Є художники, яких приваблюють не безкраї простори з невеличкими хатками, річками та луками, а міста з їхніми метушнею, тихими, безлюдними вузькими вуличками чи навпаки — широкими проспектами, великим скупченням людей та транспортних засобів. Шарль Меріон. Париж. Малий міст. Ян Мерфі. Венеційський канал. Зверніть увагу на пейзажі Ш. Меріона та Я. Мерфі. Чи відрізняються їхні твори від сільських пейзажів С. Василь-ківського, П. Левченка? Який формат цих робіт (горизонтальний чи вертикальний)? З чим, на вашу думку, це пов’язано?
Роздивіться міські пейзажі, порівняйте старовинну архітектуру із сучасною. Проаналізуйте, як у картинах застосовано лінійну та повітряну перспективу. Лінійна перспектива — зображення предметів на площині відповідно до зорового сприйняття їх у просторі; побудова такого зображення за допомогою ліній, що сходяться на горизонті в одній точці. Поліна Рибакова. Сербія. Петроварадін. Микола Глущенко. Монмартр. Сакре-Кер. Григорій Іващенко. Крижані заводи
Ви вже знайомі з правилами лінійної та повітряної перспектив. Лінія горизонту, яку обирає художник для своєї картини, може бути такою, що поділяє площину роботи майже навпіл, може бути низькою або високою. Джеремі Манн. Нічне місто Визначте лінію горизонту (низька, висока або така, яка поділяє площину роботи майже навпіл) на роботах художників. Мікеланджело. Капітолійський пагорб у Римі
Міський пейзаж перетворився на самостійний жанр у середині XVII ст. у Нідерландах. У цей час такі міста, як Амстердам, Гарлем та Гаага, стали популярними темами для живопису. Художники різних європейських країн (Великої Британії, Франції, Німеччини) почали наслідувати приклад Нідерландів, і вже у XVIII ст. в Італії міський пейзаж набув свого розквіту. Зверніть увагу на використання лінійної та повітряної перспектив у роботі Каміля Піссарро. Каміль Піссарро. Авеню де л’Опера, ефект снігу вранці
Це цікаво. Ведути Каналетто Різновид архітектурного пейзажу — ведута — набув популярності в Італії у XVIII ст. Високим мистецтвом зробив ведуту відомий італійський художник Каналетто (Джованні Антоніо Каналь), який зображав панорами Венеції з численними каналами. Картини художника вирізняються документальною точністю рисунка, довершеністю перспективної побудови. Твори приваблюють світловими та повітряними ефектами, оригінальністю композиційних рішень. Побутові епізоди, події міського життя надають пейзажу правдивості. Художник застосовує в картинах стафаж — невеликі зображення людей і тварин, що допомагають уявити реальні розміри споруд. Каналетто. Повернення на Вознесіння ГосподнєВедута — різновид пейзажу із документально точним зображенням певної місцевості або міста з архітектурою в навколишньому середовищі, нерідко із водоймою та застосуванням стафажу. Стафаж — другорядні елементи композиції; у пейзажному живописі — невеликі фігури людей і тварин, зображені для пожвавлення та прикрашання краєвиду.
Кожне місто індивідуальне, з власного історією, неповторними настроєм та атмосферою. Місто, як і людина, має свої загадки й таємниці. Художники/художниці розкривають ці загадки і секрети у міських пейзажах. Кожен предмет, кожна архітектурна деталь, пам’ятка чи споруда, кожен будинок — це душа міста, яку оспівує художник/художниця.
Творче завдання«Міський пейзаж»«Улюблене місто». Намалюйте міський пейзаж з урахуванням лінійної та повітряної перспектив. (Техніка виконання за вибором — графіка, живопис.) Придумайте образ міста, який хочете зобразити. Спочатку виконайте пошукові ескізи та визначте, що буде зображено в центрі, на передньому і дальньому планах. Для того щоб передати простір, застосуйте лінійну і повітряну перспективу. Доберіть відповідний колорит. Поради. Пограйте в гру Перспектива