Сукупність взаємопов’язаних засобів, методів, процесів –
необхідна складова створення цілеспрямованого педагогічного впливу
на особистість дитини.
Оксіньчук Т.В.
Перехід до інформаційного суспільства прискорив процес використання інформаційно-комунікативних технологій. Процес інформатизації освіти почався з оснащення навчальних закладів сучасною комп’ютерною технікою, а згодом перетворився на більш широкий і складний.
Присутність комп’ютерної техніки не є достатньою для інформатизації навчального процесу, якщо не відбувається впровадження інформаційних технологій в практику.
Розглянемо методологічний аспект інформатизації навчального процесу. Кожен педагог має створювати особисту технологію використання Інтернет та медіа ресурсів на практиці. Але будь-яка технологія спрямована на виконання дидактичних вимог.
Такими вимогами інформатизації освітнього процесу є:
Серед методичних вимог інформатизації навчально-виховного процесу виділяють три:
1. Врахування вікових та індивідуальних особливостей.
2. Забезпечення підвищення рівня мотивації навчання, стимулювання навчальної діяльності.
3. Якість зображення інформації (чіткість, ефективність, зрозумілість, впорядкованість).
Нажаль, нові інформаційні технології дещо механічно та штучно нашаровуються на традиційні засоби, методи, форми навчання. Комп’ютерну підтримку кожного предмету неможливо підмінити тільки вивченням курсу інформатики. Сучасний педагог має не тільки володіти комп’ютером на рівні користувача, а й усвідомлено використовувати інформаційні технології при викладанні свого предмету.
Для досягнення високих результатів в навчанні, створення цілеспрямованого педагогічного впливу на особистість дитини сформульовано десять принципів, які необхідно застосовувати завжди, незалежно від предмету вивчення, віку учнів, умов і технологій навчального процесу:
Вирішує дидактичні, розвиваючі, виховні завдання.
Інформатикова педагогіка - новий науковий напрям, тісно пов'язаний з інформатизацією освіти. Інформатикова педагогіка є діалектичним продовженням робіт з використання мультимедійної техніки в навчальному процесі і має на меті: дослідити підходи, прийоми та методи, характерні для різних дисциплін і різних умов навчання, узагальнити найкраще з накопиченого досвіду, підготувати відповідні програми навчання і дати рекомендації.
До числа основних проблем, які потребують теоретичного і експериментального обґрунтування і вирішення, можна віднести:
● застосування комп’ютерно-орієнтованих методичних систем навчання конкретних предметів;
● розробка методичних прийомів поєднання індивідуальних, групових і колективних форм комп’ютерно-орієнтованого навчання;
● розробку способів використання засобів навчання, які б забезпечували активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, розвиток їх самостійності;
● розробку засобів і методів, спрямованих на реалізацію ефективного моніторингу освітнього процесу та організацію ефективного управління навчальним процесом;
● визначення правильних і обґрунтованих пропорцій між комп’ютеро-орієнтованими і традиційними формами навчання;
● розробка ефективних форм управління навчально-пізнавальною діяльністю з орієнтацією на інформаційно-комунікаційні технології.
Досвід застосування комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання свідчить, що найефективнішою формою використання у навчальному процесі є їх включення до складу програмно-методичних комплексів, тобто використання програмних засобів разом із супроводжуючими друкованими матеріалами.
З точки зору управління навчальним процесом всі програмні засоби можна розділити на два класи:
1 клас:
навчальні системи, в яких управління процесом навчання покладено на користувача. Містить виклад навчальної дисципліни або її розділу відповідно до її логіки на машинному носії у текстовому і графічному форматах. Навчальні системи даного класу відрізняються між собою функціональністю, властивостями, способами їх реалізації і діляться на наступні підкласи:
1.1. Електронні підручник або методичний посібник з послідовною структурою
1.2. Електронні підручник або методичний посібник з гіпертекстової структурою
1.3. Повнотекстова база даних.
1.4. Електронна бібліотека.
1.5. Мультимедійні електронні підручник або методичний посібник
1.6. Електронні підручник або методичний посібник з засобами рубіжного контролю
2 клас:
навчальні системи, самостійно керують навчальним процесом. В кінці кожної порції викладу навчальної дисципліни в даних системах учням надаються перевірочні завдання. На відміну від систем першого класу, в даних системах відповіді і дії учня впливають на подальший хід процесу навчання.
2.1. Автоматизована навчальна система з лінійною моделлю навчання.
2.2. Автоматизована навчальна система з розгалуженою моделлю навчання.
2.3. Автоматизована навчальна система з адаптацією за формою викладу.
2.4. Автоматизована навчальна система з адаптацією за логікою викладу.
2.5. Мультиагентна автоматизована навчальна система з адаптацією по об'єкту та цілям навчання
Основні переваги нових інформаційних технологій мають стати основою у підтримці освітнього процесу. В таких умовах інформатизація освіти має бути керованою.
В контексті питання, що розглядається, сформульовано шість основних принципів організації педагогічних впливів:
1) результативності - педагогічний вплив має обов'язково передбачати досягнення попередньо наміченого результату;
2) ефективності - педагогічний вплив має здійснюватися таким чином, щоб намічений результат досягався з найменшими зусиллями та в найкоротший час;
3) об'єктивної орієнтованості змісту педагогічного впливу - необхідно враховувати новітні досягнення науки і практики;
4)особистісної орієнтованості; в якості кінцевого ефекту педагогічного впливу завжди повинна розглядатися конкретна особистість;
5) рефлексивності - проектувальник програми повинен розглядати самого себе, свої знання, ціннісні орієнтації, здатності як суттєвий фактор ефективності педагогічного впливу;
6) гармонійності - одиничний педагогічний вплив так повинно бути включено в систему інших педагогічних впливів, щоб сприяти досягненню загального ефекту - формуванню особистості.
Керованість процесу інформатизації освітнього середовища висуває нові вимоги до педагогів з метою створення цілеспрямованого педагогічного впливу на особистість дитини.
Результатами мають бути: розвиток змісту, методів і засобів навчання з метою піднесення їх до рівня сучасних стандартів.
Проект рішення:
1. На засіданнях методичних об’єднань обговорити зазначені вище рекомендації щодо використання інноваційних технологій з урахуванням особливостей викладання предмета, типу заняття тощо.