Оріхівська філія №3
КЗ ОЗЗСО «Сузір’я» ОМР
Підготувала:
Вчитель вищої кваліфікаційної категорії ,
«Вчитель-методист»
Дмитренко В.П.
Мета уроку: сформувати в учнів знання про своєрідність органічного світу Північного Льодовитого океану; ознайомити учнів з основними видами господарської діяльності людини в океані та труднощами його створення;формувати практичне уміння використовувати карту як джерело інформації;розвивати навички порівняння,аналізу; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований.
Проблемне питання уроку: з’ясувати значення ПЛО в житті людини.
Методи роботи: робота в групах,робота з підручниками,картами,бесіда.
Міжпредметні зв’язки: біології (зоологія,ботаніка)
Обладнання: карта Арктики, карта тваринного світу планети; таблиці із зображенням тварин океану, дейфруючі науково –дослідної станції Північного полюса - портрет І. Паніна.
Література: « Географія материків і океанів 7 клас. С.Г.Коберник,О.Я.Скуратович, програма О.В. Крилова уроки географії 7 клас»; «Хрестоматія із зоології» А.Охріменко; «Хрестоматія по географії материків і океанів»
Хід роботи
І.Організаційний момент.
ІІ. Перевірка знань та умінь учнів.
Учитель: На минулих уроках ви вивчали Північно-Льодовитий океан. Ознайомилися з його географічним положенням,рельєфом дна,кліматом та властивостями вод.
Сьогодні ми продовжуємо вивчення океану. Але спочатку перевіремо ваші знання. По вивченню Північного Льодовитого океану працювала експедиція в районі акваторії океану,маючі певні завдання. Всі учасники експедиції отримують картки - завдання,атлас,інформаційний лист.
Доки експедиційна група готується до відповіді, давайте згадаємо історію вивчення океану.
ІІІ. Мотивація нової теми:
Учитель: Ви так багато вже знаєте про Північний Льодовитий океан. Але з чим ви ще не знайомилися?
ІV. Вивчення нової теми.
Отже, тема сьогоднішнього уроку «Своєрідність органічного світу Північного Льодовитого океану. Його господарське освоєння» (Цей матеріал ви знайдете у §23. Запишіть у щоденник домашнє завдання).
Проблемне питання уроку:З’ясувати значення ПЛО в житті людини..
Ви повинні з’ясувати протягом уроку чи потрібне його освоєння в таких суворих умовах. А кінці уроку дайте відповідь (учитель проектує слайд із записом проблемного питання)
Вивчати нову тему ми будемо групами. За правильну відповідь отримаєте 1 бал.
І група « біологи» (учні, які мають 5-8 балів);
ІІ група « господарники» (9-10 балів)
ІІІ група « учені полярники» (11-12 балів).
Запитання до біологів»
Для «господарників»
Готуючи відповіді на свої запитання,головне запишіть у зошит.
Учитель: (показує карту тваринного світу,таблиці із зображенням тварин океану)
Довгий час вважали,що центральна частина океану мертва пустеля, але цю теорію відкинули учасники першої науково-дослідної станції на дрейфуючій крижині « ПНП -1» у 1937 р. Начальником її був відомий полярник Папанін. Він писав: «Після того як ми прилетіли на Північний полюс,почули цвірінькання пташки. Але не повірили своїм вухам». Згодом побачили пуночку. Хтось напевно висловив думку,що пташка привезена літаком. Одначе пізніше з’явилися і чайки й пуночки, і чистики.
Згодом полярники побачили білого ведмедя,нерпу морського зайця. Їм траплялися крижини жовтого та червоного кольору,якого їм надавали водорості. Це довело,що всюди - у морі та на кризі є життя. (Всього в межах океану мешкає 2 тис. тварин).
Найбільш відома тварина Арктики, але найменш вивчена. Його називають невтомним бродягою,що мандрує за дрейфуючими крижами Арктики,які рухаються разом з водами океану за годинниковою стрілкою. Білий ведмідь самий великий хижак на Землі. Крім Арктики він ніде не зустрічається. Все життя проводить на льодах, вода для нього рідна стихія. Плаває він 4-5 км/год, а пірнає не гірше тюленя і може проплести під водою 2 хв. Живиться він тюленями,рибами,птахами. Коли настає час народжувати малят,біла ведмедиця забирається на сніжну печеру. У цієї тварин вагою (самці досягають 1 т), малята народжуються трохи більше за щура, поки малята не підростуть, мати не виходить із барлоги.
Моржі та тюлені - цінні промислові рідкісні тварини. Від холоду їх захищає товстий шар жиру вони довго можуть перебувати під водою. Найбільша тварина серед ластоногих-морж. Масові лежбища утворюють на островах Врангеля. Довжина його тіла – 4 м, а вага перевищує 1 тону. На порівняно невеликій голові тварини пара могутніх кликів,що спускаються з верхньої щелепи. Поширені моржі в Західній частині Канадського Арктичного архіпелагу,біля берегів Гренландії, біля островів та узбереж Беренського, Карського, Східносибірьського, Чукотського, Берінгово морів та моря Лаптевих. Моржі опускаються на глибину 100м, народжують малят на плаваючих крижинах. Промисел моржа дає шкіру, жир та ікла,що нагадують слонову кістку і ідуть на різні кістяні дрібні вироби.
Це риба про яку розповідають казки, легенди. У кита величезна кругоподібна голова. У ротовій пластині 325 ротових пластин з кожного боку,завдовжки 3,5 м, який має масу 2 тони У синього кита у шлунку вміщується 1,5 планктонної каші. Щоб перетворити таку масу їжі йому потрібен шлунок довжиною 3,5 м, кишечник у нього 200 м, коли самка народжує дитя, за 1 раз маля випиває 15-20 відер молока. Губ у нього не має,під водою обхвачує один із сосків матері звернутим у трубочку язиком. За одну добу дитя прибавляє в масі 100 кг. І підростає на 2,3 метра. Молоко корови має жирність 4%, а кита – 37%. Кит вагою перевищує слона в 40 разів не за 30-40 років, а за 2-3 роки! За добу кит з’їдає до 5 тон планктону і дає приріст 100- 200 кг. М'ясо китів переробляють на кормове борошно. Жир медичних та ветеринарних цілей, у шкіряній та миловарній промисловості. Жир з печінки китів є джерелом вітаміну А, гормонів підшлункової залози виробляють інсулін. Вус кита містить 20 різних амінокислот.
Екологія
Гіганти - кити, які мають величезну силу і здатні розвивати величезну швидкість,стали абсолютно безпорадними перед людиною. Найбільш постраждали і стали рідкісними: синій кит ,фінвал, гренландський. Для регулювання і обмеження китового промислу була створена у 1946 р. Міжнародна китобійна місія. По їх розповсюдженню була заборонена охота сірих,синіх фіналів і горбатих китів. Кожен рік комісія реагує норми і дозволяє промисел лише в певні строки і в строго вказаних місцях. Забороняє відстріл самок з малятами молодих китів. В міжнародну Червону книгу внесені синій,сірий горбатий і Північний фінвал. Будемо сподіватися,що настане час,стада китів всіх видів стануть такими ж численними як і 100 років тому.
Китова вода
Якщо на десятки км вод океану зафарбована в однаковий рожевий або фіолетовий колір, то китобої говорять: «Китова вода. Шукай китів». Якщо таку воду процідить то можна побачити коричньово- фіолетову кашу під лупою видно,що ця каша з дрібних рачків - калянусів. Вони нагадують прісноводних циклопів,якими годують риб з акваріуму.
Від китів одержують амбру. Амбра… скільки легенд та переказів ходить про неї. Амбра - це високо подрібнена пахуча речовина сірого кольору,що утворюється в травному трасті кашалота. Шматки амбри округлої форми і важать від кількох кілограмів до 300- 400 кг. Абра застосовують у парфумерії, як закріплювач ніжних і легких препаратів. Коли ми говоримо про ресурси океану, то часто маємо на увазі, насамперед риб та інших водних мешканців. Однак не менше значення мають і морські рослини - водорості. Вони відзначаються дуже великою продуктивністю,що пояснюється їх підвищену здатністю до розмноження , майже всі водорості багаті на калійні солі, їх дуже вигідно використовувати як добрива. Порошок цих водоростей застосовують при бурінні свердловини,причому забезпечується чистота стовбура свердловини і довгий строк експлуатації буріння свердловини і довгий строк експлуатації бурильних труб.
Ламінарії тільки в холодних морях розміром 0,5 -5 м іноді 25 м. вживають в їжу водорості можна використовувати не тільки як харчовий продукт,а як промислову сировину. Деталі більше зростає попит на альгін, який виробляють з водоростей,головним чином з ламінарії. Це незамінний за стійкістю клей для фарбування тканини; вживається він і на виготовлення високоякісного мила. Його використовують для стабілізації майонезі,підлив,тощо.. Жирна риба,залита альгінатовим желе довго зберігає свіжість та смакові якості. Водоростевий клей додають до цементу,що значно підвищує його міцність та водонепроникність.
