Конспект уроку з теми «Сума і різниця кубів»
Мета: Вивчити різницю і суму кубів двох виразів. Розвивати вміння застосовувати різницю і суму кубів для перетворень добутку виразів на многочлен стандартного вигляду, а також застосовувати формули суми і різниці кубів двох виразів для розкладання многочленів на множники. Самостійно застосовувати набуті знання в стандартних і нестандартних ситуаціях, а також вміти систематизувати певні математичні твердження і робити висновки.
Епіграф:
Без знання математики
неможливо зрозуміти ні
основ сучасної техніки,ні того,
як вчені вивчають природні явища.
А. М. Колмогоров.
Хід уроку:
І. Перевірка домашнього завдання.
Розкладіть на множники ( коментуємо з місця)
Представити у вигляді многочлена ( у дошки виконують учні)
Як називаються отримані алгебраїчні вирази? (Повний квадрат двочлена). А як ви думаєте бувають неповні квадрати двочлена.
ІІ. Організаційний момент.
Так. Давайте познайомимося з таким поняттям неповний квадрат двочлена. Замислитесь як це неповний, чого в ньому не вистачає. Вислуховую думки учнів.
Так не вистачає двійки.
Неповний квадрат виразу:
х-у -ху+ Неповний квадрат різниці двох виразів
2х+у +2ху+ Неповний квадрат суми двох виразів
5х-7у - 35ху+ Неповний квадрат різниці двох виразів
Самостійно знайдіть неповний квадрат виразу
6х - 5у
3х+ 8у
Давайте ще раз повторимо як це називається? Неповний квадрат різниці (суми) двох виразів. Питання а навіщо ми це вивчили? Вислуховую думки учнів. Так щоб краще зрозуміти нову тему, а саме розкладання на множники суми і різниці кубів двох виразів. А ще давайте пригадаємо і запишемо скільки буде: , , ,,
ІІІ Новий матеріал
Розкладаючи на множники різницю кубів двох виразів, використовують формулу різницю кубів:
а3 b3 = (а b) (а2 + аb +b2) те що я виділила як називається?
Давайте разом перевіримо правильно я розклала на множники, як це зробити? Правильно перемножити.
(а b) (а2 + аb + b2 ) = а3 + а2b+ аb2 а2b аb2b3 = а3 b3.
Отже, формулу різниці кубів можна сформулювати так:
Різниця кубів двох виразів дорівнює добутку різниці цих виразів і неповного квадрата їх суми.
Розкладаючи на множники суму кубів двох виразів, використовують формулу сумі кубів: а3 b3 = (а b) (а2 аb +b2).
Доведемо цю тотожність:
(а b) (а2 аb +b2) = а3 а2b+ аb2 а2b аb2b3 = а3 b3.
Сума кубів двох виразів дорівнює добутку суми цих виразів і неповного квадрата їх різниці.
ІV Закріплення
Алгебра В. Кравчук ст. 105
Розкласти на множники:
№660
а) 27а3 - 1 = (3а - 1) (9а2 3а+ 1);
б) 1 + 64 b3 = ( 1 + 4b ) ( 1 4b + 16b2 )
в) 8 – 27 =(2a -3)(4+6a+9)
г) 125- 27= (5-3у)(25+15у+9)
№661. а) m6 n3 = (m2 n) (m4 + m2 n + n2 );
б) а9 +b6 = (а3 + b2 ) (а6 а3 b2+ b4 );
в) а6 + с6 = (а2 + с2 ) (а4 а2 с2 + с4 ).
№664. а) 64а3 27b3 = (4 а 3b) (16 а2 + 12 а b +9 b2 );
б) р3 8 3 = ( р 2q) ( р2 + р q + 4 q2);
в) 27а6 25 = (3а2 5) (9а4 +15а2 +25).
Щоб кожен учень міг з впевненістю сказати, що він досяг успіху, потрібно самостійно попрацювати над виконанням аналогічних завдань. Адже уміння працювати самостійно є дуже важливим етапом в навчанні і в житті. Крім того, для досягнення успіху в житті потрібно мати друзів, партнерів. То ж під час самостійної роботи дозволяється здійснювати взаємодопомогу. Вибирай сам: працювати самостійно чи за допомогою друзів.
Самостійна робота. (на картках) Підписуємо аркуші і дописуємо розв’язок.
I варіант..
а) 64 27у3 =
б) m3 125 =
Спростити вираз:
а) (а b) ( а2 + аb + b2) + b3 =
б) (х2 1) (х4 + х2 + 1) + 1
II варіант.
а) 1- 64b3 =
б) 27а3 =
Спростити вираз:
в) (а2 + b2) (а4 а2 b2 + b4) а6 b6 =
г) (а +2) (а2 2 а + 4) (а 2) (а2 2 а + 4) =
V Підсумок уроку.
Домашне завдання :
Повторити : п.16, 17, 18, 19. Вивчити п. 20.
Розв’язати з п.20 №659 , №662 №665 (№669)