Тема:Світовий океан та його частини
Мета: продовжувати формувати поняття «гідросфера» та її складові; дати загальну характеристику складових Світового океану; розвивати логічне мислення на прикладі взаємозв'язку географічних оболонок Землі; формувати практичні навички роботи з географічним атласом, знання програмної географічної номенклатури; виховувати бережливе, господарське ставлення до природи.
Обладнання: фізична карта півкуль, підручники, атласи, глобуси, ноутбук
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Добрий день!
Клас готовий працювати? (Так)
Океанами подорожувати? (Так)
QR коди прочитати? (Так)
Вчасно руку піднімати? (Так)
Вміло в групах працювати? (Так)
Гарно все запам'ятати? (Так)
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Прийом з використанням QR-кода. «Географічний футбол» (під м'ячем у воротах є QR коди, які учні за допомогою QR сканера читають закодоване слово і дають йому визначення )(додаток №1)
… водна оболонка нашої планети ... (гідросфера).
… зосереджено основна частина вод гідросфери (У Світовому океані…).
… це безперервний замкнений процес переміщення води на земній кулі (Кругообіг води).
… основна причина утворення кругообігу води в природі (Енергія Сонця є).
… яка руйнує гірські породи, сприяє вивітрюванню (Рельєф Землі змінює вода,).
2.Прийом «Хмара слів » (додаток №2)
Зі хмари слів визначити, який найважливіший мінерал на Землі(скласти 4-6 речень)
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Практичність теорії»
Людина здавна мріяла про безсмертя. Мандрівники в заморських країнах, алхіміки в лабораторіях настирливо шукали еліксир життя та джерело вічної молодості. Та вони й не здогадувалися, що таємничий еліксир — це звичайна вода. Та сама вода, що заповнює моря, озера, річки, випадає на землю дощами, вкриває її сніговою ковдрою. Вода, без якої неможливе існування всього живого.Вода-найдивовижніше і найпоширеніше природне з'єднання - джерело життя на Землі. Вона - невід'ємна умова існування, здоров'я і активної діяльності людини.Вода, можна сказати, - найпопулярніша і найзагадковіша рідина з усіх існуючих на Землі.
Безсумнівним є той факт, що у найдавніший період розвитку Землі океанів не існувало. За оцінками вчених, води океанів з'явилися понад 500 млн років тому. Сучасні теорії стверджують, що колись майже вся планета була вкрита водою. Теорія німецького вченого А. Вегенера наводить докази змін, що відбувалися протягом геологічної історії Землі. Не вірите? Сьогодні ми здійснимо мандрівку Світовим океаном та познайомимося з його частинами. Спробуємо довести єдність вод Світового океану.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.Прийом «Кроссенс»
Учні висловлюють асоціації, які виникають у них розглядаючи картинки «Світовий океан».(додаток №3)
Учитель. Найдавнішими складовими Світового океану є океани.
«Океан» — так звали давньогрецького міфічного титана, який панував над світовим потоком, що нібито оточував земну твердь. Уперше поділити Світовий океан на частини запропонував у 1650 році голландський учений — географ Бернхаррус. Саме ж поняття «Світовий океан» з'явилося близько 100 років тому. Його ввів академік Ю. Шокальський.
Океани:
Тихий — 179 млн км2.
Атлантичний — 92 млн км2.
Індійський — 76 млн км2.
Північний Льодовитий — 14 млн км2.
Південний океан — 20 327 тис. км²
Учитель. Останніми роками країни, що проводять дослідження в Антарктиці, виділяють п'ятий океан — Південний. Цей океан фігурує в багатьох виданнях, документах, міжнародних програмах, проектах. Межі Південного океану на півдні — це береги Антарктиди, на півночі — зона субарктичного полярного фронту.
Перегляд відеоролика ! «Океани»(додаток №4)
3. Прийом «Проблемне питання»
Спробуйте пояснити назви океанів Землі.(діти отримують випереджувальне завдання) (Додаток №5)
4.Прийом «Словничок»
Знайдіть у підручнику визначення: океан, море, затока, протока.
Учитель. Частини океанів, які глибоко заходять у сушу або відокремлені від океанів островами і півостровами, називають морями.
Розрізняють окраїнні, середземні та міжострівні моря.
Окраїнні моря розміщуються по окраїнах материків і мало вдаються в суходіл, як-от: Баренцове в Північному Льодовитому океані, Аравійське в Індійському океані, Берингове в Тихому океані.
Середземні моря розташовуються всередині материка або між материками і з'єднуються з океаном однією або кількома протоками. Прикладом морів цього типу є Чорне, Середземне і Азовське в Атлантичному океані, Біле море в Північному Льодовитому океані, Червоне море в Індійському океані.
Міжострівні моря розміщуються між островами
. Прикладом морів цього типу є Яванське, Банда в Тихому океані.
Частину океану або моря, що глибоко вдається у суходіл, але має вільний зв'язок з океаном, називають затокою. В окремих випадках назва затока історично закріпилася за такими частинами Світового океану, що є по суті морями, як, наприклад, Мексиканська, Гудзонова або Перська затоки.
Відносно вузьку частину водного простору, що сполучає дві сусідні водойми і роз'єднує ділянки суходолу, називають протокою. Прикладами проток є Керченська, Босфор, Магелланова.
5. Прийом «Коло Вена»
Чим відрізняється море від затоки і, що спільного?
Яка різниця між морем та океаном?
Як пояснити, яке море є внутрішнім, а яке — окраїнним?
Учитель.Порівняно невелику ділянку суходолу, з усіх боків оточену водами океану або моря, називають островом. Трапляються поодинокі острови й групи островів —архіпелаги. Наприклад, у Тихому океані налічують щонайменше 7000 островів і архіпелагів. Острови утворюються по-різному. Колишні частини материка, що відокремились унаслідок рухів земної кори, це острови материкового походження, як-от Гренландія чи Мадагаскар. Острови можуть бути вулканічного походження, наприклад Гавайські. Острови можуть утворюватися також завдяки діяльності живих організмів. Прикладом є Великий Бар'єрний риф — скупчення коралових островів, утворених біля північно-східних берегів Австралії кораловими поліпами (морськими організмами).
6. Прийом «Географічний практикум»
Уявіть, що ви маєте перед собою такі магнітики, які ви привезли з тих місць де ви їздили на канікулах: «Чорне море. Херсонеський маяк (1982 p.)», «Азовське море. Темрюкський маяк (1982 р.)», «Балтійське море. Маяк Кипу (1983 р.)», «Японське море. Маяк Токаревський (1984 р.)», «Охотське море. Маяк Марекан (1984 р.)». Назвіть океани, до басейнів яких належать згадані на магнітах моря. Покажіть ці моря на карті та визначте, які вони, внутрішні чи окраїнні.
Випишіть із поданих назв спочатку острови материкового походження, потім — вулканічного, коралового: Курильські, Гренландія, Нова Гвінея, Гавайські, Мадагаскар, Фіджі, Великобританія.
Покажіть на карті маршрут першої навколосвітньої мандрівки Ф. Магеллана.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1.Прийом «Лови помилку картографа»
Учитель показує на настінній карті та називає (правильне та неправильно) географічні об'єкти. Учні за допомогою піднятих рук сигналізують про свою згоду чи незгоду.
1. Частина суходолу, яка з усіх частин оточена водою але однією частиною з'єднана із суходолом.
2. Найпівденніший океан.
3. Найхолодніший океан.
4. Частину океану або моря, що глибоко вдається у суходіл, але має вільний зв'язок з океаном.
5. Порівняно невелику ділянку суходолу, з усіх боків оточену водами океану або моря.
6. Найбільший за площею океан.
7. Відносно вузька частина водного простору, що сполучає дві сусідні водойми і роз'єднує ділянки суходолу.
8. Найтепліший океан.
9. Частини океанів, які глибоко заходять у сушу або відокремлені від океанів островами і півостровами.
10. Група островів.
3. Прийом «Завдання для допитливих»
Назвіть найбільший півострів. (Аравійський)
У якому морі ловлять рибу мешканці трьох частин світу? (Середземне)
Цю протоку раніше називали «Геркулесові стовпи». Яка її сучасна назва? (Ґібралтарська)
Яке море немає берегів? (Сарґассове)
Назвіть кольорові моря? (Чорне, Червоне, Біле, Жовте)
VI. Підсумок уроку
Чи можна здійснити навколосвітню мандрівку, користуючись водами Світового океану? За допомогою атласу назвіть приклади частин Світового океану.
VII. Домашнє завдання
1. Опрацювати текст параграфа.
2. Позначити на контурній карті географічну номенклатуру за темою..
Джерела:
https://www.youtube.com/watch?v=sKyx3JlH_KM
https://uk.wikipedia.org/wiki/Океан
http://library.kr.ua/orhus/voda.html
http://mapme.club/poradi/6141-najbilshij-okean.html
http://qrcodes.com.ua
Додаток №1
Додаток №2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток№3
Додаток №5
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ
Це цікаво
Чому його назвали Тихим і інші факти про найбільший океані в світі
Всім відомо, що найбільший океан планети ― це Тихий. Його площа становить майже 178 мільйонів квадратних кілометрів, і це майже половина світового океану. З півдня на північ він простягнувся на 16 тисяч кілометрів, а із заходу на схід — майже на 20 тисяч.
Середня глибина водойми коливається в межах 4 тисяч метрів, і саме тут знаходиться максимально глибоке місце планети ― Маріанська западина. Тихий океан простягнувся у всіх кліматичних поясах.
Наскільки тихий Тихий океан
Назву Тихому океану дав відомий мореплавець і мандрівник Фернан Магеллан. Справа в тому, що в першій половині XVI століття за 3 місяці і 20 днів він проплив від Вогненної Землі в Південній Америці до Філіппінських островів, і весь цей час була ідеально тиха погода. Тому він і назвав океан Тихим, з тих пір назва прижилася (до речі, на деяких мапах аж до 1917 року вживалися інші назви: Тихе море і Східний океан).
Проте насправді ця водойма, мабуть, найбільш бурхлива з усіх океанів Землі. Тут часто бувають найпотужніші тайфуни, саме в Тихому океані була зареєстрована найвища хвиля, а ще тут можна спостерігати таке явище, як водяні стовпи, які піднімають ураганні вітри. Та навіть землетруси і виверження вулканів на його території відбуваються частіше, ніж в інших водоймах планети.
Цікаві факти про найбільший океан планети
Факт №1. Площа всіх материків разом узятих менше площі Тихого океану.
Факт №2. Крім Маріанської западини в Тихому океані є ще кілька западин, глибина яких близько 10 тисяч метрів. Це Філіппінський жолоб, западини Кермадек і Тонга.
Факт №3. В північній частині водойми утворюються цілі «сміттєві острови». Сюди сміття приносить течіями. В основному ці острови складаються з пластику.
Факт №4. Тихий океан з космосу має форму трикутника.
Факт №5. У його водах мешкає понад 100 тисяч видів тварин: це втричі більше, ніж в Атлантичному океані.
Факт №6. Найдовша екосистема коралів знаходиться саме в Тихому океані ― це Великий Бар'єрний риф. Його видно навіть з космосу.
Факт №7. У водоймі більше островів, ніж в усіх інших океанах разом узятих: їх біля 25 тисяч.
Факт №8. Якщо весь обсяг води Тихого океану розподілити по материках, то він приховає землю. Причому на 2 700 метрів.
Факт №9. У 1992 році в Тихому океані сталася корабельна аварія китайського судна, що перевозив іграшки. Завдяки цій катастрофі вчені змогли детально вивчити течії водойми: гумові іграшки допливли зовсім до різних місць планети.
Факт №10. Біля Тихого океану найвищі припливи: біля Кореї висота хвиль може досягати 9 метрів.
Факт №11. У водоймі є незвичайне місце: так зване «Кафе білих акул». Тут акули збираються для подальшого продовження роду. Факт №12. Температура води в різних місцях Тихого океану коливається від -1 до +29 градусів.
Тема:Світовий океан та його частини
Мета: продовжувати формувати поняття «гідросфера» та її складові; дати загальну характеристику складових Світового океану; розвивати логічне мислення на прикладі взаємозв'язку географічних оболонок Землі; формувати практичні навички роботи з географічним атласом, знання програмної географічної номенклатури; виховувати бережливе, господарське ставлення до природи.
Обладнання: фізична карта півкуль, підручники, атласи, глобуси, ноутбук
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Добрий день!
Клас готовий працювати? (Так)
Океанами подорожувати? (Так)
Вчасно руку піднімати? (Так)
Вміло в групах працювати? (Так)
Гарно все запам'ятати? (Так)
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Прийом з використанням QR-кода. «Географічний футбол» (під м’ячем у воротах є QR коди, які учні за допомогою QR сканера читають закодоване слово і дають йому визначення )(додаток №1)
2.Прийом «Хмара слів » (додаток №2)
Зі хмари слів визначити, який найважливіший мінерал на Землі(скласти 4-6 речень)
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Практичність теорії»
Людина здавна мріяла про безсмертя. Мандрівники в заморських країнах, алхіміки в лабораторіях настирливо шукали еліксир життя та джерело вічної молодості. Та вони й не здогадувалися, що таємничий еліксир — це звичайна вода. Та сама вода, що заповнює моря, озера, річки, випадає на землю дощами, вкриває її сніговою ковдрою. Вода, без якої неможливе існування всього живого.Вода-найдивовижніше і найпоширеніше природне з’єднання - джерело життя на Землі. Вона - невід’ємна умова існування, здоров’я і активної діяльності людини.Вода, можна сказати, - найпопулярніша і найзагадковіша рідина з усіх існуючих на Землі.
Безсумнівним є той факт, що у найдавніший період розвитку Землі океанів не існувало. За оцінками вчених, води океанів з'явилися понад 500 млн років тому. Сучасні теорії стверджують, що колись майже вся планета була вкрита водою. Теорія німецького вченого А. Вегенера наводить докази змін, що відбувалися протягом геологічної історії Землі. Не вірите? Сьогодні ми здійснимо мандрівку Світовим океаном та познайомимося з його частинами. Спробуємо довести єдність вод Світового океану.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.Прийом «Кроссенс»
Учні висловлюють асоціації, які виникають у них розглядаючи картинки «Світовий океан».(додаток №3)
Учитель. Найдавнішими складовими Світового океану є океани.
«Океан» — так звали давньогрецького міфічного титана, який панував над світовим потоком, що нібито оточував земну твердь. Уперше поділити Світовий океан на частини запропонував у 1650 році голландський учений — географ Бернхаррус. Саме ж поняття «Світовий океан» з'явилося близько 100 років тому. Його ввів академік Ю. Шокальський.
Океани:
Тихий — 179 млн км2.
Атлантичний — 92 млн км2.
Індійський — 76 млн км2.
Північний Льодовитий — 14 млн км2.
Південний океан — 20 327 тис. км²
Учитель. Останніми роками країни, що проводять дослідження в Антарктиці, виділяють п'ятий океан — Південний. Цей океан фігурує в багатьох виданнях, документах, міжнародних програмах, проектах. Межі Південного океану на півдні — це береги Антарктиди, на півночі — зона субарктичного полярного фронту.
Перегляд відеоролика ! «Океани»(додаток №4)
3. Прийом «Проблемне питання»
Спробуйте пояснити назви океанів Землі.(діти отримують випереджувальне завдання) (Додаток №5)
4.Прийом «Словничок»
Знайдіть у підручнику визначення: океан, море, затока, протока.
Учитель. Частини океанів, які глибоко заходять у сушу або відокремлені від океанів островами і півостровами, називають морями.
Розрізняють окраїнні, середземні та міжострівні моря.
Окраїнні моря розміщуються по окраїнах материків і мало вдаються в суходіл, як-от: Баренцове в Північному Льодовитому океані, Аравійське в Індійському океані, Берингове в Тихому океані.
Середземні моря розташовуються всередині материка або між материками і з'єднуються з океаном однією або кількома протоками. Прикладом морів цього типу є Чорне, Середземне і Азовське в Атлантичному океані, Біле море в Північному Льодовитому океані, Червоне море в Індійському океані.
Міжострівні моря розміщуються між островами
. Прикладом морів цього типу є Яванське, Банда в Тихому океані.
Частину океану або моря, що глибоко вдається у суходіл, але має вільний зв'язок з океаном, називають затокою. В окремих випадках назва затока історично закріпилася за такими частинами Світового океану, що є по суті морями, як, наприклад, Мексиканська, Гудзонова або Перська затоки.
Відносно вузьку частину водного простору, що сполучає дві сусідні водойми і роз'єднує ділянки суходолу, називають протокою. Прикладами проток є Керченська, Босфор, Магелланова.
5. Прийом «Коло Вена»
Чим відрізняється море від затоки і, що спільного?
Яка різниця між морем та океаном?
Як пояснити, яке море є внутрішнім, а яке — окраїнним?
Учитель.Порівняно невелику ділянку суходолу, з усіх боків оточену водами океану або моря, називають островом. Трапляються поодинокі острови й групи островів —архіпелаги. Наприклад, у Тихому океані налічують щонайменше 7000 островів і архіпелагів. Острови утворюються по-різному. Колишні частини материка, що відокремились унаслідок рухів земної кори, це острови материкового походження, як-от Гренландія чи Мадагаскар. Острови можуть бути вулканічного походження, наприклад Гавайські. Острови можуть утворюватися також завдяки діяльності живих організмів. Прикладом є Великий Бар'єрний риф — скупчення коралових островів, утворених біля північно-східних берегів Австралії кораловими поліпами (морськими організмами).
6. Прийом «Географічний практикум»
V. Закріплення вивченого матеріалу
1.Прийом «Лови помилку картографа»
Учитель показує на настінній карті та називає (правильне та неправильно) географічні об'єкти. Учні за допомогою піднятих рук сигналізують про свою згоду чи незгоду.
3. Прийом «Завдання для допитливих»
VI. Підсумок уроку
Чи можна здійснити навколосвітню мандрівку, користуючись водами Світового океану? За допомогою атласу назвіть приклади частин Світового океану.
VII. Домашнє завдання
1. Опрацювати текст параграфа.
2. Позначити на контурній карті географічну номенклатуру за темою..
Джерела:
https://www.youtube.com/watch?v=sKyx3JlH_KM (додаток №4)
https://uk.wikipedia.org/wiki/Океан
http://library.kr.ua/orhus/voda.html
http://mapme.club/poradi/6141-najbilshij-okean.html