УРОК 2
Тема уроку: Світ мистецтва навкруги
Мета уроку: формувати ключові компетентності: загальнокультурна компетентність: усвідомлення ролі музичного мистецтва в житті людини; міжпредметна естетична компетентність: визначення взаємозв’язку музики з іншими видами мистецтва; предметна компетентність: — зацікавити учнів уроками музики, ознайомити з музичними та шумовими звуками, дати знання про значення музики в житті людини, познайомити з нотами; — розвивати вміння учнів уважно слухати музику та висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, створювати музичний супровід до пісні; — виховувати любов до музики, інтерес до слухання класичної музики та виконання дитячих пісень українських композиторів.
Тип уроку: комбінований, урок поглиблення теми.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрети композитора В.Косенка та автора пісні Н.Май.
Основні поняття для засвоєння: музичні звуки і шуми, ноти.
Твори, що вивчаються на уроці: В.Косенко. «Пасторальна»; Н.Май. «Перший раз у перший клас».
ХІД УРОКУ
- Вхід у клас під звучання пісні Н.Май. «Перший раз у перший клас». - Музичне привітання.
Діти, на попередньому уроці ми з вами навчилися правильно слухати музику та співати пісні. Сьогодні ми продовжимо свою мандрівку чарівною країною музики і познайомимося з її звуками. Музика — мистецтво звуків. На уроці ми з’ясуємо, що таке музичні і шумові звуки, щоб не плутати ці поняття; визначимо, що мелодія є основою музики, і роль музичного супроводу. Знайомство з особливостями музики допоможе краще розуміти її мову, характер і зміст музичних творів.
Пташка співає, хлюпоче ріка,
Вітер шумить — листя гойда.
Чуєш, як вміє природа співати?
Слід нам мистецтво таке шанувати! М.Мигаль
Навколо нас весь час безліч різних звуків, але всі вони різні. Щоб почути звуки, потрібна тиша. Заплющимо очі і прислухаємося до тиші. Які звуки ви почули? Так звучить наша школа, наше місто. На попередньому уроці ми мандрували до лісу. Пропоную і сьогодні завітати до нього. Пригадайте, які звуки ви там почули? Так у лісі ми можемо почути спів пташок, шарудіння листочків на деревах, дзижчання комарів, тріск гілочок під ногами – саме так шумить ліс. (Слухання звуків лісу). Це все шумові звуки. Але існують і інші звуки – чарівні. Ці звуки створені людиною. Коли вона почала співати – виникла музика. З тих пір ці звуки стали називати музичними. Музичні звуки виникають коли люди співають або грають на музичних інструментах.
Пропоную послухати один з найкращих творів для дітей українського композитора В.Косенка «Пасторальна». Композитор завжди любив рідний край, милувався його природою і цю любов передавав у своїй музиці. Слово «пастораль» означає пастуший. Пастораллю в музиці називають твір, що змальовує картини природи та сцени селянського життя. Цікаво, що життя пастушків завжди змальовували безтурботним і щасливим, як мрію. (В.Косенко. «Пасторальна» - слухання). – Чи сподобалася вам музика? – Які звуки лунали: музичні чи шумові? – Як звучала музика? - Якими кольорами ви намалювали б ілюстрацію до цієї музики? Так, музика звучить спокійно і тихо, передає радісні почуття. Мелодію можна уявити в кольорах сонця і блакитного неба після весняного теплого дощу.
Пропоную пригадати по співку «Прийшла осінь» і згадати правила співу. (Виконання поспівки «Прийшла осінь»)
Прий - шла о - сінь знов до нас,
за - ве - ла ді - тей у клас.
На попередньому уроці ми розпочали вивчати пісню про першокласників. Сьогодні ми розучимо її до кінця. (Н. Май. «Перший раз у перший клас» - робота над текстом ІІ і ІІІ куплетів, виконання мелодії фразами, виконання пісні з музичним супроводом).
Під час гри на ударних музичних інструментах виникають шумові звуки. Усі музичні звуки записують спеціальними знаками – нотами.
Ми ділимо клас на три групи. Одна – співаки, друга – музиканти на маракасах, третя – музиканти на бубонцях. (Виконання пісні з ритмічним супроводом).
– На які види поділяються усі звуки? – Які звуки ми чули під час співу: музичні чи шумові? – Як називається пісня, яку ми співали? Світ сповнений звуками, але не всі вони є музичними. Музика — мистецтво звуків, що є її мовою. З музичних звуків складаються чарівні мелодії, великі музичні твори. Ми вчимося розуміти мову музики.