Біологічні ресурси океану незначні. Найбільш освоєний використовується органічний світ приатлантичного району, Тут виловлюють рибу: морського окуня,тріску,палтуса,навагу,мойву,сига,декілька акул. На берегах селяться птахи утворюючи велечезні «пташині частки,базари»: баклани,чайки,пуночки. На узбережжі північних морів поширені гаги,які також живляться морською рибою. Вони дають пух, що має чудові теплоізоляційні якості. З кожного гнізда збирають 80-100 гр. Пуху, якого вистачає на виготовлення одного дуже легкого і теплого пальта.
Відповідають господарники:
Моря Північного Льодовитого океану є традиційним районом рибальства та морського промислу. Щорічно вилов риби в цьому районі 10 млн. т. На шелфі відкрито значні родовища нафти,газу та руд металів,золота. Морями ПЛО проходять Північний морський шлях –найкоротша водна магістраль між Європою та Азією,здійснюються спроби освоєння Північно - Західного – проходу. Завдяки великій відбивній здатності льодовитого покриву,а це складає 75% ПЛО має велике кліматоутворююче значення при скороченні льодовитого покриву. Карського моря. Видобуток корисних копалин: нафта на о. Когуєв,значні родовища у берегів Аляски (родовище Прахо-бей у морі Бофорта нафта 1,3 млрд.т.,газ 730 млр.м) але умови для освоєння дуже складні.
Відповідають «полярники»
У зовні шелфу,біля берегів Росії, Канади, США- родовища нафти та газу. Великі родовища нафти біля берегів Аляски та гирлі річки Маккензі. Але умови видобутку дуже важкі. Необхідно обгороджувати бурові вежі від натиску крижаних полів. Потрібні особливі технічні рішення. При температурі 50 С звичні будівельні матеріали, з яких упроваджують бурові вежі в північному морі,стають зовсім непридатні. Це будівництво штучних крижаних островів.
Учитель: Як ви вважаєте,для чого (для захисту бурових веж від айсбергів).
Підбираєте крижане поле,на якому встановлюють помпу з електроживлення. Помпа день і ніч качає з – під криги морську воду. Коли товщина « крижаної броні» досягає 5 м,помпу виключають. Штучний острів подібний до перекинутої супової тарілки. Зверху його покривають пінопластом,а конструкцію вежі фарбують у білий колір.
Учитель: Як ви вважаєте чому? (білий колір захищає крижану броню від променів полярного сонця. У Гренландії місцеві жителі покривають свої крижані будинки –«іглу2 шкурами тварин. Про сучасні дослідження Світового океану, його освоєння можна прочитати в книзі «Человек открывает Землю» Зі статті з романтичною назвою «Космонавти морських глубин» ви дізнаєтесь про важку працю шукачів корисних копалин на шелфі Барецевого моря.
Учитель: Чим вигідне зв’язане з такими труднощами плавання у високих широтах? Як ви гадаєте?
Д/з Вдома окрім §23,попрацювати з картою. Здійсніть уявну подорож північним морським шляхом із Заходу на схід від Скандинавського п-ова Лабрадор. Назвіть моря,протоки,через як проходять шляхи.
V.Закріплення нової теми.
Учитель: На завершення я вам зачитаю розповідь про органічний світ північного Льодовитого океану. Цей учень лінується вчитися і завжди все переплутує. Ви уважно слухайте,знаходьте помилки і зазначайте,що неправильно. Через суворі кліматичні умови органічний світ Північного Льодовитого океану бідний. У приатлантичній частині він найбільший. В океані налічується 1500 видів риб. Тут водяться мойва,лящ,короп,чорний палтус,сига,сардини. В океані зустрічаються тюлені,моржі кити,пінгвіни,дельфін - білуха та акула молот. Трапляється найбільша медуза - аурелія. У діаметрі вона сягає 5 м. У холодній воді життєві процеси прискорюються,що зумовлює тривалість життя тварин в океані.
Бліц турнір
Запитання і відповіді (короткі і швидкі)
VІ. Підсумки уроку.
Оцінювання знань:
Головоломка
«К» - на початку
И |
Т |
||||||
О |
Т |
И |
К |
||||
А |
Р |
С |
Ь |
К |
Е |
||
А |
Н |
А |
Д |
С |
Ь |
К |
Е |
Із переплутаних слів скласти слово
Георгій Якович Сєдов
Нільс Норденшельд
Віллем Баренц
Втус Беринг
Отто Шмідт
Іван Дмитрович Папанін
Фрітьоф Нансен