Світ професій «людина – техніка». Види техніки. Колективне виготовлення стіннівки «Машини – помічники людини».

Про матеріал
Мета: розширити знання учнів про професії типу «людина техніка»; удосконалити вміння моделювати технічні засоби; навчити виготовляти моделі вантажного автомобіля; розвивати уяву, фантазію, творчість; виховувати повагу до людей різних професій, акуратність, культуру праці
Перегляд файлу

Тема: Світ професій «людина – техніка». Види техніки. Колективне виготовлення стіннівки «Машини – помічники людини».

Мета:  розширити знання учнів про професії типу «людина техніка»; удосконалити вміння моделювати технічні засоби; навчити виготовляти моделі вантажного автомобіля; розвивати уяву, фантазію, творчість; виховувати повагу до людей різних професій, акуратність, культуру праці.

Обладнання:  демонстраційний матеріал — зразки моделей вантажних автомобілів, ілюстрації із зображенням людей технічних професій,ілюстрації із зображенням різних видів транспортних засобів; для індивідуального користування — картон, кольоровий папір, олівець, лінійка, циркуль, ножиці, клей, пензлик для клею.

                                 Хід заняття
          І. Організаційний момент
Перевіряю готовність дітей до заняття, забезпечую їх необхідними приладами, інструментами та матеріалами. Учні організовують свої робочі місця.
       ІІ. Актуалізація опорних знань.
Давайте пригадаємо, які ж елементи графічної грамоти ви знаєте, розгадавши кросворд.
КРОСВОРД «Елементи графічної грамоти»
По горизонталі: 4. Інструмент, що являє собою графітний стержень в дерев'яній оболонці. 5. Графічне зображення предмета або його складових, виконане за допомогою креслярських інструментів, яке містить інформацію, необхідну для виготовлення виробу. 7. Те, що з'являється на папері, якщо провести по ньому ручкою або олівцем.
По вертикалі: 1. Елемент, що показує напрям перегинання та складання паперу. 2. Лінія на кресленні, відносно якої розміщуються симетричні елементи зображення. 3. Об'ємне зображення предмета, виконане від руки. 6. Виконане від руки площинне зображення предмета або деталі з вказуванням його основних розмірів.
                      http://do.gendocs.ru/pars_docs/tw_refs/204/203197/203197_html_m4e7f0fd4.jpg
         ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні ми поговоримо про професії людей, які пов'язані з тех­нікою, її виготовленням, експлуатацією, обслуговуванням, ремон­том тощо. Удосконалимо вміння виготовляти моделі технічних засо­бів. Виготовимо модель вантажного автомобіля.
            ІV. Виклад нового матеріалу
Розповідь з елементами бесіди «Тип професій «Людина-техніка»»
У наш час техніка займає провідне місце в житті кожної люди­ни. Щодня, щогодини ми стикаємось з різноманітними машинами, механізмами, пристроями. З машинною технікою працює безліч лю­дей різних професій.
Коли ж зародилися професії, пов'язані з технікою? (Тоді, коли в країнах Малої Азії, Індії, Південної Європи почали виготовляти метал. Це сталося майже 3000 років тому. Одна стародавня легенда розповідає про такий випадок.) 
        Читання легенди

Цар Соломон після закінчення будівництва Єрусалимського хра­му вирішив прославити кращих будівельників і запросив їх до палацу. Навіть своїм троном вирішив поступитися на період банкету тому, хто особливо багато зробив для спорудження храму. Коли запрошені ввійшли до палацу, один із них піднявся до трону і, сів на нього..
Хто ти і за яким правом зайняв це місце? — грізно спитав цар.
Незнайомець звернувся до каменяра і спитав його:

Хто зробив твої інструменти?

Коваль, — відповів той.

Потім незнайомець звернувся до тесляра, столяра:
Хто вам зробив інструменти? 

Коваль,—відповіли ті. 

І всі, до кого звертався незнайомець, відповідали:
— Так, коваль викував наші інструменти, якими був побудо­ваний храм.
Тоді незнайомець сказав цареві: 
— Я — коваль. Ніхто з будівельників не зміг би виконати свою
роботу без зроблених мною залізних інструментів.
Переконаний доводами коваля, цар сказав присутнім:
— Так, коваль правий. Він заслуговує найбільшої почесті се­ред будівельників храму.
              Розповідь вчителя

Ця професія була в давнину основною металургійною професі­єю. Коваль, він же металург, одержував залізо з руди і перетворю­вав його на вироби. Людей вражало: що коваль робив цінні речі май­же з нічого, зі шматка якогось бурого каміння. Тому багато народів вважали коваля «віщою людиною», майже чарівником.

Зараз машини й механізми створюють конструктори. За їхніми кресленнями робітники виготовляють окремі деталі. Із виготовлених де­талей збирають машини. Роблять це слюсарі механоскладальних робіт.
Історія цієї професії така. У давнину люди навчилися плавити метал і виготовляти з нього предмети першої необхідності — знаряд­дя праці та зброю. Пізніше навчилися виготовляти нехитрі машини й механізми. Ось тоді і зародилася слюсарна справа: ручне виготов­лення металевих виробів. Згодом окремі деталі почали виготовляти на металорізальних верстатах. А збирати деталі у виріб продовжу­вали вручну. Щоб зібрати механізм, спочатку треба підготувати де­талі, потім скласти вузли, відрегулювати їх і, на кінець, випробува­ти. Усю цю роботу виконує слюсар-складальник. Кваліфікований слюсар-складальник повинен багато знати і вміти, мати широкий технічний кругозір, бути уважним, акуратним, дисциплінованим.
Однією з найбільш розповсюджених Технічних професій є про­фесія водія. Вона виникла з появою транспортних засобів. Сьогодні існує багато видів транспорту: автомобільний, тролейбусний, трам­вайний, залізничний, повітряний, морський тощо. (Демонстрація ілюстрацій.) Залежно від видів транспорту існують такі професії, як: водій автобуса, водій трамвая чи тролейбуса, машиніст теплово­за чи електровоза, пілот тощо.
Водій повинен добре знати й розуміти правила дорожнього руху. Він має досконало керувати машиною, мати гарний зір, розпізна­вати кольори. Під час руху водій повинен швидко сприймати, оці­нювати дорожню ситуацію й швидко приймати правильне рішення: Робота водія дуже відповідальна, адже від нього залежить безпека пасажирів і пішоходів.
По дорогах України рухається безліч автомобілів. Слово автомобіль буквально означає «той, що рухається сам». Автомобіль — машина, при­значена для перевезення людей або вантажу по безколійних дорогах.
Сучасні легкові автомобілі дуже різноманітні за формою і будовою. У салоні легкового автомобіля може розміститися невели­ка кількість людей. Автобуси — це багатомісні автомобілі. Вони мо­жуть перевозити понад сотню людей одночасно. Найменші автобуси (мікроавтобуси) вміщують до 11 пасажирів.
Вантажні автомобілі призначені для перевезення вантажів.
            V. Демонстрація зразків виробів.
Подивіться на зразок моделі вантажного автомобіля. (Демон­страція.)
-- 3 яких основних частин складається вантажний автомобіль?

-- Який матеріал вибрано для виготовлення моделі?

-- Яким способом з'єднані окремі частини?

(Вантажний автомобіль складається з таких частин кабіни, кузова, двигуна, рами та коліс. Модель виготовлена з кольорового кар­тону. Окремі частини скріплені між собою за допомогою клею.)
Сьогодні ви будете не лише інженерами-конструкторами, а й технологами  людьми, які на підприємствах займаються розробкою послідовності виготовлення виробу. Подивіться ще раз на модель і визначте, у якій послідовності будете її виготовляти.
        VI. Технологія виготовлення. 
Модель вантажного автомобіля виготовляється в такій послідовності.
Підберіть кольоровий картон для кожної частини моделі так, щоб
кольорове вирішення окремих частин було чітким і виразним.

Помітьте розгортку моделі кабіни за поданим на таблиці кресленням (1) .

Домалюйте клапани для склеювання й виріжте (2).

Продавіть лінії згину тупим кінцем ножиць, зігніть заготов­ку і склейте (3).

Розмітьте й виріжте задню частину кабіни (4) і приклейте до кабіни (5).

Розмітьте, виріжте, зігніть і склейте раму (6) та кузов (7).
Розмітьте і виріжте колеса моделі (8).

Зберіть модель, склеюючи окремі частини (9).

Оздобте модель: наклейте вікна, двері, номерні знаки.

            VII. Практична робрта
Діти під наглядом керівника виготовляють виріб. Надаю необхідну допомогу окремим учням. Проводжу інструктаж з метою виправлення помилок та закріплення правильних прийомів роботи. Слідкую за технікою безпеки на занятті.
Фізхвилинка
Раз, два, три, чотири.
Три, чотири, раз, два.
Розболілась голова.
Треба трішки відпочити,
Щоб нового ще навчитись.
Підтягнулися,
Присіли,
Пострибали,
Знову сіли.
Вийшла пауза мала –
До роботи нам пора.
Діти продовжують виготовлення виробів.

http://do.gendocs.ru/pars_docs/tw_refs/204/203197/203197_html_6b708ea9.jpg
Технологія виготовлення моделі вантажного автомобіля
            VІІІ. Аналіз робіт та їх оцінювання
Аналізую дитячі роботи. У тих випадках, коли робота не закінчена, даю загальну характеристику роботи учня.
           VІІ. Прибирання робочих місць.
 

docx
Додано
4 листопада 2019
Переглядів
1407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку