Сума кутів трикутника

Про матеріал
Домогтися засвоєння учнями змісту теореми про суму кутів трикутника та змісту її доведення, а також деяких висновків з цієї теореми; виробити в учнів уміння засто¬совувати зміст теореми і висновків з неї, а також викорис¬товувати сформульовані твердження при розв'язуванні задач на знаходження градусних мір кутів трикутника.
Перегляд файлу

Тема 2. Трикутники

Підготувала вчитель математики Петрівського ліцею Тарутинської селищної ради  Димчогло Катерина Степанівна

 

Тема. Сума кутів трикутника                                       Геометрія 7 клас

Мета: домогтися засвоєння учнями змісту теореми про суму кутів трикутника та змісту її доведення, а також деяких висновків з цієї теореми; виробити в учнів уміння засто­совувати зміст теореми і висновків з неї, а також викорис­товувати сформульовані твердження при розв'язуванні задач на знаходження градусних мір кутів трикутника.

Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.

Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя; таб­лиця № 10 «Сума кутів трикутника».

Хід уроку

І. Організаційний етап    

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання    

Оскільки матеріал попереднього уроку має бути опрацьо­ваний на уроці та закріплений вдома, перевірку домашнього завдання учні здійснюють самостійно за готовим зразком.

 

III. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Для успішної мотивації діяльності учнів учитель спонукає учнів до повторення основних відомостей про трикутник (як одну з багатьох геометричних фігур) і формулює проблему: чи можна побудувати трикутник з наперед заданими мірами кутів і якщо так, то чи існують які-небудь обмеження щодо градусних мір цих кутів (наприклад, чи можна побудувати трикутник, у якого всі три кути тупі, або всі три кути прямі, тощо). Після усвідомлення учнями суті проблеми вчитель разом з учнями формулює основну мету уроку — використавши отримані раніше знання, сформулювати властивість кутів трикутника, довести справедливість сформульованої теореми і навчитися використовувати доведене твердження при розв'язуванні задач відповідного змісту.

 

IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Усні   вправи

  1. Чи є на рис. 52 пари суміжних кутів? Назвіть їх.

  1. Вставте пропущені рисунки і записи в таблиці на рис. 53.

...< α <...

гострий

...

α = 90°

 

...< α <...

 

...

α ...

розгорнутий

Рис. 53

V. Засвоєння нових знань  

План вивчення нового матеріалу

  1. Теорема про суму градусних мір кутів трикутника та її доведення.
  2. Наслідки з теореми.
  3. Ще раз про класифікацію трикутників за градусною мірою його кутів.

Методичний   коментар

Як і в традиційному підручнику, в даному посібнику тео­рема про суму кутів трикутника подається після теми «Влас­тивість паралельних прямих» і її доведення, що здійснюється із посиланням на властивість кутів, утворених при перетині двох паралельних прямих січною, добре засвоюється учнями і, зазвичай не викликає в учнів труднощів. Звернімо увагу на те, що в даному посібнику за основні кути при перетині па­ралельних прямих січною прийнято внутрішні різносторонні кути і саме на їх властивість посилаються автори підручника при доведенні теореми (доведення із посиланням на власти­вості інших кутів можна розглянути як інший можливий варіант на уроці або запропонувати учням знайти цей варіант самостійно). Але для кращого усвідомлення учнями змісту і доведення теореми (за умови відповідної підготовки учнів) роботу над теоремою можна організувати у вигляді невеликої практичної роботи.

Практична   робота

  1. Назвіть пари вертикальних кутів та пари внутрішніх різносторонніх кутів при паралельних прямих а і b і січ­них с і d (рис. 54).

  1. Що можна сказати про кути кожної пари (див. п. 1)?
  2. Укажіть на рис. 54 суміжні кути з вершиною в точці В. Чому дорівнює сума їх градусних мір?
  3. Порівняйте отриману в п. З суму з сумою градусних мір кутів трикутника. Зробіть висновок.

Для підготовки учнів до сприйняття висновку з теореми можна запропонувати учням знайти відповіді на запитання.

а) Яким мав би бути кут трикутника, якби кожний з двох інших його кутів був прямий?

б) Яким мав би бути кут трикутника, якби два інші його кути мали градусну міру 100°  і  120°  відповідно?

в) Яким мав би бути кут трикутника, якби один із двох інших кутів був тупий, а другий — прямий?

Якщо учні обґрунтовують свої відповіді, то доведення на­слідку з теореми про суму кутів трикутника буде узагальненням проведених міркувань.

Як квінтесенція роботи з вивчення нового матеріалу демонс­трується таблиця № 10 «Сума кутів трикутника».

Таблиця №10

 

Сума кутів трикутника

Теорема

A + B + C = 180°

Сума кутів трикутника дорівнює 180°.

Висновки

Якщо в трикутнику ABC кут А — тупий, то він єдиний.

Якщо в трикутнику ABC кут  А = 90°, то він єдиний.

У будь-якому трикутника ABC принаймні два кути гострі

 

Питання про види трикутників за градусною мірою його кутів уже вивчалось у сьомому класі, але на даному уроці відповідь на нього має «вдосконалений вигляд», а саме — вид трикутника визначається за градусною мірою найбільшого кута.

Останній момент, на якому слід зосередити увагу учнів на уроці — це нарешті дозвіл розуміти під поняттям кута як гео­метричну фігуру, так і його градусну міру.

 

VI. Первинне усвідомлення матеріалу   

Задачі, які винесено на урок, можна умовно поділити на дві групи:

Перша група — на безпосереднє застосування теореми — № 289, 290, 296, 297 (а), додаткова № 1: знайти всі кути три­кутника, якщо один із них удвічі менший від другого і на 20° більший за третій.

Друга група — на застосування наслідку — № 291, 300.

 

VII. Підсумки уроку    

Яке з тверджень неправильне (рис. 55)?

а) M + N = 180° - K;

б) M + N + K = 180°;

в) Якщо  M > 90°, то і  N > 90°.

VIII. Домашнє завдання

  1. § 10, с. 81 — вивчити зміст, доведення теореми 8 і на­слідок з неї.
  2. Письмово:

1) Знайти кути трикутника, якщо їх градусні міри від­носяться як 2 : 7 : 9.

2) Накресліть трикутник ABC з тупим кутом А. Про­ведіть висоту BD і визначте вид трикутника ABD за градусною мірою кутів. Виміряйте кути BAD, ABC, АСВ, ВАС. Як пов'язана градусна міра кута BAD з гра­дусними  мірами  виміряних  кутів  трикутника ABC?

3) № 295, 297 (б).

 

1

Бабенко С. П. Геометрія. 7 клас: Розробки уроків  Урок № 19

docx
Додано
27 березня 2023
Переглядів
4787
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку