Світове значення Івана Франка

Про матеріал
Систематизувати знання учнів про життєвий і творчий шлях Івана Франка.Збагнути і осягнути багатогранний талант титана праці.
Перегляд файлу

Українська література 10 клас

 Світове значення спадщини Івана Франка

Мета. Систематизувати знання учнів про життєвий і творчий шлях І.Франка.

Збагнути й осягнути багатогранний талант титана праці; розвивати навички виразного читання,пам’яті,образного та аналітичного мислення,самостійної роботи ,пошуку, сприяти творчому розвитку особистості учня;виховувати патріотичні почуття,поваги до творчої спадщини Великого Каменяра.

Тип уроку: систематизація та узагальнення вивченого матеріалу.

                                                                                      Лиш боротись – значить жить!

                                                                                                                    Іван Франко

Хід уроку

І  Організаційний етап

ІІ Мотиваційний момент

 1.Встановити відповідність

1.Т.Шевченко                            А. Великий Каменяр

2. І.Франко                                Б.Великий сонцепоклонник

3. Леся Українка                      В. Всеохоплююче око України

4. М.Коцюбинський               Г. Дочка Прометея

5. І.Нечуй – Левицький         Д. Великий Кобзар

Відповідь 1д,2а,3г,4б,5в.

2.Слово вчителя

- Кожна людина – неповторна особистість. Одна гарно малює,інша складає вірші,хтось створює шедеври.

А про нього говорять так:  « Знаємо його як Великого Каменяра, вічного революціонера, українського Мойсея. І як зазначив М.Коцюбинський, « людина, яка б вона сильна не була, не може жити самою боротьбою,самими громадянськими інтересами. Трагізм особистого життя часто вплітається в терновий вінок життя народного». Це людина,що кохає і страждає,радіє і тужить,вірить і зневіряється».

ІІІ. Оголошення теми уроку

-Як ви вже зрозуміли, мова йтиме про Івана  Яковича Франка .

(запис теми та епіграфа до зошитів)

Очікування учнів від уроку

ІV. Актуалізація опорних знань

  • Додому вам було підготувати вислови видатних діячів про І.Франка

(Читання висловів)

V Сприймання і засвоєння матеріалу

  • Ми сьогодні осягнемо багатогранний талант титана праці Івана Франка.

Розглянемо :

1.Проблеми, які у світових творах порушив І.Франко.

2. І.Франко – поет.

3. І.Франко – прозаїк та драматург.

4.І. Франко – літературний критик.

5.І.Франко – публіцист,перекладач.

6. Маловідомі факти із життя І.Франка.

Орієнтовні відповіді

1учень

Проблеми,які у світових творах порушив І.Франко

  • проблема вірності та зради в повісті « Захар Беркут»
  • проблема зростання свідомості трудящих мас та їх історична роль,віддане служіння народові поема «Мойсей».
  • проблема життя селянства ,кохання драма «Украдене щастя».
  • проблема збірки «Зів’яле листя» нерозділене кохання,роздум над життєвим вибором людини.
  • проблема патріотизму,громадянського обов’язку ,активної громадянської позиції поезія «Гімн».
  • проблеми повісті «Перехресні стежки» - це проблеми добра і зла, бідності і багатства, людської гідності  і духовної ницості, людини і закону.

Ці проблеми є вічними.

2 учень

І . Франко – поет

Поету належить такі поетичні збірки: «Баляди і розкази»(1876), «З вершин та низин»(1887), «Зів’яле листя»(1896), «Мій Ізмарагд»(1897),  «Із днів журби»(1900), «Із літ моєї молодості»(1914). Його громадсько-політичні твори «Гімн», «Гріє сонечко»,«Каменярі».

Свідчать про те, що автор був борцем за кращу долю нашого народу. Він є автором 30 поем, одна з них – філософська поема «Мойсей», у якій висловлена впевненість у відродженні національної свідомості і гідності українців. Лірична драма «Зів’яле листя» - збірка інтимних поезій, яка сподобалася мені найбільше. І я хочу прочитати свою улюблену поезію «Чого являєшся мені у сні?»

Декламування напам’ять  «Чого являєшся мені у сні?»

Вчитель

  • Щоб підтвердити популярність цієї поезії я пропоную прослухати пісню Віталія Козловського на слова Івана Франка (Пісня)

3.Учень

І. Франко – прозаїк. Він понад 100 нарисів, оповідань, фейлетонів, казок, повістей, романів. Писав про сучасне й минуле галицького села                     ( оповідання «Ліси і пасовиська»), про життя робітників ( роман «Борислав сміється»), оповідання про дітей («Грицева шкільна наука»), твори з життя інтелігенції ( повість «Перехресні стежки», історична повість «Захар Беркут». Найбільше мені подобається…

І. Франко – драматург. У 70-90 РР.ХІХ ст… він створив низку драм із сучасного життя («Учитель») , драматичні поеми з часів Київської Русі («Сон князя Святослава»), драматичний етюд для дітей («Суд святого Николая»). Соціально-психологічна драма «Украдене щастя» мене дуже схвилювала, оскільки в її основі – мотив зруйнування сім’ї . Анна, видана з примусу заміж за нелюба Миколу Задорожного, дізнавшись про появу коханого Михайла Гурмана, вирішує повернути собі хоч крихітку особистого щастя.

Інсценізація (с 363 ява 2)

4.Учень

І Франко – літературний критик. Він написав 30 праць про Т.Шевченка, нарис про Лесю Українку, В. Самійленка, М. Старицького, Гомера, Софокла, історико – літературні огляди (« Нарис історії українсько-руської літератури до 1890р.»)

Писав наукові праці з фольклористики та етнології (« Студії над українськими піснями»).

Вчитель

У низці наукових досліджень і науково – критичних статей він правильно й з глибоким знанням справи оцінював твори не тільки Т.Шевченка,Л.Українки а й  Марка Вовчка,С.Руданського,Панаса Мирного та інших українських письменників,широко популяризував їх творчість.

Ряд українських письменників (М.Кощюбинський,Л.Українки,О.Кобилянська,В.Стефаник ,Лесь Мартинович) зазнали благотворного впливу Великого Каменяра. Він допомагав молодим митцям друкувати твори в галицьких демократичних виданнях.

5. учень

І . Франко – професійний публіцист. Працював у редакції журналу «Друг», будучи студентом Львівського університету у 1875р. У 80-х роках видає 2 збірки журнального типу «Дзвін» і «Молот»,журнали «Світ» і «Зоря». У1894 – 97рр. за допомогою дружини видає журнал «Життє і слово», а потім організовує «Літературно – науковий вісник»,який об’єднав навколо себе письменників,критиків, публіцистів з усієї України.

І.Франко – перекладач. Однією з актуальних проблем літературної освіти є реалізація взаємозв’язків української та зарубіжної літератури. Серед різноманітних аспектів міжпредметної  взаємодії особливий інтерес викликає питання про перекладацьку діяльність українських письменників. На ці особливості перекладу наголошував І.Франко у статті «Каменярі». Український текст і польський переклад.

Вчитель

Він досконало володів німецькою та польською мовами. Переклав трагедію «Фауст» Гете,поему «Німеччина» Гейне . Публікував свої переклади знайомив українців із надбанням світової культури.

Маловідомі факти із життя І.Франка

Легенда про народження І.Франка

Він прийшов у світ 27 серпня 1856р., тоді коли  у вирій відлітали лелеки. Дівчат,які народжувались у ту пору,називали  Маріями ,бо  на28 серпня припадає Успіня Пресвятої Діви Марії, а хлопців – Іванами, бо 11 вересня велике свято – Усікновення голови Іоанна Хрестителя. Його нарекли Іваном,але зовсім не через це свято. Так вимагала давня традиція: найстарший син мав назвати свого первістка іменем батька. Батька Якова Франка звали Іваном. У час народження І.Франка  у селі панувала холера. Забобонні люди твердили,щоб дитину заховати від смерті,потрібно назвати іншим іменем,ніж записано у церковній книзі. Мати назвала сина Мироном,бо на 30 серпня припадало свято цього мученика. Вона гадала,що це ім’я стане оберегом для дитини. Факт про народження І.Франка 25 серпня є звичайнісінькою легендою.

У житті І.Франка були родинні і матеріальні труднощі,хвороба,з якою письменник боровся протягом останніх років життя . З чотирьох дітей І.Франка старший син Андрій помер від епілепсії, двоє синів – Тарас і Петро – були у війську січових стрільців,дочка Анна жила у Києві, а дружина поета – Ольга Хоружинська – страждала на нервові розлади,сам Франко останні 8 років свого життя  був напівпаралізованим.

Проте немічним і безпорадним не був ніколи.

VІ Підсумок уроку

Проблемні запитання

1 Чому Франка називають Каменярем?

2 Чи можна вважати Франка народним поетом – борцем?

3Чи заслужив Каменяр світової слави?

VІІ Домашнє завдання

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
2 листопада 2021
Переглядів
594
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку