"Своєрідність психостатевого розвитку дітей"

Про матеріал
Вивчення психосексуального розвитку та його розуміння має велике значення і для педагогів, і для психологів, і для лікарів. Актуальність цього визначається необхідністю контролю статевих особливостей дітей різного віку.
Перегляд файлу

Своєрідність психостатевого розвитку дітей

Вивчення психосексуального розвитку та його розуміння має велике значення і для педагогів, і для психологів, і для лікарів. Актуальність цього визначається необхідністю контролю статевих особливостей дітей різного віку. Своєрідний розвиток особистості хлопчика та дівчинки вимагає різного підходу при аналізі індивідуальних особливостей характеру, поведінки в процесі виховання, при складанні навчальних програм, при корекції труднощів. Оцінювати психосексуальний розвиток потрібно з формування статевої ідентичності, статево-рольової поведінки, диференційованого розвитку чоловічності та жіночності, інформованості в питаннях статі та в сексуальних проявах.

Терміни «стать», «статеве» ви­користовуються для визначення біоло­гічних, психологічних та соціальних від­мінностей представників чоловічої та жі­ночої статі. Терміни «сексуальність» і «сексуальне» використовуються для визначення того, що пов'язане з потя­гом до продовження роду (сексуальні норми, мораль, думки, типи та техніка сексуальної поведінки).

Еротика й еротичне — це відобра­ження у свідомості всього, що стосується сексуальних проявів: емоційні реакції та настановлення, еротичні образи, дум­ки, фантазії, сновидіння.

Неправильне використання цих тер­мінів може призвести до плутанини по­нять, неправильної кваліфікації почуттів і поведінки дітей, отже, до неправильно­го підходу при корекційно - педагогічному втручанні. Так, інтерес дітей молодшого дошкільного віку до різниці між статтю, як відображення природної дитячої до­питливості, можна помилково сприйня­тий за еротичний і вдатися у зв'язку з цим до неадекватних виховних дій.

Перед психологом і педагогом постає завдання — визначити психосексуальний розвиток дитини. Основою для та­кого висновку може стати уявлення про фактори психосексуального розвитку індивіда. Допомагає схема статевої диференціації, скла­дена Д. Мані. У момент запліднення створю­ється хромосомна стать плоду. Гормони плоду формують чоловічі та жіночі репродуктивні органи (внутрішня морфологічна стать), беруть участь у створенні зовнішніх статевих органів (зовнішня морфологічна стать), визначаючи генітальну зовнішність майбутньої дитини. При народженні на основі цієї зовнішності встанов­люється «паспортна» стать немовляти. Пра­вильна оцінка статі оточуючими та відповідне виховання, а також освоєння дитиною власної схеми тіла і зовнішності формують її адекватну самосвідомість. У 2—3 роки в неї відбувається первинна (дитяча) статева ідентифікація, тоб­то правильне визначення своєї статі. Дитина молодшого дошкільного віку під впливом до­рослих вибирає іграшки, друзів відповідно до своєї статевої ідентифікації, тобто приміряє первинну статево-рольову поведінку.

Статева диференціація визначається і гор­монами, і мозком. Продукція гормонів залежить як від зовнішніх факторів (інформації, що по­трапляє в мозок з навколишнього середовища), так і від обміну речовин.

Детальніше розглянемо дошкільний вік.

Це період формування мови і половина шляху інтелектуального розвитку. У цей час ви­никає здатність до спілкування. Дитина виділяє себе серед оточення, усвідомлює своє фізичне і психічне «Я». Вона проходить через вікові кри­зи 3 років і 6—7 років, починає розуміти власні переживання. Це період бурхливого розвитку, під час якого дитина стає особистістю, усвідом­лює себе хлопчиком чи дівчинкою, тобто про­ходить шлях від передумов психосоціальної диференціації до сформованої ідентичності та статевих ролей.

Біологічні фактори

У дошкільному віці починається функціо­нальний розвиток гонад, а також систем, які ре­гулюють їх діяльність. Один з основних чинни­ків, від яких залежить статева диференціація, — це гормони. Співвідношення рівня чоловічих та жіночих гормонів у ранньому дошкільному віці 1 : 1. У зв'язку з цим будова і функції тіла у хлопчиків та дівчаток мало відрізняються.

У 6—7 років відбувається підвищення секре­ції гормонів, і в міру зростання їхнього рівня створюються умови для майбутніх соматичних змін, які відбудуться до 10-річного віку.

Динаміка статево рольової поведінки

З народження хлопчики та дівчатка відріз­няються. У дівчаток нижчий поріг тактильної та больової чутливості, вони більше сплять. У хлопчиків краще розвивається мускулатура, яка підтримує голову.

У 3 місяці на хлопчиків ефективніше діє зо­рове заохочення, а на дівчаток — слухове.

У б місяців у дівчаток серцебиття вповільню­ється від джазової музики, у хлопчиків — від уривчастих звуків.

У 13 місяців дівчатка неохоче йдуть із рук ма­тері, наполягають на фізичному контакті з нею. Граються пасивніше, зіткнувшись із бар'єром, плачуть, кличуть матір, тоді як хлопчики на­магаються обійти перешкоду.

До 2 років матері частіше говорять із дівчат­ками, тулять їх до себе, хлопчиків стимулюють фізично. У 1,5-2 роки відбувається первинна статева ідентифікація, діти обох статей усвідомлюють свою належність до статі. Але ще в 5 років можуть допустити її зворотність.

У 4 роки хлопчики більш маскулінні, дівчат­ка — фемінні. Хлопці ініціативніші, активніші, агресивніші, ніж дівчатка, частіше намагаються бути першими, кращими. Вікова криза 3 років у хлопчиків виявляється різкіше.

У 5—б-річному віці вже гарно виражена статеворольова поведінка. Діти проявляють ініціативу в формуванні одностатевих компаній і виборі ігор, мають різні стилі поведінки та інтереси. Третина дітей виявляють схильність до персоналу дошкільних дитячих закладів, що є проявом пошуку емоційно значущих фігур, не­обхідних для формування статевої ідентичності.

Сексуальна поведінка

До проявів дитячої сексуальності належить прогладжування, тертя, здавлювання статевих органів, смоктання пальця, язика, кусання губ, тертя низу живота, стегон.

Проявами сексуальності також є підвищена ніжність, нецензурні слова, фантазії, малюнки непристойного характеру, підглядання за голи­ми людьми, причинення болі іншим.

Оцінити розвиток статевої диференціації можна, користуючись матеріалами А. Гесселл.

У 10—12 місяців роздягнена дитина дотор­кається до геніталій.

У 1,5 роки при хвилюванні проявляє особ­ливу ніжність до матері. У 2 роки намагається поцілувати маму, відрізняє хлопчиків і дівчаток за одягом та зачіскою.

У 2,5 роки дитина знає про свої статеві ор­гани, може гратися ними, з'являється інтерес до фізіологічних відмінностей між різними людьми, запитує про материнські груди.

У 3 роки малюки цікавляться немовлята­ми, хочуть мати братика чи сестричку. Запиту­ють, звідки беруться діти. Хочуть одружитися з матір'ю або вийти заміж за батька.

У 4 роки під час гри демонструють свої ста­теві органи та сечовипускання перед дітьми. Ці­кавляться тим, що роблять у туалетах та ваннах.

У 5 років запитують про дитинство батьків. Хочуть мати свою дитину, коли виростуть.

У 6 років можуть цікавитися своїми яєчками, а також роллю батька в появі дитини. Переказу­ють батькам почуті від оточуючих непристойні слова та чекають на них реакції.

Фактори, що негативно впливають на формування гендерної ідентичності:

1) порушення ідентифікації з образом батьків в результаті засвоєння дітьми дисгармонійних настановлень маскулінності-фемінності в сім’ї;

2) розрив між поколіннями в сфері професійної діяльності, що особливо впливає на виховання хлопчиків, у яких можуть виникати труднощі у виборі ідеалу-зразка-образу чоловіка, якому можна було б наслідувати;

3) формування емансипаційних установок у жінок засобами масової інформації, які акцентують увагу на досягненнях жінок у традиційно чоловічих видах праці або спорту і цим можуть інколи спричинити маскулінізацію поведінки дівчат;

4) помилки батьків у сфері соціально-статевого контролю за поведінкою дітей, що виявляється у різних формах обмежень спілкування, яке в підлітковому віці, як правило, має своїм наслідком “ефект бумерангу”.

Мастурбація (онанізм)

У віці 5—6 місяців малюк, досліджуючи своє тіло, знаходить різні його частини: статеві орга­ни, задній прохід, пупок — і торкається їх.

Між 2 та 5 роками зростає інтерес до стате­вих органів, який проявляється маніпуляцією з ними та сексуальними іграми.

У 5—б років особливо підвищується рівень мастурбуючих дій, переважно хлопчиків, які у зв'язку з переживаннями покинутості, при­нижень, страхів знаходять спосіб покращити свій емоційний стан шляхом самостимуляцій.

У частини дітей цього віку мастурбація — наслідок подразнення від тісного одягу, фімози, вагінальних виділень, глистів або тертя геніталій під час ігор (їзда на велосипеді). Ін­тенсивність онанізму в дітей різна: може бути епізодичною, регулярною або дуже частою — декілька разів на день.

Для оцінки психосексуального розвитку всім, хто працює з дітьми, необхідно орієнту­ватися в статевій диференціації, яка проходить у різні етапи життя дітей. Критеріями вирішення питання про відсутність або наявність відхи­лень у розвитку є обізнаність дітей у питаннях статі, формування маскулінних (у хлопчиків) та фемінних (у дівчаток) рис, а також сексуальна поведінка. При явному домінуванні сексуаль­них інтересів у дитини необхідна консультація дитячого психіатра.

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
27 вересня
Переглядів
59
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку