Тема: Світ професій «людина – техніка». Види техніки. Колективне виготовлення стіннівки «Машини – помічники людини».
Мета: розширити знання учнів про професії типу «людина техніка»; удосконалити вміння моделювати технічні засоби; навчити виготовляти моделі вантажного автомобіля; розвивати уяву, фантазію, творчість; виховувати повагу до людей різних професій, акуратність, культуру праці.
Обладнання: демонстраційний матеріал — зразки моделей вантажних автомобілів, ілюстрації із зображенням людей технічних професій,ілюстрації із зображенням різних видів транспортних засобів; для індивідуального користування — картон, кольоровий папір, олівець, лінійка, циркуль, ножиці, клей, пензлик для клею.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Перевіряю готовність дітей до заняття, забезпечую їх необхідними приладами, інструментами та матеріалами. Учні організовують свої робочі місця.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Давайте пригадаємо, які ж елементи графічної грамоти ви знаєте, розгадавши кросворд.
КРОСВОРД «Елементи графічної грамоти»
По горизонталі: 4. Інструмент, що являє собою графітний стержень в дерев'яній оболонці. 5. Графічне зображення предмета або його складових, виконане за допомогою креслярських інструментів, яке містить інформацію, необхідну для виготовлення виробу. 7. Те, що з'являється на папері, якщо провести по ньому ручкою або олівцем.
По вертикалі: 1. Елемент, що показує напрям перегинання та складання паперу. 2. Лінія на кресленні, відносно якої розміщуються симетричні елементи зображення. 3. Об'ємне зображення предмета, виконане від руки. 6. Виконане від руки площинне зображення предмета або деталі з вказуванням його основних розмірів.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні ми поговоримо про професії людей, які пов'язані з технікою, її виготовленням, експлуатацією, обслуговуванням, ремонтом тощо. Удосконалимо вміння виготовляти моделі технічних засобів. Виготовимо модель вантажного автомобіля.
ІV. Виклад нового матеріалу
Розповідь з елементами бесіди «Тип професій «Людина-техніка»»
У наш час техніка займає провідне місце в житті кожної людини. Щодня, щогодини ми стикаємось з різноманітними машинами, механізмами, пристроями. З машинною технікою працює безліч людей різних професій.
Коли ж зародилися професії, пов'язані з технікою? (Тоді, коли в країнах Малої Азії, Індії, Південної Європи почали виготовляти метал. Це сталося майже 3000 років тому. Одна стародавня легенда розповідає про такий випадок.)
Читання легенди
Цар Соломон після закінчення будівництва Єрусалимського храму вирішив прославити кращих будівельників і запросив їх до палацу. Навіть своїм троном вирішив поступитися на період банкету тому, хто особливо багато зробив для спорудження храму. Коли запрошені ввійшли до палацу, один із них піднявся до трону і, сів на нього..
Хто ти і за яким правом зайняв це місце? — грізно спитав цар.
Незнайомець звернувся до каменяра і спитав його:
Хто зробив твої інструменти?
Коваль, — відповів той.
Потім незнайомець звернувся до тесляра, столяра:
Хто вам зробив інструменти?
Коваль,—відповіли ті.
І всі, до кого звертався незнайомець, відповідали:
— Так, коваль викував наші інструменти, якими був побудований храм.
Тоді незнайомець сказав цареві:
— Я — коваль. Ніхто з будівельників не зміг би виконати свою
роботу без зроблених мною залізних інструментів.
Переконаний доводами коваля, цар сказав присутнім:
— Так, коваль правий. Він заслуговує найбільшої почесті серед будівельників храму.
Розповідь вчителя
Ця професія була в давнину основною металургійною професією. Коваль, він же металург, одержував залізо з руди і перетворював його на вироби. Людей вражало: що коваль робив цінні речі майже з нічого, зі шматка якогось бурого каміння. Тому багато народів вважали коваля «віщою людиною», майже чарівником.
Зараз машини й механізми створюють конструктори. За їхніми кресленнями робітники виготовляють окремі деталі. Із виготовлених деталей збирають машини. Роблять це слюсарі механоскладальних робіт.
Історія цієї професії така. У давнину люди навчилися плавити метал і виготовляти з нього предмети першої необхідності — знаряддя праці та зброю. Пізніше навчилися виготовляти нехитрі машини й механізми. Ось тоді і зародилася слюсарна справа: ручне виготовлення металевих виробів. Згодом окремі деталі почали виготовляти на металорізальних верстатах. А збирати деталі у виріб продовжували вручну. Щоб зібрати механізм, спочатку треба підготувати деталі, потім скласти вузли, відрегулювати їх і, на кінець, випробувати. Усю цю роботу виконує слюсар-складальник. Кваліфікований слюсар-складальник повинен багато знати і вміти, мати широкий технічний кругозір, бути уважним, акуратним, дисциплінованим.
Однією з найбільш розповсюджених Технічних професій є професія водія. Вона виникла з появою транспортних засобів. Сьогодні існує багато видів транспорту: автомобільний, тролейбусний, трамвайний, залізничний, повітряний, морський тощо. (Демонстрація ілюстрацій.) Залежно від видів транспорту існують такі професії, як: водій автобуса, водій трамвая чи тролейбуса, машиніст тепловоза чи електровоза, пілот тощо.
Водій повинен добре знати й розуміти правила дорожнього руху. Він має досконало керувати машиною, мати гарний зір, розпізнавати кольори. Під час руху водій повинен швидко сприймати, оцінювати дорожню ситуацію й швидко приймати правильне рішення: Робота водія дуже відповідальна, адже від нього залежить безпека пасажирів і пішоходів.
По дорогах України рухається безліч автомобілів. Слово автомобіль буквально означає «той, що рухається сам». Автомобіль — машина, призначена для перевезення людей або вантажу по безколійних дорогах.
Сучасні легкові автомобілі дуже різноманітні за формою і будовою. У салоні легкового автомобіля може розміститися невелика кількість людей. Автобуси — це багатомісні автомобілі. Вони можуть перевозити понад сотню людей одночасно. Найменші автобуси (мікроавтобуси) вміщують до 11 пасажирів.
Вантажні автомобілі призначені для перевезення вантажів.
V. Демонстрація зразків виробів.
Подивіться на зразок моделі вантажного автомобіля. (Демонстрація.)
-- 3 яких основних частин складається вантажний автомобіль?
-- Який матеріал вибрано для виготовлення моделі?
-- Яким способом з'єднані окремі частини?
(Вантажний автомобіль складається з таких частин кабіни, кузова, двигуна, рами та коліс. Модель виготовлена з кольорового картону. Окремі частини скріплені між собою за допомогою клею.)
Сьогодні ви будете не лише інженерами-конструкторами, а й технологами — людьми, які на підприємствах займаються розробкою послідовності виготовлення виробу. Подивіться ще раз на модель і визначте, у якій послідовності будете її виготовляти.
VI. Технологія виготовлення.
Модель вантажного автомобіля виготовляється в такій послідовності.
Підберіть кольоровий картон для кожної частини моделі так, щоб
кольорове вирішення окремих частин було чітким і виразним.
Помітьте розгортку моделі кабіни за поданим на таблиці кресленням (1) .
Домалюйте клапани для склеювання й виріжте (2).
Продавіть лінії згину тупим кінцем ножиць, зігніть заготовку і склейте (3).
Розмітьте й виріжте задню частину кабіни (4) і приклейте до кабіни (5).
Розмітьте, виріжте, зігніть і склейте раму (6) та кузов (7).
Розмітьте і виріжте колеса моделі (8).
Зберіть модель, склеюючи окремі частини (9).
Оздобте модель: наклейте вікна, двері, номерні знаки.
VII. Практична робрта
Діти під наглядом керівника виготовляють виріб. Надаю необхідну допомогу окремим учням. Проводжу інструктаж з метою виправлення помилок та закріплення правильних прийомів роботи. Слідкую за технікою безпеки на занятті.
Фізхвилинка
Раз, два, три, чотири.
Три, чотири, раз, два.
Розболілась голова.
Треба трішки відпочити,
Щоб нового ще навчитись.
Підтягнулися,
Присіли,
Пострибали,
Знову сіли.
Вийшла пауза мала –
До роботи нам пора.
Діти продовжують виготовлення виробів.
Технологія виготовлення моделі вантажного автомобіля
VІІІ. Аналіз робіт та їх оцінювання
Аналізую дитячі роботи. У тих випадках, коли робота не закінчена, даю загальну характеристику роботи учня.
VІІ. Прибирання робочих місць.