сума і різниця кубів

Про матеріал
матеріал містить конспект уроку з теми "Сума і різниця кубів". Пояснення матеріалу, закріплення, самостійну роботу.
Перегляд файлу

Конспект уроку з теми «Сума і різниця кубів»

Мета: Вивчити різницю і суму кубів двох виразів. Розвивати вміння застосовувати різницю і суму кубів для перетворень добутку виразів на многочлен стандартного вигляду, а також застосовувати формули суми і різниці кубів двох виразів для розкладання многочленів на множники. Самостійно застосовувати набуті знання в стандартних і нестандартних ситуаціях, а також вміти систематизувати певні математичні твердження і робити висновки.

                                            Епіграф:

   Без знання математики

                                         неможливо зрозуміти ні   

                                                       основ сучасної техніки,ні того,

як вчені вивчають природні явища.

А. М. Колмогоров.

Хід уроку:

І. Перевірка домашнього завдання.

Розкладіть на множники ( коментуємо з місця)

  1. - 36
  2. +81
  3. 0,81-

Представити у вигляді многочлена  ( у дошки виконують учні)

  1. (а-2)2                                
  2. (х+у)2                               
  3. (4-в)2                                
  4. (m+3)2                              
  5. (5+с)2  

Як називаються отримані алгебраїчні вирази? (Повний квадрат двочлена).  А як ви думаєте бувають неповні квадрати двочлена.

ІІ.    Організаційний момент.

Так. Давайте познайомимося з таким поняттям неповний квадрат двочлена. Замислитесь  як    це  неповний, чого в ньому не вистачає.     Вислуховую думки учнів.

Так не вистачає двійки.

Неповний  квадрат виразу:

х-у  -ху+       Неповний  квадрат різниці   двох виразів  

2х+у  +2ху+       Неповний  квадрат суми двох виразів  

5х-7у  - 35ху+      Неповний  квадрат  різниці двох виразів  

Самостійно знайдіть неповний  квадрат виразу

6х - 5у 

3х+ 8у 

Давайте ще раз повторимо як це називається? Неповний  квадрат  різниці (суми) двох виразів. Питання а навіщо ми це вивчили? Вислуховую думки учнів. Так щоб краще зрозуміти нову тему, а саме розкладання на множники суми і різниці кубів двох виразів. А ще давайте пригадаємо і запишемо скільки буде: , , ,,

  ІІІ Новий матеріал

 Розкладаючи на множники різницю кубів двох виразів, використовують формулу різницю кубів:

а3 b3 = (а b) (а2 + аb +b2) те що я виділила як називається?

Давайте разом перевіримо правильно я розклала на множники, як це зробити? Правильно перемножити.

(а b) (а2 + аb + b2 ) = а3 + а2b+ аb2 а2b аb2b3 = а3 b3.

  Отже, формулу різниці кубів можна сформулювати так:

Різниця кубів двох виразів дорівнює добутку різниці цих виразів і неповного квадрата їх суми.

Розкладаючи на множники суму кубів двох виразів, використовують формулу сумі кубів: а3 b3 = (а b) (а2 аb +b2).

Доведемо цю тотожність:

(а b) (а2 аb +b2) = а3 а2b+ аb2 а2b аb2b3 = а3 b3.

Сума кубів двох виразів дорівнює добутку суми цих виразів і неповного квадрата їх різниці.

ІV  Закріплення

Алгебра В. Кравчук ст. 105

Розкласти на множники:

№660

а) 27а3  - 1  = (  - 1) (9а2  + 1);

б)  1  + 64 b3 = ( 1 +  4b ) ( 1  4b + 16b2 )

в)  8 – 27 =(2a -3)(4+6a+9)

г) 125- 27= (5-3у)(25+15у+9)

№661. а) m6 n3 = (m2 n) (m4 + m2 n + n2 );

б) а9 +b6 = (а3 + b2 ) (а6 а3 b2+ b4 );

в) а6  + с6 = (а2 + с2 ) (а4 а2 с2 + с4 ).

№664. а) 64а3 27b3  = (4 а 3b) (16 а2 + 12 а b +9 b2 );

б) р3 8 3 = ( р 2q) ( р2 + р q + 4 q2);

в) 27а6  25 = (3а2 5) (9а4 +15а2 +25).

 

 

Щоб кожен учень міг з впевненістю сказати, що він досяг успіху, потрібно самостійно попрацювати над виконанням аналогічних завдань. Адже уміння працювати самостійно є дуже важливим етапом в навчанні і в житті. Крім того, для досягнення успіху в житті потрібно мати друзів, партнерів. То ж під час самостійної роботи дозволяється здійснювати взаємодопомогу. Вибирай сам: працювати самостійно чи за допомогою друзів.

 Самостійна робота. (на картках) Підписуємо аркуші і дописуємо розв’язок.

I варіант..

  1.   Розкласти на множники:

а) 64 27у3 = 

б) m3 125 =  

 Спростити вираз:

а) (а b) ( а2 + аb + b2) + b3 =   

б) (х2 1) (х4 + х2 + 1) + 1 

II варіант.

  1.   Розкласти на множники:

а) 1-  64b3  =  

б) 27а3   =   

 Спростити вираз:

в) (а2  + b2) (а4 а2 b2 + b4) а6 b6 =  

г) (а +2) (а2 2 а + 4) (а 2) (а2 2 а + 4) =

 

V Підсумок уроку.

  1. Повторили множення різниці двох виразів на їх суму, розкладання на множники різниці квадратів двох виразів, розкладання многочленів на множники з використанням формул квадрата суми і квадрата різниці.
  2. Вивчили формулу різниці кубів і суми кубів.
  3. Розв’язали ряд вправ на застосування формули різниці і суми кубів двох виразів.

Домашне завдання :

Повторити : п.16, 17, 18, 19. Вивчити п. 20.

Розв’язати з п.20 №659 , №662  №665 (№669) 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. філія Іваницька
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0