роботу, якби міг передбачити її результат?
  4. Якби не взявся, то яку б роботу хотів би виконати натомість?
  5. Над чим ти хотів би працювати далі?

Що ми зробили на уроці? Що нового я дізнався?

Як я працював?

Що найбільше зацікавило мене, здивувало?

Які форми роботи, на мою думку, були найефективнішими? Які хотілося б застосувати на наступних уроках?

Яку мету я ставив перед собою сьогодні? Що зробив?

Що нового довідався про себе? Чи досягнув поставленої мети?

Які нові запитання і проблеми з’явилися у мене? Які враження від сьогоднішнього дня?

~ 4 ~


Оцінювання.

На уроці оцінюють рівень навченості учнів (оцінки за знан- ня), рівень научуваності (навчальні можливості), рівень особистісного зростання.

Для вироблення навичок оцінювання добре прислужиться взаємоперевірка домашніх завдань, рецензування усних відпові- дей, самооцінка власної відповіді.

На особистісно-зорієнтованому уроці учні повинні:

 

 

  • самостійно визначати мету;
  • складати план подальшої діяльності;
  • послідовно викладати думки;
  • не боятися висловлювати власні думки;
  • уважно слухати інших учнів, адже уміння слухати уважно інших – це великий дар людини;
  • доводити власну думку;
  • не бути категоричним;
  • не відхиляти й не критикувати думку інших.

Урок лише тоді стане своєрідним твором мистецтва, коли створені такі умови, за

яких є:

 

  • прагнення до самовдосконалення, самопізнання;
  • глибокий інтерес до розкриття на уроці внутрішнього світу кожної дитини;
  • віра педагога в безмежні творчі можливості своїх учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

~ 5 ~

docx
Додано
26 січня 2021
Переглядів
344
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку